Velgen Astra H

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Velgen Astra H

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235157
    No Name
      Lid sinds:
      8 September 2010

      Ik ben aan het kijken voor velgen voor mijn Astra H. Nu heb ik niet echt gek veel verstand van diverse waardes die her en der genoemd worden.

      Wat raden jullie aan? Wat is een beetje een mooie ET waarde om te nemen?

      Of nog beter welke waardes raden jullie aan onder een astra h? Wil graag 16inch en eventueel de banden houden die er nu om zitten (stalen velg is ook 16inch).

      Paar waardes die ik weet met mijn huidige standaard stalen velg:

      – bandenmaant 205x55x16
      – steek 4×100
      – ET waarde 37
      – 6,5 J

      Eigenlijk wil ik wel dat mijn band iets meer naar buiten staat. Wat voor ET waarde heb ik daar voor nodig? Kan ik dan wel dezelfde band behouden?

      Als ik wat meer info heb dan kan ik namelijk wat gerichter gaan zoeken:)

      #17848866
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        “een mooie ET waarde” lol :P
        ET waarde duid op waar het montagepunt van de velg zit tenopzichte van de hartlijn. Dat heeft te maken met centreren rondom het wiellager, dus daar kan je het beste niet teveel van afwijken om slijten te voorkomen.
        De ET waarde zorgt dus dat je wiel exact gecentreerd zit rondom het wiel-lager waardoor de belasting er haaks op staat.
        Neem je een lagere ET waarde, dan zit de centerlijn van je wiel meer naar buiten toe, waardoor er een hefboom effect ontstaat en de lager kan gaan wringen, waardoor deze sneller slijt.

        Ik raad je sterk aan om niet meer als 10mm af te wijken iig. (niet lager als ET28 en niet hoger als ET48, in jouw geval)

        Dat in acht nemend, kan de ET waarde dus wel zorgen dat je wiel naar buiten komt, maar om dat te doen middels een velg met andere ET waarde is niet wenselijk.

        Wil je dat “naar buiten stekend” effect hebben, dan kan je beter bredere velgen kopen.
        Dat betekent ook dat je andere banden moet kopen. Gezien de huidige breedte van de band 205 is, zal je waarschijnlijk een 6.5J brede velg hebben. Dat kan je checken door de velg zelf te inspecteren. Misschien staat het onder de wieldop, en anders moet het wiel er af zodat je aan de achterkant kan kijken.
        1 of 2 inch extra is vaak geen probleem. Dus je kan makkelijk overstappen op 7.5 tot 8J. Daar heb je dan ook bredere banden bij nodig, zeg 225 a 235 breed.

        Je kan trouwens je oude banden wel blijven behouden, dan krijg je het “getrokken” effect. Daarbij staan de wangen van de band vanaf de velgrand naar binnen getrokken omdat het loopvlak van de band dan eigenlijk te smal is voor je velg.
        Sommige mensen vinden dat heel erg mooi, maar geeft ook meer risico op velgrand schade als je een stoepje raakt.

        #17848867
        No Name
          Lid sinds:
          8 September 2010

          Thx voor je reactie. Ik ben weer wat wijzer geworden;)

          Ik heb ook nog even mijn openingspost aangepast. Zoals je aanrade heb ik onder de wieldop op de velg gekeken. Hier stond een ET waarde van 37 en 6.5J.

          Welke ‘J’ waarde is aan te raden als je wel wat breder wil maar niet ten koste van alles? Hiermee bedoel ik meer brandstof verbruik (lees veel meer), zwaarder sturen, en andere negatieve aspecten…

          Of het de beste keus om bij de 6.5J te blijven?

          #17848868
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Extra brandstofverbruik bij grotere/bredere wielen is minimaal.
            Het kan wel zo zijn dat de combinatie van velgdiameter, velgbreedte, ET waarde en bandenmerk merkbaar verschil oplevert.
            Sommige mensen gooien 22 inch diameter velgen onder hun auto. Ondanks de naam “Licht Metaal” is een lichtmetalen velg alles behalve licht. Daardoor kost het meer moeite om zo’n velg in beweging te krijgen. Combineer dat met zeer veel bredere velgen en een band waarvan de rubbercompound een hogere rolweerstand oplevert, dan ga je het wel merken in het verbruik. Een kilomertje minder per liter is dan niet zo vreemd.

            Als je alleen maar breder gaat, zonder de totale diameter aan te passen (dus een velg met een band combinatie die dezelfde rol omtrek heeft, zoals van 195/60/15 op 6Jx15 naar 215/45/17 op 7Jx17), dan verlaagt de druk per vierkante centimeter contactoppervlak, wat dan de extra rolweerstand van breder rubber opheft.

            Ergo: Als je totale combinatie dezelfde omtrek blijft behouden, en de rubbersoort gelijk blijft, mag dat geen merkbaar extra verbruik opleveren.

            Wat sturen betreft, heb je vast wel stuurbekrachtiging. Dat heeft bijna elke moderne auto wel. Daardoor merk je nagenoeg niets van eventuele extra kracht die je zou moeten zetten.
            Een goede ET waarde helpt daar ook bij. Hoe dichter je het wiel bij het draaipunt van de naaf houd, hoe minder last je hebt van wrijving.

            Kortom, je kan prima bredere velgen nemen, bijvoorbeeld 7,5J breed bij 16inch diameter.
            Om dezelfde rolomtrek te behouden zou je dan 225/50/16 banden moeten nemen. Zie je het verschil in de middelste waarde? Dat is de wang hoogte in procenten van de breedte. Hoe breder de band, hoe lager die waarde moet worden om dezelfde totale diameter te behouden.

            Edit:
            Trouwens, als ik jou was, zou ik geen bredere 16 inch wielen zoeken, maar 17 inch. Hoe groter de diameter, hoe makkelijker extra breedte te krijgen is (en hoe minder een velg dan kost)

            17inch kan prima als je nu 16inch hebt. Kwestie van compenseren met een band waarvan de wang iets lager is.
            Nieuwe banden heb je sowieso wel nodig als je bredere velgen neemt. (tenzij je dat getrokken effect wil natuurlijk)

            In jouw geval zou b.v. een velg met de volgende specificaties interessant zijn:
            -17inch diameter
            -8J
            -ET37
            -4×100 steekmaat

            Met een band van de volgende maat: 245/40/17

            Of, 7.5J breed met 225/45/17

            #17848869
            No Name
              Lid sinds:
              8 September 2010

              @ McKaamos

              Bedankt voor je reactie. Er wordt mij steeds meer en meer duidelijk. Ik dacht eigenlijk, hoe breder de band hoe meer weerstand op het wegdek dus hoe hoger het verbruik. Maar dat is dus niet helemaal waar?

              Hoe zit het trouwens met het comfort als ik van een wanghoogte van 55 naar een wanghoogte ga van 40/45? Is dit heel erg merkbaar of valt dat nog mee?

              Iemand nog tips waar je het beste kan zoeken voor velgen/banden? Ik heb wel al wat gegoogled en op marktplaats gekeken maar het valt me daar een beetje tegen… Waar kijken jullie voornamelijk?:)

              #17848870
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                [rquote=1907544&tid=145774&author=No Name]@ McKaamos

                Bedankt voor je reactie. Er wordt mij steeds meer en meer duidelijk. Ik dacht eigenlijk, hoe breder de band hoe meer weerstand op het wegdek dus hoe hoger het verbruik. Maar dat is dus niet helemaal waar?

                Hoe zit het trouwens met het comfort als ik van een wanghoogte van 55 naar een wanghoogte ga van 40/45? Is dit heel erg merkbaar of valt dat nog mee?

                Iemand nog tips waar je het beste kan zoeken voor velgen/banden? Ik heb wel al wat gegoogled en op marktplaats gekeken maar het valt me daar een beetje tegen… Waar kijken jullie voornamelijk?:)[/rquote]
                Dat breder voor meer verbruik zorgt is inderdaad niet per defintie waar. Er zijn wel combinaties mogelijk waarin er wel extra verbruik optreed.
                Als je het niet te gestoord maakt en gewoon je huidige rol-omtrek behoud (of binnen een marge van 2.5% ofzo) is er niks aan de hand.

                Wanghoogte kan je trouwens niet direct vergelijken.
                Die waarde is procentueel, afgeleid van de breedte.
                255/40/14 is b.v. hoger dan 145/55/13.
                Je moet dus eerst de effectieve hoogte uitrekenen. Dat kan op http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

                Meer velg en minder wang voelt in de regel wat stijver aan. Wat comfort is, is natuurlijk je eigen definitie. Een inch meer velg en minder wang is in de regel nog prima comfortabel.
                2 inch extra velg en minder wang wordt vaak als “harder” aangemerkt.

                Uiteraard ligt het ook aan de relatieve hardheid van de band zelf. De rubbercompound en constructie van de band doet ook een hoop. Een sport band voelt daarom ook eerder hard als een band die gemaakt is voor comfort.

                Voor velgen kijk ik meestal hier op het forum. Er staat vaak genoeg wat leuks aangeboden.
                Mijn “nieuwe” velgen zijn hier ook vandaan gekomen, voor een spotprijsje. 7Jx17-ET49-4×100 TSW Venom velgen voor 150 euro, nog eens 150 er tegenaan gegooid om ze netjes te laten maken en te poedercoaten. 300 euro voor “als nieuw” velgen dus. Nieuwe set banden bij besteld en met een beetje geluk rijd ik er volgende week op rond :)

                #17848871
                No Name
                  Lid sinds:
                  8 September 2010

                  Top bedankt voor al je antwoorden. Maakt het voor mij allemaal weer een stuk duidelijker.

                  Ik heb nog weinig velgen gevonden hier op het forum voor mijn auto maar ik hou alles in de gaten. :)

                  Wat doet onderstaande advertentie onder mijn auto?

                  Marktplaats

                  M.a.w. is dit eventueel mogelijk? Zo nee waarom niet (dan weet ik dat bij mijn verdere zoekacties :))?

                  #17848872
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Het past wel, maar wijkt mijns inziens teveel af in de ET waarde.
                    Volgens mij staan die velgen ook hier op het forum trouwens.

                    Wat breedte betreft ga je er op achteruit. Hogere ET waarde betekent dat het montagepunt verder naar buiten toe zit (en verder van de hartlijn af dus).
                    Deze velg gaat dus 11mm naar binnen toe. Als het naar buiten moet, moet de ET waarde lager zijn.
                    Daarbij zijn ze een half inch smaller (6J vs 6.5J) dan je huidige velgen, dus gaat er nog eens een kwart inch af aan breedte. Precies het tegenovergestelde van waar je naar zoekt.

                    #17848873
                    No Name
                      Lid sinds:
                      8 September 2010

                      Dat idee had ik stiekem wel al een beetje ja:)

                      Wederom bedankt voor je reactie:thumbup. Ik ga weer verder zoeken!

                      #17848874
                      McKaamos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 December 2009

                        Even voor het idee: Zo ziet 17×7 ET49 met 215/45/ZR17 er uit op een Calibra. Stock was 15×6 ET49 met 195/60/R15.
                        Denk dat je ook naar zoiets moet zoeken ;) Zijn TSW Venom velgen trouwens.

                        Comfort is prima hiermee, ook na inleveren van 2 inch wang voor grotere velgen. Voel weinig verschil met de oude set. Komt ook deels door het goede onderstel trouwens. Is 30mm verlaagd met Bilstein B6 dempers en Vogtland veren.

                        #17848875
                        No Name
                          Lid sinds:
                          8 September 2010

                          Ziet er netjes uit!

                          Ik twijfel nog sterk tussen 16 inch met een 7,5J waarde of tussen een 17 inch. Wat voor maat banden moet ik dan hebben bij 16 inch met 7,5J? Met mijn huidige banden creeer ik zeker dat ‘getrokken wang’ effect?

                          Wederom bedankt voor alle hulp. Zonder jou was ik lang zo ver niet gekomen:)

                          #17848876
                          Mad Max
                            Lid sinds:
                            25 September 2010

                            ik wil niet McKaamos van de troon stoten maar ik denk ik help ook even :D

                            205 breed, met bandhoogte 55 moet prima passen op 7,5. Staat vrij vlak dan. (dus niet getrokken)

                            Max

                            #17848877
                            McKaamos
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 December 2009

                              Geen punt ;) Beetje hobby enzo, altijd fijn ;)

                              Als je met je huidige banden op 16×7,5 gaat creeer je idd dat getrokken effect. Of je dat mooi vind is natuurlijk de vraag. Het is sowieso risicovoller met stoeprandjes en opspattende steentjes e.d.
                              Je beschadigd dan veel eerder de velgranden.
                              Wat maatvoering betreft kan je het beste je 1 tot 1.5 bij je velgbreedte optellen en dan vermenigvuldigen met 2.54 (1 inch is 2.54cm).
                              Voor mijn velgen is dat dus (7+1.5) * 2.54 = 21.59cm.
                              Breedte van de band gaat in milimeters, dus zou de exacte maat 215.9 moeten zijn, maar ze gaan meestal in stappen van 10mm (195, 205, 215, 225, etc) dus neem je de meest dichtstbijzijnde maat. In mijn geval dus 215 breed.
                              Eventuele andere maat had 205 geweest (1 optellen).

                              Met dat in het achterhoofd ga je naar http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
                              Daar voer je je huidige bandenmaat in en dan je nieuwe maat, en kijkt welke hoogtemaat de minste afwijking geeft.
                              Daar speel je dan even mee tot je het beste resultaat te pakken hebt.

                              Nu kan je nieuwe banden bestellen, bijvoorbeeld bij http://www.topbanden.com of http://www.autobandenmarkt.nl (of je geeft het door aan de garage waar je heen gaat zodat ze banden voor je klaar hebben liggen)

                              Wat afwijking betreft is het slim om zo min mogelijk te hebben. Je kilometer-per-uur teller is namelijk afhankelijk van het tellen van de rotaties die je wiel maakt. Of je wiel nou 1 kilometer per omwenteling is of 1 centimeter, dat weet de teller niet. Die gaat uit van een bepaalde afstand per omwenteling om je snelheid te bepalen. Als je afwijkt van de originele omtrek, klopt de snelheid op je teller dus niet meer.
                              Zeker als je banden met een grotere omtrek neemt heb je snel een probleem. Je denkt dat je exact 50kmh rijd, passeert een flitspaal, en BAM! boete….

                              Plus, meer omtrek betekend ook dat je motor harder moet werken om de auto voor uit te duwen, waardoor hij meer brandstof gaat verbruiken.

                              [rquote=1909625&tid=145774&author=Mad Max]ik wil niet McKaamos van de troon stoten maar ik denk ik help ook even :D

                              205 breed, met bandhoogte 55 moet prima passen op 7,5. Staat vrij vlak dan. (dus niet getrokken)

                              Max[/rquote]
                              Doe je ook niet ;)
                              Het is ook afhankelijk van het bandenmerk. De ene maakt z’n banden zijwaarts boller als de andere. Het loopvlak blijft wel even breed.
                              Als je dus banden koopt die wat boller zijn (de comfortabelere banden over het algemeen) kan je af met een breedtemaatje kleiner zodat je de wang recht trekt.

                              Mijne staan op 7J met 215 netjes recht. Maja, dat zijn sportievere banden.

                              Edit:
                              Even ter vergelijking, in exact dezelfde berekening (zowel oud als nieuw is 1.5 opgeteld), staan m’n winterbanden bijna als een ballon op de velg, maar de nieuwe staan strak recht.
                              Verschil tussen Vredestijn Snowtrac-3 en Toyo Proxes T-1R… Comfort v.s. sportief.

                              Edit2:
                              Nog even doorgerekend voor 16×7,5
                              (7,5+1,5) 8 2.54 = 22,86
                              Dichtsbijziijnde maat is dan 225.
                              Een maatje kleiner kiezen kan ook, dan zit je op 215.

                              Op 16inch velgen zou je dan een van deze twee maten moeten nemen:
                              225/50/16
                              215/55/16

                              Op 17 inch wordt dat:
                              225/45/17
                              215/45/17

                              #17848878
                              No Name
                                Lid sinds:
                                8 September 2010

                                @Mad Max
                                Uiteraard jij ook bedankt voor je post. Hoe meer zielen hoe meer vreugd:)

                                @ McKaasmos
                                Helder verhaal. Ongelovelijk wat een hoop een mens nog kan lerenop banden en velgen gebied.

                                Onderstaand setje heb ik op marktplaats gezien:

                                Link marktplaat 1

                                Als de ‘J’ waarde ook goed is (heb mail gestuurd), kan dit een potentieeltje worden…

                                Ik laat het weten mocht ik wat hebben gevonden! Nogmaals bedankt voor je uitstekende informatieve verhalen/posts!:wors

                                #17848879
                                McKaamos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 December 2009

                                  Hip setje :) Afgaande op de foto’s icm de bandenmaat, verwacht ik dat dit 7,5 tot 8J breed is.
                                  Denk dus dat dat wel goed gaat komen :)

                                  Nogmaals, geen punt ;)
                                  Zolang je er maar iets aan hebt, ben ik blij :)

                                  Post je binnenkort plaatjes als je nieuwe velgen hebt? :)

                                  #17848880
                                  Mad Max
                                    Lid sinds:
                                    25 September 2010

                                    Het is ook afhankelijk van het bandenmerk. De ene maakt z’n banden zijwaarts boller als de andere. Het loopvlak blijft wel even breed.
                                    Als je dus banden koopt die wat boller zijn (de comfortabelere banden over het algemeen) kan je af met een breedtemaatje kleiner zodat je de wang recht trekt.

                                    Hier moet ik je toch verbeteren. :jerry

                                    De bandbreedte geeft de breedte van de totale band aan, dus van zijwand tot zijwand (met de band van de velg), niet de breedte van het loopvlak.

                                    De breedte van zijwand tot zijwand is uiteraard een beetje afhankelijk van op welke velg je het monteert, en je loopvlak blijft idd altijd even groot.

                                    #17848881
                                    No Name
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2010

                                      [rquote=1909852&tid=145774&author=McKaamos]Hip setje :) Afgaande op de foto’s icm de bandenmaat, verwacht ik dat dit 7,5 tot 8J breed is.
                                      Denk dus dat dat wel goed gaat komen :)

                                      Nogmaals, geen punt ;)
                                      Zolang je er maar iets aan hebt, ben ik blij :)

                                      Post je binnenkort plaatjes als je nieuwe velgen hebt? :)[/rquote]

                                      Zodra ik wat weet/heb komen hier zeker foto;s te staan:)

                                      #17848882
                                      No Name
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2010

                                        @ McKaamos:

                                        Graag hoor ik je mening over deze set :)

                                        Uiteraard hoor ik ook graag meningen van andere….:)

                                        #17848883
                                        McKaamos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 December 2009

                                          Advertentie is al weg, maar maatvoering lijkt me prima.

                                          #17848884
                                          jwvanyperen
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            13 April 2008

                                            Origineel Astra H

                                            Zie mijn advertentie klik op

                                            ADVERTENTIE

                                            #17848885
                                            McKaamos
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 December 2009

                                              [rquote=1913793&tid=145774&author=jwvanyperen]Origineel Astra H

                                              Zie mijn advertentie klik op

                                              ADVERTENTIE[/rquote]
                                              Uhm, das de verkeerde steek. 5×110 ipv 4×100.
                                              Verder ook veel te weinig info over de velgen.

                                              #17848886
                                              jwvanyperen
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                13 April 2008

                                                O sorry,
                                                Zit op mijn werk ik denk had geen tijd om alles na te lezen ik denk gooit even -offtopic mijn advertentie erin :)
                                                Ik zal hem vanavond even up daten

                                                #17848887
                                                McKaamos
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 December 2009

                                                  Kan gebeuren ;)

                                                  Dikke bak trouwens :) Twintop?

                                                  #17848888
                                                  jwvanyperen
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    13 April 2008

                                                    Ja bedankt ben er erg blij/trots mee, ook al vinden ze hier dat ik in de midlifecrisis ben :jerry :jerry
                                                    Vorige week de 18″velgen gekocht :D .
                                                    Ik moet die andere die er onder vandaan komen nog schoonmaken liggen nu netjes in de dozen van de nieuwe, daarom ook de ET waarde etc. nog niet nagekenen. Als ik zin heb loop ik zo even de schuur in en pak ik er een uit om te kijken

                                                    #17848889
                                                    No Name
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2010

                                                      Zo weer wat gevonden:

                                                      klik hier

                                                      Hier ga ik misschien zaterdag naar kijken. Ziet er volgens mij wel goed uit. Alleen jammer dat je niet kan zien hoe ze daadwerkelijk onder de auto staan…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.