Vectra B1.6xel 2001 met motorproblemen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra B1.6xel 2001 met motorproblemen

• Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Piair
    Deelnemer

Hallo, Heb een Vectra B 1.6xel die last heeft van horten en stoten en vermogenverlies. Auto draait rustig stationair maar bij accelereren en doorschakelen zakt hij soms in en stotterd af en toe.
      Bij opel dit gevraagd en ff tussendoor tech2 erop. Deze gaf aan P1405 en P0170. Bij gasgeven was duidelijk dat de gasklep vastzat bleef op 0%. Gasklep vervangen. Ook lekslangetje naar gasklephuis vervangen en carterventilatiegaatje weer doorgestoken en gasklephuis gereinigd met egr reiniger, Zag er weer schoon uit. Probleem was helaas hier niet mee opgelost.
      Iemand ook deze problemen en een oplossing?
      Ook vindt ik de druk die uit de uitlaat komt te laag(gevoelskwestie) Kat verstopt? Hoe controleer ik dat.
      Alvast bedankt voor jullie input.
      Piair

Anoniem

Stappenmotor ook gereinigd ?

Piair
        Deelnemer

Hallo Stefan, Nee dat heb ik nog niet gedaan (als die er al op zit?) Carterventilatie wel doorgestoken, maar niet opgeboord, dan moet ie eraf. geen tijd voor gehad (savonds gesleuteld) wel nieuwe egr erop maar niet afgedopt. Eerst kijken of dit de oplossing was. Ken ik altijd nog doen. Gasklephuis gereinigd met egr reiniger en ziet er schoon uit. Bij geheel verwijderen gasklephuis moet er een nieuwe pakking tussen. Die had ik niet voorhanden.
          Zit ook nog met code P0170 regeling Brandstofmengsel Bank 1.
          reeds gechecked luchtfilter schoon en droog. Uitlaat geen lekken geconstateerd (zit nieuwe op). Nieuw brandstoffilter
          Tot nu toe geen motorstoringslampje gezien. Maar euvel blijft.
          LMM luchtmassameter storing zou het ook kunnen zijn. Waar zit deze bij mijn ecotec 1.6xel 2001?

sw_reijnders
          Deelnemer

een vectra b uit 2001 heeft een z16xe en geen (x)1.6xel
            daar zit geen aparte stappenmotor op.

de LMM zit vlak achter je luchtfilter.

arjontje
            Deelnemer

De x16xel heeft geen lmm. Maar een map sensor en een losse ait sensor.

Met de nieuwe egr loopt de motor nu wel goed dan?
              Het komt wel eens voor dat p0170 ook naarvoren komt door een kapotte egr.

Die code p0170 blijft terug komen na resetten?

bart-gsi
              Deelnemer

Misschien de inlaatbuis naar je EGR verstopt??

Piair
                Deelnemer

Heren, ja ik heb wel degelijk een x1.6xel sport ed. Auto houdt nog steeds in, net ff mee gereden. Soms als een zonnetje en soms ff schokkerig en inhouden. De inlaatbuis naar de egr zou ik nog kunnen controleren.Nog geen storingslampje meer gezien. Heb geen app om uit te lezen. Ruik wel af en toe een benzinelucht. 188.000 op de teller
                  Wil wel distributie/waterpomp nog vervangen (142.000). Bougies reeds gedaan (was nodig)

Piair
                  Deelnemer

Heb forum een beetje nagelopen en zie veel problemen van dezelfde aard met deze motoren, Maar wat is het nou.
                    Alles vervangen wordt een dure gelegenheid. Is dit geheel uit te zoeken met een tech2 analyse bij de garage? Of wordt het dan ook gis werk.

sw_reijnders
                    Deelnemer

@Piair wrote:

Heren, ja ik heb wel degelijk een x1.6xel sport ed. Auto houdt nog steeds in, net ff mee gereden. Soms als een zonnetje en soms ff schokkerig en inhouden. De inlaatbuis naar de egr zou ik nog kunnen controleren.Nog geen storingslampje meer gezien. Heb geen app om uit te lezen. Ruik wel af en toe een benzinelucht. 188.000 op de teller
                      Wil wel distributie/waterpomp nog vervangen (142.000). Bougies reeds gedaan (was nodig)

een x16xel heeft een gaskabel
                      een z18xe electrisch gaspedaal/gasklep.

hoe wil je verklaren dat als je je gaspedaal intrapt, je gasklep 0% open staat bij vol je gaspedaal intrappen?
                      als je een gaskabel hebt, trap je gewoon je kabel kapot

dat kan enkel met een electrisch gaspedaal -> een z16xe dus en geen x16xel ;)

Piair
                      Deelnemer

Bespaar me de technische termen over die 0%, maar monteur vertelde me dat er geen verandering optrad tussen stationair en gasgeven. Gaf als waarde 0%. Conclusie EGRklep zit vast. MIsschien is dit de verwarring.
                        Maar heb wel degelijk een Vectra B x1.6xel

wim-v6
                        Deelnemer

Als de EGR klep vast zit op 0% zou dat alleen maar gunstig moeten zijn.

De EGR opent niet bij Volgas, maar juist bij uitlopen zonder gas geven.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

wim-v6
                          Deelnemer

2001 zou een laat geleverde X16XEL zijn.
                            Kan heel goed hoor.

Deze is officieel geleverd tot half 2000, vandaar dat er wat onduidelijkheid is.

wim-v6
                            Deelnemer

Als del EGR klep op 0% blijft staan is de EGR klep kapot of zit vast.

Dit houd in dat de auto met de stekker van de EGR eraf wel goed zou moeten rijden, dsar de EGR volledig gesloten staat.

Mocht het de gasklep zijn die 0% aangeeft heb je of een defecte gasklep sensor, of een defecte gasklep (laatste is voor de Z16XE motor; welke zonder gaskabel is.

sw_reijnders
                              Deelnemer

@Piair wrote:

Bespaar me de technische termen over die 0%, maar monteur vertelde me dat er geen verandering optrad tussen stationair en gasgeven. Gaf als waarde 0%. Conclusie EGRklep zit vast. MIsschien is dit de verwarring.
                                Maar heb wel degelijk een Vectra B x1.6xel

ah de EGR klep!!!
                                in je begin post gaf je aan dat het de gasklep was.
                                klein verschil ;)

Piair
                                Deelnemer

Ja Wim en Bas dit was door mij niet goed geformuleerd. Ik bedoelde de EGR klep. EGR reeds vervangen. Maakt geen verschil. Dus als ik het goed begrijp Wim had ik beter ff de stekker vd de oude EGR los moeten maken en kijken of die dan wel goed of beter loopt?
                                  Heeft het dan zin of ik met de nieuwe EGR klep deze dan afdop of is dit niet hetzelfde? Plunjer bij deze komt naar buiten.
                                  Bedankt voor jullie input Bas en Wim

Piair
                                  Deelnemer

En ja Wim wat het bouwjaar betreft, op kenteken 13 april 2001. Of dat een model 2000 is of tot wanneer deze zijn geproduceerd, zou ik niet weten. Weet iemand dat misschien. 2001 zie ik niet veel in verkoop of advertenties staan.

ZakhooiTM
                                    Deelnemer

Misschien even voor de zekerheid op de site van RDW kijken dmv kenteken check ?
                                      Daar staat de motor code vermeld (of je kenteken papieren)

De EGR kleppen gaan zeker bij de Z16XE wel eens vaker stuk en er is zelfs een update voor om deze uit te schakelen.
                                      Bij de X16XEL minder, maar komt wel voor en krijg je inderdaad P0170 (Arm mengsel) omdat de EGR nog stukje open blijft staan

wim-v6
                                      Deelnemer

Als de EGR open blijft zonder dat dat geregistreerd word, dan gaat de motor bijzonder beroerd lopen.
                                        Omdat er een soort van valse lucht ontstaat.

Dan kan inderdaad p0170 veroorzaken.

Wel vreemd dat er geen p1405 gegeven word bij een plakkende of defecte EGR.

maar haalt de stekker er eens af, en maak een goede testrit.
                                        Uiteraard zal het motorregellampje gaan branden.

In 2001 zijn de Emissie eisen strenger geworden, vandaar dat de X16XEL met mechanische gasklep en alleen metende lambda sonde is vervangen voor de Z16XE met electrische gasklep en ern metende en (verplichte) Controlerende Lambda sonde.

Piair
                                        Deelnemer

Wim, Ik had 2 storingscodes P0170 en P1405.Zie openingsbericht. Codes zijn na uitlezen gewist. Nieuwe EGR klep erop. Lampje brand tot nu toe nog niet. Slangen nagelopen met remmenreiniger. Blijft hetzelfde lopen. Carterventilatie is open (niet opgeboord) Nieuwe bougies erin. Nieuw brandstoffilter. Luchtfilter schoon

wim-v6
                                          Deelnemer

Rijd ze wel goed als de stekker van de EGR af is??

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.