Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra b x16xel toerental schommelt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 oktober 2015 om 19:33 #17273679
Hallo Allen,
Ik heb een vectra b welke niet door de apk heen komt door te hoge co waarde bij stationair lopen. en bij het rijden schokt hij ook, bv van de 3 terug naar de 2 dan is het schokken(niet iedere keer…). enkele keer gaat onder het rijden het mm lampje branden. hij onthoud geen storingen helaas. als ik kijk bij brandstofmengsel staat er dat die rijk is. niet te rijk.
Als hij aan staat dan schommelt het toerental, met de diagnose apparaat eraan zie ik de schommeling van 800 tot 1000 toeren schommelen.
Heb ondertussen al andere bougies, bougie kabels, benzine filter, temp. sensor (beide), egr-klep, en een aantal vacuüm slangen vervangen.Probleem blijft. hebben jullie nog andere ideeën waar ik het kan zoeken?
hoop dat jullie mij een beetje de goede richting op kunnen duwen waar ik verder naar kan kijken of waar het aan zou kunnen liggen!
Groeten,
Rick
1 oktober 2015 om 21:01 #18297677Effe om het type X16XEL te kunnen specificeren.
Vectra-B1 – 1998
Vectra-B1 1998 – 1999
Vectra-B2 1999 –Inlaat deels over het kleppendeksel, of geheel achter de motor??
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 oktober 2015 om 07:09 #18297678dit blok heb ik erin.
2 oktober 2015 om 17:39 #18297679Dat is het eerste model.
Maak daarvan eens de gasklep en stappenmotor schoon
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 oktober 2015 om 18:42 #18297680Die zit zeker onder het spruitstuk?
2 oktober 2015 om 18:51 #18297681Rechts van je kleppendeksel.
Bovendeel inlaat moet er af.Effe pakking halen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 oktober 2015 om 23:50 #18297682Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Schoonmaken stappen motor kan ook ZONDER het gasklephuis te verwijderen/los te halen (scheelt hoop werk).
Stappenmotor zit met twee inbus schroeven vast aan het gasklephuis.
Let op de pakking tussen stappenmotor en gasklephuis (deze is meestal weer bruikbaar).
Onderste schroef kom je een beetje lastig bij, maar dat lukt wel met wat beleid.
Schroeven losdraaien en opvangen en stekker loshalen.
Stappenmotor uitnemen
Elektrische en mechanische deel van stappenmotor van elkaar scheiden (2 schroefjes ….let op rubber ringetje).
Elektrische deel reinigen met remmen reiniger (cilinder gaat vast zitten)
Schudden tot je de cilinder hoort tikken bij het schudden ten teken dat hij los zit en kan bewegen (duidelijk hoorbaar).
Inspuiten met WD40 (niet te veel), zodat de boel een beetje wordt gesmeerd.
Mechanisch deel schoonmaken met remmen reiniger tot de remmen reiniger er schoon weer uitloopt.
De boel weer goed in elkaar zetten (vergeet rubber ringetje niet).
Stappenmotor weer terug plaatsen.
Eerst bovenste inbus schroef stevig (niet te) vastdraaien, en de stappenmotor zo draaien, dat het onderste schroefgat van stappenmotor in lijn staat met het schroefgat van het gasklephuis en pakking die er tussen zit.
Dan met een lange inbus (ik heb de schroef even met wat lijm op de inbus vast gelijmd zodat hij er niet vanaf kan vallen) de onderste schroef vast zetten.
Inbus trek je dan gemakkelijk weer uit de (vast gelijmde) schroef.
Schroeven goed vast draaien en klaar is kees.
Ook even het ontluchtingsgaatje van het gasklephuis open/door prikken met bijvoorbeeld een paperclip en door spuiten met remmen reiniger, zodat dat weer goed open is.
Uurtje werk MET mijn twee linker handen…3 oktober 2015 om 07:10 #18297683Alleen is die gasklep meestal nog het meest vervuild.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
3 oktober 2015 om 16:14 #18297684Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Gasklep inspuiten met remmen reiniger, even laten intrekken en schoonmaken met een lap doet wonderen..
4 oktober 2015 om 05:08 #18297685Haal ‘m er toch liever even in z’n geheel af om het goed schoon te maken. Zoveel werk is dat niet.
Voor demontage accupolen loshalen en bij montage even tegen elkaar aan houden.
Daarna even laten inleren tijdens het rijden en klaar is kees.Heb zelf ook gelijk het carterventilatie gaatje opgeboord
4 oktober 2015 om 11:08 #18297686Je krijg m niet goed schoon als ie er opzit
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 oktober 2015 om 15:12 #18297687Nou ik heb alles er wel ff afgepakt en schoongemaakt, nu nog steeds hetzelfde probleem, er is alleen nog een ander puntje bijgekomen nl: als ik rij, en dat doet hij lekker:) dat is het hele probleem niet, dan als ik de koppeling intrap dan blijft hij op die toeren hangen voor een paar (lees 4 a 5 sec) en dan schiet hij even omhoog +/- 1000 om dan terug te zakken naar de 1000 tpm.
Wat mij opviel voordat ik ermee bezig ging, hij ploft bij de uitlaat, alsof hij een misfire oid heeft.
Niet dat hij dit aangeeft in het systeem…Maar goed het probleem met stationair toerental is er dus nog steeds en ik hoop dat jullie nog ideeën hebben??
Heb gisteren ook de compressie gemeten op de 4 cilinders, liggen alle 4 op +/- 225 psi.4 oktober 2015 om 15:55 #18297688Weet iemand ook hoe de vacuum slangen horen te lopen bij dit blok? ik heb het idee dat deze ook niet goed aangesloten zijn…
4 oktober 2015 om 19:29 #18297689Foto???
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 oktober 2015 om 20:02 #18297690http://myalbum.com/album/84zodysgC8fX
Foto’s ff in een album gegooit.
5 oktober 2015 om 04:51 #18297691Not found
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 oktober 2015 om 05:09 #18297692Hier wel maar heb een 1.8 16v.
5 oktober 2015 om 06:05 #18297693Ik zie ze ook op verschillende pc’s weet dan niet waar het aan ligt. zal vanavond als je ze dan nog steeds niet kan zien ze even ergens anders neer zetten.
5 oktober 2015 om 11:55 #18297694Geen valse lucht ergens?
5 oktober 2015 om 18:04 #18297695@joop1970 wrote:
Geen valse lucht ergens?
Nee heb ik al uitgesloten door een aardige hoeveelheid remmenreiniger over het blok te spuiten.
Ik heb zelf verder geen idee meer behalve de vacuum/onderdruk slangen die verkeerd zitten…Ondertussen al een deel gevonden op een website. http://www.partsbase.org handige website, niet alleen voor vectra of opel maar voor heel veel verschillende auto’s.
Ik hou hem in ieder geval tussen mijn favorieten!
Voor iedereen misschien wel handig om daar bij te zetten;)5 oktober 2015 om 18:21 #18297696had het laatst ook bij een vec b zelfde motor ook alles schoon gemaakt niks helpen bleek de kat verstopt te zitten
5 oktober 2015 om 19:25 #18297697@baboe wrote:
had het laatst ook bij een vec b zelfde motor ook alles schoon gemaakt niks helpen bleek de kat verstopt te zitten
Heb je dan als je rijd geen motorverlies? ik heb dit blok zo op de 70km als ik in de 2 de gaspedaal intrap.
Lijkt mij dan juist dat ik als ik gas geef de motor ga verstoppen doordat hij zn uitlaatgassen niet kwijt kan…6 oktober 2015 om 06:04 #18297698Zou het ook aan de stappenmotor kunnen liggen??
of zou ik dan een foutcode moeten krijgen??6 oktober 2015 om 18:48 #18297699vandaag op de weg naar huis zag ik toen ik de drempels in de wijk over ging dat mijn toerental ook naar beneden donderde.. +/- 500 tot 1000, ik heb er toen ik het zag gelet of ik per ongeluk mijn voet wat omhoog liet komen, maar dit was niet het geval..
Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn of ga ik nu spoken zien:p
6 oktober 2015 om 21:07 #18297700Gasklep en stappen motor ten beginne.
Eventueel EGR klep.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.