Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › verbruik 1.2 130pk 8 traps automaat
- Dit onderwerp bevat 41 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 mei 2020om 09:32 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2020 om 13:00 #18374234
Ja idd Hans.
Hij kan wel zuinig zijn als je bijv. In deze bizarre tijd met gemiddeld 100/ 110 km/u en zonder files op en neer naar Amsterdam tuft.
6.4 op 100 km ?
3 mei 2020 om 20:10 #18374240Wat voor brandstof tanken jullie eigenlijk?
In België kan je enkel nog E10 95 octaan tanken (10% bio-ethanol)
Wanneer ik brandstof wil tanken met minder bio-ethanol dan moet ik de 98 E5 tanken.
Deze is wel stukken duurder.
Mijn garage heeft me trouwens aangeraden, op regelmatige basis 98 E5 te tanken.
De 3 cilinder motortjes van PSA zouden niet zo goed overweg kunnen met die bioprut in de benzine.
De Franse en Duitse fora staan er hele discussies over E5 en E10.
De wagen zou ook zuiniger rijden op E5.In Duitsland kan je nog altijd 95 E5 krijgen, in België al jaren niet meer.
4 mei 2020 om 09:01 #18374245AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Quadrijder 2, Het zuinig rijden met de Grandland X, hangt zéker van verschillende factoren af. De kracht van zuinig rijden, zit het meest in je rechtervoet. Er zijn er die mopperen, wanneer ze met de Opel rijden als met een Posche of BMW, dan is het toch logisch dat een 3 cilinder 1.2 meer gaat verbruiken? De auto weegt bijna 1400 kg! Maar bij een bewust kalme rijstijl, zal je zien dat hij best zuinig is. Met de Mokka Cosmo 1.4T automaat die ik hiervoor had, had ik een hoger verbruik. En wat is er mis met 100 km/u? Dat is toch prima zowel voor het milieu, als voor je knip? (…en je hartslag)
@kiekeboeboe, Ik tankte voorheen altijd Shell V-power, maar na mijn verhuizing ga ik niet extra een Shell pomp opzoeken. We hebben hier een Total pomp, waar ik geen euro 95 tank (E10) maar Excellium 98. Is eigenlijk hetzelfde als V-power, maar dan goedkoper. (mooie meevaller) En een stuk duurder? We praten over misschien € 0.10 cent de liter. Dat is pakweg op 40 liter per tankbeurt, een € 4,- Dus waar gaat het dan over? Om het behoud van de motor toch? Als ik jouw was, zou ik voortaan gewoon de betere benzine nemen.Zelf heb ik ook nog een scooter met blauw kenteken. Daar tank ik altijd de duurdere benzine mee, want zo,n klein motortje is extra gevoelig. Daar word door de leveranciers van scooters, de euro 95 (E10) ten zeerste afgeraden.
4 mei 2020 om 13:28 #18374252@hans-glx
Ik tank bij Shell momenteel 95 E10 voor: 1.059€
De 98 E5, bij diezelfde pomp: 1.271€
Dat is een verschil van 0.212€
Wanneer ik 40l tank is dat even 8,48€ duurder!
98 E5 is gewoon achterlijk duur in België.
Maar als ik het goed begrijp, tank jij dus ook geen E10 in jou GLX.
4 mei 2020 om 18:27 #18374254AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo beste vriend. ik dacht juist dat de benzine in België goedkoper was dan in Holland? Ik betaal hier bij de Total voor excellium 98 €1.50 de liter. Shell is €0.06 cent duurder dan Total. Net even gekeken. Dus dan praat je over € 1.48 voor Shell euro 95 en € 1.56 voor de Shell V-power benzine. Rijd je echt veel dan kan je E 10 tanken, en dan tussendoor een keer V-power. Rijd je weinig zoals ik, ca 10.000 km per jaar, dan kan je beter altijd Shell V-power, BP ultra, of Total excellium tanken. De keus is aan jouw. Ik weet natuurlijk niet, hoeveel jij rijd per jaar. Tank geen onbekende merken. Daar krijg je misschien spijt van.
6 mei 2020 om 22:03 #18374299@ Hans GLX het is idd je rechtervoet. Hij blijft nu zakken dat verbruik nu ik wat meer in Nederland rijdt met 110 km/u. 6.2 op 100 km. ? Ik tank E10 voor 1,47 ons bedrijf vraagt ook om geen 5 te tanken zeker niet als je soms 3 x per week aan de pomp staat. Die 100 km/u daar kan ik mijn draai niet in vinden. Er wordt door vele net onder 100 gereden en de vrachtwagens 90 /95 die elkaar inhalen en dan vliegt een groot aantal je nog met hoge snelheid voorbij en o wee als je niet opzij gaat. Ik zie heel veel ergenis onder de automobilisten en ik ben benieuwd wat dit gaat brengen als iedereen weer op de weg zit. Het is idd wel een goede vooruitgang op het milieu dat moeten we niet vergeten.
</p>
6 mei 2020 om 22:56 #18374301AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ja dat klopt inderdaad. Trouwens, als ik naar jouw toerental kijk bij 110km/u, heb ik de indruk dat jouw GLX meer toeren maakt dan de mijne, bij die snelheid. Bij mij zit hij met 103 km/u, op de 1500-1600 toeren. Maar ik heb nog een 6 traps automaat. Maar het verbruik zit dus echt in je rijstijl. Dat is een feit. Als je echt veel rijd, dan is E 10 geen probleem zegt men. En die ergernis van andere jagers, dat heb je overal. Bij ons heb je veel 80 km wegen, en als ik dan 83 rij, zitten ze ook op m,n bumper te kleven. En dat zie je op de snelweg dus óok bij 100 km. En inderdaad is het snelheidsverschil met vrachtwagens nu kleiner. Dus meer oppassen geblazen. Ze gooien hem ook vlak voor je neus, onverwachts naar links. Ik weet er alles van. Het weggedrag is door vele aso,s dramatisch verslechterd de laatste jaren. Ik ben blij dat ik niet meer voor m,n beroep, dagelijks op de weg zit. Je zou er een hartkwaal van krijgen….
7 mei 2020 om 13:06 #18374311Ik heb natuurlijk geen automaat, maar een handgeschakelde bak.
Ik denk dat mijn toerental in zesde bij pakweg 110kmh toch wel een pak hoger is.
Zal dat wanneer ik nog eens op de snelweg ben eens bekijken.
13 mei 2020 om 22:21 #18374473AnoniemLid sinds:
1 January 1970Vandaag getankt na een ritje Tholen. Op 515 km heb ik 31 L getankt. Dat is 1:16,6 !!! Ondanks de stevige wind de afgelopen dagen. :applause02:
14 mei 2020 om 11:09 #18374481@hans-glx
Dat zijn mooie waardes, je hebt natuurlijk niet altijd de wind op kop hé
Die 515 km, zijn dat dan vooral snelweg km’s aan 100km/h?
14 mei 2020 om 16:28 #18374493Vanmorgen getankt en kwam uit op 1:14. Rij alleen maar korte stukjes dus vind het zuinig. Bij mijn Nissan Qashqai kwam ik nooit verder dan 1:11,5.
14 mei 2020 om 17:45 #18374496AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374481]@hans-glx Dat zijn mooie waardes, je hebt natuurlijk niet altijd de wind op kop hé Die 515 km, zijn dat dan vooral snelweg km’s aan 100km/h?[/quote]
Nee het is misschien 40% snelweg. Verder zijn in deze regio veel wegen hier met max 80 km/u, en wegen en dijken binnendoor met max 60 km/u Dus eerlijkheidshalve, ben ik meer aan het toeren voor m,n plezier, dan echt jagen om op tijd ergens te zijn….. Dat maak natuurlijk wél een verschil. :smiley-car:
Maar hier aan de kust, heb je meestal wel veel harde wind. Dus alle omstandigheden spelen een rol bij het zuinig rijden.
14 mei 2020 om 17:52 #18374497AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374493]Vanmorgen getankt en kwam uit op 1:14. Rij alleen maar korte stukjes dus vind het zuinig. Bij mijn Nissan Qashqai kwam ik nooit verder dan 1:11,5.[/quote]
Netjes hoor. Met mijn vorige Mokka Cosmo automaat kwam ik ook gemiddeld aan 1:14. Toch vonden ze dat bij Opel zeker niet slecht…
14 mei 2020 om 23:21 #18374506<p style=”text-align: center;”>Het verbruik verschil heeft met veel factoren te maken. En te zware voet en rijstijl, een automaat zijn verbruik is hoger dan een handgeschakelde, het stroomverbruik en de airco, de verschillende soorten asfalt op de weg, zelfs de wind speelt een rol. Ook zoals benzine soorten en diesel. Je bent zuiniger met benzine 98 dan de goedkopere 95. Bij diesel gebruiken ze adictieven. Daarom tank diesel bij een bekende pomp en niet aan een witte pomp. Is ook beter voor de levensduur van de motor.</p>
14 mei 2020 om 23:57 #18374507AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374506]<p style=”text-align: center;”>Het verbruik verschil heeft met veel factoren te maken. En te zware voet en rijstijl, een automaat zijn verbruik is hoger dan een handgeschakelde, het stroomverbruik en de airco, de verschillende soorten asfalt op de weg, zelfs de wind speelt een rol. Ook zoals benzine soorten en diesel. Je bent zuiniger met benzine 98 dan de goedkopere 95. Bij diesel gebruiken ze adictieven. Daarom tank diesel bij een bekende pomp en niet aan een witte pomp. Is ook beter voor de levensduur van de motor.</p>[/quote]
Inderdaad, zelfs de juiste bandenspanning speelt een rol. Geen ramen open. Net zoals je zegt, alle stroombronnen, airco, stuur en stoelverwarming, ruitenwissers, noem maar op. De belading van de auto. Buitentemperatuur, windsnelheid en windrichting, nat of droog wegdek. En misschien, heel misschien is Ron 98 zuiniger dan Ron 95. Maar bij mij maakte het weinig verschil hoor. Maar ik wil het beste voor de auto, dus vandaar tank ik de beste benzine die voorhanden is.
15 mei 2020 om 17:04 #18374535Ja en de bandenmaat speelt ook nog mee. Helaas heb ik nu de standaard velgen ipv de mooie multispaak velgen die ik op mijn model 2019 had. Ik bestelde dezelfde auto maar dan automaat. Nog niet wetende dat het model 2020 standaard niet meer met de mooie velgen geleverd werd ivm de uitstoot en geen dubbele bodem meer maar wel 1 agr stoel.
Ach ja er zijn ergere dingen maar wel vandaag na 250 km de 6 liter gehaald met gemiddeld 110 km/u. Dus dat zijn mooie cijfers. ?
18 mei 2020 om 09:32 #18374607AnoniemLid sinds:
1 January 1970[quote quote=18374535]Ja en de bandenmaat speelt ook nog mee. Helaas heb ik nu de standaard velgen ipv de mooie multispaak velgen die ik op mijn model 2019 had. Ik bestelde dezelfde auto maar dan automaat. Nog niet wetende dat het model 2020 standaard niet meer met de mooie velgen geleverd werd ivm de uitstoot en geen dubbele bodem meer maar wel 1 agr stoel. Ach ja er zijn ergere dingen maar wel vandaag na 250 km de 6 liter gehaald met gemiddeld 110 km/u. Dus dat zijn mooie cijfers. ?[/quote]
Dat laatste is zeker netjes. En wat je zegt, is zeker een belangrijke factor. Hoe groter de velgen, en hoe breder de banden( = meer rolweerstand) hoe hoger het verbruik. Kon je bij aflevering niet in gesprek, over een kleine bijdrage, toen je ontdekte dat er andere velgen onder zaten, als jij dacht?? De standaard velgen zijn wel het beste in het verbruik, en bieden meer comfort dan grotere velgen. Daarom heb ik afgezien van de 19″ die ik wél de mooiste vind. Dan word de auto wat meer bonkerig. Hoe lager/platter de band op de velg, hoe minder veercomfort.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.