Vectra Y30DT motoruitval met storing, ECM kapot?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra Y30DT motoruitval met storing, ECM kapot?

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255944
    kimmiej666
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 March 2008

      Heren,

      Hoop dat iemand enig idee heeft en me op weg kan helpen, want ik weet het ff niet meer.

      Sinds zondagavond valt m’n vec uit.

      Begint dat het lampje van TC begint te branden en 2 sec. later valt motor stil.

      Uitlezen wijst in elk geval uit:
      Uitleg volgens TIS, P1216: stuurapparaat constateerd kortsluiting in circuit
      Melding vanuit op-com (P1216 – Storing, spanningsomzettermodule verstuiver
      (08) – Aanwezig)

      En U2105
      Uitleg vanuit TIS: Geen communicatie met ECM
      Uitleg vanuit Op-com: U2105 – Ongeldige gegevens van motorstuurapparaat
      (71) – Aanwezig

      Auto start gewoon, maar zodra we toeren maken springt dus het TC lampje aan en schakelt de motor uit.
      Na ongeveer 10 seconden wachten kan je de auto weer gewoon starten, maar zodra je weer toeren gaat maken blijft bovenstaande zich herhalen.
      Bij rustig toeren maken en tijdig doorschakelen blijft ie langer lopen.

      Kan het zijn dat mijn ECM aan het overlijden is?

      4 uur voor dit probleem optrad was er nog niks aan de hand, nog naar tankstation op snelweg geweest en op invoegstrook de vectra al open getrokken naar 160 km/u, maar toen was er niks aan de hand.

      Hoop dat iemand enig idee heeft of wat misschien een andere aanleiding kan zijn.
      Zijn wel even met de UEC bezig geweest (lees zekering inpluggen) voor dit probleem, maar verder niks.

      #18113550
      CarloAstra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 December 2006

        Is de massakabel wel in orde? Hebben de Vectra C nog wel eens last van.
        Leg eens een extra massa kabel erbij. Direct van de accu naar de motor.

        #18113551
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Zo niet, WEER brandstofdrukken meten vooraleer de motorcomputer te gaan vervangen, Dit lijkt verdacht veel op een VITO CDI met verrotte verstuivers, viel ook uit met gasgeven..

          Willem

          #18113552
          kimmiej666
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 March 2008

            Willem,
            P1216 geeft namelijk ook als omschrijving: storing op injector 4, kortsluiting naar plus.

            Hij doet het ook niet telkens, dit reageert totaal anders dan verotte verstuiver.

            Motor wordt puur na branden TC uitgeschakelt.

            #18113553
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Dat zou ik niet zeggen, een verstuiver kan op zoveel manieren kapot, weet niet of er Originele GM’s (Denzo) of imitatie, maar bij Imi’s komt het nogwel voor dat deze vrij gauw de hoop opgeven) in gegaan zijn ook Electrisch kan deze kapot.. en dan kan ook je brandstofdruk wegvallen, bij een TE lage druk word de motor uitgeschakeld..

              Willem

              #18113554
              kimmiej666
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 March 2008

                Wim,

                Enkel origineel voor ons :-)
                Zitten dus echte ori denso in.

                Echter vind de storing plaats vanaf splitsing naar de verstuiver comp (zwarte kastje op blok) en de grote grijze motor aansturingskast.

                De connectorkabel die achterop het blok zit, splits zichzelf naar deze 2 aansturingen.

                Kortom schema technisch geluld treed storing op vanaf X56 naar X37 (stekker links op aansturing verstuivers) en X44 (grote stekker op de grijze motorkast)

                Dit is de omschrijving uit TIS
                P1216, stuurapp constateert kortsluiting in circuit, effect is motor uit. Betreft, ECM, 44, 45, 46, 63, 64, 65 en 66 in XC37.

                Er wordt dus echt gesproken over een kortsluiting.

                #18113555
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Ja kortsluiting, Kan ook IN de verstuiver zitten, Weerstand meten op de verstuiver dus..

                  Willem

                  #18113556
                  kimmiej666
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 March 2008

                    Vanavond gaan we alles op de kabel en aansluitingen even doormeten en extra massa proberen dan.

                    Overigens als je op Opel en P1216 zoekt krijg je tig verschillende omschrijvingen.

                    Kom deze op nog tegen op Opelclub Griekenland:
                    P1216 Pedal Position Sensor C Circuit High Input

                    #18113557
                    kimmiej666
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 March 2008

                      Nou Frank heeft contact gehad met EDSL..

                      Die zeggen ga maar kabels nakijken tussen verstuivercomputer en verstuivers.

                      Dus dat maar eerst checken vanaaf, die hebben toch al teveel 3.0 diesels gezien, dus dat eerst maar proberen.
                      Elektrisch deel van verstuiver gaat eigenlijk zelden tot nooit kapot gaven ze aan.

                      #18113558
                      jraaf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 January 2008

                        Zit niet mee Kim. Sterkte er mee. Hoop voor je dat ‘t snel en makkelijk verholpen is.

                        Groet jraaf

                        #18113559
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          Geen pretje zo :( Dat het mee mag vallen allemaal

                          #18113560
                          kimmiej666
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 March 2008

                            Druk aan uitmeten nu.

                            Vond een min kabel op de motor waarvan boutje half los was, waardoor kabel kan klapperen.

                            Net kabels naar verstuivers gecheckt, lijken oke.

                            #18113561
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Succes met zoeken. hoop dat het niets raars is

                              #18113562
                              kimmiej666
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 March 2008

                                Aanstuurkast van de verstuivers is onderweg.

                                5 dagen lang, 4 uur achter elkaar met Gupy alles door staan meten en zaterdag ook nog een hele middag.
                                – alle kabels oke
                                – alle verstuivers oke
                                – min kabel weer goed aangesloten, maar deze min er wel of niet op maakte geen verschil.

                                Dus enige mogelijkheid blijft deze aanstuurkast of de complete motor aansturing, maar dan zouden er meerdere storingen moeten zijn.

                                Dus van de week eens kijken als ik em binnen heb.

                                #18113563
                                Baba
                                  Lid sinds:
                                  3 June 2012

                                  Vervelend kim, suc6 en hopen dat het mee valt :(

                                  #18113564
                                  kimmiej666
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 March 2008

                                    Opgelost!

                                    Ondertussen alweer 1200km probleemloos gedraaid.

                                    Blijkt maar weer dat imitatie spul shit is

                                    #18113565
                                    CarloAstra
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 December 2006

                                      Wat was nou het probleem?

                                      #18113566
                                      kimmiej666
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 March 2008

                                        Imitatie schakelaar op bak voor activeren achteruitrij verlichting.
                                        Bij de imi zit er geen ringetje omheen, waardoor de sensor ook in versnelling 1, 3 en 5 werd geactiveerd.
                                        Zonder het ringetje ligt de sensor net wat dieper in de bak, origineel nu terug geplaatst en rijdt weer fatsoenlijk.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.