Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B2 Z22SE hulp gevraagd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 april 2016 om 18:10 #17276132
Beste luitjes,
Vandaag veranderde mijn heerlijk rijdende Vec ineens in een nachtmerrie.
Tijdje voor school staan te wachten met contact aan voor de radio.
Na 10 minuten moest ik de auto een stukje verrijden om iemand door te laten, en wil de auto niet starten…
Na 2x goed door draaien voelde ik dat de motor pakte, maar op 500 toeren bleef hangen.
Op zicht bewonderenswaardig dat de motor op die manier zo zijdezacht loopt, maar goed, met heel voorzichtig het gas beroeren gingen de toeren omhoog, en bleef hij normaal lopen.
Auto uit gezet, en nog eens gestart. Nu normaal starten, en alles bij het oude.Kids in de auto, en weg gebracht. Ongeveer een km of 5 rijden.
Normaal hoefde ik maar de grote teen te wiebelen, en de auto schoot uit de startblokken. (automaat)
Nu reed het wel traag weg.
Ook tijdens rijden het gevoel alsof de handrem er nog op stond.Nu heb ik net de temperatuursensor vervangen, en om daar beter bij te kunnen heb ik de stekker van een andere draad ook los gehad.
Deze nog een dubbelcheck gegeven, maar zit zeker goed.
Om veel ellende te voorkomen meteen de dealer gebeld met de melding dat ik er direct aan kwam om de auto uit te lezen.
Op het stukje snelweg merkte ik dat ik veel meer gas moest geven dan anders om maar een beetje sneller te gaan, dus wel in de overtuiging dat er iets mis was, en dat er wel iets uit moest komen.Gelukkig wilde de dealer meteen naar de auto kijken.
Alleen met de draagbare computer (Tech2 zag ik erop staan dacht ik) kwamen er geen storingsmeldingen uit.
Dan maar rijdend uitlezen.
Voor het rijden kreeg ik al wel de opmerking dat er meer geluid uit het blok kwam dan gebruikelijk is.
Na 500m vond de monteur de auto “zo traag als dikke stront”.
Tijdens het rijden gaf de MAP sensor rond de 45kPa aan, waar dat volgens hem 30kPa zou moeten zijn.
Er is dus iets waardoor er niet genoeg onderdruk is.Conclusie van de monteur na samen alles op een rijtje gezet te hebben:
Dit motortype staat bekend, en is gevoelig voor problemen met de distributieketting.
Het geluid van de motor bij stationair vond hij niet helemaal fris.
Het forse vermogensverlies kan komen doordat de ketting een tandje versprongen is.
De verkeerde waarde van de MAP sensor kan komen door veranderde klepoverlap. (ivm het tandje versprongen)
De motor loopt niet goed, maar geeft electrisch geen storingen.
Ook vond hij een versleten ketting rond de 200k niet vreemd.Ik ben redelijk technisch onderlegd (heb al eens een ketting van een 16V vervangen), maar ook heel achterdochtig.
Toch heeft de man zijn verhaal dermate goed opgebouwd en onderbouwd dat ik hem geloof.Kan iemand iets nuttigs toevoegen aan dit verhaal? Hoeft niet alleen positief te zijn, gaat toch al genoeg kosten)
Nu heb ik de auto maar achtergelaten bij de dealer, omdat het rijden ermee te veel risico op serieuze motorschade kan opleveren.
En stiekem ben ik toch wel een beetje gesteld geraakt op die ouwe slee.
Als hij 1 tandje kan verschieten, kan hij ook 2 tandjes verschieten was het slotwoord van de monteur.Nu wordt eerst het kleppendeksel gelicht, en de stand van de nokkenassen gecontroleerd.
Als hij echt versprongen is, heb ik de keus om tot vervangen van de distributie over te gaan bij de dealer, in mijn eigen garage, of bij een beun die capabel genoeg is om de klus toe te vertrouwen.
Wat is wijsheid…
Als hij niet versprongen is, dan heb ik een probleem, want dan moet ik op zoek naar een andere theorie.
Wellicht goedkoper, maar dan blijft het verhaal van geknapte kettingen door mijn hoofd spoken…Mocht iemand daar een goed idee over hebben, en het willen delen, dan is dat ook heel welkom.
Zou ik het zelf willen doen, is er iemand die mij kan helpen aan documentatie over het hoe en wat wel, en vooral niet te doen?
7 april 2016 om 18:18 #18316041Met betrekking tot de ketting… Hoor je je motor/ketting tikken wanneer de motor loopt??
Beetje een standaard vraag..7 april 2016 om 18:31 #18316042Ik niet Bart.
Hij tikt wel wat, maar in verhouding tot de BMW’s die ik hiervoor heb gehad, vind ik hem heerlijk stil. ;)
Wel heb ik wel een geluidje gehoord als de auto goed warm was en stationair draaide.
Maar dat was niet in de maat met de motor, hij heeft het al zolang ik hem heb, en het was zo zacht dat je echt goed moest luisteren om het te kunnen horen.7 april 2016 om 20:03 #18316043Tja zou de ketting kunnen zijn hoewel ik nog niet eerder heb gehoord dat deze een tand verspringen, in tegenstelling tot een riem moet de ketting namelijk flink omhoog om over de tanden te springen. Bij de mijne was de eerste ketting na iets van 160.000km ongeveer een halve schakel opgerekt door slijtage, daar merkte je tijdens het rijden overigens niks van.
Ketting heb ik toen zelf vervangen, wel een flinke klus maar voor een beetje sleutelaar met een behoorlijke gereedschapuitrusting is het prima te doen, niet moeilijk kost alleen hele dag de tijd. Voordeel is dat je bij de Vectra rondom net wat meer bewegingsvrijheid hebt.
Succes.7 april 2016 om 20:05 #18316044@midnight black wrote:
Tja zou de ketting kunnen zijn hoewel ik nog niet eerder heb gehoord dat deze een tand verspringen, in tegenstelling tot een riem moet de ketting namelijk flink omhoog om over de tanden te springen. Bij de mijne was de eerste ketting na iets van 160.000km ongeveer een halve schakel opgerekt door slijtage, daar merkte je tijdens het rijden overigens niks van.
Ketting heb ik toen zelf vervangen, wel een flinke klus maar voor een beetje sleutelaar met een behoorlijke gereedschapuitrusting is het prima te doen, niet moeilijk kost alleen hele dag de tijd. Voordeel is dat je bij de Vectra rondom net wat meer bewegingsvrijheid hebt.
Succes.tandwielen van de nokkenassen kunnen ook slijten en/of afbreken.. als iets slijt kan het kapot..
8 april 2016 om 21:21 #18316045Is ook mijn idee. Ik heb nokkenastandwielen gezien die meer leken op een cirkelzaag dan op tandwielen.
Vandaag bericht gehad van de dealer.
Het kleppendeksel is gelicht, en de timing is gecontroleerd.
Uitslag: de ketting is een tandje versprongen, maar verder geen zichtbare motorschade.
So far, so good.
Prijsopgave voor de complete distributie incl montage: €1050. Dat is dan weer ff schrikken. Daarvan is 600 aan onderdelen.Aangezien de distributie het zwakke punt is, en ik bij eventuele aanschaf van een C hetzelfde probleem heb, denk ik er serieus over het te laten vervangen.
Is dit een goed plan, of is er iemand die me kan helpen aan een lagere prijs voor een goede set?
9 april 2016 om 06:10 #18316046Uit welke omgeving kom je? Ik zit in omgeving Rotterdam, kan je eventueel wel helpen met de reparatie.
9 april 2016 om 12:08 #18316047Ik woon in IJmuiden Carlo.
De knoop is door gehakt. Maandag de dealer bellen dat hij er aan moet beginnen.
Met hoe alles er nu voor staat, is elke meter die ik rijd een kans om hem helemaal in de soep te draaien, en dan kan hij meteen naar de sloop.
Ook ben ik aan het zoeken geweest naar de onderdelen.
Het kan wat goedkoper als bij de dealer, maar ik weet niet hoe het met de kwaliteit zit, en of ik dan echt alles heb wat ik nodig heb.
Daarbij komt dat ik op de onderdelen en reparatie bij de dealer garantie zal hebben.
Na onderzoek heb ik uitgevonden dat het een 200 tot 400 goedkoper kan, maar daarbij loop ik zelf risico, en duurt het ook langer.
Nu krijg ik alleen een vieze vingertop bij het pinnen als ik woensdag de auto ophaal. En een buikkrampje als ik de prijs zie.Maar als de motor nu helemaal goed is, denk ik erover om hem te laten chippen om te zien of er nog wat extra koppel onderin uit te halen is. :angel
9 april 2016 om 12:17 #18316048als je naar de dealer gaat zullen ze zelf meegebrachte onderdelen niet monteren.. dan kunnen ze hun garantie niet geven…
als je zelf de ketting etc wat je nodig heb aanschaft kun je bij carlo terecht die kan de ketting voor je vervangen gaf hij al aan..
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/distributiekettingset-opel-astra-speedster-vectra.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit is alles wat je nodig hebt zover ik je probleem lees…9 april 2016 om 13:11 #18316049Denk ik niet..
Het is verstandig om de balansaskettingset dan ook te vervangen.
Als ik de prijs van de dealer zo zie vervangen ze de beide kettingsets..9 april 2016 om 13:21 #18316050ja dan komt deze er nog bij..
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/balansaskettingset-opel-astra-signum-speedster-ve.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
dan kom je voor de onderdelen alleen al op 348 euro uit..9 april 2016 om 14:38 #18316051Heb het vandaag gedaan,met originele kettingen.
Kan veel goedkoper als bij de dealer, zou Carlo even een PM sturen, hij heeft veel ervaring met deze motoren, en is VEEL goedkoper als de dealer!!
Bij de dealer wordt je sowieso opgelicht!
10 april 2016 om 00:47 #18316052Zou Carlo ook even een pm sturen.
Véél goedkoper en net zo vakkundig.
Hij zal geen 700 euro arbeidskosten vragen….10 april 2016 om 18:54 #18316053Probleem is dat van Mij naar Carlo ongeveer 70km is.
Dat kan ik ik niet meer rijden, dus zou ik al een auto ambulance moeten regelen.
Ik heb heel serieus overwogen om de auto bij Carlo te laten doen. Maar met alle getallen zal het onder de streep niet veel schelen.
Daarbij vind ik het risico om nu met de auto te rijden te groot.10 april 2016 om 19:23 #18316054je kan ook wim-v6 een pm sturen.. die heeft een auto en een auto ambulance dus kan kun je eventueel tegen vergoeding je auto naar carlo laten brengen..
11 april 2016 om 08:24 #18316055De auto op een ambulance van jou naar Berkel en Rodenrijs, is goedkoper als wat je anders extra naar de dealer brengt.
23 april 2016 om 16:22 #18316056Nog ff een terugkoppeling over de situatie.
De auto in overleg toch bij de dealer laten staan voor reparatie.
Hij had het niet op de plank liggen, dus het duurde iets langer.
Alles wat er achter dat deksel zit is vervangen, dus het is weer als nieuw.
Op de hele reparatie zit 2 jaar garantie, dus de bon goed bewaren.
De monteur had een zwak voor de auto, want buiten de reparatie heeft ie ook ingesteld dat de datum op het display blijft staan. (Ik had eerst een zwarte regel, omdat ik een andere radio heb)
Radio weer keurig ingesteld, lijstje om de radio zat verkeerd om volgens hem, en omgedraaid.
Zelfs de mic van de carkit hing los, en heeft hij mooi gemonteerd.
En natuurlijk stond de auto gewassen klaar. Al was ik daar niet zo blij mee, want ik was hem liever zelf.
Al met al vind ik dat ik netjes geholpen ben. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.