Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C1 ABS Probleem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 november 2009 om 21:58 #17214477
Beste Vectra-Vrienden!
Ik zit met een probleem, en dat is dat het ABS lampje brand op het controle paneel.
Ongeveer 2 maanden geleden begon dit lampje af en toe te branden. Meestal was het de volgende dag uit, en bleef het dagen of een week weg.
Inmiddels brand het lampje continue, en ABS werkt dus niet (lekker veilig met dit weer). Ik heb ondertussen al een foutief pinnetje in de stekker die aan de ABS stuurcomputer zit hersteld. Dit kwam ik tegen tijdens het controleren.
Vervolgens bij de Opel de foutcode laten uitlezen. Volgens de Tech2 was de sensor in de rechter achternaaf defect. Deze naaf had wat speling, en maakte ook geluid, dus vanavond vervangen. Helaas nog steeds storing. Ondertussen heb ik de meeste aansluitingen gecontroleerd, maar ik zit ff met mijn handen in het haar.Binnenkort op wintersport vakantie, en dat lijkt me echt geen goed idee zonder ABS :o
Morgen wil ik weer even langs de opel om de foutcodes opnieuw uit te laten lezen, maar als er iemand nog tips heeft, dan ben ik daar zeer dankbaar voor.
Het betreft een Z18XE GTS uit Jan 2003.
24 november 2009 om 22:02 #17555883heb je alleen de naaf vervangen of ook de sensor?
24 november 2009 om 22:02 #17555884Dat is helaas 1 geheel, vandaar ook het kostenplaatje bijbehorend (275 voor de naaf)
24 november 2009 om 22:04 #17555885:hmmz . . . . tja misschien moet alleen de foutcode eerst verwijderd worden met de TECH.
maar ach . . . . 20 jaar geleden ging iedereen op wintersport zonder ABS dus . . . . . . . . . . . . . :D
24 november 2009 om 22:07 #17555886Ja, dat kan wel zo zijn, maar de Vectra is volgeladen met familie zo’n 1600 kg, en daar is geen sneeuw en ijzel voor nodig om de boel te laten blokkeren.
Daarbij; de auto is verder helemaal in orde, en ik vind het behoorlijk storend dat dit ‘euvel’ gaan de is.
In de dagelijkse spits komt het vaak genoeg voor dat er een noodrem actie plaatsvind, en dat is echt zweten zonder ABS (spreek uit ervaring):fy124 november 2009 om 22:20 #17555887Ik rijdt dagelijks zonder ABS, ook door de Spits, wat minder gehaast rijden scheelt al een hele hoop uitremacties.
> ik zou eerst eens de storing proberen te laten resetten, en controleren hoe het zit met de signalen van de sensoren, evt rijden met de uitlees computer aangesloten.
Willem
24 november 2009 om 22:29 #17555888Kan dat uitlezen van de sensoren alleen bij opel? of ookbij de ‘merk onafhankelijke’ garage
24 november 2009 om 22:30 #17555889denk verstandiger alleen bij opel.
zeker gezien de moderne systemen.
Willem
24 november 2009 om 22:32 #17555890kan ook met uitgebreide apparatuur van Bosch en Launch, etc. (zullen er vast meer zijn)
Sterker nog.
Het schijnt met een USB-OBD kabel ook te moeten kunnen icm OPcom op je eigen laptop.24 november 2009 om 22:33 #17555891origineel gepost door McLambo
Beste Vectra-Vrienden!Morgen wil ik weer even langs de opel om de foutcodes opnieuw uit te laten lezen, maar als er iemand nog tips heeft, dan ben ik daar zeer dankbaar voor.
Het betreft een Z18XE GTS uit Jan 2003.
Hallo,
Ik denk ook, dat je foutmelding even moet laten ressetten.
Ik hoop het niet voor jouw :wors, maar als je nog eens zo’n lager moet vervangen, kijk dan eens op de Engelse Ebay site!
Daar heb ik destijds ook de achterwiellagers voor mijn Vectra C gekocht, bij een Vauxhall Dealer, deze koste mij toen Euro 180,- inclusief de verzendkosten naar Nederland.
Dit zijn Originele lagers, van Opel/Vauxhall (SKF) ;)
Groetjes, Joche
24 november 2009 om 22:38 #17555892Bedankt voor de tip! ik heb hem nu bij brezan gehaald, met korting (vaste klant) . Is ook SKF. kostte me 230. Mijn pa heeft hem vervangen. Kost me een chineesje:-)
toch altijd minder dan de 550 die de opel dealer van me wilde ontvangen :-/
24 november 2009 om 22:43 #17555893origineel gepost door McLambo
Bedankt voor de tip! ik heb hem nu bij brezan gehaald, met korting (vaste klant) . Is ook SKF. kostte me 230. Mijn pa heeft hem vervangen. Kost me een chineesje:-)toch altijd minder dan de 550 die de opel dealer van me wilde ontvangen :-/
Hallo,
Geen dank, ik heb mijn antwoord nog even aangepast met een Ebay-link, ze zijn nu al aardig goedkoper geworden.
Wel even op de bestelnummer letten, Opel/Vauxhall gebruikt in de latere Vectra’s, namelijk andere stekkers!
Groetjes, Joche
25 november 2009 om 15:55 #17555894Afgezien van dat het idd storend is als een abs lampje brand, en het gewoon moet werken als het op de autozit,
is het ook apk afkeur.25 november 2009 om 19:03 #17555895Vanmorgen op het werk de accupolen losgehaald en 30 seconden tegen elkaar gehouden. Daarna tot half 5 de polen losgehad.
Toen de hele boel weer aangesloten, maar helaas; onmiddelijk ABS storing.
Eenmaal thuis toch nog eens de ABS stekker losgehad, en de contactjes allemaal wat strakker gemaakt met een speld, en de grote 4 met een klein schroevendraaiertje. Wat mij opvalt is de hoeveelheden zwarte tape en ongelijke lengtes van de kables dichtbij de stekker; net of er al een keer een nieuwe opgezet is.Maar goed; een stukje gereden en waarachtig: het lampje bleef uit. Zandweggetje opgezocht, en even een paar keer flink geremd: ABS werkt prima. Daarna nog een lang stuk gereden, verschillende keren gestopt en motor afgezet en een paar minuten laten staan, daarna weer starten. Een keer flikkerde het lampje aan bij het starten, maar was het daarna snel weer uit.
Ik ben voorzichtig optimistisch. Eens kijken hoe lang die uit blijft.
Jammer dat ik in mijn enthousiastme die flitspaal over het hoofd zag. :swear25 november 2009 om 20:05 #17555896origineel gepost door McLambo
Wat mij opvalt is de hoeveelheden zwarte tape en ongelijke lengtes van de kables dichtbij de stekker; net of er al een keer een nieuwe opgezet is.Hallo,
Dat met de ABS stekker kan kloppen, daar is een modificatie voor geweest, dit betreft de eerste type’s van de Vectra C.
De stekker word/werd dan vervangen, ik had er toen ook wel eens last van, ik trok dan de stekker er een keer af en alles deed het dan weer :)
Bij mij ging dan het ABS lampje ook branden, en de auto bleek dan ook vaak niet meer starten!
Ik heb de modificatie toen niet laten doen, omdat de komplete stekker er af werd geknipt, en er een nieuwe weer aan werd geprutst :o :cry ( dat is teminste mijn mening).
Groetjes, Joche
25 november 2009 om 20:24 #17555897Ik weet wel dat ik niet zo snel meer een Opel van de eerste serie koop bij een nieuw model. Blijkbaar hadden ze de techniek nog niet zo onder controle.
Sinds 13 maanden de vectra, en er is eigenlijk continue wel wat: krakende veren, computerstoring, ECC die uitvalt, ABS Storing, blokkerende wielen, etc etc.
Morgen ga ik evengoed de computer laten uitlezen, want ik heb ook geregeld het plaatje met de steeksleutel. Wil toch wel weten wat dit is.
25 november 2009 om 20:50 #17555898origineel gepost door McLambo
Ik weet wel dat ik niet zo snel meer een Opel van de eerste serie koop bij een nieuw model. Blijkbaar hadden ze de techniek nog niet zo onder controle.Hallo,
Dat zij ik toen ook, 7 jaar geleden toen ik mijn Vectra C kocht :), kinderziektes hou je toch ;)
Nu heb ik toch weer het zelfde gedaan, ondanks de kinderziektes die ook dit model wel heeft, maar spijt heb ik er echt nog niet van :cool: ;)
Groetjes, Joche
2 december 2009 om 19:59 #17555899Even een updatetje: Nog steeds storingsvrij!king:
7 december 2009 om 08:06 #17555900Ik ben bezig met de aanschaf van een Vectra C. Tijdens proefrit bleef het ABS lampje continu branden.
Verder een keurige auto dus heb ik hem gekocht, mits de garage het ABS lampje kan fixen deze week.Achten jullie een merkonafhankelijke garage hiertoe in staat?
7 december 2009 om 09:23 #17555901in principe wel hoor.
let wel op dat bij contact aan het lampje WEL brand en vervolgens uit gaat.
niet dat die slimmerikken het lampje eruit halen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.