Vectra C motorstoring na stekker los luchtmassameter

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C motorstoring na stekker los luchtmassameter

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Fastsmoke
    Deelnemer

Ik was genoodzaakt mijn luchtfilterbak even te verwijderen om beter bij de koplamp te kunnen ivm kapotte xenon starter. Nadat ik klaar was en alles terug had geschroefd wilde ik even rijden.

Ik merkte ineens dat mijn auto een groot deel van z’n vermogen kwijt was. Kort daarna ging ook het lampje van motorstoring branden. Direct weer teruggegaan en de boordcomputer aan de Opcom gehangen. Na het uitlezen de auto 10 minuten later weer gestart en gereden. Het vermogen was weer normaal en kort daarna ging het lampje van de motorstoring ook weer uit.

De volgende foutcodes kwamen naar voren met het uitlezen:

P0102-00 Mass Or Volume Air Flow Circuit Low Input
      (Opcom gaf bij deze storing: Not Present aan)

P01271-00 Accelerator Pedal Position Sensor 1-2 Correlation
      P1635-00 Sensor Voltage Supply Circuit 1 Range/Performance
      U2139-00 CAN-Bus No Comminucation With CIM (Steering Column Module)

Ik heb het stekkertje van de luchtmassameter losgehad. Heeft de bovenste foutmelding daarmee te maken?

De laatste foutmelding welke over de CAN-Bus gaat kan verhouding hebben met een achteraf ingebouwde HID xenon kitt?

Inmiddels is het lampje van de motorstoring weer uit en rijdt de auto normaal als voorheen.

Om even te testen heb ik nogmaals het stekkertje losgehaald van de LMM en gestart. Het lampje van motorstoring brandde wederom. Nu had ik echter geen vermogen verlies. Daarna het stekkertje weer aangesloten. De auto nog even weer gestart. Vervolgens 10 minuten laten staan en daarna de auto weer gestart. Het lampje van de motorstoring ging na een minuut weer uit. Eigenlijk dezelfde gang van zaken als de vorige storing.

Het vreemde is dat ik, sinds ik de auto in bezit heb, al twee keer eerder de stekker van de LMM heb losgehad. Toen heb ik geen problemen of storingen gehad.

Moet ik me nu zorgen gaan maken of is deze storing eenvoudig te verklaren en onschuldig?

cano666

stekkertje er goed in doen lampje gaat weer weg.

wim-v6
        Deelnemer

lampje gaat na verloop van tijd weer weg, kan een paar dagen duren..

Willem

Fastsmoke
          Deelnemer

Het raadsel is opgelost. Ik heb nog eens goed nagedacht wat ik gedaan had gister. Het vreemde was dat ik wel vaker de stekker los heb gehad, maar daarna geen storing kreeg. Maarrrrr…….

Gister heb ik onder het monteren van de xenon de auto gestart toen de stekker van de LMM los was!! Dat had ik dus niet moeten doen… Toen is hij in storing gesprongen en toen ik daarna ging rijden merkte ik het op waardoor het spontaan leek te gebeuren. Vanmorgen even getest of deze theorie ook klopte.

Met de Opcom de storingen uit het systeem verwijdert en vervolgens ben ik gaan rijden met de auto. Daarna nogmaals uitgelezen en er waren geen storingen meer. Vervolgens de stekker van de LMM losgehaald, de auto gestart, en viel in storing. De Opcom eraan gehangen en daar was weer precies dezelfde foutcode(P0201-00) van de LMM.

Om het helemaal zeker te weten heb ik de stekker teruggedaan in de LMM, gelijk de storing verwijdert met de Opcom en op het moment dat ik dat deed zag ik keurig het lampje op het dashboard uitgaan. Nog even gekeken bij de waardes die gemeten kunnen worden en bij die van de LMM zag ik keurige weergave.

Kan niet missen dat dit het probleem is geweest.

Conclusie: als je de stekker los wilt hebben doe dit dan alleen wanneer de motor niets gestart hoeft te worden. Wanneer je dit wel doet zal de boordcomputer een storing geven.

wim-v6
            Deelnemer

en die verdwijnt vanzelf weer na een paar dagen als de stekker er gewoon opzit.

Willem

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.