Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra B wordt heel snel warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2010 om 13:32 #17226035
Hallo allemaal,
Sinds 2 maanden heb ik een Opel Vectra B uit 1996 met 170000 km op de teller. Al die 2 maanden heeft die heel goed gereden. Maar 2 dagen terug toen ik onderweg naar huis was begon de motorlampje te branden, toen zag ik dat de temperatuurmeting op de laatste rode streepje stond.
Gisteren heb ik olie en koelvloeistof toegevoegd. Heb daarna een stukje gereden maar de auto werd toch warm. Ik deed de motorkap open en deed de koelvloeistofkan open, door de druk kwam meer dan 1 liter koelvloeistof uit. En dat wat nog overbleef begon te verdwijnen in de leidingen.
Ik denk dat de koelsysteem ontlucht moet worden. Hoe kan ik dat doen? Heb je een andere diagnose dan hoor ik het graag.
Groeten,
Vlad17 september 2010 om 13:34 #17729698AnoniemLid sinds:
1 January 1970lijkt op n koppakking die lek is:o
maar ik hoop voor je dat ik het msi heb;)17 september 2010 om 15:13 #17729699wat voor motorje heb je erin hangen? is wel handig om te weten voordat je verkeerde info terug krijgt ;)
17 september 2010 om 15:54 #17729700origineel gepost door sjouke
wat voor motorje heb je erin hangen? is wel handig om te weten voordat je verkeerde info terug krijgt ;)Ik heb Ecotec X16XEL 16V
17 september 2010 om 15:54 #17729701origineel gepost door louwe 16 klepper
lijkt op n koppakking die lek is:o
maar ik hoop voor je dat ik het msi heb;)Hoe kan ik het weten of de koppaking lek is of niet?
17 september 2010 om 16:03 #17729702origineel gepost door vladvs
origineel gepost door louwe 16 klepper
maar ik hoop voor je dat ik het msi heb;)Hoe kan ik het weten of de koppaking lek is of niet?
komt er witte rook uit je uitlaat?
17 september 2010 om 16:45 #17729703origineel gepost door gts power
origineel gepost door vladvs
origineel gepost door louwe 16 klepper
komt er witte rook uit je uitlaat?
Nee, er komt geen rook uit, auto rijdt ook heel lekker. ik heb net koelvloeistof gechekt en er zat helemaal niets meer in de kan. Ik heb het weer bijgevuld en een rondje mee gereden ongeveer 5km. Ik heb een temperatuur bereik van boven de 110 graden. Wat ik gemerkt heb is dat het ventilator bij de radiateur niet aangaat.
Wat kan het zijn?
17 september 2010 om 16:54 #17729704je heb dus een lek,vul hem eens bij en start de moter eens laat hem ff lopen en kijk of er ergnes een lek is,
17 september 2010 om 16:57 #17729705origineel gepost door opelvectra
je heb dus een lek,vul hem eens bij en start de moter eens laat hem ff lopen en kijk of er ergnes een lek is,Heb ik gedaan. Er blijft genoeg koelvloeistof in zitten. Zelfs meer. Waarschijnlijk door de druk is het gestegen. Verder zie ik geen lekken. Er druppelt niets van het motor af. Hij is schoon en netjes. Hij wordt alleen heeeeel warm en heel snel.
17 september 2010 om 16:58 #17729706Ik denk dat hij ontlucht moet worden… weet iemand hoe dat gaat? Of gebeurt het vanzelf?
17 september 2010 om 16:59 #17729707Kan van alles zijn: koppakking kapot, waterpomp kapot, thermostaat kapot. Ventilator zou aan moeten slaan boven de 100°, als hij dat niet doet is er nog meer aan de hand.
Ik zou er zeker niet mee blijven rijden, je blok kan ernstige schade oplopen door veel te hoge temperaturen.17 september 2010 om 17:01 #17729708origineel gepost door vladvs
Ik denk dat hij ontlucht moet worden… weet iemand hoe dat gaat? Of gebeurt het vanzelf?Ontluchten gaat vanzelf, automatisch dus. Bovendien meld je dat je er 2 maanden probleemloos mee hebt gereden.
Als je verder niks bijzonders hebt gedaan vlak voor het probleem zich manifesteerde dan hou ik het op een of meer van de bovenstaande mogelijkheden.17 september 2010 om 17:19 #17729709Kijk eens naar je olie aan je peilstok of draai de olie vuldop er ff af. Zit er witte drap in dan komt er koelvloeistof in je olie en is je koppakking overleden.
Maar blijf er maar zeker niet mee doorrijden. Te hoge temperaturen vind een motortje echt niet lekker.
Veel succes ermee.
Mvg michel.
17 september 2010 om 17:29 #17729710Dankjewel voor all jullie reacties.
Ik heb helemaal niet aan de motor gezeten sinds ik de auto gekocht had.
Ik heb nog net gecheckt er zit geen wit spul bij de olie dus koppakking lekt niet.
Dus ik neem aan dat er nog 1 mogelijkheid over is.
Waterpomp is stuk.
Hoe kan ik het controleren. Of kan het alleen de vakman?
Kan het ook zijn dat er iets met de elektriciteit is, want af en toe slaat de interne lucht ventilator uit en gaat vanzelf weer aan na een tijdje.
17 september 2010 om 17:51 #17729711zekeringen nakijken voor de fan en stekkertje ff schoonmaken
17 september 2010 om 17:54 #17729712AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door vladvs
Dankjewel voor all jullie reacties.Ik heb helemaal niet aan de motor gezeten sinds ik de auto gekocht had.
Ik heb nog net gecheckt er zit geen wit spul bij de olie dus koppakking lekt niet.
Dus ik neem aan dat er nog 1 mogelijkheid over is.
Waterpomp is stuk.
Hoe kan ik het controleren. Of kan het alleen de vakman?
Kan het ook zijn dat er iets met de elektriciteit is, want af en toe slaat de interne lucht ventilator uit en gaat vanzelf weer aan na een tijdje.
ook zonder dat er wit spul in je olie zit
kan de koppakking lek zijnhangt er maar net vanaf waar het lek zit
als er b,v een lek zit tussen een cilinder en een koel kanaal
dan kan er dus ook druk in je koelsysteem komen;)wat ook nog kan is dat je thermostaat defect is
als die niet meer opengaatzal ook je temperatuur te hoog worden;)
17 september 2010 om 18:07 #17729713Okey… dus er kan van alles en nog wat mis zijn.
Gewoon naar de garage ermee.
Dankjewel voor de reacties.
Groeten
Vlad18 september 2010 om 06:55 #17729714ik zou eerst de thermostaat is vervangen.
heb hier al meer auto,s gehad met het idee de koppakking stuk of zit er aan te komen .mijn idee voor je gaat slopen met alle kosten haal je thermostaat er uit en kijk wat kij doet of zet er gelijk een nieuwe in kost je zeg een tientje en je bent wat wijzer.
dat de vin niet aan springt trek de tekker is van de temparatuurschakelaar op de radiateur en verbind met een draadje de contakten en let op met het contakt aan draaid je vin dan wel is je temparatuur schakelaar stuk in de radiateur ik denk eerst deze 2 dingen uitsluiten voor je verder gaat zoeken .
wat ik lees geen troep in de olie en geen rook ben ik wel zeker van een van de genoemde of een combi van de 2 ,,uitsluiten dus .
anders stuur 2u2
Bert
30 september 2010 om 07:25 #17729715Beste mensen,
Ik heb mijn auto eindelijk gerepareerd!
Wat heb ik gedaan?
Als eerst heb ik een nieuwe thermostaat gekocht en gemonteerd. Ik ging een stukje meerijden maar de probleem was niet opgelost. Motor werd weer warm.
Kosten: 45 euro (Nieuw Thermostaat)
Ik ben naar de garage gegaan. Mij werd verteld dat waarschijnlijk de sensoren kapot waren. Ik heb mijn auto achtergelaten in de hoop dat het goed komt.
Een dag later werd ik gebeld en mij is verteld dat het niet de probleem was maar de sensoren zijn toch wel vervangen voor de zekerheid.Kosten: 50 euro (25 euro per sensor)
De monteur zij dat de volgende mogelijke oplossing is vervangen van de waterpomp. Mij auto werd weer onder de moersleutel gehaald :0
Weer een dag later werd ik gebeld en de auto was nu wel in orde :)Het bleek dat de waterpompschroef van plastic was en die draaide niet meer met de motor mee. (Ik heb de waterpomp zelf gezien, het was echt van plastic) Er is een nieuwe waterpomp gemonteerd (met een ijzeren schroef) en de kosten bedrogen 280 euro. Plus werd de destributieriem vervangen.
Conclusie
Breng de auto gelijk naar de garage als je niet weet wat er mis is. Als ik dat had gedaan dan was ik nu 45 euro rijker (kosten thermostaat).
Dankjewel voor al jullie reacties en rij ze!!!!
30 september 2010 om 08:42 #17729716nee vlad, de conclusie wordt:
Vervang ELKE keer als je je distri riem vervangt ook je waterpomp met een fatsoenlijk exemplaar ;)
En dit moet ELKE 60.000 km.
dan kom je er namelijk niet halverwegen achter dat je distri riem weer los moet voor je waterpomp :vertagNu zal de vorige misbruiker dat niet gedaan hebben, dus daar ben je weer lekker mee.
want dan kost je waterpomp je maar 80 euro extra en geen 280 euro
Maar . . . goed dat het opgelost is!!!!
kun je weer veilig en fatsoenlijk rijden.en btw . . . die garage heeft je ook 2 sensors aangesmeerd hoor die niet nodig waren ;)
1 sensor kan stuk gaan, maar als 2 sensors dezelfde waarde aangeven, dan klopt die meestal wel hoor.
30 september 2010 om 09:13 #17729717nee je was 95 euro rijker als de garage het goed had gedaan:)
30 september 2010 om 11:52 #17729718Maar ja ik ben wel blij dat hij het doet. En de waterpomp moet zeker wel vervangen worden als je de distributie riem vervangt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.