Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Velgen Opel Vectra B1 [1996]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juni 2012 om 09:37 #17249148
Hej!
Sinds vandaag member geworden van jullie forum omdat ik ergens even niet uitkom!
3 weken terug heb ik een felrode Opel Vectra B1 gekocht. Een mooi en fijn wagentje waar wel wat dingen aan moeten gebeuren, denk aan een vermoeide motor, een soms wat nukkige versnellingsbak maar hej, er zit wel 3 maanden BOVAG garantie op motor en versnellingsbak :)
Echter wil ik nu de saaie stalen velgen vervangen voor lichtmetalen velgen. Maar ik heb geen flauw idee wat eronder moet? Zo zie ik overal 5×100/5×110, ET-waardes, 6.0J en noem maar op voorbij komen. Welke velgen passen er nu onder mijn Opeltje? ( ik kwam eragter dat het 4 gaats was >.<) Alvast bedankt voor reacties mensen :) NLDommelsch
2 juni 2012 om 10:01 #18032228Hey,
Je kan van 15″ tot 18″ gaan liefst tot 8J breed.
Van steek moet je 5×110 nemen (of als je schuifbouten wil gebruiken 5×112)
ET-waarde zou ik niet lager gaan als 39 en niet hoger als 49 want dan heb je risico dat je banden gaan aanlopen tegen je wielkasten.:kewlpics zijn hier altijd welkom ;)
Grtz Seth
2 juni 2012 om 10:06 #18032229@NLDommelsch wrote:
Hej!
Sinds vandaag member geworden van jullie forum omdat ik ergens even niet uitkom!
3 weken terug heb ik een felrode Opel Vectra B1 gekocht. Een mooi en fijn wagentje waar wel wat dingen aan moeten gebeuren, denk aan een vermoeide motor, een soms wat nukkige versnellingsbak maar hej, er zit wel 3 maanden BOVAG garantie op motor en versnellingsbak :)
Echter wil ik nu de saaie stalen velgen vervangen voor lichtmetalen velgen. Maar ik heb geen flauw idee wat eronder moet? Zo zie ik overal 5×100/5×110, ET-waardes, 6.0J en noem maar op voorbij komen. Welke velgen passen er nu onder mijn Opeltje? ( Ik weet toevallig wél(!) dat het een 5 gaats is :D )
Alvast bedankt voor reacties mensen :)
NLDommelsch
ik hoop dat je bedoelt 4×100/5×110 ;)
bij de B1 hebben de 1.6 1.8 en diesels 4×100 steek en de 2L en de 2.5v6 5×110.2 juni 2012 om 10:25 #18032230Hebben de diesels ook geen 5×110 bij een B1? :hmmz
2 juni 2012 om 10:43 #18032231nope
de 1.7 heeft zelfs nog trommel remmetjes achter
2 juni 2012 om 11:22 #18032232Dan wetende dat je 5 gaten hebt, zou ik oppassen met ET waardes. Niet lager gaan dan 42, spreek helaas uit eigen ervaring.
We wachten de foto’s af :-D
Greetz Emiel
2 juni 2012 om 12:01 #18032233ik bewijs maar weer hoe slim ik ben :) het is inderdaad een 4 gaats… :) ik zat naar de fake bouten op mn plastic prutdopjes te kijken (A) :( ik zal er morgen eens foto’s van schieten ( inclusief hele oude semi grijsbruinzwarte stalen velgen :D ) mare, de info uit de eerste reply is dan nog steeds geldend of? :p
2 juni 2012 om 12:28 #18032234ja hoor
alleen moet je op 4×100 zoeken :)en als je 18 inch velgen koopt, iets aan je remmen doen
4-gaats voorremmen zijn 256mm voor en in 18inch vind ik mijn 288mm remmen (5-gaats) al klein :)2 juni 2012 om 14:52 #18032235@sw_reijnders wrote:
ja hoor
alleen moet je op 4×100 zoeken :)en als je 18 inch velgen koopt, iets aan je remmen doen
4-gaats voorremmen zijn 256mm voor en in 18inch vind ik mijn 288mm remmen (5-gaats) al klein :)dan haal ik wel gewoon fijne 17 inch, vond 18 inch sowieso wat groot voor die auto… maar dat was op los zicht :) btw… mn remmen moeten hoe dan ook gebeuren, week geleden apk gekregen, kwam er vandaag achter dat ik 0 remkracht heb achter…
2 juni 2012 om 15:45 #18032236maar wat voor motortje heb je er eigenlijk in liggen dan?
2 juni 2012 om 16:31 #18032237@sw_reijnders wrote:
maar wat voor motortje heb je er eigenlijk in liggen dan?
bereid je je alvast voor om te gaan lachen? ;)
een 16 jaar oude 1.6 liter 55kw/75pk wat er vanover is motortje :p ben wat dat betreft wel aan het kijken naar een andere, voor 1050 euro heb je een rapper 103 kW motortje van 1.8 liter. Alhoewel ik jou in een ander topic hoorde vermelden dat het volgens jou/voor jou niet de moeite is als je geen 200pk winst boekt? :p maar moet nog even kijken natuurlijk hoe duur het inleggen gaat worden… dusja…
2 juni 2012 om 17:00 #18032238Als je niet wil racen oid is een 1800 cc krachtig genoeg om te genieten van het rijden met een B. Een 1.6 8v heb ik zelf ook gehad en moet zeggen dat het zijn werk heel goed deed voor zo’n lichte motor te zijn maar ben blij dat ik nu een X20XEV heb :)
2 juni 2012 om 17:28 #18032239uuuh dommeltje
die 140 pk 1.8 is een x18xeR uit een vectra c
die ga je bijna niet in een B krijgen aangezien het originele MM systeem canbus gestuurd is.Daarbij zou ik als ik jou was je achter as vervangen door een achteras met SCHIJVEN op de achterrem ipv de trommels die jij op je 1.6 8v hebt ;)
als ik jou was, zou ik niet zwaarder gaan dan een X18XE1 met 115pk, ik denk dat dat het eenvoudigst is.
En vergeet niet dat jij nu een F13 bakje hebt, dus de kans bestaat dat je ook je bak mee moet vervangen door een F17 ipv alleen de motor.
2 juni 2012 om 18:48 #18032240@sw_reijnders wrote:
uuuh dommeltje
die 140 pk 1.8 is een x18xeR uit een vectra c
die ga je bijna niet in een B krijgen aangezien het originele MM systeem canbus gestuurd is.Daarbij zou ik als ik jou was je achter as vervangen door een achteras met SCHIJVEN op de achterrem ipv de trommels die jij op je 1.6 8v hebt ;)
als ik jou was, zou ik niet zwaarder gaan dan een X18XE1 met 115pk, ik denk dat dat het eenvoudigst is.
En vergeet niet dat jij nu een F13 bakje hebt, dus de kans bestaat dat je ook je bak mee moet vervangen door een F17 ipv alleen de motor.
daar dacht ik niet over na… euhm, ik hoef geen racer, maar ik wil wel snel zijn snap je? :) de bak die er nu inzit sucked iig en hej! t is een 16klepper ja? :p staat er iig op…
past die motor niet??? er stond B1 op de indicatie? : DAMN!…
nja, ik zoek denk ik een 2 liter turbo blokje voor deze wagen… maar weet niet hoe en wat :p velgen ben ik ondertussen uit en al voor aan het kieke :p
2 juni 2012 om 19:00 #18032241Als je een 2 liter erin wil lepelen ga je werk hebben hoor. Zoals Bas al aangeeft moet alles meekunnen het is dan zeker niet enkel de motor.
2 juni 2012 om 20:09 #18032242@NLDommelsch wrote:
@sw_reijnders wrote:
uuuh dommeltje
die 140 pk 1.8 is een x18xeR uit een vectra c
die ga je bijna niet in een B krijgen aangezien het originele MM systeem canbus gestuurd is.Daarbij zou ik als ik jou was je achter as vervangen door een achteras met SCHIJVEN op de achterrem ipv de trommels die jij op je 1.6 8v hebt ;)
als ik jou was, zou ik niet zwaarder gaan dan een X18XE1 met 115pk, ik denk dat dat het eenvoudigst is.
En vergeet niet dat jij nu een F13 bakje hebt, dus de kans bestaat dat je ook je bak mee moet vervangen door een F17 ipv alleen de motor.
daar dacht ik niet over na… euhm, ik hoef geen racer, maar ik wil wel snel zijn snap je? :) de bak die er nu inzit sucked iig en hej! t is een 16klepper ja? :p staat er iig op…
past die motor niet??? er stond B1 op de indicatie? : DAMN!…
nja, ik zoek denk ik een 2 liter turbo blokje voor deze wagen… maar weet niet hoe en wat :p velgen ben ik ondertussen uit en al voor aan het kieke :p
ga eens een foto maken van wat er onder de kap zit
je zit nu inmiddels van alles te zeggen en er klopt geen hol van ;)een 1.6 8v (x16szr) heeft 75pk en een 1.6 16v (x16xel) heeft 100pk
dus als jij een 16v met 75pk hebt, is er iets mis :hmmz2 juni 2012 om 22:09 #18032243@NLDommelsch wrote:
@sw_reijnders wrote:
maar wat voor motortje heb je er eigenlijk in liggen dan?
bereid je je alvast voor om te gaan lachen? ;)
een 16 jaar oude 1.6 liter 55kw/75pk wat er vanover is motortje :p ben wat dat betreft wel aan het kijken naar een andere, voor 1050 euro heb je een rapper 103 kW motortje van 1.8 liter. Alhoewel ik jou in een ander topic hoorde vermelden dat het volgens jou/voor jou niet de moeite is als je geen 200pk winst boekt? :p maar moet nog even kijken natuurlijk hoe duur het inleggen gaat worden… dusja…
Was het al met al dan handig om die versleten 1600 8V te kopen? :???: Voor 1050 haal je een complete goedlopende Vectra B. Zeker als het wat rapper moet gaan zou ik eens kijken voor een 2.0 of een 2.5. 1.6 16 kleppers krijg je nagenoeg op iedere straathoek wel voor een redelijk bedrag. Ik zou zelf geen 1600 8V gebruiken als basis om daar een snellere auto van te maken aangezien dat van nature al niet vooruit te branden is (no offence). 1.6 16V is zelfs al aan de trage kant en ik vind de 1.8 16V in mijn huidige Vectra B nèt kunnen.
Zet even alles op een rij en kijk of het wel verstandig is om deze Vectra aan te passen. Mocht je het willen aanpassen, plan het dan goed. Niet dat je nu op zoek gaat naar velgen die straks niet meer blijken te passen… Ook het aanpassen van remmerij en ‘even’ een ander blokje passend maken is toch redelijk wat werk. Onderling zitten er toch wel wat verschillen tussen de modellen…
2 juni 2012 om 22:24 #18032244@TWA wrote:
Dan wetende dat je 5 gaten hebt, zou ik oppassen met ET waardes. Niet lager gaan dan 42, spreek helaas uit eigen ervaring.
We wachten de foto’s af :-D
Greetz Emiel
dan zijn jou et waardes niet goed geweest..
heb onder mijn v6 et 38 gaat prima
onder de de diesel zit nu et 40 ruimte zat, had eerder et 35 er onder en ging ook prima. het licht hem ook aan de velg merk. sjouke hier ook op het forum heeft ook et 35 en kan met zijn airride helemaal zakken alleen niet rijden want dan kan hij niet meer sturen.mijn mening blijf tussen de et 35 en et 45(origineel 49) en ga passen dan weet je het altijd zeker
en betreft andere motor zou die je nu hebt inruilen op een b vec met een dikkere motor. rij je niet veel en heb je wat over voor de fiscus en verzekering man koop een v6 heerlijk rijden is dat. maar kan/wil je dit niet kijk dan voor een 1.8 of 2.0
3 juni 2012 om 00:26 #18032245Als je geen verlaging etc hebt kan je (zoals ik) mits uitgerolde kasten tot een 18×8,5J ET35 gaan maar dit is echt wel het uiterste. Van de moment dat je een verlaging gaat steken raad ik wel aan om een hogere ET-waarde erop te zetten met ook een 215-band ipv een 225.
Zit nu met mijn verlaging op zijn laagste (-6 cm) en heb er als daily set een 17x7J ET37-velg met 215-40-17band opzitten (band is een maat te klein maar ze zaten erop en waren nog nieuw dus jah…) en dit gaat perfect.
Motorisch gezien zeg ik: Doe geen zotte kosten en koop een X20XEV-motor of zwaarder want alles wat je hier gaat insteken om power toe te voegen is bijna verloren geld. Je gaat minder geld uitgeven aan het aankopen van een 2500 V6 dan aan een 1600 8v met evenveel power (als dit al mogelijk zou kunnen zijn)
Grtz Seth
3 juni 2012 om 00:50 #18032227@sw_reijnders wrote:
nope
de 1.7 heeft zelfs nog trommel remmetjes achter
In nederland tenmiste, In belgie niet hoor^^
3 juni 2012 om 08:12 #18032246@sw_reijnders wrote:
ga eens een foto maken van wat er onder de kap zit
je zit nu inmiddels van alles te zeggen en er klopt geen hol van ;)een 1.6 8v (x16szr) heeft 75pk en een 1.6 16v (x16xel) heeft 100pk
dus als jij een 16v met 75pk hebt, is er iets mis :hmmzdaar ben ik idd beter mee uit is het niet… :p Ga nu meteen foto’s schieten en dan ga ik ze uploaden :)
@TWA wrote:
Dan wetende dat je 5 gaten hebt, zou ik oppassen met ET waardes. Niet lager gaan dan 42, spreek helaas uit eigen ervaring.
We wachten de foto’s af :-D
Greetz Emiel
waar staat eigenlijk et voor als ik vragen mag? :hmmz
@Lemmens wrote:Was het al met al dan handig om die versleten 1600 8V te kopen? :???: Voor 1050 haal je een complete goedlopende Vectra B. Zeker als het wat rapper moet gaan zou ik eens kijken voor een 2.0 of een 2.5. 1.6 16 kleppers krijg je nagenoeg op iedere straathoek wel voor een redelijk bedrag. Ik zou zelf geen 1600 8V gebruiken als basis om daar een snellere auto van te maken aangezien dat van nature al niet vooruit te branden is (no offence). 1.6 16V is zelfs al aan de trage kant en ik vind de 1.8 16V in mijn huidige Vectra B nèt kunnen.
Zet even alles op een rij en kijk of het wel verstandig is om deze Vectra aan te passen. Mocht je het willen aanpassen, plan het dan goed. Niet dat je nu op zoek gaat naar velgen die straks niet meer blijken te passen… Ook het aanpassen van remmerij en ‘even’ een ander blokje passend maken is toch redelijk wat werk. Onderling zitten er toch wel wat verschillen tussen de modellen…
Wel, ik kocht hem als 16v van die vent… Zit eigenlijk ene heel verhaal achter… Ik was erg verdiept ( en ben nog steeds ) in de Citroën ZX… Maar die bleek te krap voor mij te zijn :s Dus heb ik deze gekocht vanwege het uiterlijk :) De vent van de garage zei dat het een 18 klepper was :) En daar ging ik eigenlijk vanuit, bedoel… ene benzine 8v? :shock: wie rijd er zo’n ding?… Zucht… dan moet ik maar even kijken op grond van welke reden ik hem terug in kan leveren om mijn geld terug te krijgen : Heb er 1290 voor betaald… Maar je hebt gelijk, hij is verdomd sloom :
@Seth wrote:
Motorisch gezien zeg ik: Doe geen zotte kosten en koop een X20XEV-motor of zwaarder want alles wat je hier gaat insteken om power toe te voegen is bijna verloren geld. Je gaat minder geld uitgeven aan het aankopen van een 2500 V6 dan aan een 1600 8v met evenveel power (als dit al mogelijk zou kunnen zijn)
Grtz Seth
hoezo kost een 2500 v6 minder als een 1600?
3 juni 2012 om 08:47 #18032247het regent nogal hard… fotos van de buitnekant komen nog wel eens :p
3 juni 2012 om 08:59 #18032248@NLDommelsch wrote:
het regent nogal hard… fotos van de buitnekant komen nog wel eens :p
Dat is inderdaad een 8 klepper… Gezien de km stand, bouwjaar, het blok en de tellerbak lijkt het me niet de meest ruim bemeten auto qua opties en dan is € 1290 best een hoop geld als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen. Ik heb voor minder mijn eigen 1.8 16V betaald met aardig wat luxe erop en eraan. Nadeel van zo’n 1.6 8V in zo’n auto is dat het blokje vreselijk hard moet werken en daardoor leeft het nu eenmaal niet zo lang. Als daar een 2.0 8V in lag zou ik zeggen, rij er rustig mee rond. Die blokken zijn onverwoestbaar. ;)
Wat Seth schreef over een 2.5 V6 die goedkoper is dan een 1600 8 klepper gaat (neem ik aan) over het verbouwen van een 8 klepper. Als je bij deze het blok gaat vervangen door een ander ben je vreselijk veel geld kwijt. Geld waarvoor je echt een goede V6 kunt vinden.
3 juni 2012 om 09:05 #18032249@Lemmens wrote:
Dat is inderdaad een 8 klepper… Gezien de km stand, bouwjaar, het blok en de tellerbak lijkt het me niet de meest ruim bemeten auto qua opties en dan is € 1290 best een hoop geld als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen. Ik heb voor minder mijn eigen 1.8 16V betaald met aardig wat luxe erop en eraan. Nadeel van zo’n 1.6 8V in zo’n auto is dat het blokje vreselijk hard moet werken en daardoor leeft het nu eenmaal niet zo lang. Als daar een 2.0 8V in lag zou ik zeggen, rij er rustig mee rond. Die blokken zijn onverwoestbaar. ;)
Wat Seth schreef over een 2.5 V6 die goedkoper is dan een 1600 8 klepper gaat (neem ik aan) over het verbouwen van een 8 klepper. Als je bij deze het blok gaat vervangen door een ander ben je vreselijk veel geld kwijt. Geld waarvoor je echt een goede V6 kunt vinden.
zucht… fijn -.- that i did not know… nja… als de motor enige was wat er mis mee was :) maar abs blijft soms branden gedurende lange tijd, er klots achterin iets, neem aan benzinetank… euhm de motor schokt… de koppeling ruikt bij start stop verkeer :p ja, dit is ene hele verbetering gezien mijn vorige auto! :( maar vond het een mooie auto en fijn om in te vertoeven…
dus… iemand ervaring/tips om dit koopcontract om te keren? Want ik begin er zo op uit te kijken… dan zoek ik idd wel een andere betere vectra B
EDIT: Mag ik trouwens vragen waaraan je een 8 kleppen motor herkent? : behalve de motorcode
3 juni 2012 om 09:11 #18032250deze is te herkenen aan de smalle kleppendeksel 16v is breder.
hoelang heb je hem nou?
zou terug gaan en vragen om je geld terug omdat de auto jou niet bevalt
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.