Forumindex › Forums › Techniek › Banden, remmen en onderstel › verbreed staal, wat is/wordt de ET?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 januari 2009 om 16:57 #17208584
Wij willen GT velgen uitlaten lassen.
Nu is mijn vraag,:
Wat wordt dan de ET waarde of is dat zelf te kiezen of wat?
Standaard zijn ze allemaal 49.Andere vraag is:
Maakt het nog uit als je standaard 4.5, 5 of 5.5J velgen neemt?
‘t Is de bedoeling dat ze tussen de 7 en 9J worden.laterrrrrr
17 januari 2009 om 17:10 #17462191Als de velgen aan de buiten kant verbreed worden.
Wordt de et waarde lager.
Met in het extreme geval zelfs negatief.17 januari 2009 om 17:53 #17462192Mijne zijn van buiten verbreed, dus de velg wordt breder en het hart gaat ten opzichte van de velg naar binnen. de binnenrand blijft gelijk….lijkt mij dan gewoon 49?
17 januari 2009 om 18:04 #17462193volgens mij blijft de et waarde gewoon het zelfde, want ik heb zelf ook verbreed staal en die kunnen alleen op mijn corsa d.m.v 1,5 cm spoorverbreders. De velgen komen anders tegen de kadett gsi klauwen aan en als de et waarde zou veranderen hoefde ik ook niet voor zo’n maat te gaan.
17 januari 2009 om 18:06 #17462194ET waarde heeft toch te maken met hoeveel hart van de velg uit het midden zit?
17 januari 2009 om 18:09 #17462195Inderdaad en niet met de breedte van de velg
17 januari 2009 om 18:13 #17462196maar logischerwijs: als een velg breder wordt schuitft ‘t hart toch verder uit het midden?
17 januari 2009 om 18:28 #17462197inderdaad….hier een klein plaatje
Mooi he? haha
18 januari 2009 om 10:03 #17462198origineel gepost door Van het Ende Customs
maar logischerwijs: als een velg breder wordt schuitft ‘t hart toch verder uit het midden?juist, et wordt lager.
15 februari 2009 om 22:07 #17462199Et waarde word zeker anders..
Ik ben er nog niet precies uit…maar feitelijk is het wel uit te rekenen…
maar omdat je het verbreden vaak alleen aan de buitenzijde doet wordt de ET wel extreem anders..16 februari 2009 om 12:00 #17462200Even een plaatje om het wat duidelijker te maken:
De ET-waarde is dus de afstand tussen het montagevlak van de velg en de middellijn van de velg. Doorgaans wordt bij het verbreden van de velg alleen de buitenrand verbreed, waardoor de middellijn in dit plaatje dus verder naar links komt. Hierdoor wordt de ET-waarde ook lager.
Rekenvoorbeeldje:
14″ x 5″ ET49 velg verbreden naar 14″ x 7″:Totale verbreding: 2″ = 50,8 mm. Dit betekent dat de middellijn met de helft van deze maat opschuift. Dit is dus in dit geval 50,8 / 2 = 25,4 mm.
De ET-waarde is nu dus: 49 – 25,4 = 23,6.
Dus de totale formule is:
[originele ET-waarde in mm] – ( [nieuwe velgbreedte in inch] – [oude velgbreedte in inch] ) / 2 * 25,4 = [nieuwe ET-waarde in mm]ingevuld met de eerder genoemde waarden:
49 – ( 7 – 5 ) / 2 * 25,4 = 23,6 mmDit sommetje geldt alleen voor het verbreden naar buiten toe, verbreed je ook naar binnen wordt het sommetje iets moeilijker, weer een voorbeeldje:
14″ x 5″ ET 49 wordt 14″ x 8″ d.m.v. 2 inch verbreding naar buiten en 1 inch verbreding naar binnen
de formule:
[originele ET-waarde in mm] – [verbreding naar buiten in in ch] / 2 * 25,4 + [verbreding naar binnen in inch] / 2 * 25,4 = [nieuwe ET-waarde in mm]ingevuld:
49 – 2 / 2 * 25,4 + 1 / 2 * 25,4 = 36,5 mmAlsjeblieft, hoop dat je er iets aan hebt! :thumbup
m.vr.gr.
Floris Beerens
16 februari 2009 om 13:28 #17462201plaatje bij het praatje is altijd wel duidelijk.
Ik wist inmiddels dat t zoiets was, maar op deze manier is het allemaal verklaard en duidelijk.
bedankt!16 februari 2009 om 16:12 #17462202Graag gedaan :thumbup, let er verder ook op dat je met verbrede velgen ook je spoorbreedte veranderd, uit mijn hoofd mag deze slechts 2% of 3% toenemen op een auto (niet helemaal zeker van). Van ET 49 naar ET 24 is al een verbreding van 2 x 25 mm = 50 mm, bij een spoorbreedte van 1,50 meter zit je dan al over de 3%. In de praktijk gaat dit naar mijn weten meestal wel goed, maar je kunt maar net een agent treffen die zijn werk iets te goed doet! N.B. ik ga er vanuit dat de auto oorspronkelijk ook een ET 49 velg gebruikt.
16 februari 2009 om 19:01 #17462203idd, gaat om corsa TR.
17 februari 2009 om 15:12 #17462204Als je de ET niet weet, het is ook te meten ;)
totale breedte gedeeld door 2, dan heb je de ET 0 waarde van de velg.
Dus als je de velg met de binnenkant naar boven legt en je legt daar een vlak iets overheen dan kun je de diepte meten tot aan het aansluitvlak.
Die diepte min de halve breedte van de velg is je ET waarde.
17 februari 2009 om 16:36 #17462205wat shoarmaschotel zegt klopt als een bus!
17 februari 2009 om 16:48 #17462206Ik heb een adresje, die doen verbreden en hart verplaatsen (kan alleen in het smalle gedeelte!)
Ik breng er binnenkort een set velgen heen, ik laat alleen het hart niet verplaatsen.
Eerst verbreden, dan passen ;)
Mijn hart zit op sommige punten vast gelast…zowel met een rupslas en hier en daar een puntlas.
Wordt nog een beetje werk om die harten er uit te halen….
Dus laat ik ze eerst maar is verbreden.26 februari 2009 om 17:27 #17462207cool :kewlpics:kewlpics:kewlpics
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.