Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B Z1.8XE : foutcodes & olie probleem.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2016 om 20:21 #17277875
Beste mede Opel rijders.
Ik ben in het bezit van een Opel Vectra B Station Z 1.8 XE1 uit 2001.
Begin juli 2016 heeft de Vectra een grote beurt gehad.
Er is toen wel nieuwe olie op gezet, maar de deksel van het inzetfilterhuis zat te vast, waardoor het oliefilter niet vervangen was.Het oliefilter is 30 juli alsnog vervangen.
Een maand geleden gaf de boordcomputer aan, dat olie en koelvloeistof bijgevuld moest worden.
Dit vond ik ik vreemd vanwege de grote beurt in juli, en vermoedde een koppakking probleem.
Dit is nagekeken dmv een CO test op de koelvloeistof, en er bleek geen koppakking probleem te zijn.Waarschijnlijk is er net te veel olie gemorst bij het vervangen van het oliefilter.
17 Augustus heb ik de olie en koelvloeistof gecontroleerd, en met mn Opcom v1.59 alles gecontroleerd op foutcodes, maar alles was goed.
18 augustus zijn wij aangereden naar Spanje, en na 600km gaf de boordcomputer aan [check oliepeil], maar het rode lampje van de olie ging niet branden.
Ook het lampje van het motormanagement bleef uit.
Ik heb de auto bij de eerste de beste pomp neergezet en het oliepeil gecontroleerd ( warme motor…), en de peilstok gaf aan dat ie zo goed als leeg was.
Ik heb er 800ml bijgedaan, en de peilstok gaf aan dat er weer voldoende olie in zat.
Wij zijn toen verder gereden en na weer 700km bereikten we onze bestemming in Spanje zonder meldingen.Wij zijn van 19 augustus tot en met 2 september in Spanje geweest zonder meldingen verder.
Op vrijdag 2 september zijn wij in Spanje vertrokken, en onderweg na 600km kwam de melding weer [check oliepeil] in het display van de boordcomputer.
Met een warme motor het oliepeil gecontroleerd, en de peilstok gaf 2 streepjes aan.
Toch uit voorzorg 200ml bijgevuld, maar de melding kwam soms terug.Toen wij in de buurt van Luxemburg waren, begon het lampje van het motormanagement te branden.
Het lampje ging uit en aan, elk half uur.
Ik heb niets gemerkt van inhouden van de motor of zo en zijn thuis aangekomen.Zaterdag 3 september wilde we boodschappen gaan doen, en uit voorzorg controleer ik het oliepeil.
Aan het het einde van de peilstok zat nog een bietje olie, maar was dus erg droog…Daarom de opcom maar aangesloten, kijken of er een verhelderende foutcode op zou duiken.
Ik heb de auto niet gestart, maar met het contact aan…Tot mijn verbazing duiken er wat meer foutcode’s op als gedacht…
Wie o wie kan mij helpen, en heeft de olie meldingen te maken met de knock sensor of andersom?
2001 -> Vectra B -> Engine -> Z1.8XE
Vorig jaar mei is de ECU gestorven, nadat het motormanagementlampje een maand lang uit/aan is gegaan. Deze is opgestuurd door een lokale garage naar een ECU revisie firma in Almelo. Daar is hij volledig gerepareerd…
Wel weet ik dat mijn aircopomp al een tijd defect is, en rijden nu met de eco-knop aan rond.
Maar toch schrik ik me kapot van de onderstaande melding…2001 -> Vectra B -> Body -> Electronic Climate Control
Wie o wie kan en wil me helpen??!?!?!
Alvast bedankt!
4 september 2016 om 20:28 #18325876Motor loopt zonder olie, daarom knock control foutcodes. Check ook uw bougies.
4 september 2016 om 20:34 #18325877Alvast bedankt voor je reactie…
Met de grote beurt in juli zijn de bougies vervangen.
Moet ik ze nu alsnog controleren, en waar moet ik op letten dan?Groeten Bob
4 september 2016 om 20:42 #18325878Alsnog controleren, als staat veel verbrandt olie op.
Knock control foutcode komt van: Bobine, compressie, benzine, bougies, geen olie, klopsensor +kabels, ook ecu fout. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.