Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › vectra v6 cdx 1996 distributieriem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2010 om 00:03 #17227176
hallo
ik ben nieuw hier
mijn naam is guusik heb een paar weken geleden een opel vectra 2.5 v6 cdx gekocht
auto rijdt perfect
alleen ik wou voor de zekerheid de distributieriem willen vervangen door een garage nartuurlijk
er staat in het boekje dat het alweer een tijdje geleden is vervangenhoeveel kost het en wat zouden jullie aanraden om ook gelijk te
vervangenen dan nog een kleine vraag me tc lijkt wel niet goed te werken
als ik de knop in druk blijft het lichtje branden
als ik de knop een tijdje in hou dan gaat het lampje uit
en vervolgens wil ik hem weer uitzetten dan gaat dat niet
tenminste het lampje blijft uitgroetje guus hink
16 oktober 2010 om 08:36 #17743421wat is even geleden?
distri moet om de 60dkm
ik zou gelijk eens kijken hoever de multi riem is . . . als je dan toch bezig bent.
de waterpomp zou ik zowiezo meenemen.
en uiteraard als je een riem vervangt, ook de spanrol set.en wat verder de kosten zijn.
kijk even op http://www.h-base.nl
dan weet je in ieder geval hoeveel je kwijt bent aan onderdelen . . . tel daar een paar uur arbeidsloon bij op en dan kom je aardig in de buurt.16 oktober 2010 om 09:16 #17743422Tis een V6, en ook al heb ik geen V6, weet ik inmiddels dat de waterpomp niet over de distributieriem loopt. Is inmiddes al zovaak de revue gepasseerd op het forum ;). De V6-eigenaren liggen nog in bed (of zijn hun auto aan het poetsen…), maar zullen vast in de loop van de dag reageren. Maar volgens mij hoeft de waterpomp dus niet meevervangen te worden met de distributieriem. (als er geen andere problemen mee zijn, natuurlijk… want als je toch alles los en open hebt liggen, zal het vast makkelijker gaan als je de ruimte hebt)
16 oktober 2010 om 09:58 #17743423Reden dat je de waterpomp meepakt is omdat de spanning op je distributie riem anders wordt waardoor de as van de waterpomp anders wordt belast waardoor je vervolgens weer lekkage kan krijgen. Ligt de handel er af, vervangen hem dan, zijn niet echt de kosten.
TC lampje blijft branden als je hem uitschakelt, bij inschakelen gaat hij uit. Moet hij in actie komen dan zal hij oplichten.16 oktober 2010 om 11:24 #17743424origineel gepost door Nondrip
Tis een V6, en ook al heb ik geen V6, weet ik inmiddels dat de waterpomp niet over de distributieriem loopt. Is inmiddes al zovaak de revue gepasseerd op het forum ;). De V6-eigenaren liggen nog in bed (of zijn hun auto aan het poetsen…), maar zullen vast in de loop van de dag reageren. Maar volgens mij hoeft de waterpomp dus niet meevervangen te worden met de distributieriem. (als er geen andere problemen mee zijn, natuurlijk… want als je toch alles los en open hebt liggen, zal het vast makkelijker gaan als je de ruimte hebt)nee idd
ff autodata na geslagen en de WP zit op de multiriem.
maar het is verstandig ook de multiriem even na te kijken of die sporen van verduring begint te vertonen.
zo ja . . . ook de WP meenemen ;)16 oktober 2010 om 12:15 #17743425In het geval van een V6 is het denk vanuit praktisch oogpunt raadzamer gelijk de w.pomp mee tenemen.
De multie riem en heel de zooi moet er toch af voor de d.riem, motorsteun moet los igv airco..
O.K. zo’n pompie kost geld, maar op termijn bespaart ‘t je uiteindelijk eventueel lekkage, maar iig ergenis, werkplaatskosten etc..
De hele klerezooi moet er voor alléén zo’n pompie nl ook af. Dacht de distrie afdekkap ook zelfs..16 oktober 2010 om 14:20 #17743426Inderdaad.
De Waterpomp loopt over de Multiriem.
al met al is het nog een Flinke klus deze los te moeten vervangen.
dit gaat alsvolgt.
1: laat koelwater aflopen.
2: demonteer luchtfilterbak
3: demonteer hulp motorsteun incl bevestigings steun (die aan de veerschotel en in de distrikap vast zit
4: draai de boutjes van de waterpomp poelie 1 slag los (muliriem zit er nog op)
5: draai de boutjes van de stuurpomp poelie 1 slang los (multiriem zit er nog op)
6: demonteer multisnaar
7: demonteer waterpomp poelie
8: demonteer stuurpomp poelie
9: demonteer multi riem spanner
10: demonteer distributie kap
11: demonteer waterpomp.monteer alles in omgekeerde volgorde
dus ja, het is maar net wat je wenst qua waterpomp mee vervangen.
het is eigenlijk wel wijs om te doen.
willem
16 oktober 2010 om 14:28 #1774342716 oktober 2010 om 14:40 #17743428Kosten van deze operatie liggen alhier bij de
VOD tussen de 1200 en 1300 euro. Flink hapje dus.16 oktober 2010 om 16:29 #17743429wat, distri riempje vervangen??
Bij een dealer tussen de 450 en 750 euro.
Willem
16 oktober 2010 om 17:30 #17743430origineel gepost door wim-v6
Is zo’n distributie gereedschapset ook ergens te koop?
Zoek nog zo’n gereedschap set voor mijn X20XEV en voor de V6-motoren
Hazet heeft geloof ik wel het een en ander in het assortiment16 oktober 2010 om 17:39 #17743431origineel gepost door The Undertaker
origineel gepost door wim-v6
Is zo’n distributie gereedschapset ook ergens te koop?
Zoek nog zo’n gereedschap set voor mijn X20XEV en voor de V6-motoren
Hazet heeft geloof ik wel het een en ander in het assortimentMidlock heeft het ook.
Weet alleen het nummer niet uit het hoofd.De meeste automateriaal zaken hebben ze.
Of kunnen ze bestellen.16 oktober 2010 om 17:50 #17743432Thanks, net gezocht, 165 euro voor een V6-set
16 oktober 2010 om 18:45 #17743433van de week komt er bij onze vec v6 een d-riem op + het lek van de koelvloeistof dichten ;)
16 oktober 2010 om 18:46 #17743434WW lek??
Willem
16 oktober 2010 om 18:47 #17743435origineel gepost door wim-v6
WW lek??Willem
yep
Waar zit de WW trouwens wim?john
16 oktober 2010 om 20:35 #17743436origineel gepost door wim-v6
wat, distri riempje vervangen??Bij een dealer tussen de 450 en 750 euro.
Willem
Bij jullie wel, maar hier echt niet.
Klepdekselpakkinkje vervangen kost hier
tussen de 600 en 700 euries.
Heeft mijn maat er echt voor neer moeten tellen.:thumbdown17 oktober 2010 om 12:42 #17743437750 euro voor distributieriem en de watepomp??
of alleen voor de distributieriemik heb al gehoort dat het een fikse klus
17 oktober 2010 om 12:45 #17743438Valt echt wel mee.
Doe over een V6 riempie niet VEEL langer als een X20XEV riem hoor.
het is alleen wat meer de en monteerwerk, voordat je de riem kan doen.
riempje zelf is wel goed om te leggen hoor
als je maar Veel geduld heb
willem
17 oktober 2010 om 14:40 #17743439Hi new-bee Guus
Hier even wat hints van New-Bee Rinus die zo’n klus net bij zijn ZXafira achter de rug heeft. Hieronder staan alleen de “speciale” tips uit mijn eerste ervaring, de rest kun je op internet (youtube) vinden. Er is geen speciaal gereedschap nodig, alleen wat passende torx stiften en bussen.
1) Het losmaken van het krukaswiel het taaiste stukje van de klus. Als dat gelukt is is de rest simpel. Lukt het niet, dan begin maar niet aan de rest, maar rij de wagen naar een garage ;) Door met deze klus te beginnen voorkom je dat je schade aanricht als je met je sleutel uitschiet. of wat dan ook. Zolang de oude riem er op ligt is het haast onmogelijk schade te veroorzaken. Maak het krukaswiel niet helemaal los, maar kijk eerst of je er gewoon wat beweging in kunt krijgen. De centrale bout een halve slag lostdraaien en daarna weer lichtjes hand-vast zetten is een goede start. Als je een krukas wiel hebt met zo’n centrale bout is er soms wel 200nm of 300nm voor nodig om het zaakje los te krijgen. Een slagmoersleutel maakt het makkelijker, maar zelf ik heb het gewoon gedaan met mijn verlengbare 1/2 inch dop sleutel, die ik ook voor mijn banden gebruik. De grote truc is een methode te vinden om het krukaswiel/de krukas goed te blokkeren, terwijl je de centrale moer los draait! Er zijn allerlei mogelijkheden: Bij mijn Zafira zat er een aangietsel aan mijn motorblok, waar ik een spits geslepen daardeind met twee moeren ingezet heb, terwijl de “punt” tussen twee tanden van het krukraswiel de zaak fixeerde. Anderen doen het door ergens een schroeven draaier tussen te zetten. Aan trucs met de motor in de versnelling zetten, en remmen heb ik mij niet gewaagd, want dan komt alle kracht in je versnellingsbak terecht. Aan trucs met het vastzetten van een sleutel en dan “even starten” heb ik mij ook niet gewaagd. Ik heb namelijk hersens, en wil daar geen sleutel doorheen gelanceerd krijgen. Laat die methode maar voor de Amerikanen ;). Op youtube kun je flink lachen :)
2) Als stap 1 gelukt is kunnen we beginnen. Draai het krukastandwiel in normale looprichting tot de merktekens uitgericht zijn. Maak ten minste twee volle slagen (720 graden), en eindig zonder de laatste mm achteruit te hoeven draaien! Als het niet netjhes gelukt is, draai dan netjes 720 graden extra. Een nette uitlijning is een noodzakelijke voorbereiding voor stap 3 en 4!
3) Zet met typex stipjes op de zijkant van de distributie riem, en op het krukaswiel en bij de nokas-wielen. Door die stipjes straks te kopieren op je nieuwe riem kun je die er in een keer goed opleggen. Om verwarring te voorkomen gebruik je groepjes van 3 stippen: Een stip op een tandwiel tand, en twee stippen op de distribuitieriem tanden die links en rechts van de aangetekende tandwiel tand liggen.
4) Als je nog een oude riem hebt liggen kun je daar nu eerst mooi “blokkeergereedschapjes” van maken. Begin hiermee, want nu staat alles nog goed. Pak een dun houten plankje, en lijm twee stukjes distributie riem er met de rug op. Eerst het plankje even op dikte maken. Neem dan sterke lijm die even tijd nodig heeft om uit te harden (geen bison kit contact lijm dus). Polyurethaan lijm (bouwkit lijm op polyuretaanbasis) die een beetje vult en binnen een half uurtje hard is is een goede keus (bison kit, in zilverkleurige lijm koker van standaard maat).
5) Nu kun je het krukaswiel verwijderen. Doordat je het wiel al lostgezet hebt kun je het makkelijk verwijderen zonder dat de krukas verdraait. Zorg dat er niets met kracht gaat draaien, anders breng je de blokkeergereedschapjes om zeep!
6) Afhankelijk van motorbevestiging: Door de motor ietsjes op te krikken, en de motorsteun los te draaien, kun je een cm ruimte maken tussen motorsteun en motorblok, om daar de ouder riem door te verwijderen, en de nieuwe er door in te steken.
7) Kopieer eerst de merktekentjes van de oude riem naar de nieuwe riem. Geen tandje vergissen!
8) Steek de niewe riem in de juiste richting onder de motorsteun door en draai dan gelijk de motorsteun weer vast. Daarna kun je de rest van de klus afronden.
9) Met de merkstipjes kun je de riem gelijk goed leggen. Zorg vooral dat de “trekkant” goed ligt, terwijl de “spanner kant” nog ont-spannen is.
10) Verwijder het blokkeergereedschap
11) Draai nu alles 720 graden, en controleer of de uitlijn tekens (niet de “typex tekentkentjes”, maar de tekens op de motor nog goed liggen
12) Stel de spanner af op de juiste spanning.
13) Draai alles nog eens 720 graden, en controleer merktekens en spanner nog eens.
14) Ga zo door tot je 100% zeker van je zaak bent.
15) Zet alles in elkaar, water aanvullen als je ook de waterpomp vervangen hebt, en starten maar. Als je heel netjes gewerkt hebt zullen de hydrualische klepstoters nog netjes ingeregeld staan, maar waarschijnlijk staan ze niet goed meer. Ook is het motorblok nog koud. Heel waarchijnlijk zal de motor daardoor de eerste minuten nog wat extra lawaai maken. Zolang het een regelmatig kleppen-getik is hoef je daar niet van de schrikken. Na een paar minuten stationair loopt alles weer “geruisloos”.
Met deze hints, en een beetje op youtube kijken is het zo gebeurd
Succes
17 oktober 2010 om 14:45 #17743440ps….met dank aan wim-v6……hij heeft mij bij mijn eerste keer goed op weg geholpen :)
17 oktober 2010 om 14:48 #17743441van dat extra geluid heb ik eigenlijk nog niet gehad.
maar dat heeft dan ook weer niks met een keer verschieten van een nokkanswiel te maken.
maar met het velen malen rond draaien van de motoren.
dan druk je de stoters wat leeg.
Willem
18 oktober 2010 om 10:14 #17743442Jongens heel erg bedankt voor de tips maar ik laat het lekker door een dealer doen ik heb niet veel verstand van auto’s wou alleen even weten wat de prijs ongeveer is maar goed om te weten dat hier terecht kan met me vragen
20 oktober 2010 om 10:39 #17743443Hallo Guus,
ik heb hem onlangs ook laten vervangen. kost iets van 350 euro bij autoservice Huberts surhuisterveen ( dus nieuwe riem, spanrollen en lagers plus montage) voor de waterpomp moet je ongeveer 140 euro extra rekenen.
het is even een investering maar wel een hele belangrijke.
groeten Hans V6
27 oktober 2010 om 18:21 #17743444vandaag distributie riem laten vervangen
met de waterpompnou komt er witte rook uit me uitlaat
daarvoor geen last van gehadgeen idee of ze de olie ook hebben ververst
komen trouwens kleine pleukjes rook uit niet constant
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.