Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B2 veerpoten zitten los?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 september 2015 om 14:03 #17273637
Beste mensen,
Ik heb een B2 2.2i automaat onyx uit 2001.
Nu vond ik dat een beetje zompig rijden, dus veren en dempers vervangen door een vaste verlaging van 30mm van ST.
Na montage gezien dat de bovenste schotel die in de motorruimte zit (die met die rubber bobbels) niet strak aansloot op de carosserie. Sterker, er zit bijna een cm ruimte onder.
Het domste van alles is dat ik het met uit elkaar halen niet heb gezien, dus eigenlijk weet ik niet of het al zo was.
Nu weet ik uit ervaring wel dat als je een strak onderstel op een verder originele auto zet, dat er van alles kan gaan klapperen omdat de veren en dempers stugger zijn.Maar nu heb ik het gevoel dat het allemaal wel erg losjes zit.
Rijden doet hij heel goed, maar op klinkers lijkt alles los te zitten.Nu ben ik net naar de sloop geweest, en daar een aantal Vectra’s zien staan die allemaal hetzelfde hadden.
Dus de hamvraag: is het een bekend kwaaltje van de Vectra dat het veerpootlager dermate slijtage heeft dat de boel zo los komt te zitten?
En is er, buiten vervangen door gewoon nieuw, een betere oplossing voor?Alle hulp is welkom. :thumb
25 september 2015 om 14:59 #18297410Heb je met het overzetten ook het toplager overgezet?? Of heb je de complete set er zo onder geduwd??
Je hebt bij de vectra een toplager en een schokdempersteun.. Het toplager gaat via de onderzijde in de veerpoot.. De schokdempersteun gaat aan de bovenzijde….
25 september 2015 om 15:10 #18297411Je bedoelt die schotel met de borg moer.
Die hoort er boven te zitten, dat is normaal.Zie foto rechts onder in.
25 september 2015 om 15:39 #18297412@arjontje wrote:
Je bedoelt die schotel met de borg moer.
Die hoort er boven te zitten, dat is normaal.Zie foto rechts onder in.
Ja dat bedoelde ik maar onder in de veerpoot heb je er nog eentje die tussen de veer en veerpoot in zit… Maar die veerschotl draaid ook gewoon rond.. Ik heb een veerpootbrug en hoor de schotels rond draaien…
25 september 2015 om 16:58 #18297413Die bovenste schotel die draait idd.
Het rubber er onder dat tegen de veerkoker geduwd wordt staat stil als je het stuur draait.25 september 2015 om 17:02 #18297414Nog ff een foto gemaakt.
Dit is het probleem:Het lijkt mij duidelijk dat als nu de auto niet op de wielen staat, het wiel met veerpoot en al op en neer kan.
Wat misschien nog van belang kan zijn, is dat ik een 30mm verlaging heb, maar dat er nog geen vinger tussen de band en de wielkast kan. (225/45-17)
Ik zou bijna denken dat de veerpoot te ver door de carosserie steekt, waardoor de auto lager is dan zou moeten, en de schotel aan de bovenkant niet verder erop kan.25 september 2015 om 17:20 #18297415Die schotel ziet er normaal uit.
Dat hebben alle vectra b’s.Wat wel het probleem kan zijn is dat de veerpootlager met schotel niet goed meer is.
Dat is het rubber dat onder de veer koker zit (dat groene deel van de carroserie)25 september 2015 om 17:24 #18297416@arjontje wrote:
Die schotel ziet er normaal uit.
Dat hebben alle vectra b’s.Wat wel het probleem kan zijn is dat de veerpootlager met schotel niet goed meer is.
Dat is het rubber dat onder de veer koker zit (dat groene deel van de carroserie)Dat deel bedoelde ik.. Wist alleen de benaming er niet van
25 september 2015 om 19:27 #18297417Helaas zat ik dus toch in de goede richting te denken.
Maar er zitten meer delen in het lager toch?
Die rubber bol waar de auto op staat.
Daar onder zit nog een plastic koker waar het lager in zit.
Die beide vervangen, en het zit weer rammelvrij?25 september 2015 om 19:39 #18297418http://www.fsrs-opelwebshop.nl/steun-schokbreker-opel-astra-g-corsa-combo-c-meri.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
dit deel zit als ik het goed heb onder je veerschoter… in het midden gaat je schokdemper doorheen naar de veerschotel en de buitenrand daar zit je veer op
ik zeg er nogmaals bij.. ik denk dat dit het is… en dan moet het gerammel en gebonk over zijn en is de ruimte tussen de veerpoot en schotel ook weg…25 september 2015 om 19:50 #18297419[quote=djkik schreef:
Ben vandaag nog even met de buurman een uurtje aan het zoeken geweest. Ik ben er nu achter gekomen dat als ik de auto linksvoor opkrikt, en dan het wiel naar boven probeer te trekken, dat het rubber/deksel van de schokdemper (onder de motorkap aan de binnenzijde) een paar millimeter omhoog komt. Weet iemand of dit normaal is?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.Groet Kik
dit is wel normaal als het net als bij de Vectra-B / Astra-G Zwevend is opgehangen..
Willem]verhaal opelforum[/quote]
Het zou dus normaal zijn dat de veerpoot altijd wat speling heeft.
Wat ik nou niet begrijp, is dat je er alles aan doet om een onderstel te maken wat geen krimp geeft tijdens het betere stuurwerk, maar dan loop je tegen een veerpoot aan die op en neer rammeld…25 september 2015 om 19:54 #18297420Bedankt voor alle reacties jongens.
Ik ga gewoon voor de zekerheid de lagers vervangen.
Na wisselen laat ik weten wat ervan geworden is.Dat het goed moet kunnen komen, weet ik zeker.
Mijn schatje rijdt een 2001 Astra G, en daar rammeld helemaal niks aan.25 september 2015 om 19:56 #18297421ik wacht af of het werkt.. misschien dat je die vergeten bent over te zetten.. wil nog wel eens voorkomen.. kan gebeuren…
25 september 2015 om 19:57 #18297422@Pitbullpietje wrote:
Helaas zat ik dus toch in de goede richting te denken.
Die beide vervangen, en het zit weer rammelvrij?Dat durf ik niet te zeggen als je dat vervangt dat het dan rammel vrij is. Kijk het kan nooit kwaad om dat te vervangen.
Zeker nu de auto verlaagd is.25 september 2015 om 20:03 #18297423@arjontje wrote:
@Pitbullpietje wrote:
Helaas zat ik dus toch in de goede richting te denken.
Die beide vervangen, en het zit weer rammelvrij?Dat durf ik niet te zeggen als je dat vervangt dat het dan rammel vrij is. Kijk het kan nooit kwaad om dat te vervangen.
Zeker nu de auto verlaagd is.bij verlaging heb je in sommige gevallen ook een verkorte schokdemper nodig als je alleen de veren vervangt maar dat is als je meer verlaagt dan nu.. bij 3cm heb je die volgens mij niet nodig…
25 september 2015 om 20:07 #18297424Geen idee geen ervaring mee.
Heb altijd een complete set vervangen korte dempers en veren. :jerry25 september 2015 om 20:09 #18297425@arjontje wrote:
Geen idee geen ervaring mee.
Heb altijd een complete set vervangen korte dempers en veren. :jerryis vaak wel het beste.. maar er zijn ook mensen die alleen veren vervangen… dus vandaar mijn comment..
26 september 2015 om 06:20 #18297426Zosls je op de foto ziet staan de schotels iets hoger, wat duid op wat versleten silent bloks (die rubber blokken).
Als deze nieuw zijn ligt het bovenschoteltje vrijwel bijna tegen de veerpoot houder aan.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 september 2015 om 08:35 #18297427@bart-gsi wrote:
@arjontje wrote:
Geen idee geen ervaring mee.
Heb altijd een complete set vervangen korte dempers en veren. :jerryis vaak wel het beste.. maar er zijn ook mensen die alleen veren vervangen… dus vandaar mijn comment..
Bart, er zijn idd mensen die alleen de veren vervangen, maar die gaan alleen voor de looks, en weten niet hoe een auto rijdt.
Als je kortere veren wil, moeten er dempers bij die op de veren afgestemd zijn, anders gaat het nooit goed rijden.Mijn setje:
@ Wim,
Bedankt voor je even korte als duidelijke antwoord. ;) Ik weet wat me te doen staat.Ik vind wel grote prijsverschillen.
Zit er nou echt zoveel verschil in kwaliteit in de verschillende merken?
Ik dacht dat bv Febi wel goed vervangingsspul was.
Maar Monroe is toch stukken duurder. Is het ook zoveel beter?
Ik ga deze auto geen 10 jaar meer rijden, maar wat ik rijd is wel relatief sportief.
Het moet dus geen slappe zooi zijn die volgend jaar weer speling heeft.
Bestaan er voor die silentblocks geen steviger alternatieven?26 september 2015 om 08:55 #18297428Monroe gaat lang mee
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 september 2015 om 08:56 #18297429Kwaliteit van Febi vind ik twijfelachtig.
Waterpompje met 30.000km lager verrot.
26 september 2015 om 09:01 #18297430Ik heb de monroes welke al 130.000kmmee draaien.
Foto’s net gemaakt:
26 september 2015 om 10:06 #18297431Let op bij de 1 heb je alleen het rubber. Bij de ander heb je het rubber en het lager. Dit zijn 2 apparte onderdelen.
Ik monteer vaak Sachs of Monroe.26 september 2015 om 10:47 #18297432Duidelijke foto’s Wim.
Al was ik bij de eerste afgeleid door ander moois in de motorruimte. ;)
Maar jij hebt met deze ruimte geen geklapper als je over klinkers rijd?Tijdens het zoeken kwam ik ook de spoorstangen en kogels tegen.
Dit zou natuurlijk ook kunnen rammelen, of is dat niet aannemelijk.De zaak is dat ik de spullen wil gaan verzamelen, om het er dan in 1 keer onder te (laten) zetten.
Ik heb er een rothekel aan als je iets wat helemaal uit elkaar ligt met oude onderdelen in elkaar moet zetten, omdat je net die onderdelen niet nieuw had gehaald.
En dan later weer hetzelfde zaakje uit elkaar moet halen om net die onderdelen alsnog te vervangen.Volgens mij lijken de draagarmlagers ook wat versleten.
Als de veerpoot er toch onderuit is voor de silentblocks en lagers, dan lijkt het me niet veel extra werk om de draagarmen te vervangen.
Bij nieuwe zitten hier de rubbers en kogel al in, en dat lijkt me veel tijd schelen tov het vervangen van de rubbers in de oude draagarmen.
Maar de prijzen van draagarmen lopen van 35/st van een budgetmerk tot 91/st voor een Moog.
Zit dat in betere rubbers, of is de goedkope arm pisbakkenstaal, en binnen een jaar aan vervanging toe?
Wat gebruiken julie hier voor?26 september 2015 om 10:50 #18297433@arjontje wrote:
Let op bij de 1 heb je alleen het rubber. Bij de ander heb je het rubber en het lager. Dit zijn 2 apparte onderdelen.
Ik monteer vaak Sachs of Monroe.Monroe is wel een veilige keuze begrijp ik.
Ik wil ze beide vervangen.
Als het silentblock vervangen wordt, is het lager het volgende. Bovendien zitten de veerspanners er dan toch al op. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.