Vectra b achterwielen hobbelen na vervangen veren

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra b achterwielen hobbelen na vervangen veren

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Commodore_A_Coupe

Hallo,
      Na het vervangen van de achterveren hobelen de achterwielen. De hele auto hobbelt mee. Dit zowel bij de zomer- als de winter-banden. Kan dit komen door teveel toespoor veroorzaakt door een andere hoogte. Veren zijn vervangen i.v.m. doorzakken. Een van de oude veren in gedemonteerde staat was ruim een halve cm korter dan de andere. Het hobbelen wordt nog erger als ik net de tank vol heb gegooid. Naarmate de tank leeg gereden word, wordt het hobbelen ook minder. Volgens het uitlijnrapport is het toespoor toen al bijna maximaal gesteld op 0 graden en 21 minuten. dit mag liggen tussen de 0 graden 12 minuten en 0 graden 22 minuten.
      Kan het ook zijn dat de auto in de veren word getrokken omdat het toespoor bijna maximaal of teveel is?

Groeten Edwin

Anoniem

Wellicht dat de nieuwe veren een stuk stugger zijn dan de oude?

Commodore_A_Coupe

Dat wel, maar het is niet dat de hobbels in het wegdek beter merkbaar zijn, maar net of er een platte kant aan de band zit of heel veel onbalans.

arjontje
          Deelnemer

Vaag verhaal. Teveel toe spoor geeft geen hobbelend gedrag.
            Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de veren stijver zijn en daarom de auto hobbeld.
            Misschien heel stom maar heb je origineele velgen of imitatie. Zit er evt de centreerring er nog wel in de velgen.

Met hoeveel negatieve camber staan de achter wielen?
            22 minuten is wel veel maar kan,als je camber aardig negatief is.

Commodore_A_Coupe

De veren zijn origineel. Vorig jaar ook de schokbrekers vervangen door originele, deze lijken ook alweer olie te lekken. Ik heb geen centreerringen in de velgen nodig. Originele OPC velgen van Astra G, Zafira A 17″ 8J ET 43 met Vredestein ultrac cento 215/45 – 17. Het hobbelen is dus echt pas ontstaan na het vervangen van de veren, daarvoor nooit last gehad. Ik vind wel dt het camber vrij negatief staat d.w.z. de velgen staan mijns inziens aardig ver naar binnen aan de bovenkant, misschien lijkt het hierdoor ook dat de auto ook aardig hangt in de kont. Ik kan nog steeds de platte hand net tussen de band en de schermrand krijgen. Aan de voorkant is dit wel een 4 cm.
              Officieel is het camber toch niet verstelbaar bij de Vectra b. Evt. alleen door de boutgatspeling van de dwarsdraagarmbussen binnenzijde boven naar buiten te stellen en onder naar binnen te stellen. Dit is een Vectra B 2 sport ed. II, dus met standaard verlaging van 2,5 cm. Het verhaal is redelijk ingewikkeld en ik ben langzamerhand wel zat van het probleem.

Groeten Edwin

wim-v6
              Deelnemer

Gooit m eens op een uitlijnbank, deze Vectra’s kunnen knap van vorm af komen na vervangen van de veren achter.

Niet toevallig hele poten overgezet, of links en rechts gewisseld, station is dat weer andersom aan de Sedan dacht ik??

Willem

teungts
                Deelnemer

Zover ik weet is dat gelijk wim. Maar is het misschien niet cuppen van de banden. Wissel anders voor met achter

Commodore_A_Coupe

Ik zal hem deze week eens opnieuw laten uitlijnen. De banden cuppen nog niet. De winterbanden hadden dat wel. Lijkt wel een schubbenhuid dat profiel. Misschien was de bandenspanning ook wat aan de hoge kant hiervan, zo tegen de 3,5 bar bij demonteren. Maar het lawaai dat van de cuppende banden afkomt lijkt wel op kapotte wiellagers. De zomerbanden zijn wel stil, maar hobbelen alleen. De winterbanden maakten lawaai en na het vervangen van de veren hobbelden ze ook. Ik heb alleen de veren vervangen niet de complete poten. En ook kant voor kant dus verwisselen kan ook niet. Volgens mij zijn wel de linker en rechterpoot gelijk.

wim-v6
                    Deelnemer

Ik heb de mijne nog niet los gehad. moet even zien hoe het zat..

is alweer een tijd terug (jaar of 3 a 4 dat ik serieus met de achter schokkers van de B ben bezig geweest.

willem

arjontje
                      Deelnemer

Linker en rechter poot zijn gelijk. Je kan hem wel verkeerd in elkaar zetten.

Commodore_A_Coupe

Kan ook haast niet want dan krijg je de moer er bijna niet tot niet op

arjontje
                          Deelnemer

@Commodore_A_Coupe wrote:

Kan ook haast niet want dan krijg je de moer er bijna niet tot niet op

Toch had ik het voor elkaar. :jerry

Maar was wel hmm hier klopt iets niet. Weet niet meer wat ik gedaan had maar de pen van de schokdempers stak er redelijk wat uit.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.