Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Velgen probleem/oplossing
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2009 om 18:38 #17213208
Ik heb mooie wielen voor mijn Corsa B gezien.
Kwa maten is alles in orde, enkel de ET waarde is 35.
Nou rijdt mijn vader rond met ET 42 en dat gaat goed.Hoe kom ik van 35 -> 42 ? Spacers ertussen? hoeveel/breed
en waar het best te koop? Moet ik dan de bouten veranderen e.d.?ik ben benieuwd, alvast bedankt!
18 oktober 2009 om 18:42 #17538087Et 35 kan ook passen hoor, ligt aan de andere maten, en welke band erom zit.
Passen is natuurlijk zeker weten.
en hoger gaan met ET waarde gaat niet, want dan zou je velg dus verder naar binnen moeten..en dan gaat niet.
18 oktober 2009 om 19:06 #17538088als de achterkant van het hart van de velg dik genoeg is, dan kan je er aan de achterkant een paar mm eraf laten draaien.
dan wordt de et waarde hoger.18 oktober 2009 om 19:26 #17538089et 35 kan zat onder een corsa!
Je moet het zo zien.
Hoe lager de et waarde, hoe verder ie naar buiten gaat.
Et waarde is in mm…..18 oktober 2009 om 19:37 #17538090Ik heb ooit 17ers onder de corsa gehad met ET35, dat ging ook goed. Dus denk dat het bij jou zonder enkel probleem moet passen.
18 oktober 2009 om 23:58 #17538091iemand een betrouwbaar adres voort afdraaien? wil misschien de velgen ook laten coaten, dus ergens waar dit allebei kan zou helemaal mooi zijn. Liefst omgeving Den Haag.
bedankt weer
19 oktober 2009 om 17:38 #17538092http://www.velgenalsnieuw.nl goed adres voor stralen en coaten en niet duur
24 januari 2010 om 20:03 #17538093Ik wil graag velgen aanschaffen onder me Corsa B Sport ’99 van 16” 195 voor en 205 achter..
Me Corsa is niet verlaagd.. past dit kwa breedte? Thnx Alvast!!!
24 januari 2010 om 20:13 #17538094Velgen als nieuw is niet duur nee lijkt me. Weet niet of iemand er ervaring mee heeft?
24 januari 2010 om 20:24 #17538095origineel gepost door DarkMaster
Ik wil graag velgen aanschaffen onder me Corsa B Sport ’99 van 16” 195 voor en 205 achter..Me Corsa is niet verlaagd.. past dit kwa breedte? Thnx Alvast!!!
Ligt aan de ET waarde. Standaard zal je iets van 42 of 49 hebben. Denk dat dat ook wel het beste is om aan te houden.
Ik heb zelf onder m’n Corsa A Sedan van ’93 195 liggen met ET38.
Voor zover ik weet is een Corsa B ongeveer even ruim in de wielkassen, dus 195 zou sowieso moeten passen met een ET van 38 of lager.Achter kan ik nu nog 1 vinger tussen het wiel en het smalste deel krijgen. Met 205 op ET38 of 195 op ET49 wordt die ruimte wss nog maar een paar milimeter en ik denk dat dat vooral met inveren een probleem zal zijn (wielen kantelen namelijk ietsjes bij het inveren) waardoor ze tegen de binnenkant van de wielkas gaan lopen.
Dat zou je misschien nog weer kunnen oplossen met camber correctiebouten (camberbolts, google it ;) ) maar ik denk dat 205 misschien iets aan de brede kant is.
Te lage ET waarde wil je namelijk ook niet omdat dat behoorlijk veel extra kracht op de draagarmen, aandrijfassen, wiellagers en andere bewegende delen zet. Hefboomwerking wordt dan veel groter.
Dat zorgt weer voor extra slijtage en meer risico op spontaan afbrekende delen. Hoeveel risico durf ik niet te voorspellen, nooit een berekening op los gelaten, maar het wordt altijd afgeraden om erg lage ET’s te pakken als je normaal een hoge ET hebt ivm de reden die ik noem.24 januari 2010 om 22:21 #17538096Thnx voor de Info McKaamos!
Ken iemand me miss. nog vertellen wat de ET waarde is van m’n Corsa B Sport ’99…
En uitleggen wat met ”ET waarde” bedoelt wordt en/of wat dat is kben namelijk een leek op dit gebied.
Alvast bedankt!!
25 januari 2010 om 02:07 #17538097Standaard et waarde van vele Corsa’s is 49mm.
En dat is de afstand van hart velg tot het vlakke gedeelte waar de velg tegen de auto geschroefd staat.
Mijn Corsa wielen zijn et 15mm voor en et 10mm achter.:P
25 januari 2010 om 06:03 #17538098Das een knap lage ET wagnas! Lijkt me niet het meest geweldig wat betreft slijtage, maar je kan zo wel erg brede sloffen onder je wagen kwijt :P Wat heb je er onder liggen? 215? 225?
Nog een dingetje over lage ET waardes: Je auto zal wat meer zoeken naar spoorvorming in de weg met lage ET waardes. Dat merk ik ook al met m’n overstap van ET 49 naar ET 38. Hij heeft de neiging om in de uitgesleten sporen in de weg te gaan hangen. Dat is niet heel vreselijk, maar wel merkbaar.
En ET waarde is precies wat wagnas zegt. Als je het midden tussen de linker en rechterkant van de band pakt en dan de afstand tot de plaat waar je de schroeven doorheen jaagt opmeet, dat is de ET waarde in milimeters.
ET staat voor “Einpres Tiefe”. In het engels wordt dat ook wel Offset genoemd.Als je een 10mm kleinere ET waarde neemt kan je 20mm bredere banden onder je auto kwijt. De bandbreedte steek namelijk zowel links als rechts uit, en je hoeft maar 1 kant te compenseren omdat er maar 1 kant is waar je ruimte tekort kan komen.
Uiteraard geld dat alleen als je banden nog binnen de wielkassen zitten en je niet zoveel hebt verlaagd dat je banden niet altijd onder de wielkas rand blijven ;)
Als je auto hoog genoeg staat kan je dus in princiepe elke breedte er onder kwijt, gegeven dat je een laag genoege ET waarde hebt, of zelfs een negatieve ET waarde (waarbij de montageplaat dus vanaf de middenlijn aan de binnenkant van de velg zit ipv naar buiten zoals normaal.)
Mocht je ET waarde te groot zijn, dan kan je dat oplossen met spacers, maar het gebruik daarvan is APK afkeur.Houd er ook rekening mee dat een groot verschil in ET waarde je spoorbreedte veranderd.
De spoorbreedte is de afstand van de middenlijn van je linker wiel tot de middenlijn van je rechter wiel. Te veel afwijking is APK afkeur geloof ik. Vooral als het veel breder is dan normaal. Smaller is minder snel afkeur als het goed is.
Het zou dus kunnen dat je, om door de keuring te komen, smallere banden moet monteren. Bewaar je oude velgen dus goed, en zorg dat daar goede banden omheen liggen.Wat ik je sowieso kan aanraden is boven de ET35 te blijven om slijtage minimaal te houden en het spoorvorming zoeken een beetje tegen te gaan. 195 brede banden op 6J velgen bij ET38 moet wel passen. 205 breed durf ik geen garanties op te geven bij die ET, maar ik denk dat het precies gaat passen. Je houd iig geen marges over op die manier. Maximale wielkasvulling.
Oh, en als je nieuwe velgen koopt kan het zijn dat het naafgat (gat precies in het middenm tussen de bouten) iets groter is dan de naven van je auto. Daar kan je speciale ringen voor kopen. Die heten “Centreer ringen” of “Spigot” (franse term, zeg “spie-gooo”). Die kan ik sterk aanraden om je wielen goed gecentreerd te houden en trillingen minimaal te houden. Kost bar weinig dus de investering waard.
Vergeet ook geen bijpassende bouten. Je huidige wielbouten (van stalen velgen) zijn waarschijnlijk bolconisch en de meeste licht metalen velgen hebben conische bouten nodig. Kost geen ruk, en nieuwe bouten glimmen mooi. Je oude niet, dus het is sowieso ook een stukje afwerking.
Verkeerde bouten sloop je je velgen mee. Teveel druk op te kleine contactoppervlakken en dat gaat trillen en uiteindelijk scheurt het stuk. Erg gevaarlijk dus. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.