Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › ventilator kachel en airco
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 november 2010 om 14:42 #17227876
hey allemaal,
van mijn vectra B doet de ventilator het ineens niet meer,
het is die voor in de auto,
kan m vol open zetten maar doet niks meer,
erg irritant en gevaarlijk voor als je ramen beslaan en je er niet veel aan kunt doen zo,
kachel werkt wel gewoon, voel dat ie warmer word, alleen blaast ie niet de lucht meer.iemand enig idee hoe dit kan? zekering?
1 november 2010 om 14:48 #17752192Als hij het ook niet meer op de voluit stand doet, kan het een zekering zijn ja.
Of een kapotte ventilator..1 november 2010 om 18:09 #17752193wwarschijnlijk de weerstand
1 november 2010 om 19:37 #17752194hoe kan ik dit testen dan of ie het wel doet?
1 november 2010 om 19:47 #17752195Om welk systeem gaat het, ECC of hand bedient (draai knoppen)
1 november 2010 om 19:48 #17752196nee het gaat om de ecc, elektronisch
1 november 2010 om 19:54 #17752197origineel gepost door itsthedch
nee het gaat om de ecc, elektronischlaten uitlezen.
1 november 2010 om 20:35 #17752198Wss. de weerstand kapot.
in sommige gevallen werkt deze enkel nog op stand 4 en als je die even lat blazen dan doet hij niks meer.
Het is eigenlijk geen weertand maar een regelmodule met twee grote transistoren op, en het zijn deze die de geest geven, Als je tijd hebt kan je beter de module eruit halen en er twee nieuwe transistoren op (laten) plaatsen volgens de regels van de kunst natuurlijk (koeling).
Nieuw kost dit onderdeel ong zo’n 220 euro.
Joris2 november 2010 om 15:24 #17752199welke module hebben we het dan over? die waar de knopjes opzitten om de airco enzo aan te zetten?
2 november 2010 om 15:51 #17752200we hebben het hier nog steeds over een ECC idd met knoppies en electronisch geregeld ;)
waarschijnlijk doet jouw ventilator het alleen nog op stand 9 of niet?
op die module zitten 2 TO-3 transistors.
die zorgen ervoor dat je 9 standen op je ventilator kunt aansturen (stand 0 – 8).
voor stand 9 worden de transistors gebypassed door een relais om het volle vermogen op de ventilator te kunnen zetten.Die module zit achter je middenconsole ter hoogte van je gaspedaal (fijn he ;))
Vervolgens moet je gewoon even in de How-To kijken, want ik heb die niet voor niets geschreven he!!!2 november 2010 om 15:53 #177522012 november 2010 om 19:33 #17752202nee hij doet het ook niet op stand 9 das juist het probleem, doet niks meer
2 november 2010 om 19:40 #17752203ook geen cijvers meer zichtbaar??
2 november 2010 om 19:45 #17752204jawel temperatuur kan ik 9 van de 10 keer gewoon zien (ook niet altijd) maar de hele ventilator gaat simpelweg niet aan, niet op LO en niet op HI stand,
ook handmatig niet.
in het begin deed ie het super, maar de laatste weken werd het steeds minder en ging ie pas aan waneer hij dat wou, en nu wil ie niet meer waaien5 november 2010 om 13:11 #17752205mischien een domme vraag , maar als ik dat ding eruit haal, kan ik dan wel met de auto rijden om die transistors te halen?
5 november 2010 om 13:45 #17752206ja hoor, dat kan prima.
je hebt alleen even geen kachel.maar in de How To staat al precies welke transistors je nodig hebt hoor
daarvoor hoef je niet eerst de oude er uit te halen.Sterker nog, die motorola’s ga je niet meer vinden
5 november 2010 om 15:10 #17752207now , ik heb de middenconsol eruit gehad, rechts langs het gaspendaal de kap los, en ik kan dat ding niet vinden:(
zie alleen maar plastic plastic plastic.
vol goede moet begonnen maar inmiddels hevig gefrustreerd :Piemand nog tips?
5 november 2010 om 15:15 #17752208goed kijken . . . hij zit er echt :)
ik weet het, het valt niet mee, even het gaspedaal los halen scheelt ook
Dat was in mijn geval erg simpel omdat ik een electrisch gaspedaal heb, dus 3 bouten en een stekkerHAAL WEL JE ACCU LOS HE!!!!
de buitenkant van de transistors is de PLUS, wat ook het koellichaam van die unit de PLUS maakt.
Als je daarmee tegen het chassis van de auto komt, frituur je de module en kun je alsnog om een nieuwe.origineel gepost door sw_reijnders
HOW-TO Repareren Fan Regulator bij ECCBeste Opelaars,
De Fan Regulator of Ventilator-Voorschakel module van een Vectra ECC unit wil nogal eens stuk gaan.
Dan werkt vaak alleen de hoogste stand nog of slechts 1 a 2 standen van je climate control (erg vervelend dus).
Tevens zie je bij het uitzetten van de auto 2 streepjes “–” verschijnen in je temperatuur display.
Een nieuwe unit kost . . . jawel . . . €220,00 bij de dealer. Het is dus de moeite waard om de module simpel weg te repareren.Hierbij een beschrijving hoe je je Ventilator-Voorschakel module oftewel Fan Regulator Module kan repareren.
Het lastigste van deze reparatie is het uitbouwen van de regulator module:
Dit kun je doen middels de volgende stappen:
1 verwijder de zachte kap boven de pedalen
2 Verwijder het gaspedaal (in mijn geval elektrisch), dus . . . stekker los en 3 boutjes verwijderen.
3 verwijder de kunststof kap rechts van het gaspedaal
4 En nu het moeilijkste verwijder de module. Die zit rechts van het gaspedaal met 2 schroeven vast op de kachel unit.
Je komt er simpelweg bijna niet bij.En viseversa als de unit weer gerepareerd is natuurlijk.
Het repareren van de regulator module:
Benodigdheden:
– Fijne soldeerbout (liefst soldeerstation)
– Tinzuiger
– 2x BDX66C transistoren
– 4x M3 of M4 boutjes
– Scherpe metaal boor
– warmte geleidende pasta (computershop)Wat meestal kapot gaat zijn de 2 hoofd transistoren die je op het koel lichaam ziet zitten.
Deze zijn origineel van het type Motorola T1829-1.
Hier is totaal geen info over te vinden, maar volgens een problemcar topic (en elders op google) kun je ook een BDX66C Transistor gebruiken.
Link: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=30342
Deze kosten ongeveer €7,50 per stuk. Deze zijn te koop bij de locale hobby electro boer of bij Conrad.Hoe te werk te gaan:
1.
Als eerst boor je de klinknagels los waarmee de transistors vast zitten op de module.
Dit is het handigst om te doen langs boven om de print-plaat niet te beschadigen.2.
Met een FIJNE soldeerbout en een tin-zuiger de 2 middelste contacten los solderen.Met een fijn schroevendraaiertje oid is zijn nu de 2 oude transistoren van het koel lichaam te wippen.
3.
Smeer gerust lekker ruim nieuwe koelpasta op het koellichaam. En plaats de transistors er zo op dat de pinnetjes weer aan de onderkant door de daarvoor bestemde gaatjes steken.4.
Draai eerst de M3 of M4 boutjes in de buitenste gaten vast. En soldeer vervolgens de binnenste 2 contacten aan de onderzijde van de unit vast.Je kunt de unit controleren door deze even aan de stekker in de auto te hangen en te kijken of alles weer werkt.
KIJK HIERBIJ UIT DAT HET KOELLICHAAM HET CHASSIS VAN DE AUTO NIET RAAKT
Het koellichaam is namelijk verbonden met de buiten mantel van de transistors en staat daardoor dus onder spannning!!!!
Je kachel is op 30A gezekerd en de transistors kunnen 16A aan.
Dus je transistors worden eerder gefrituurd ipv dat je zekering klapt.Als alles werkt, het geheel weer inbouwen en heb je 200 euro uitgespaard ;)
5 november 2010 om 15:19 #17752209heeft er iemand een foto van waar dat ding dan zit?
zoals ik al zei , ik zie niks geen module alleen maar plastic.
zo sloop ik mn halve auto voor niks :(5 november 2010 om 15:23 #17752210ff googlen
5 november 2010 om 15:30 #17752211foto’s zijn super alleen kan ik er niks op plaatsen.
foto 1 is duidelijk, maar foto 2 zie ik nog niet waar hij precies zit :(
ja ik weet het ik ben lastig, maar heb mn asbak al gemold en daar wou ik het bij laten,
ik wil best googlen maar ik weet niet hoe dat ding heet, dus das moeilijk zoeken5 november 2010 om 15:31 #17752212nou dat zwarte plastic blok waar die 2 pijlen bij staan (foto 2) . . . dat is um :vertag
dat hele ding steekt zo naar binnen in de foto.
en die ijzeren stang die je ziet lopen . . . is je gaspedaal.
5 november 2010 om 15:32 #17752213hahaha ja dat snap ik wel,
maar kan op de 2e foto nog niet plaatsen waar die precies zit snap ie.
herken verder niks op die foto5 november 2010 om 15:33 #17752214u2u
6 november 2010 om 09:49 #17752215zopas bij opel dealer en citroen dealer geweest, maar niemand heeft ff tijd om auto uit te lezen :thumbdown
zal ik volgende week dus moeten doen.helaas weet ik nu nog niet wat het probleem precies is:puke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.