Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C automaat verstandig? (CDTI)
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 oktober 2024om 16:21 door Ron.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2010 om 20:31 #17227436
Hey,
Ik heb eens wat gelezen over een Vectra C automaat die problemen zou kunnen geven.
Echter vind ik er weinig informatie over terug.Het punt is dat ik een vectra C automaat CDTI (150pk) automaat heb gezien met 200.000 km op te teller.
Zijn er bij z’n automaat ook bijzondere aandachtspunten?Groet,
Jan23 oktober 2010 om 15:55 #17746145origineel gepost door janbakker
Hey,Ik heb eens wat gelezen over een Vectra C automaat die problemen zou kunnen geven.
Echter vind ik er weinig informatie over terug.Het punt is dat ik een vectra C automaat CDTI (150pk) automaat heb gezien met 200.000 km op te teller.
Zijn er bij z’n automaat ook bijzondere aandachtspunten?Groet,
JanIk weet niet of er problemen mee zijn maar waarom wil je een automaat?
Jan
23 oktober 2010 om 16:00 #17746146Er is idd een aandachtspunt.
De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
Hier kan de bak kapot door gaan.@ janneman vectra c
Een automaat is gewoon zalig. :D23 oktober 2010 om 16:02 #17746147origineel gepost door arjontje
Er is idd een aandachtspunt.
De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
Hier kan de bak kapot door gaan.@ janneman vectra c
Een automaat is gewoon zalig. :DDe mijne is geen automaat Arjontje, maar wel te koop:P ( en goed)
Jan
23 oktober 2010 om 16:53 #17746148Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.
23 oktober 2010 om 17:02 #17746149origineel gepost door Erwin
Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?
Jan
23 oktober 2010 om 17:28 #17746150Ik rij nu ook een wagen met een 6-bak en schakel mezelf lam :)
Een automaat lijkt me gewoonweg zalig omdat het een kwestie is van gas geven en gaan.
Dat een wagen niet getuned kan worden is niet het grootste probleem, dan liever ontspannen rijden?Maar dat de automaat niet goed met meer koppel kon omgaan was mijn niet bekend weer iets bij geleerd :)
En is dat punt mbt de koeler ook te controleren?
@Jan ik reageer wel even per mail, natuurlijk heb ik jou advertentie ook zien staan ;)23 oktober 2010 om 18:11 #17746151Ik heb een hele mooie GTS CDTI uit 2005 te koop staan. 138.000 gedraaid maar geen automaat.
Wellicht een optie voor jou?
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=132686&page=1#pid1782543
23 oktober 2010 om 21:24 #17746152De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.
Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
Hier kan de bak kapot door gaan.
?????
In een radiateur zit toch koelvloeistof?Ikzelf rij een 1.9 120 pk met een zesbak en ik roer mezelf helemaal lam.
Een automaat is wat schadelijker voor het gebruik,maar rijd wel lekker relaxed23 oktober 2010 om 22:52 #17746153In de radiateur zit tevens ook een koelgedeelte voor de automaatbak,en als deze inwendig gaat lekken heb je een probleem.Heb zelf ook een automaat en de radiateur is reeds vervangen uit voorzorg:thumbup
Gr. Gts32v6
23 oktober 2010 om 22:57 #17746154Ben blij met mijn automaat!
Volgende wordt er zéker weer 124 oktober 2010 om 07:01 #17746155origineel gepost door janneman vectra c
origineel gepost door Erwin
Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?
Jan
Dat klopt, een automaat nog minder. Ik weet iet exact hoeveel een automaat aan kan.
origineel gepost door janbakker
Ik rij nu ook een wagen met een 6-bak en schakel mezelf lam :)
Een automaat lijkt me gewoonweg zalig omdat het een kwestie is van gas geven en gaan.
Dat een wagen niet getuned kan worden is niet het grootste probleem, dan liever ontspannen rijden?Maar dat de automaat niet goed met meer koppel kon omgaan was mijn niet bekend weer iets bij geleerd :)
En is dat punt mbt de koeler ook te controleren?
@Jan ik reageer wel even per mail, natuurlijk heb ik jou advertentie ook zien staan ;)Ik heb ook een 6-bak en schakel me helemaal niet lam. Ik kan hem best schakel lui rijden vanwege het grote koppel wat met zijn originele 315 nm ook al lekker reed.
Als je 150 pk 315 NM eenmaal gewend bent en je kunt voor zo’n 500 euro 25% meer er koppel en vermogen uit halen is het wel erg verleidelijk. Een automaat heeft ook maar 5 verzetten vooruit dacht ik wat weer iets minder gunstig is voor het verbruik
24 oktober 2010 om 07:05 #17746156origineel gepost door Gts32v6
In de radiateur zit tevens ook een koelgedeelte voor de automaatbak,en als deze inwendig gaat lekken heb je een probleem.Heb zelf ook een automaat en de radiateur is reeds vervangen uit voorzorg:thumbupGr. Gts32v6
ok.Dit wist ik niet.dus gewoon een warmtewisselaar
weer iets bijgeleerd.
MvG Fastrogeke24 oktober 2010 om 08:11 #17746157origineel gepost door Erwin
origineel gepost door janneman vectra c
origineel gepost door Erwin
Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?
Jan
Dat klopt, een automaat nog minder. Ik weet iet exact hoeveel een automaat aan kan
Er zijn naar ik me goed herinner, verschillende versies van de automaat. 1 kan ook 400Nm aan, mijn Vec 150pk heeft ook een automaat en zou dus gerust gechipped kunnen worden want ik heb net die versie (F40 of zoiets?)
24 oktober 2010 om 10:45 #17746158Ik las ergens dat je de automaat (op fatsoenlijke werking) kan controleren door hem in zijn D te zetten.
Daarbij hoort hij niet te bonken of andere geluiden te maken. Daarnaast moet hij natuurlijk fatsoenlijk opschakelen.
Zijn er nog meer aandachtspunten die je zo kan controleren?Nu lijkt het mijn sterk dat ze in een CDTI 150 pk een automaat gebruiken die geen 400Nm aankan?
Kun je dat ook ergens controleren welke versie hoeveel koppel aan kan?Ps. ik heb geen interesse in een GTS ;)
24 oktober 2010 om 11:37 #17746159Ik heb een vectra C automaat met 210.000 km op de teller.
Ik heb bij aanschaf de olie laten vervangen omdat deze soms hard terug schakelde.
Opel zegt dat dit nooit nodig is (longlifeolie) alleen alle revisiebedrijven adviseren om bij 60-80dkm de olie te verversen. Altijd doen dus.Ikzelf ben gematigd tevreden over de bak. Deze schakelt soepel, alleen de elektronische programma’s (zelf lerend) willen nog wel eens een minder comfortabele manier van schakelen geven. (bv bij veel file rijden, optrekken en afremmen). Ik ben ook een MB gewend, en deze schakelt veel beter.
Ook schakelt de bak veel, zeker rond de 60-80 om zo laag mogelijk in de toeren te rijden. Soms kies ik daarom voor de tiptronic. Er iritant als deze de hele tijd schakelt tussen de 3 en 4 of 4 en 5.Het koelvloeistofprobleem is alleen van toepassing bij de 5 bak, de 6 bak heeft dit probleem niet. de 5 bak zit om de 2.2 dti en de 2.2 benzine. De CDTI hebben alleen 6 bakken.
Er is wel een probleem met de koppelomvormers, bij sommige 6 bakken zijn deze daarom vervangen. Er zitten volgens mij wel opelmonteur op dit forum die je er meer over kunnen vertellen.
Het gaat over een asian Waner AF40 automaat, deze ligt ook o.a. in een Saab, Volvo, Ford, Citroën, etc. Kwalitatief een goed product. Alleen houd er wel rekening mee dat automaten sneller slijten dan een handbak, een een levensduur hebben van ca 250-300d km.
24 oktober 2010 om 19:00 #17746160Ik kom nu dit stukje tegen:
2009 Aisin AW AF40-6 (M36)FWD & (MXE)AWD Automatic Transmission
The AF40-6 is a compact, lightweight, electronically controlled 6-speed automatic
transaxle for front-wheel-drive and all-wheel-drive installation.APPLICATIONS:
Opel Astra, Zafira, Vectra, Saab 9-3, Cadillac BLSSTRUCTURE:
Die cast aluminum housing with 87 kg weight (dry).
Ravigneaux-type planetary gear set (Le Pelletier arrangement).
High-precision clutch hydraulic control system for smooth, highly responsive gear
shift feel.PRODUCT FEATURES:
High ratio spread of 6,05:1 for optimum drivability & fuel economy.
Several final drive ratios selectable (2,561 … 3,750).
Two torque converter sizes with different k-factor options.
Maximum shift speed is 7000 rpm.
Several functions available:
– Eco Mode
– Selective Sport Mode
– Drivers Adaptive (Fuzzy)
– Manual Mode (Tiptronic)
– Road Load Sensitive Shiftmaps
– ….. (for more see spec.)TRANSMISSION CONTROL MODULE:
TCM with integrated position sensor mounted on transmission.TORQUE CONVERTER:
6 element dual stage type with lock-up clutch
6 set bosses for connection to flexplateLOW MAINTENANCE:
Low friction oil AW-1 is certified “fill-for-life”.OVERVIEW:
The AF40 is an automatic transmission built by Aisin AW at its Anjo City plant in Japan. It
is the one of the lightest front-wheel-drive automatic transmission in its class worldwide.
The AF40 is designed for gasoline and diesel engines with a max. torque capacity of up to
450 Nm.Thx voor de info jorisor
24 oktober 2010 om 19:20 #17746161En nog iets:
2009 Aisin Warner AF40-6 (M36) FWD & (MXE) AWD Transmission
Type: six speed front wheel drive, electonically controlled automatic tansmission with torque converter clutch
Maximum engine torque: 400 Nm (Gasoline), 450 Nm (Diesel)
Gear Ratios: M36 & MXE
1st 4.148
2nd 2.37
3rd 1.556
4th 1.155
5th 0.859
6th 0.686
REV 3.394
F/D 2,561 / 2,666 / 2,774 / 2,839 / 2,955 / 3,075 / 3,200 / 3,329 / 3,464 / 3,640 / 3,750
Ratio spread 6,05:1
Maximum shift speed: 7000 rpm
Min input speed: 650 rpm
Maximum validated gross vehicle weight: 2355 kg (MY09 Opel Insignia HB AF40 AWD A28NET)
Shifting mechanism: Integrated position sensor with TCM
Shifting positions: P,R,N,D (by cable) & Tiptronic (by CAN)
Case material: Die cast aluminum
Center distance: 197 mm
Overall length: 358 mm
Shift pattern: Pulse width modulated solenoid control
Shift quality: Variable bleed solenoid
Torque converter clutch: Pulse width modulated solenoid control
Available control features: Eco Mode
Selective Sport Mode
Drivers Adaptive (Fuzzy)
Manual Mode (Tiptronic)
Up Hill Control
Down Hill Control
Torque Limitation (axle shaft protection)
Fast Acceleration OFF
Fast Acceleration ON
Shift by Temperature
Brake Assist
Cornering Control
Pass-by Noise Test Function
Differential Protection
Warm-up Shift Pattern (WUSP)
Neutral Control
L-up Slip Control (drive & coast)
Tip Auto Down
Tip Auto Up
Improved Downshift Protection
Up Shift Prevention
Low m Conrol
Highest Gear in Limp Home
Gear StabilizationEOBD II, OBD
Converter size: 241 & 260
k-Factor: 142k – 225k
Torque ratio: 2,0 – 2,32
Fluid type AW-1 (low friction), lifetime fill
Transmission weight (dry): 87 kg
Fluid capacity 6,96 kg (incl. cooler)
Pressure taps available: Access to all clutches & brakes possible
Assmbly site: Anjo City, Japan
Applications: Opel Astra, Zafira, Vectra
Saab 9-3, Cadillac BLS25 oktober 2010 om 15:30 #1774616221 oktober 2024 om 16:21 #18555368Wellicht wat laat maar ter aanvulling op deze topic. Inmiddels 400.000 km gereden met een 6bak automaat en getuned 150naar200pk 420nm alles werkt nog prima en ook met de zelfde radiateur ik ben geen wilde rijder maar profiteer elke dag weer van deze power vectra.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.