Hallo allemaal,
Ik rij al zo’n 5 jaar in een Opel Vectra C 2.2 Direct uit 2008 met automaatbak (AF33-5 / Aisin Warner 55-50SN), en heb sindsdien een terugkerend probleem waar ik nu toch echt eens wat dieper in wil duiken.
Het probleem: Bij constante snelheid tussen 60 en 90 km/u:
Zakt het toerental vanzelf tot rond de 1300 rpm
Dan begint de motor/bak licht te trillen of te schokken
Het voelt alsof de automaat meerdere keren schakelt binnen dezelfde versnelling – alsof er ineens 10 versnellingen zijn. Hij lijkt dan echt de weg kwijt te zijn/aan het zoeken naar de juiste versnelling.
In manuele stand is dit probleem volledig weg; toerental blijft stabiel en geen trillingen
Wat ik zelf al heb uitgezocht:
Het lijkt te maken te hebben met de lock-up koppeling in de koppelomvormer, die bij lage belasting gedeeltelijk inschakelt en mogelijk slipt of instabiel werkt.
Ik overweeg nu een volledige ATF-flush, inclusief reset van adaptiewaarden en eventueel inspectie van de kleppenbody.
Mijn vragen aan jullie:
Herkent iemand dit probleem?
Heeft iemand dit al opgelost (en zo ja, hoe)?
Zijn er aanraders voor garages die écht ervaring hebben met deze automaat?
Alle ervaringen of tips zijn welkom. Bedankt alvast!
Groet,
Olaf