Vectra-c Y2.2dtr zoekt Winterbanden

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Vectra-c Y2.2dtr zoekt Winterbanden

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Alexmanders

Beste forum leden,

In mijn zoektocht naar winterbanden wordt ik helemaal gestoord van de verschillende opties. Ik vraag normaliter bij 3 bedrijven offertes op en maak aan de hand daarvan een keuze. Nu stellen alle zaken andere maten/prijzen/velgen voor. Voor iemand die er al zo weinig vanaf weet is dit dubbel zo verwarrend.

Daarom vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met het volgende:

Ik heb nu Eagle NT5 215/50 R17 95W zomerbanden. Ik ben op zoek naar een winterset (velgen en banden) waarbij het rijgedrag vrijwel hetzelfde blijft als dat ik nu heb met zomerbanden. Maakt het dan uit of je afwijkt van de 215/50 maat of overstapt naar een 16 inch maat?

Alvast dank voor jullie reacties.

P.s kenteken is 14-JV-DL (als je meer info over de auto nodig hebt)

aapje1963
      Deelnemer

Ik heb standaard…de 17 inch onder mijn vectra 2.2 dgi bj 2005..
        Als winterbanden heb ik stalen velgen 15 inch met de banden 195/65-15
        (zijn overigens nog velgen van mijn zafira A

Het is nu zo dat …ik begrijp dat je een diesel hebt dan je dan misschien grotere remschijven hebt dan ik…en dan zou deze maat dus niet passen.
        Ik heb iets afwijking (Rol omvang) maar echt niet om echt iets van te merken…

handig http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=49&t=42085

McKaamos
        Deelnemer

De reden dat er kleinere velgen en smallere banden worden voorgesteld is simpelweg omdat die het beter doen in de sneeuw en natte rotzooi.
          Smallere band => meer druk per vierkante centimeter, dus meer druk die rommel onder je banden vandaan perst zodat ze het asfalt kunnen raken. Plus dat het profiel van een winterband “uit vouwt” onder druk om op eventuele achterblijvende rommel alsnog grip te hebben. Zo kan je over een dik pak platgereden sneeuw rijden zonder daarbij grip te verliezen.

Kleinere velgen is slim omdat je dan meer flex in de banden over hebt. Daar door werkt het profiel ook weer beter.
          Plus dat je bij een eventuele glijpartij (want winterbanden zijn geen garantie! ;) ) je velgen niet stuk rijd tegen een stoepje. Je velg zit dan met z’n rand boven stoephoogte zodat de volle klap door de band wordt gevangen.
          Klapt de band er af, dan kan die altijd nog terug gezet worden (mits er geen scheuren in zitten, wat sowieso niet snel gebeurt). Een deuk uit een velg halen kost vele malen meer geld en moeite.

Alexmanders

@Aapje: Ik had dat topic gisteren al gelezen en zelfs al iets geprobeerd, maar of de afwijking die je dan creeërt zegt mij niets (en eigenlijk wil ik dat ook allemaal niet weten). Toch bedankt voor het meedenken.

@McKaamos
            : bedankt… dan snap ik nu het standpunt om over te stappen naar kleine(re) banden en velgen. Zou je nog aan kunnen geven of je echt verschil merkt in rijgedrag? Dat is namelijk mijn grootste angst.

Corsa_GSi
            Deelnemer

Meestal neemt men 1 maat kleinere velgen tov de zomerset.
              Bij de banden ga je dan meestal 10 in de breedte smaller en in de hoogte 5 of 10 hoger.

205-60-16
              195-55-16

joop1970
              Deelnemer

Winterbanden icm met een kleinere velgmaat kan wat minder strak sturen. Ook rij je op lamellen van de winterbanden. Maar goed, die banden zijn niet om te scheuren en onder een vectra zal je dat verschil niet echt merken.

Onder een 106 gti is het verschil wel gigantisch.

arjontje
                Deelnemer

@Corsa_GSi wrote:

Meestal neemt men 1 maat kleinere velgen tov de zomerset.
                  Bij de banden ga je dan meestal 10 in de breedte smaller en in de hoogte 5 of 10 hoger.

205-60-16
                  195-55-16

Dat zijn enorm prijzige banden ikzal voor 205/55-16 gaan of als het past eerdr voor 195/65-15

Alexmanders

Heel erg bedankt voor de tips. Ik denk dat ik komend weekend mijn keuze wel kan gaan maken :thumb

Corsa_GSi
                    Deelnemer

Hmm had laatst 4 Michelin Alpins nieuw gemonteerd en wel voor 450 euro in de maat 195/55/16. ;)

arjanl87
                      Deelnemer

16 inch is op een vectra-c standaard 215-55-16….maar het verschil met 205-55-16 is te overzien.. -5%

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.