Vectra C 2.2 Direct automaat trilt/schommelt AF33-5 probleem?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C 2.2 Direct automaat trilt/schommelt AF33-5 probleem?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    olafvw
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Ik rij al zo’n 5 jaar in een Opel Vectra C 2.2 Direct uit 2008 met automaatbak (AF33-5 / Aisin Warner 55-50SN), en heb sindsdien een terugkerend probleem waar ik nu toch echt eens wat dieper in wil duiken.

Het probleem: Bij constante snelheid tussen 60 en 90 km/u:

Zakt het toerental vanzelf tot rond de 1300 rpm

Dan begint de motor/bak licht te trillen of te schokken

Het voelt alsof de automaat meerdere keren schakelt binnen dezelfde versnelling – alsof er ineens 10 versnellingen zijn. Hij lijkt dan echt de weg kwijt te zijn/aan het zoeken naar de juiste versnelling.

In manuele stand is dit probleem volledig weg; toerental blijft stabiel en geen trillingen

Wat ik zelf al heb uitgezocht:
      Het lijkt te maken te hebben met de lock-up koppeling in de koppelomvormer, die bij lage belasting gedeeltelijk inschakelt en mogelijk slipt of instabiel werkt.

Ik overweeg nu een volledige ATF-flush, inclusief reset van adaptiewaarden en eventueel inspectie van de kleppenbody.

Mijn vragen aan jullie:

Herkent iemand dit probleem?

Heeft iemand dit al opgelost (en zo ja, hoe)?

Zijn er aanraders voor garages die écht ervaring hebben met deze automaat?

Alle ervaringen of tips zijn welkom. Bedankt alvast!

Groet,
      Olaf

Opeltje17
      Deelnemer

Heb wel eens iets soortgelijks gehad met een AF40 (aisin warner TF80-SC)

Deze laten flushen, probleem was toen weg, hier waarschijnlijk ook een probleem met de koppelomvormer.

Kan overigens ook slechter worden met flushen (als dit nooit gedaan is)

Met alleen verversen blijft er teveel oude olie in de bak.

Corsa_GSi
        Deelnemer

De 1 zegt flushen (en reinigen), de ander zegt alleen verversen.

Bij het eerste maak je veel vuil los dat mogelijk in de bak blijft zweven.

Als je een paar jaar achter elkaar de olie ververst (meestal krijg je de helft er uit) dan ververs je natuurlijker.

Dit laatste zeggen mijn monteurs.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.