Vectra B – Rammel in katalysator

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra B – Rammel in katalysator

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249922
    RempageR1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 September 2007

      Avond!

      Ik heb al een tijd een rammel in mijn katalysator. Als ik er onderaan rustig tegenaan tik hoor ik het ook rammelen, er ligt dus iets in los. Aan het geluid te horen lijkt het wel iets van alleen een ringetje.

      Is er een kans om dat stukje eruit te krijgen of kan een lichte rammel ook de complete honginraat van de katalysator zijn? En om maar helemaal op de beun-toer te gaan: Zal het helpen om er gewoon een magneetje tegenaan te hangen?

      Bedankt,
      Remco

      #18040398
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Spul in de katalysator is een soort steenachtig spul. Waarschijnlijk is daar een stuk(je) vanaf gebrokkelt en rammelt dat nu… Een magneet zal weinig tot geen zin hebben, omdat alleen ijzer en cobalt worden aangetrokken door de magneet…

        #18040399
        RempageR1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 September 2007

          @jeroenk wrote:

          Spul in de katalysator is een soort steenachtig spul. Waarschijnlijk is daar een stuk(je) vanaf gebrokkelt en rammelt dat nu… Een magneet zal weinig tot geen zin hebben, omdat alleen ijzer en cobalt worden aangetrokken door de magneet…

          Dank, daar was ik al bang voor. Ik kom nog steeds door de keuring zo dus wil geen paardemiddel gaan toepassen zoals er een schroef doorheen jassen….. Is er een optie dat ik het deel eruit kan schudden oid?

          #18040400
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Of niks aan doen, of kat vervangen..

            Willem

            #18040401
            RempageR1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 September 2007

              @wim-v6 wrote:

              Of niks aan doen, of kat vervangen..

              Willem

              Zijn er goede aftermarkt opties? Of wordt het de hoofdprijs voor een originele?

              #18040402
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ebay.de

                Of onderdelen leverancier informeren..

                Willem

                #18040403
                Lemmens
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 October 2005

                  Kat eronderuit, katje doorkloppen, pijp erin en even vastbakken op een paar puntjes, kat weer eronder en rijden maar. Heb je een paar PK winst. Tot nog toe nooit problemen gehad bij APK’s met gasmetingen en geen dure reparaties voor een nieuwe kat. Let wel: de kat-behuizing NIET verwijderen. Zolang het van onder lijkt alsof er een kat onder zit en hij haalt de APK is er niks aan de hand. Een smalle vervangpijp wordt niet leuk gevonden. ;)

                  #18040404
                  RempageR1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 September 2007

                    @Lemmens wrote:

                    Kat eronderuit, katje doorkloppen, pijp erin en even vastbakken op een paar puntjes, kat weer eronder en rijden maar. Heb je een paar PK winst. Tot nog toe nooit problemen gehad bij APK’s met gasmetingen en geen dure reparaties voor een nieuwe kat. Let wel: de kat-behuizing NIET verwijderen. Zolang het van onder lijkt alsof er een kat onder zit en hij haalt de APK is er niks aan de hand. Een smalle vervangpijp wordt niet leuk gevonden. ;)

                    Ja heb ik aan lopen te denken alleen loop je dus wel een risico bij de keuring en dit moeten ze echt wel zien in de gasmeting. Als ze dan constateren dat ie leeg is ben je de sjaak. Het kan inderdaad goed gaan maar garantie krijg je daar niet op.

                    #18040405
                    itsthedch
                      Lid sinds:
                      6 July 2009

                      hoe klinkt die rammel, als een metaal op metaal geluid?
                      heb ook last van een rammel, maar zelfs naar een bezoek aan de garage niks wijzer geworden

                      #18040406
                      Lemmens
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 October 2005

                        Dat klopt, garantie heb je niet. Zelf heb ik altijd katalysatoren leeggeklopt als ze vervelend begonnen te doen. Bij geen enkele auto ooit problemen gehad met de keuring. Natuurlijk niet uitgebreid verkondigen met een big smile dat je je katalysator hebt doorgeklopt. king: En als ze ‘m afkeuren dan wist je van niks. ;) Dat heb je dan bij de garage laten doen en je gaat er dan dus vanuit dat het klopt wat ze gedaan hebben. Mocht het dan niet lukken dan keuren ze ‘m af en kun je altijd nog een nieuwe kat kopen. Dat moet je dan natuurlijk niet de dag doen voordat de APK verloopt. De kosten van een nieuwe kat bespaar je je nu misschien.

                        Het nare van een kapotte katalysator is dat het stuk dat los zit op een gegeven moment de uitgang kan gaan blokkeren, afhankelijk van de grootte. Heb ‘t ooit meegemaakt met een Audi 100, rij je fijn 120 op de snelweg en ga je ineens terug naar 80 en is het een deel van je koppakking die “doei” zegt. Katalysatoren? Onzin! ;) Een auto rij je nu eenmaal niet om het milieu te sparen.

                        #18040407
                        RempageR1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 September 2007

                          @itsthedch wrote:

                          hoe klinkt die rammel, als een metaal op metaal geluid?
                          heb ook last van een rammel, maar zelfs naar een bezoek aan de garage niks wijzer geworden

                          Als ik tegen de voorkant van de katalysator aantik met bijvoorbeeld een schroevendraaier klinkt het alsof er een ringetje in los ligt en hij verder hol is.

                          #18040408
                          mvolkerink
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 November 2009

                            Het zou ook het voorste stukje van de lambda sonde kunnen zijn.
                            Dit stalen busje wil nog wel eens los gaan en in de katalysator terecht komen.

                            Is dan ook maar een oplossing voor en dat is uitlaat er onder weg halen en op de kop houden ;)

                            #18040409
                            RempageR1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 September 2007

                              @mvolkerink wrote:

                              Het zou ook het voorste stukje van de lambda sonde kunnen zijn.
                              Dit stalen busje wil nog wel eens los gaan en in de katalysator terecht komen.

                              Is dan ook maar een oplossing voor en dat is uitlaat er onder weg halen en op de kop houden ;)

                              Zeg ben jij soms helderziend?

                              Vandaag ouwe kat er onderuit gesloopt (de nieuwe lag al klaar) en op z`n kop gehouden. Resultaat:

                              Dat kapje lijkt wel heel er op:

                              Dus heb ik de nieuwe kat weer terug gebracht naar de winkel :D

                              Komt dat andere stukje staal op mijn foto ook van de lambda sonde of ergens anders vandaan? Is de werking van de sonde nog wel goed zonder het kapje erop?

                              Bedankt,
                              Remco

                              #18040410
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                dat andere stukje lijkt wel op de binnen snuffelaar van de lambda sonde.

                                zou m er eens (proberen) uit te draaien om na te kijken.

                                #18040411
                                RempageR1
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 September 2007

                                  @wim-v6 wrote:

                                  dat andere stukje lijkt wel op de binnen snuffelaar van de lambda sonde.

                                  zou m er eens (proberen) uit te draaien om na te kijken.

                                  Ik denk niet dat dat het is. Ik heb begrepen dat er een soort keramisch element in de lambda sonde zit en dit is gewoon een stukje staal (massief). Iemand een idee waar dat vandaan kan komen?

                                  #18040412
                                  DarkNL08
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 March 2010

                                    Even een schopje, oud topic …

                                    Maar het is 100% zeker weten van de lambda, mijne is namelijk stuk gegaan… Precies wat er hier op de foto staat, is van mijn lambda afgebroken. Kan je perfect zien met een nieuwe lambda ernaast. En nu heb ik dus ook een rammel in mijn katalysator…

                                    Kan je die katalysator zonder brug ook los halen?

                                    #18040413
                                    arjontje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 March 2006

                                      @DarkNL08 wrote:

                                      Even een schopje, oud topic …

                                      Maar het is 100% zeker weten van de lambda, mijne is namelijk stuk gegaan… Precies wat er hier op de foto staat, is van mijn lambda afgebroken. Kan je perfect zien met een nieuwe lambda ernaast. En nu heb ik dus ook een rammel in mijn katalysator…

                                      Kan je die katalysator zonder brug ook los halen?

                                      Zonder brug lukt wel maar is wel wat meer gepriegel.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.