Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C – Raad het geluid.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2013 om 07:55 #17259776
Zoals ik in mijn andere topic al aangaf heb ik onlangs een Vectra C 2.2 gekocht uit 2003. Nu heb ik last van een aantal geluiden in de auto waarvan ik er maar niet achter kom wat het is. Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen. De geluiden:
1. Als ik de temperatuur van mijn verwarming/airco omhoog/omlaag zet hoor ik een irritant gezoom. Ook bij het uitzetten van de motor hoor ik dit gezoom zo een 5 sec. Ik denk zelf dat dit (servo) motoren zijn voor de luchtinlaat. Kan dit kloppen? Ik hoor het volgens mij achter het handschoenen kastje, maar ook ergens achter de luchtroosters op het dashboard. Is dit normaal of maken ze dan dit geluid door slijtage? Of is dit iets anders?
2. Tijdens het rijden op de snelweg hoor ik soms geklik. Er zit geen regelmaat in. Gas geven of loslaten heft geen invloed op het geklik. Sturen ook niet. Het is kompleet willekeurig. Ik hoor het alleen op de snelweg en misschien ook op wegen waar je 80 rijd, maar in de bebouwde kom heb ik het naar mijn weten nog niet gehoord. Het geklikt hoor ik ergens uit de richting van het dashboard kastje komen en ergens achterin. Het geklik uit het dashboard kastje en achterin gebeurd ook onafhankelijk van elkaar. Het geluid lijkt op het geklik van relais die schakelen, maar ik heb tot nu toe nog geen bijwerkingen van het geklik kunnen ontdekken.
Ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen.
6 augustus 2013 om 08:08 #18165185De servomotortjes kunnen wat herrie maken, maar dat is doorgaans geen goed teken.
De servomotor van de recirculatie gaan vaak kapot (te horen aan een ratel als je de auto op slot zet of van slot haalt… of de recirculatie aanzet).Het geklik zou ik denken aan een losliggend iets? Als er geen regelmaat in zit dan is het wellicht afhankelijk van de weg? (hobbels, kuilen etc)
Je hebt ook nieuwe veren toch? Die kunnen ook wat herrie maken tijdens het ‘zetten’.6 augustus 2013 om 08:09 #18165186Misschien een blower/aanjager die ligt zoemt? een lagertje in de aanjager die dus slecht aan het worden is.. en anders idd misschien je verstel kleppen van de luchtverdeling.
Dat laaste ja.. een relais die de kluts kwijt is, is een mogelijkheid..
Maar ik denk wel dat het een zoek toch gaat worden.. wat overigens bijna altijd zo is met rare geluiden in een voertuig.
6 augustus 2013 om 08:17 #18165187@Kano wrote:
De servomotortjes kunnen wat herrie maken, maar dat is doorgaans geen goed teken.
De servomotor van de recirculatie gaan vaak kapot (te horen aan een ratel als je de auto op slot zet of van slot haalt… of de recirculatie aanzet).Het geklik zou ik denken aan een losliggend iets? Als er geen regelmaat in zit dan is het wellicht afhankelijk van de weg? (hobbels, kuilen etc)
Je hebt ook nieuwe veren toch? Die kunnen ook wat herrie maken tijdens het ‘zetten’.Ik zal mijn auto eens op slot zetten als ik er in zit om te luisteren of ik dan wat raars hoor, maar ik hoor het geluid al bij het uitzetten van de motor dus denk niet dat dit hetzelfde is. Ook hoor ik geen vreemde geluiden bij het aanzetten van de recirculatie.
Heb nog geen nieuwe veren, dus dat is het niet. Het geluid wordt ook niet beinvloed door de weg. Onze snelwegen zijn wat dat betreft een prima wegdek om dit te testen. En het klinkt ook niet als een losliggend iets.
Pfff dit wordt echt lastig om te achterhalen. Ben bang dat ik er nog wel een tijdje mee door zal rijden. Echt irritant, want zolang ik bijgeluiden hoor die er niet horen te zij let je er juist op (zo rij ik nog steeds zonder radio aan bv)!
6 augustus 2013 om 08:19 #18165188@Mattytrix wrote:
Misschien een blower/aanjager die ligt zoemt? een lagertje in de aanjager die dus slecht aan het worden is.. en anders idd misschien je verstel kleppen van de luchtverdeling.
Dat laaste ja.. een relais die de kluts kwijt is, is een mogelijkheid..
Maar ik denk wel dat het een zoek toch gaat worden.. wat overigens bijna altijd zo is met rare geluiden in een voertuig.
Nee blower is het ook niet. Want het geluid stopt na een paar seconden. Het klinkt toch echt meer als dat er iets in positie wordt gezet. Maarja wat en waar vind ik dat onderdeel?
6 augustus 2013 om 08:44 #18165189Ik zou zeggen, dashbord kasje demonteren.. dan zie je al wat meer en evt de kappen naast je gaspedaal om zo de servo motortjes te zien die op het kachelhuis zitten (kachelhuis zit achter je middenconsole)
6 augustus 2013 om 20:12 #18165190Geratel komt van je stelmotor van je recirculatieklep. Heb ik destijds bij mijn vec C ook gehad!
Greets Roel.
6 augustus 2013 om 20:49 #18165191@opel-limbo wrote:
Geratel komt van je stelmotor van je recirculatieklep. Heb ik destijds bij mijn vec C ook gehad!
Greets Roel.
Hmm, heb het volgende gevonden op het forum:
Dit geluid is het dus niet. Neemt niet weg dat het het niet alsnog kan zijn. Ik zal dus binnenkort toch even het dashboardkastje demonteren in de hoop dat ik dan iets wijzer wordt.
7 augustus 2013 om 06:25 #18165192Dat geklik/geratel kan je zelf oproepen als je de luchttoevoer van buiten afsluit. Dus dat alle kleppen dichtgaan en dat je circulatie in de auto blijft. Misschien wat cryptisch, maar het is dat knopje met de auto en die kromme pijl erin getekend.
Dat zoemen heb ik ook en is normaal.7 augustus 2013 om 06:52 #18165193Denk toch echt dat het geratel van je stelmotor komt. Ga anders maar eens eerst op onderzoek uit.
Greets Roel
7 augustus 2013 om 07:32 #18165194AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zowieso hoor je meer als je het kastje eruit laat en gaat rijden.. Dan iemand naast je laten lokaliseren…
Het gezoom had ik destijds ook, dat was het lager van kachel ventilator, zie howto gedeelte..
Verstuurd van mijn Gameboy Color met Tapatalk Pro
7 augustus 2013 om 08:22 #18165195Bedankt voor de tips heren. Ik ga binnenkort wel even mijn kastje demonteren en kijken of ik daar iets kan vinden. To be continued…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.