Verbetering van prestaties met de X16XE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Verbetering van prestaties met de X16XE

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Berichten
  • #18088407
    Kallisto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 September 2012

      Ik woon in Almelo (vlak bij Enschede, Overijssel), maar ik heb momenteel twee vrienden die me hiermee kunnen helpen waarvan er één sowieso wel wil helpen :) Is automonteur bij Ford ( :jerry ), maar voor een automonteur moet dat geen verschil maken, toch? :jerry

      #18088408
      EdGSI
        Lid sinds:
        13 August 2011

        Dan moet het wel lukken met behulp van de how-to.

        Maar toch blijft het een kut klusje haha. Je moet de gasklep verplaatsen naar de kant van de luchtfilterbak, kabels verleggen. Luchtaanzuig buis achter het blok wegsnijden. Carterventilatie juist aansluiten. En gaan met die banaan. Toerenbegrenzer :jerry

        #18088409
        Kallisto
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 September 2012

          Nou ja, eerst maar even afwachten tot ik reactie (van de aanbieder op dit forum) krijg :) Moet een dezer weekenden ook weer bezig met de audio, ik ontvang met 3 weken mijn uitlaat en daarna ga ik bezig met de Mantzel :D :thumb

          #18088410
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Ik hoop dat je een groep a gekocht hebt, want anders gaat de uitlaat dadelijk de beperkende factor worden.
            Tenminste als je nog verder wilt na je Powerbox en uitlaat.
            Heb maar een klein beetje ervaring met getunde smallblocks :jerry

            De injectoren van een x16xe zijn trouwens goed genoeg tot 175pk, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
            Eventueel kan je overstappen op C20XE, maar dan moet je zeker je chip op de bank laten schrijven en ook dikke nokkenassen erin hebben.

            #18088411
            EdGSI
              Lid sinds:
              13 August 2011

              Ik heb met de groep A rondgereden. Maar vond het toch niet echt fijn.

              De groep A trok zeker harder boven de 5750rpm. Maar onder de 4000rpm was het een drama met die groep A. Totaal niet vooruit te branden :jerry

              Nu rij ik even tijdelijk met een originele uitlaat en daarmee rijd hij lekkerder als de groep A (tot 5500rpm). Je rijd voornamelijk onder de 5000rpm dus is het wel leuk als hij dan ook nog een beetje vooruit komt :thumb

              Dus denk dat de groep N wel een goede tussenweg is.


              @Kallisto

              Volgende week bestel ik mij dezelfde uitlaat (‘Trashmetal’ heeft hier ook mee gereden op een c16xe , dat knalde zeer goed icm mantzel en spaghetti zei hij :wors )

              #18088412
              Kallisto
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 September 2012

                Ah, ben benieuwd naar het resultaat dan :) Ik meld het wel even als (en hoe) het is bezorgd :)

                #18088413
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Ben trouwens ook wel benieuwd naar de kwaliteit van Sportex, moet voor de Irmscher Corsa (1.3 8v) een nieuwe spruitstuk hebben.

                  #18088414
                  Corsa_GSi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Trouwens je moet bij een Groep A op een x16xe wel zorgen dat je niet direct na het spruitstuk al op de grote diameter zit!
                    Daar zit meestal het probleem.
                    Je moet vanaf het spruitstuk een stuk normaal houden (45mm) daarna stuk naar 54mm en vervolgens naar groep a 63mm.

                    #18088415
                    Looney
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 June 2010

                      Hoe groot is een lexmaul spruitstuk dan? Want nu je het zegt, groep A spruitstukken zie je eigenlijk nooit voor de x16xe.

                      X16XE aangepakt is echt leuk. Die blokken rijden en klinken echt heerlijk. Mijn vriendin rijdt ook met bijna 150 pk uit haar gereviseerde x16xe en is echt niet veel trager dan mijn corsa c20xe :O :thumb Alleen viel het chippen ons heel erg tegen. Op maat af laten stellen door een zeer bekende chiptuner maar het resultaat was een halve pk verlies en een halve nM winst… Ohja, en een hoop gestotter en inhouden. Dus nu weer met originele ECU.

                      Wel is het belangrijk dat het blok zelf in goede staat is. Als ik lees over olieverbruik etc denk ik dat het ‘tunen’ alleen rendabel zal zijn als je eerst het onderblok en evt de kop aanpakt. Dus zuigers controleren, zuigerveren, cilinderwanden, koppakking, lagerschalen, alle pakkingen etc. Tenminste, als je er voor de lange termijn mee wilt gaan rijden!

                      #18088416
                      Kallisto
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 September 2012

                        Dat het chiptunen zo tegenviel, is dat eerder regel of eerder uitzondering? Want ik heb inderdaad vaker gelezen dat dat tegenviel (maar misschien is het toeval, ik weet het niet) :(

                        Ik ben van plan om de Corsa na de spaghetti, de uitlaat, inlegfilter en de Mantzel ook te laten chippen :D

                        Verder is m’n Corsa door de vrige eigenaar zo’n 7 jaar in onderhoud geweest bij een garage, ik moet nog even kijken naar het onderblok en bepalen of dit eerst nagelopen moet worden :)

                        #18088417
                        EdGSI
                          Lid sinds:
                          13 August 2011

                          @Looney wrote:

                          Hoe groot is een lexmaul spruitstuk dan? Want nu je het zegt, groep A spruitstukken zie je eigenlijk nooit voor de x16xe.

                          X16XE aangepakt is echt leuk. Die blokken rijden en klinken echt heerlijk. Mijn vriendin rijdt ook met bijna 150 pk uit haar gereviseerde x16xe en is echt niet veel trager dan mijn corsa c20xe :O :thumb Alleen viel het chippen ons heel erg tegen. Op maat af laten stellen door een zeer bekende chiptuner maar het resultaat was een halve pk verlies en een halve nM winst… Ohja, en een hoop gestotter en inhouden. Dus nu weer met originele ECU.

                          Wel is het belangrijk dat het blok zelf in goede staat is. Als ik lees over olieverbruik etc denk ik dat het ‘tunen’ alleen rendabel zal zijn als je eerst het onderblok en evt de kop aanpakt. Dus zuigers controleren, zuigerveren, cilinderwanden, koppakking, lagerschalen, alle pakkingen etc. Tenminste, als je er voor de lange termijn mee wilt gaan rijden!

                          Ik neem toch aan dat de koppelcurve toch een stuk beter was of niet dan ? (na het chippen)
                          En waar heb je hem laten chippen?

                          ‘Miruni’ wou mijne afstellen als hij helemaal gereviseerd is. Maar hoor ook veel goede verhalen van Unlimited Tuning hier op het forum.


                          @Kallisto

                          Ik heb ook eerst spaghetti , mantzel etc etc erop gebouwd en toen kwam ik tot de conclusie dat ik misschien het blokje toch maar beter kan reviseren. Of iig een ander blokje halen.
                          Ik had dat blokje gekocht , ik denk die verbruikt wel wat minder olie maar deze verbruikte nog meer (1l op 600km).
                          Dusja nu ben ik toch mijn oude blok maar aant reviseren. (Cilinderkop ligt nog bij het revisiebedrijf en dan is het zo goed als klaar)

                          – Nieuwe overmaat zuigers
                          – 2de hands drijfstang (Deze was kapot , niet te horen of te zien van de buitenkant)
                          – Overal nieuwe pakkingen
                          – Krukaslagers , drijfstanglagers etc etc
                          – Cilinderkop (kleppen inslijpen , klepseals vervangen , 1 klepgeleider was kapot)
                          – Nieuwe koppelingsset/druklager etc
                          (Ik zal nog wel wat dingen vergeten zijn op de vroege morgen)

                          Al met al , toch een flinke smak geld. Maar daar kan ik wel nog een aantal jaar mee rijden dan :jerry
                          En hoef ook niet om de 2 dagen dan de olie te peilen haha.

                          Als je echt zeker wil zijn dat je blok in orde is , draai hem eens een keer open. Bekijk de cilinderkop , zuigers eens. :jerry

                          #18088418
                          Looney
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 June 2010

                            Wij zijn inderdaad ook bij Miruni geweest. Ook de curves werden niet heel veel beter of anders. Hij is een god op 2 liter gebied, maar gaf zelf meteen toe dat dit echt hele andere motoren en ECU’s zijn. De poging bij onze x16xe was dan ook zijn eerste ooit. Wel een topgozer btw. Op de terugweg begon de auto op de oprit al te stotteren. Hele snelweg doorgestotterd, na de afrit viel die uit en kwam niet meer aan.

                            Toen is die 60km naar ons toe komen rijden om te kijken naar de ECU> Met een nieuwe ECU reed die toen weer maar helaas heeft die nooit gelopen zonder stotteren :(. Unlimited tuning heeft mooie grafieken van een x16xe staan! Die toenames heb ik bij andere bedrijven nog niet gezien voor deze motoren.

                            Wij hebben ook alles aan het onderblok aangepakt. 100% uit elkaar geweest ook. Maarja, die verbruikte ook 1 liter olie op 200-400 km maar ging nog als de brandweer!

                            #18088419
                            Kallisto
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 September 2012

                              Het blok (laten) reviseren – of in ieder geval laten nalopen – is wel gelijk een hele ingreep :shock:

                              Daar heb ik de ruimte helaas niet voor, ook de benodigde kennis van motoren ontbreekt bij mij :hmmz

                              Het lijkt me wel verstandig dit te (laten) doen, zijn er hier adresjes voor die jullie aanbevelen?

                              #18088420
                              Looney
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 June 2010

                                Zelf heb ik goede ervaringen met MMA (Motor revisie amersfoort)

                                Maar op zich valt het mee hoor. Huur of koop een kraan, een krik, as steunen en een motorbok en in principe kun je van start. Sommige dingen moet je laten doen, sommige dingen kun je zelf.

                                #18088421
                                EdGSI
                                  Lid sinds:
                                  13 August 2011

                                  Het is zeker een ingreep maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

                                  Ik ben ongeveer 1000€ kwijt dadelijk aan de complete revisie (incl pakkingsets,legerscharen,koppelingsset, nieuwe zuigers a 400€ )

                                  Daar zit ook het boren en honen bij. Kopvlakken en zuigers in laten zettrn door revisiebedrijf.

                                  Bouten in het blok los maken (kopbouten etc) kun je ook allemaal zelf doen. Onderblok wegbrengen en laten doen bij revisiebedrijf
                                  Cilinderkop wegbrengen en laten doen bij revisiebedrijf
                                  In elkaar zetten kun je allemaal wrl zelf doen met normaal gereedschap en de vraagbaak van de corsa hahaha (Dat zal je toch al gauw 300-400€ schelen aan uurloon bij de garage)

                                  Als je al geen nieuwr zuigers nodig hebt, scheelt t alweer 400€. Dus dan zou je ongeveer op 600€ in totaal komen.

                                  Ik had ook naar Dhz Twente gebeld, deze wouden dat ook wel doen. Dat kwam ongeveer uit op 2200€. Dan doe kk liever de kleine dingen zelf haha

                                  Dan weet je wel zeker dat je een goede motor hebt waar je nog een flinke tijd mee vooruit kan :jerry

                                  #18088422
                                  Kallisto
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 September 2012

                                    Ah, thanks voor de info :thumb Ik heb de uitlaat al besteld, maar ik zal (in ieder geval proberen om) geen andere onderdelen kopen én monteren ;)

                                    Eerst even kijken wat een revisie kost en of/hoe we daar tijd voor vrij kunnen maken.

                                    Op een zaterdag kan ik ca. 4 à 5 uur gebruik maken van een garage, maar ik vrees dan dat dit niet genoeg is.

                                    Vervoer naar mijn werk is het probleem niet, alleen de auto ergens stallen wordt lastig..

                                    #18088423
                                    Corsa_GSi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Chippen is prima te doen. Dbilas regelde bij mij zo’n 10pk door hun afstelling erbij op het getunde blok met reeds gechipte ECU.

                                      #18088424
                                      Kallisto
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 September 2012

                                        Hallo beste mensen,

                                        De uitlaat is al enige dagen geleden in ontvangst genomen, helaas kan deze nog niet gemonteerd worden (i.v.m. brug en de beschikbaarheid ervan) :???:

                                        Weet iemand toevallig welke (maat) klemmen er bij moeten? Of heeft iemand nog tips bij het monteren hiervan? Ben van plan dit volgend weekend (19-01-2013) te monteren (met hulp van een mede-forummer) :)

                                        Zo is ‘ie aangekomen:

                                        Close-up:

                                        Zonder verpakking:

                                        Close-up:

                                        Helaas wel wat beschadigingen, maar ach, het is een – niet al te dure – uitlaat:

                                        #18088425
                                        EdGSI
                                          Lid sinds:
                                          13 August 2011

                                          Heb je de ‘race tube’ besteld of die MET middendemper ?

                                          Want nu heb je de ‘race tube’ als ik het goed zie

                                          Die gaat flink wat geluid maken denk ik zonder middendemper :jerry :jerry

                                          En die beschadigingen zie je toch niet onder de auto , zolang er maar geen gaten inzitten ;)

                                          #18088426
                                          Kallisto
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 September 2012

                                            Klopt, ik heb even getwijfeld, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het me wel erg mooi lijkt zonder de middendemper :D :angel

                                            Ben ook benieuwd naar het geluid :jerry Ik maak sowieso een video zodra ‘ie eronder zit :thumb

                                            #18088427
                                            Kallisto
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 September 2012

                                              Na enige vertraging zit de uitlaat er toch onder :D

                                              Het ging echter niet zonder slag of stoot, de uitlaat was TOTAAL niet op maat :swear

                                              We (met name een vriend van me) hebben moeten improviseren en het is uiteindelijk gelukt :)

                                              Helaas had ik een lek bij het flexibele deel en de Opel-dealer was op dat moment gesloten. Dit is tijdelijk dicht gelast :-)

                                              Foto’s:

                                              Auto op de brug:

                                              Oude einddemper:

                                              De voeten van een vriend van me die aan het lassen is:

                                              Het resultaat:

                                              Ik zal even kijken of het mogelijk is om er een degelijk filmpje van te maken, maar het geluid is altijd anders :hmmz

                                              #18088428
                                              corsaboy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                chippen is heel goed te doen in duitsland.
                                                sasha zit in de buurt van oberhausen en neemt de x16xe ecu’s super onder handen..

                                                Die van axel is daar al vaker afgestelt met goeie resultaten..

                                                #18088429
                                                joop1970
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 September 2010

                                                  zat er nog een originele kat onder? Zoja is dat “flexibele” deel niet los te bestellen bij de dealer. Zit vast aan de voorpijp en katalysator. Vernieuwen houd een nieuwe kat en voorpijp in.

                                                  #18088430
                                                  Kallisto
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 September 2012

                                                    @joop: klopt, ze konden dit ook niet zien op de schets van de uitlaat :shock: De originele kat zat er nog onder (nog steeds), maar er is al eerder mee geknutseld ;)

                                                    Misschien stomme vraag, maar is dat flexibele deel echt nodig? :jerry Brezan gaf ook al aan dat dit “niet origineel” was, dus er zijn auto’s die zonder dit deel rijden..

                                                    #18088431
                                                    remutr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 August 2012

                                                      Heren past een luchtfilterbak van een 2.2 motor op een x1.6xel?

                                                      Kan er voor € 30,00 een overnemen met inleg filter.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 51)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.