@TeamWest wrote:
Mantzel merk je goed, hoeveel PK dit precies extra is durf ik niet te zeggen. Er zijn ook andere inlaatspruistukken, zoals de Lexmaul (minder vermogenswinst als de Mantzel) of de DBilas (meeste vermogenswinst, maar ook het duurst).
Ik heb verder een ‘sport’ inlegfilter (icm het standaard luchthuis), open luchtfilter is meer geluid/minder vermogen.
Lees anders dit topic (klik) even door.
Zo zijn er nog wel een aantal topics over het tunen van de X16Xe, kan je vinden via search; X16Xe tunen.
Wat betreft het verwijderen van onderdelen, bedoel je denk ik de SAI, niet de EGR, deze blijft gewoon zitten maar wordt ‘afgesloten’.
Ik kijk zelf nog naar een ander nokkenas (scherper), en ik ga voor een RVS sportkat, hoef ik die ook niet om te wisselen met de APK. Daarna wil ik een chip op maat.
Inderdaad , maar de dbilas daarbij zit tevens het chippen bij inbegrepen.
Dbilas inlaatspruitstuk en chippen kun je laten doen bij speedenquipment.
Ook Dbilas heeft een uitlaatspruitstuk van RVS. Als je daarna ook nog een net uitlaatsysteempje monteert heb je meer dan 30 pk winst.
Anders op mp een mantzel inlaat, lexmaul uitlaatspruitstuk en een op maat gemaakt chippie.
Luchtfilter gewoon orgineel houden met inlegfilterje.
Mijn ervaring is dat alles wat je aan luchtfilter aanpassingen doet weinig of geen verschil maakt enkel orgineel werkt echt perfect met inlegfilter.