Ventilator Zafira B

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Ventilator Zafira B

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    MarnixvanB

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem met onze Zafira B uit 2007 z16xe1. De ventilator doet het sinds vandaag niet meer. Als je aan de regel knoppen op het dashboard draaid hoor je wel dingen gebeuren. Denk kleppen open en dicht. In de zekering kast kan ik geen defecte zekering vinden. Ik heb gezocht op het forum en gelezen dat de ventilator kapot kan wezen daar stond bij dat je kan meten of daar spanning op staat ja of nee. Nu is mijn vraag: is dat de ven die achter de grille zit? En hoe kan je dat meten?

Alvast bedankt!
      Gr. en fijn weekend Marnix

midnight black
      Deelnemer

Ik neem aan dat je de aanjager bedoeld: om de ramen te ontwasemen en lucht in het interieur te blazen.
        De aanjager zit achter je dashboardkastje. Je kunt een en ander doormeten met een multimeter.

stefanDTI

Waarschijnlijk de weerstand van de kachelventilator.
          Deze zit vlakbij de ventilator op het kachel huis en kan je los vervangen.

MarnixvanB

Mensen, tot zover bedankt! Het vreemde is dat vanmorgen alles weer werkte… Vind ik vreemd! Of komt dat vaker voor?

P. Rutser

Als de kachelweerstand stuk is zal de ven alleen nog maar op de hoogste stand werken.
              Als de ven af en toe werkt dan zit er iets los of de koolborstels van de ven zijn op.

midnight black
              Deelnemer

Of een losse stekkerverbinding.

MarnixvanB

Hallo iedereen. Vanmorgen deed de ventilator weer niks meer… Vanavond het dashboard kastje eruit gehaald en een klein tikje tegen ventilator gegeven. Die ging gelijk draaien zonder vreemd bij geluid. De stekker verbindingen nagekeken die waren allemaal goed. Dus de ventilator er maar af halen. Dat dus gedaan draaide die met de hand niet heel slecht. Alles schoongemaakt en de lagers gesmeerd en aangesloten toen deed die het weer prima. Ben benieuwd hoe lang. Ik hen al gevraagd bij de onderdelen zaak wat een nieuwe kost. Maar die kan volgens hun alleen de dealer regelen. Klopt dat?

Gr. Marnix

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.