Vectra een slechte auto?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra een slechte auto?

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Jay1

Dag forumleden,

Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt voor een specifieke reden. Ik ben namelijk van plan om een Opel Vectra 1.8 16v uit 2003 of 2004 aan te schaffen. Tweede hands wel te verstaan. Nu heb ik van verscheidene mensen gehoord dat de nieuwe Vectra, dus die met de nieuwe look (vanaf 2002 dacht ik), enkele technische problemen heeft. Ik heb zelf niet veel affiniteit als het gaat om auto’s en vroeg me dus af of jullie hier meer over weten?

Mijn vraag is dus: Zijn er (technische) problemen met de Vectra? En zo ja, welke en hoe duur is de reparatie ervan? Zo nee, is de Vectra een aanrader?

Mijn dank is bij voorbaat groot!

RISL
      Moderator

Tja, een Vectra uit 2003 of 2004 nieuw aanschaffen gaat niet meer. ;)
        Mijn ouders hebben deze Vectra (wel met ander blok (Z22YH) en die hebben nogal last van een accu die steeds leegloopt. Auto is al een aantal keer teruggegaan naar de dealer, er is van alles vervangen (onder garantie gelukkig), zoals de accu, dynamo, brandstofpomp, bobine. Van alles is doorgemeten, maar niemand komt er achter. Is het enige probleem wat ze hebben…dus de auto start niet zodra die langer dan een week heeft stil gestaan.

Jay1

Aha, dank voor je reactie. Ik weet alleen nu niet of dit probleem zich bij meerdere Vectra’s plaatsvindt of dat het gaat om een specifiek geval. Hebben jouw ouders voor de rest nergens meer last van? Behalve het niet (meteen) aanslaan van de auto nadat deze enkele dagen stil heeft gestaan?

sw_reijnders
          Deelnemer

niet meer dan andere auto’s
            de eerste vectra c’s hebben een Z18XE motor als 1.8 versie
            dit is een erg goed motortje in een Vectra B, maar in een C schijnt deze aan de kleine kant te zijn.
            Maar deze motor heeft wel betrekkelijk weinig kwaaltjes.

De 2.2 benzine motoren uit de Vectra C hebben een distri ketting.
            Hier is een modificatie op geweest ivm rammelen/kapot gaan.
            Als je daarvoor gaat even checken of dit gebeurt is!!

Verder weet ik niet hoeveel km je er per jaar mee denkt te gaan rijden.
            Maar tegenwoordig ligt het omslagpunt van benzine naar diesel al rond de 15k à 20k km per jaar
            De 1.9 cdti’s zijn wat dat betreft ook erg goede motoren en zijn met een chippie werkelijk BERE sterk.

RISL
            Moderator

Nee, verder is het een ontzettend fijne auto. En nog redelijk zuinig ook (1 op 14 is wel haalbaar op lange ritten). In het begin hebben we wel overigens wel ff moeten kijken naar goeie banden (rijden nu op Michelins) want de Bridgestones die er onder lagen waren na 10.000 km (en normaal rijden) al compleet versleten. Het accu-probleem heb ik bij meerdere Vectra-eigenaren gehoord.

Reed overigens laatst in een Vectra C van na de facelift met de 3-liter diesel, die trok echt alles eruit.

Jay1

Dat klinkt best goed, dankjulliewel. Ik was van plan om te gaan voor de Vectra 1.8 16v uit 2003 met 114.000 km op de teller.
                Nu ben ik iemand die veel rijdt, maar denk dat ik idd de 20k km niet red per jaar. De vraagprijs ervoor is € 5.450,-
                Is dit niet wat aan de hoge kant? Voor de rest zouden er geen kwaaltjes zijn met het voertuig zelf..

RISL
                Moderator

Ik denk dat het wel een nette prijs is voor een auto die bij een dealer staat. Als de auto particulier verkocht wordt, is het misschien wel aan de hoge kant, maar nog steeds niet onredelijk. Ligt natuurlijk aan opties die erop zitten e.d.

sw_reijnders
                  Deelnemer

ik ken je budget niet, maar ga eens kijken voor een 1.9 cdti.

Als je eventueel voor een 150pk versie zou kunnen kijken, let op de wervelkleppen.
                    die zitten niet op een 100pk/120pk (100 pk is hetzelfde als 120pk met minder vermogen door software)

pegasusjan
                    Deelnemer

Zwak punt van de CDTI (diesel)motoren is de EGR-klep en de dynamo. Bij mijn auto (ruim 4 jaar oud ) is de dynamo bij 82000 km al vervangen. Vonden ze zelfs bij de dealer al snel. Gemiddeld gaan ze tussen de 100.000 en 150.000 km stuk.
                      Wel een voordeel van een gebruikte Vectra met diesel is dat de aanschafprijs vaak lager ligt dan de vergelijkbare benzine-uitvoeringen. (nieuw waren ze 3500 Euro duurder in aanschaf)
                      Indien je rustig rijdt (ik rij de 120pk-versie 1.9 CDTI 1 :18) dan is het bij 20.000km per jaar of meer al gunstig om een diesel te rijden. (dit ondanks de hoge wegenbelasting van 115 per/maand)

Persoonlijk vind ik een diesel prettigere rijden door het hogere koppel bij lage toeren en door de 6-bak is ie op de snelweg lekker stil.

sw_reijnders
                      Deelnemer

EGR klopt.
                        zwak punt.

maarrrrrrrrr king:
                        als je de egr klep goed schoon maakt en je rijdt vervolgens naar EDS in Marl
                        dan schakelen ze de ERG klep zo voor je uit in de software.
                        Verder krijg je er dan nog een bonk vermogen en een bult met koppel bij ook :jerry

Er rijden hier verschillende cdti’s rond die gechipt zijn bij EDS.
                        En vermogens toenames van meer dan 60 pk zijn al gemeld met enkel de chip aan te passen :wors

pegasusjan
                        Deelnemer

@sw_reijnders wrote:

EGR klopt.
                          zwak punt.

maarrrrrrrrr king:
                          als je de egr klep goed schoon maakt en je rijdt vervolgens naar EDS in Marl
                          dan schakelen ze de ERG klep zo voor je uit in de software.
                          Verder krijg je er dan nog een bonk vermogen en een bult met koppel bij ook :jerry

Er rijden hier verschillende cdti’s rond die gechipt zijn bij EDS.
                          En vermogens toenames van meer dan 60 pk zijn al gemeld met enkel de chip aan te passen :wors

Ik ben geen voorstander van tunen, bovendien ruil ik hem volgend jaar in (ga de Astra GTC kopen)en de dealers zijn niet zo gecharmeerd van getunde auto’s

Erwin1987
                          Deelnemer

laat je hem toch weer terug zetten?

Erwin

pegasusjan
                            Deelnemer

Voor een half jaartje ga ik dat niet meer doen, bovendien leg ik dat geld (voor te tunen) liever bij de nieuwe auto

Erwin1987
                              Deelnemer

ja nu wel dat snap ik maar als je dat eerder had gedaan.

Erwin

GTS2.2DTI
                                Deelnemer

Ben inmidels aan mijn tweede GTS C toe. Eerst een 2.2DTI uit 2003 gehad, 3 jaar mee gereden tot dik 175.000 kilometer. Het enigste wat stuk ging was een kabeltje van de remblok slijtage indicatie a €14,-

Deze heb ik nu ook al weer 2 jaar, naast de schade ( waar de Vec niets aan kon doen ) Alleen de Dynamo ( diodes voor een paar tientjes vevangen ) en een kabel van de ABS sensor stuk gehad ( Kabel uit de sloop gehaald voor €15 ) De ABS sensor wilde de garage vervangen voor €350,- maar mijn gevoel vertelde me dat het niet de sensor was maar de kabel, mijn gevoel was juist. Dus flink wat geld kunnen uitsparen.. Deze Vec heeft inmiddels 150.000 gelopen en is een CDTI met 120 PK maar gechipt naar 150PK. Trekt en loopt als een dolle. Vorig jaar in Duitsland 235 aangetikt. TomTom gaf toen 225 aan en moest afremmen toen..

Al met al kan ik je de Vectra C van harte aanbevelen, mits goed onderhouden maar dat spreekt voor zich uiteraard.

KoosV

Hoi,

Dit is mijn 2de vectra c1. (eerst 2.2 direct en nu 3.2 V6) en tot nu aan toen weinig problemen gehad.
                                    Prijs is ook wel redelijk maar is inderdaad wel sterk afhankelijk of het een sedan of een GTS is en de de staat en de opties van de auto.

Grt,

Koos

Lamborghini

@sw_reijnders wrote:

Verder weet ik niet hoeveel km je er per jaar mee denkt te gaan rijden.
                                      Maar tegenwoordig ligt het omslagpunt van benzine naar diesel al rond de 15k à 20k km per jaar
                                      De 1.9 cdti’s zijn wat dat betreft ook erg goede motoren en zijn met een chippie werkelijk BERE sterk.

Zelfs nog lager, het ligt er maar net aan met wat je het vergelijkt.
                                      Het omslagpunt ligt al bij de 10-12k per jaar als je vergelijkt tussen een 1.9CDTi Diesel en 2.2 16v Benzine Vectra. Dit komt door het grote verschil in verbruik. De 1.9 is behoorlijk zuinig en de 2.2 niet bepaald, waardoor je eerder het kantelpunt bereikt.

Voor mijzelf was dit vervolgens een makkelijke keuze, zeker in combinatie met de chip-mogelijkheid.
                                      Het is voor mij een genot om te tanken, slechts 1x in de zoveel tijd en het kost (relatief) weinig.

predator
                                      Deelnemer

al 70000 kilometer gereden in 18maand (cdti 120pk)

Geen problemen.

Alleen tuitje verstopt van de airco condens, wat gevolg had van water in de auto maar zelf eenvoudig opgelost.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.