Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra vreet dynamo's (Update: 23-3-2011 nr 3 gemonteer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juli 2010 om 20:30 #17223212
Vandaag ging tijdens het rijden alweer het accu lampje branden.
De vorige keer betekende dit einde dynamo, 500 euro lichter voor een revisie dynamo incl. arbeid bij een Bosch car service bedrijf. Deze is nog geen half jaar geleden vervangen.
Vandaag dus weer hetzelfde probleem, accu lampje ging branden. Alle verlichting en apparaten uitgezet om stroom te sparen om toch zover mogelijk door te kunnen rijden. Vlak voordat ik thuis kwam viel de ABS en de stuurbekrachtiging uit. Wat stuurt zo´n Vectra zwaar zonder stuur bekrachtiging! In elk geval bij thuiskomt gelijk de spanning gemeten met draaiende motor, deze was maar 11.8V terwijl deze normaal bij het laden zo´n 14V is. Dynamo is dus weer stuk :(
Morgen de garage maar even bellen. Iemand enig idee hoe lang er garantie gegeven wordt op een revisie dynamo en of ik de arbeid uren deze keer ook weer moet betalen als ze de dynamo gaan vervangen?
Update 23-3-2011: Ongelooflijk maandag heeft de 2e dynamo het ook alweer begeven, Bosch car service heeft vandaag onder garantie de 3e keer de dynamo gerepareerd. Tevens had ik een afspraak bij de Opel dealer voor en APK keuring en het vervangen van 2 voor gloeiers. De APK keuring is uitgevoerd voor de dynamo reparatie. De auto is dus goedgekeurt met defecte dynamo, gelukkig is dit geen onderdeel van de APK :D
5 juli 2010 om 20:36 #17696156check je massa verbindingen eens en je kabel van de dynamo naar de accu (die dikke) …
hier kan teveel weerstand in zitten waardoor je dynamo sneller weer kapot zal gaan
(ali-gsi heeft hier ervaring mee vraag hem maar eens )5 juli 2010 om 20:42 #17696157Massa is bij opel niet al te best. hebben veel types wel last van.
Een stripje laten leggen van accu naar carroserie en van carooserie naar blok.
Dan sta je daar tenminste op safe.
Gr Jack
5 juli 2010 om 21:06 #17696158vind het een duure geintje ik had een nieuwe dynamo voor 225 euro en die was voor een calibra v6
6 juli 2010 om 10:45 #17696159€ 500 is idd een beste klap geld :o Voor de helft heb ik onlangs een nieuwe Bosch gekocht 120A voor een V6 ook..
6 juli 2010 om 14:28 #17696160Ook even meten op op de plus van de dynamo, en vergelijken met de accu, kan ook een aardig verschil in zitten
6 juli 2010 om 14:29 #17696161je kan mijn dynamo kopen uit mijn omi als deze past dan:angel
krijg je er de auto bij ,,,,zie tekoop omi voor 200,,,:angel:jerry
vgr tonsr6 juli 2010 om 16:44 #17696162Net de auto afgeleverd bij de garage. Ik had de accu vannacht opgeladen met de accu lader en kon dus wel weer een eindje rijden voordat alle systemen gingen uitvallen.
Morgen wordt hij nagekeken bij de garage. Als het de dynamo weer is wordt hij onder garantie vervangen.
Nog even de massa kabel doorgemeten. Ik meet 2 Ohm tussen min pool accu en het chassis. Alle elektrische energie die met draaiende motor geleverd wordt wordt dus uit de dynamo getrokken. Klinkt als een logische verklaring waarom hij weer defect is. Ik ga in elk geval een extra massa kabel leggen of de huidige vervangen door eentje met minder weerstand.
6 juli 2010 om 17:53 #17696163Euh 2 ohm is toch een nette waarde dacht ik zo, je wil nl. een zo laag mogelijke weerstand hebben.
En die 2 Ohm zal waarschijnlijk de interne weerstand van je multimeter zijn.Druk de meetpennen maar eens tegen elkaar ws. dat je dan ook 2 Ohm meet.
6 juli 2010 om 18:29 #17696164Bedank voor je tip, ik ben bepaald geen leek in elektronica dus deze cross meting heb ik al lang gedaan. 2 ohm is de werkelijke weerstand over het stukje kabel dat van de accu naar het chassis loopt. Als ik van deze chassis aansluiting naar een ander willekeurig deel van het chassis meet meet ik zo’n 0.1 ohm.
De spanning val over 2 Ohm kan best hoog zijn. Als je 6A trekt staat er al 12V over 2 Ohm. 6A wordt al gouw getrokken door alle elektrische apparaten en aansturingen die er in de auto zitten.
7 juli 2010 om 20:54 #17696165Ik heb hem weer terug. De koolborstels waren verbrand. Deze zijn onder garantie vervangen. Ook geen arbeid hoeven te betalen. Toch netjes gedaan van de Bosch car service. Ben weer tevreden. Binnenkort maar een extra massa kabel leggen om in de toekomst problemen te voorkomen.
8 juli 2010 om 06:24 #17696166Ok, mooi dat het opgelost is.
Nou ik je berekening zo zie is 2 Ohm best wel veel ja, ik heb zelf al eens gehad dat ik dacht een verkeerde weerstand te meten toen bleek uiteindelijk de multimeter een wat te hoge interne weerstand te hebben.
23 maart 2011 om 19:41 #17696167Ongelooflijk maandag heeft de 2e dynamo het ook alweer begeven, Bosch car service heeft vandaag onder garantie de 3e keer de dynamo gerepareerd. Tevens had ik een afspraak bij de Opel dealer voor en APK keuring en het vervangen van 2 voor gloeiers. De APK keuring is uitgevoerd voor de dynamo reparatie. De auto is dus goedgekeurt met defecte dynamo, gelukkig is dit geen onderdeel van de APK :D
23 maart 2011 om 19:47 #17696168LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P
23 maart 2011 om 19:59 #17696169[rquote=1898519&tid=129186&author=DarkNL08]LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P[/rquote]
De eertse 2 zijn al gesneuveld voordat ik naar EDS ging. Ik denk ook niet dat het motor vermogen de dynamo kan beschadigen. Volgens mij zit dezelfde dynamo ook op een 6 cilinder met vergelijkbaar vermogen als ik nu heb.
23 maart 2011 om 21:19 #17696170[rquote=1898519&tid=129186&author=DarkNL08]LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P[/rquote]
Erwin is de enige van al de EDSers die er last van heeft, ikzelf had 192pk(ook EDS) en had ook nooit ergens last van ,alleen van achtervolgers:D
Jan
24 maart 2011 om 08:45 #17696171Erwin is de enige van al de EDSers die er last van heeft, ikzelf had 192pk(ook EDS) en had ook nooit ergens last van ,alleen van achtervolgers:D
Jan[/rquote]Dat zijn geen achtervolgers Jan, maar waanbeelden:P
Greetz Roel met een C.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.