Vectra vreet dynamo's (Update: 23-3-2011 nr 3 gemonteer

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra vreet dynamo's (Update: 23-3-2011 nr 3 gemonteer

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Erwin
    Deelnemer

Vandaag ging tijdens het rijden alweer het accu lampje branden.

De vorige keer betekende dit einde dynamo, 500 euro lichter voor een revisie dynamo incl. arbeid bij een Bosch car service bedrijf. Deze is nog geen half jaar geleden vervangen.

Vandaag dus weer hetzelfde probleem, accu lampje ging branden. Alle verlichting en apparaten uitgezet om stroom te sparen om toch zover mogelijk door te kunnen rijden. Vlak voordat ik thuis kwam viel de ABS en de stuurbekrachtiging uit. Wat stuurt zo´n Vectra zwaar zonder stuur bekrachtiging! In elk geval bij thuiskomt gelijk de spanning gemeten met draaiende motor, deze was maar 11.8V terwijl deze normaal bij het laden zo´n 14V is. Dynamo is dus weer stuk :(

Morgen de garage maar even bellen. Iemand enig idee hoe lang er garantie gegeven wordt op een revisie dynamo en of ik de arbeid uren deze keer ook weer moet betalen als ze de dynamo gaan vervangen?

Update 23-3-2011: Ongelooflijk maandag heeft de 2e dynamo het ook alweer begeven, Bosch car service heeft vandaag onder garantie de 3e keer de dynamo gerepareerd. Tevens had ik een afspraak bij de Opel dealer voor en APK keuring en het vervangen van 2 voor gloeiers. De APK keuring is uitgevoerd voor de dynamo reparatie. De auto is dus goedgekeurt met defecte dynamo, gelukkig is dit geen onderdeel van de APK :D

sjouke
      Deelnemer

check je massa verbindingen eens en je kabel van de dynamo naar de accu (die dikke) …

hier kan teveel weerstand in zitten waardoor je dynamo sneller weer kapot zal gaan
        (ali-gsi heeft hier ervaring mee vraag hem maar eens )

Jack-omegax3.0xe
        Deelnemer

Massa is bij opel niet al te best. hebben veel types wel last van.

Een stripje laten leggen van accu naar carroserie en van carooserie naar blok.

Dan sta je daar tenminste op safe.

Gr Jack

teungts
          Deelnemer

vind het een duure geintje ik had een nieuwe dynamo voor 225 euro en die was voor een calibra v6

Jerremy
            Deelnemer

€ 500 is idd een beste klap geld :o Voor de helft heb ik onlangs een nieuwe Bosch gekocht 120A voor een V6 ook..

2000
              Moderator

Ook even meten op op de plus van de dynamo, en vergelijken met de accu, kan ook een aardig verschil in zitten

TonSR

je kan mijn dynamo kopen uit mijn omi als deze past dan:angel
                  krijg je er de auto bij ,,,,zie tekoop omi voor 200,,,:angel:jerry
                  vgr tonsr

Erwin
                  Deelnemer

Net de auto afgeleverd bij de garage. Ik had de accu vannacht opgeladen met de accu lader en kon dus wel weer een eindje rijden voordat alle systemen gingen uitvallen.

Morgen wordt hij nagekeken bij de garage. Als het de dynamo weer is wordt hij onder garantie vervangen.

Nog even de massa kabel doorgemeten. Ik meet 2 Ohm tussen min pool accu en het chassis. Alle elektrische energie die met draaiende motor geleverd wordt wordt dus uit de dynamo getrokken. Klinkt als een logische verklaring waarom hij weer defect is. Ik ga in elk geval een extra massa kabel leggen of de huidige vervangen door eentje met minder weerstand.

JanW75
                    Deelnemer

Euh 2 ohm is toch een nette waarde dacht ik zo, je wil nl. een zo laag mogelijke weerstand hebben.
                      En die 2 Ohm zal waarschijnlijk de interne weerstand van je multimeter zijn.

Druk de meetpennen maar eens tegen elkaar ws. dat je dan ook 2 Ohm meet.

Erwin
                      Deelnemer

Bedank voor je tip, ik ben bepaald geen leek in elektronica dus deze cross meting heb ik al lang gedaan. 2 ohm is de werkelijke weerstand over het stukje kabel dat van de accu naar het chassis loopt. Als ik van deze chassis aansluiting naar een ander willekeurig deel van het chassis meet meet ik zo’n 0.1 ohm.

De spanning val over 2 Ohm kan best hoog zijn. Als je 6A trekt staat er al 12V over 2 Ohm. 6A wordt al gouw getrokken door alle elektrische apparaten en aansturingen die er in de auto zitten.

Erwin
                        Deelnemer

Ik heb hem weer terug. De koolborstels waren verbrand. Deze zijn onder garantie vervangen. Ook geen arbeid hoeven te betalen. Toch netjes gedaan van de Bosch car service. Ben weer tevreden. Binnenkort maar een extra massa kabel leggen om in de toekomst problemen te voorkomen.

JanW75
                          Deelnemer

Ok, mooi dat het opgelost is.

Nou ik je berekening zo zie is 2 Ohm best wel veel ja, ik heb zelf al eens gehad dat ik dacht een verkeerde weerstand te meten toen bleek uiteindelijk de multimeter een wat te hoge interne weerstand te hebben.

Erwin
                            Deelnemer

Ongelooflijk maandag heeft de 2e dynamo het ook alweer begeven, Bosch car service heeft vandaag onder garantie de 3e keer de dynamo gerepareerd. Tevens had ik een afspraak bij de Opel dealer voor en APK keuring en het vervangen van 2 voor gloeiers. De APK keuring is uitgevoerd voor de dynamo reparatie. De auto is dus goedgekeurt met defecte dynamo, gelukkig is dit geen onderdeel van de APK :D

DarkNL08
                              Deelnemer

LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P

Erwin
                                Deelnemer

[rquote=1898519&tid=129186&author=DarkNL08]LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P[/rquote]

De eertse 2 zijn al gesneuveld voordat ik naar EDS ging. Ik denk ook niet dat het motor vermogen de dynamo kan beschadigen. Volgens mij zit dezelfde dynamo ook op een 6 cilinder met vergelijkbaar vermogen als ik nu heb.

janneman vectra c

[rquote=1898519&tid=129186&author=DarkNL08]LOL, ik denk dat ik wel weet hoe ‘t komt, EDS ??? 205HP is nie echt standaard ofwel? :P:P:P[/rquote]

Erwin is de enige van al de EDSers die er last van heeft, ikzelf had 192pk(ook EDS) en had ook nooit ergens last van ,alleen van achtervolgers:D

Jan

opel-limbo
                                    Deelnemer

Erwin is de enige van al de EDSers die er last van heeft, ikzelf had 192pk(ook EDS) en had ook nooit ergens last van ,alleen van achtervolgers:D
                                      Jan[/rquote]

Dat zijn geen achtervolgers Jan, maar waanbeelden:P

Greetz Roel met een C.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.