verbruik astra F 1.7TD uit 1996 ?

Forumindex Forums Modellen Astra verbruik astra F 1.7TD uit 1996 ?

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    bertleen

Hallo beste mensen,

heb bij mijn Vectra een Astra F 17TD bijgekocht. is een 96’er maar ziet er nog fraai uit en geen roest enzo.
      Nu heb ik even de vraag op welk brandstofverbruik ik kan rekenen met deze auto? alleen buitenwegen aangezien in op het platteland woon en men hier geen stoplichten of files heeft.. Dus optrekken en 80-100 rijden tot je er bent.
      Ik geloof dat de turbodiesel nogal wat verbruikt als je flink gas geeft..? Ben erg benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft.

met vriendelijke groet,

bert

xladage
      Deelnemer

ik had een 1.7TDS, dus de sportieve variant van jouw auto.
        Zelfde verhaal, thuis de snelweg op, na 40km polder door (alsmaar 80 of 100) en op het werk, en terug andersom
        in de zomer kon ik als ik heel netjes reed en lette op rijstijl met uitrollen e.d. 1:23 halen
        Standaard reed ik 1 op 20
        Als ik gewoon lekker door reed met optrekken en 130 rijden 1:18

astraTD

Ja ik heb de beide diesels in bezit van de astra F.

Van de 30 40.000km per jaar rij ik 25.000km stad verkeer, met de 1.7TD ( tds ). 60kw 82pk op papieren.
          Verbruik is altijd rond de 450km op 30liter.

Andere diesel 1.7TD ( dtl ) 50kw 68pk, doet het zelfde ongeveer.

Zoals reactie hier boven, op 80 100 wegen zijn ze extreem zuinig.

bertleen

Bedankt voor de snelle reactie zeg!
            Gesterkt door deze berichten ben ik maar gaan tanken hoewel er maar een dikke honderd km’s gereden waren. Helaas zat ik op een huiveringwekkende 1 op 11,5 ! balen wel. Is zoiets nog te stellen? of iets anders doen? Wel teleurstellend want we moeten flink kilometers maken met deze wagen. Nota bene rijdt de Vectra A van 1996 ook 1 op 11,5 op benzine dan.. Dat schiet niet op.

als xladage minstens 1:20 rijdt met een 17TDS en astraTD met de zijne 1:15 vind ik dat nogal een verschil. ligt dat aan de uitvoering?
            ik heb dus een X1.7DTL met 50 Kw volgens de rdw.

hou me aanbevolen voor tips.

mvg
            Bert

astraTD

Xladage rijd heel veel 80 wegen, en ik alleen maar stad kms, dus optrek en weer op de rem de heledag door :thumbdown

1op11 met de Dtl 50kw is heel erg laag.
              Probeer met deze motor altijd rond de 2000tpm op te schakelen.

xladage
              Deelnemer

De DTL is als het goed is sowieso wat onzuiniger dan de TD, maar 1:11 vind ik wel flink.
                Ik kan zo op afstand er niet veel over zeggen, maar verkeerde afstelling, kapotte sensoren / sondes en lekkages kunnen allemaal veroorzaker zijn van dit verbruik.
                Lekke retour of aanvoer slangen, lekkende brandstoffilter, ik heb het wel voorbij zien komen hier.
                Kijk dus om te beginnen of je ergens onder de auto, bij de tank of in het motorcompartiment lekkage te zien is. Een paar druppels nu kan flink verlies betekenen als het tijdens het rijden onder druk staat.

Anders kan je altijd kijken of je de auto uit kan lezen of er iets niet goed is aan een van de sensoren (lambda sonde ofzo) c.q. je kan een uitstootmeting laten doen om te kijken of je verbranding in orde is.

Gegevens voor jou auto van de fabrikant: verbruik binnen bebouwde kom: 1:11,5, buiten bebouwde kom 1:18,5, gemiddeld 1:15,2

bertleen

hallo Xladage,

bedankt voor je tips! Heb na weer 100 km zelf rijden (ipv mijn vrouw) (niets ten nadele overigens) alweer getankt en ik kom nu uit op 1:13,7 (buitenwegen) . De auto heeft m.i. wat achterstallig onderhoud daar er ook 5 supergladde banden op zaten. Die inmiddels vervangen door dikke winterbanden. Verder ook wat ontbrekende interieurdelen maar dankzij de sloop zit dat er weer keurig in. In de garage waar ik de banden er op heb laten zetten zei men wel dat de brandstofpomp ietwat lekte. kun je zoiets aandraaien ofzo? ze zijn aardig duur zag ik. Misschien een normaal verschijnsel bij deze leeftijd? De auto heeft pakweg 280 k gelopen.

Kun je zelf de auto uitlezen met een ledje? heb dat wel gedaan met Citroens maar daar ben ik nou definitief af en van Opel weet ik niet veel. Sja mijn Vectra rijdt gewoon en heb ik nog nooit wat aan hoeven doen :-)

Ben op zoek gegaan naar een Haynes ofzo voor de Astra F. Wel ergens kunnen downloaden maar daar staat net geen diesel in helaas. En een andere versie was in het Russisch dus daar heb je ook niet zoveel aan. Weet iemand waar een engelse of duitse voor deze auto is te downloaden?

astraTD

Volgens mij kun je deze wagen niet uitlezen.

Heb je echt alles goed na gekeken wat betreft op lekkage?
                    Mijne heeft ook ooit eens een bereust slangetje gehad, wat naar de 4cilinders toe gaat.

Anoniem

Een Astra F kan je wel uitlezen hoor met de paperclipmethode bijv.
                      Staat wel in de how to’s.

Foto’s van de Astra zijn ook meer dan welkom :-)

xladage
                      Deelnemer

Een lekkende brandstofpomp kan zeker invloed hebben op verbruik.
                        ik weet niet hoe hard hij lekt, maar tijdens het rijden staat hij onder druk en lekt hij vermoedelijk harder als de motor stationair loopt of uit staat.
                        Aandraaien oid heb ik gene idee van, weet niet precies welke pomp er in zit bij jou, maar ga er maar uit van niet. lekken is vervangen meestal.
                        Ik heb een paar maanden geleden de pomp vervangen dus ik weet hoe vreselijk duur ze zijn. Dit was na 210k, dus 280k is op zicht een prima leeftijd (je hebt ze die nog veel langer meegaan, maar ook veel korter).

Achterstallig onderhoud kan ook invloed hebben op gebruik.
                        Overigens brede banden ook!
                        ik weet niet wat je met dik bedoelt, maar bedoel je breed dan heeft dit zeker invloed op verbruik. Daarnaast zijn brede winterbanden niet raadzaam trouwens, hoe smaller hoe beter.

Overigens is verbruik het beste te meten over langere afstanden. Haalt wat onbekende factoren wat meer naar het gemiddelde.
                        Factoren als starten, een stoplicht, of noem maar op.
                        Al met al dus nogal wat mogelijkheden!

astraTD

Als je een nieuwe pomp moet hebben, heb ik nog een goede voor je liggen.

wim-v6
                          Deelnemer

@Mr.F wrote:

Een Astra F kan je wel uitlezen hoor met de paperclipmethode bijv.
                            Staat wel in de how to’s.

Foto’s van de Astra zijn ook meer dan welkom :-)

Astra-F kan je PRIMA uitlezen met een Paperclip, alleen de diesels niet, ivm met het ontbreken van de motorsturing, dit zijn VOLLEDIG mechanisch gestuude diesels ZONDER RegelComputer.

Dus gaat niet op voor de Diesels.

Verbruik:

Het verschil tussen de X17DTL en X17DT kun je niet met elkaar vergelijken, De motoren zij Qua Opbouw, sturing, Pomp, Turbo, In en Uitlaat GEHEEL anderss…

De X17DTL (TD) is een echte Zuipschuit vergeleken met de X17DT (TDS), maar 1 op11 is wel aan een ERG hoge kant..

> X17DTL (1.7TD / 1.7D(va 1996)):

– Waarde bij gemiddeld verkeer moet op zo’n 1 op 15 a 1 op 16 zitten, alleen maar stad rond de 1 op 13 a 1 op 15, op de snelweg moet 1 op 20 te halen zijn..

> TC4EE1 – X17DT (1.7D Turbo Intercooler (F1) / TDS (F2)):

– Deze zou gemiddeld tussen de 1 op 17 a 1 op 19 moeten rijden, Snelweg is 1 op 20 MAKKELIJK haalbaar, puur stad tussen de 1 op 15 a 1 op 17

– 1 op 15 is zelfs een erg hoge verbruikswaarde voor de TDS motor…

Willem

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.