[VECTRA B X1.8 XEI] Licht schokken tussen 30 en 80km/h

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum [VECTRA B X1.8 XEI] Licht schokken tussen 30 en 80km/h

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237013
    Dveldhuis
      Lid sinds:
      16 June 2011

      Dag Opelliefhebbers,

      Ik ben David en ik ben nieuw hier, dag allemaal! :D

      Ik gooi er brutaal genoeg meteen een vraag tegenaan;

      Mijn Opel Vectra (modeljr. 2000, bj. 1999, X1.8 XEI, netjes onderhouden en ruim 200k op de teller) heeft regelmatig last van licht schokken *bij constante snelheid* tussen 30-80km/h. Het is genoeg om hinderlijk te zijn, maar je zit echt niet te schudden in de auto ofzo.

      Wanneer treedt het probleem NIET op;
      – bij lage snelheid (lijkt) het er niet te zijn
      – boven de 80km/h treedt het nooit op
      – bij enigszins accelereren, ongeacht de snelheid, treedt het niet op cq. verdwijnt het (dus stel ik rij 45km/h en hij schokt een beetje, als ik accelereer naar 60 verdwijnt het, tot ik weer constant 60 rijdt), de auto houdt dus niet in bij accelereren.

      Andere belangrijke opmerkingen bij het probleem;
      – auto rijdt verder probleem- en geluidloos (ook geen waarschuwingslampjes, en ze doen het allemaal), accelereert uitstekend, laatst nog sprintje 110-160 getest op de Afsluitdijk, ging zonder enige moeite in z’n 5. Rijdt ook zuinig, ca. 1 op 13,5 (met 30% stad, 70% buitenwegen).
      – op auto(snel)weg heb je er gezien de snelheid dus nooit last van, laatst nog 2x 200km gereden.
      – schokken lijkt wat te verminderen als je terugschakelt, maar het is niet versnellingsgebonden; als je 50 rijdt in z’n 4 en schakelt terug, verminderd of verdwijnt het, maar andersom treedt het ook wel eens op als je 50 rijdt in z’n 3 en gewoon niet doorschakelt.
      – het is niet altijd aanwezig, maar wel vaak, heb niet verband met warm/koude motor kunnen ontdekken.
      – het schokken is niet regelmatig, dus lijkt mij niet een probleem met de banden/ophanging oid.

      Mogelijke oorzaken/remedies naar mijn (beperkt) inzicht;
      – EGR klep (remedie: schoonmaken, ECU reset en stellen)
      – Gasklep(huis) (remedie: schoonmaken, ECU reset en stellen)
      – De gaskabel staat slap (er is een dode zone van paar cm aan begin van de slag) –> mogelijk beïnvloed dit het schokken? Aangezien als je hard rijdt (en pedaal dus diep hebt ingetrapt, en beter op spanning staat) het probleem niet aanwezig is (remedie: spannen).
      – Brandstofsysteem is vervuild (remedie: Valvoline MaxLife Brandstofsysteemreiniger + 60L superplus, gebruik nu altijd euro95)
      – overige ??

      Alvast bedankt voor jullie hulp!

      #17871902
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        – EGR klep: reinigen > ECU reset en stellen niet nodig tis geen B merk volkswagen geval waar alles ingeleerd dient te worden (zelflerend)

        – Gasklephuis: Reinigen > ECU reset en stellen niet nodig tis geen B merk volkswagen geval waar alles ingeleerd dient te worden (zelflerend) > Vergeet het gaatje op de gasklep niet iets op te boren van het pijpje van de carterventilatie (mogenlijke oorzaak)

        – Gaskabel zal niet de oorzaak zijn kan je met uitgeschakelde motor strakker zetten, is geen probleem, maar rijdt Veel fijner

        – Injectie reiniger: volledig flesje op 1/4 tank toevoegen, werkt altijd

        – > Vergeet het gaatje op de gasklephuis niet iets op te boren van het pijpje van de carterventilatie (mogenlijke oorzaak)

        Willem

        #17871903
        Dveldhuis
          Lid sinds:
          16 June 2011

          Dank voor je reactie Willem. :thumb Hoorde elders dat bougies vervangen oplossing kan zijn, maar jij zegt eerst gasklephuis reinigen+pijpje uitboren? Als ik de problemen nazoek die bij dat blijkbaar te kleine gaatje horen, lijken het vooral ernstigere problemen te zijn (horten/stoten, uitvallen), en dat heb ik dan weer niet.

          Tot slot, weet jij misschien of er een verschil (in nut) is tussen injectie&carb reiniger en brandstofsysteemreiniger is, behalve de prijs? (beiden van Valvoline)

          #17871904
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            beginfase van het probleem zou het wellicht kunnen wezen..

            keertje bougies vervangen kan nooit kwaat, termijn is normaal 60.000km voor een set bougies.

            Willem

            #17871905
            CAlberts
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 December 2010

              Bobine(brug) vervangen…?

              #17871906
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                gewoon injectie reiniger gebruiken..

                Willem

                #17871907
                Dveldhuis
                  Lid sinds:
                  16 June 2011

                  Beste allen (en Wim i.h.b. ;) ),

                  Even een laat update bericht (zowel in verstreken tijd sinds laatste post als vanwege huidig tijdstip), in de tijd van stilte heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd, achtereenvolgens:

                  – eerst volle fles injectiereiniger op 1/4 tank op laten branden (dus dat duurde paar dagen), probleem leek iets minder maar veel hielp het niet
                  – gasklephuis gereinigd zoals in behulpzame Howto wordt uitgelegd (lekker laagje zwarte smurrie zat er in, maar het gaatje was zo te zien al eens open geboord (als ik de grootte vergelijk met die op de fotos in de how to van Wim), en zeker 2mm), had geen effect. Alleen het spannen van de gaskabel had inderdaad tot effect dat het pedaal weer lekker strak was!
                  – EGR klep even los gehad, wat geveegd en gespoten (maar had weinig zin, want, waar we later achter zouden komen, zat de ‘pal’ naar de EGR toch dicht)
                  – bougies vervangen: de juiste NGK’s (koffiebruin/oranje, wsl. van de reinigers, wel beetje aangekoekt) gewisseld voor ‘de zekerheid’ met nieuwe orginele GM9’s, had geen effect.

                  Na al deze projecten (die dus zo’n 2 weken in beslag hebben genomen), werden de problemen alleen maar erger! Ook bij 80 constant begon je nu licht bokken te voelen (maar wel aanzienlijk minder dan bij lagere snelheden). Ik dacht op laatst haast dat we tijdens het probleemoplossen een fout hadden gemaakt waar door het erger was geworden, bijv. de bougies er niet goed in gezet, of een of ander vacuumlek hadden doen ontstaan door lekke pakking etc. (doch, aangezien de problemen er niet waren bij stationair of gas geven, leek me dat nog steeds niet aannemelijk).

                  Morgen (donderdag) zouden we op vakantie gaan met de Vec, maar met deze kuren werd dat ondoenlijk, bovendien kon de motor wel schade oplopen door de ‘onbekende oorzaak’. Naar de garagist zou ook weinig uithalen wsl. zo kort voor vetrek, dus we voelden het zwaard al hangen… Bovendien vreesden we voor een duur onderdeel als bobinebrug (dat valt dan nog relatief mee) of ECU, dat ook niet zo 1-2-3 geleverd is.

                  Als laatste ingeving, mede door de hulp via andere topics hier, nog in een laatste poging DE KABEL VAN DE EGR LOS GEHAALD. En wat denk je ALLE PROBLEMEN VERDWENEN! Ik merkte tijdens het probleem niet echt dat ie slechter trok, maar nu trok ie toch nog een stuk beter, geen bokken meer what-so-ever en het “huidig verbruik” op de boordcomputer daalde ook, van 1.3 á 1.4 stationair naar 1.1-1.2L/h, en ook bij bijv. constant 50 in 4 bleek het verbruik opeens 4,0 ipv 4,8 oid.

                  Goed, natuurlijk heb ik nu wel een MM lampje branden. Dus spoedvraag: Aangezien we eigenlijk uiterlijk vrijdag weg kunnen en ik niet weet of de dealer die afdekplaatjes op voorraad heeft (ik neem aan dat dit het probleem definitief oplost…?), heb ik twee opties;

                  – doorrijden met losse EGR kabel gedurende vakantie van 3 weken en daarna direct oplossen
                  – EGR grondig reinigen door pal open de zetten met 12V op de buitenste pallen, alles terugzetten en kijken of probleem weg blijft
                  – EGR op andere manier tijdelijk afdichten ?

                  Uiteraard bel ik morgen even meteen de dealer of ie het plaatje heeft liggen, en zo niet, dan de dealers in de regio/’en route’. Mocht het op voorraad zijn: is het dan nodig de EGR vooraf alsnog te reinigen? Is er bij de X18XE1 een software update nodig na afdichten, voor zover ik begrepen heb is die er niet voor de X18’s?

                  In ieder geval wil ik jullie alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp hier (niet alleen in dit topic, maar ook wat in de rest van het forum te vinden is), veel van geleerd, en de oorzaak cq. oplossing lijkt nu gevonden dankzij jullie!

                  #17871908
                  havdveen
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2008

                    – Gaskabel zal niet de oorzaak zijn kan je met uitgeschakelde motor strakker zetten, is geen probleem, maar rijdt Veel fijner

                    Hoe doe je dit ???

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.