Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › vectra b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2010 om 12:09 #17221589
Weet er iemand met welke kracht je de koppakking bouten van een c16nz moet vastzetten?
mazzel
24 mei 2010 om 13:25 #17677737C16NZ in een Vectra-B ??????
24 mei 2010 om 13:26 #17677738X16SZR motor (1.6 8V Vectra-B)
nieuwe bouten gebruiken: JA
kruislings aantrekken, van binnen naar buiten
1: 25Nm
2: 60graden
3: 60graden
4: 60gradenWillem
25 mei 2010 om 19:36 #17677739maar het is een nz motor mijne szr is vastgelopen.
mij hadden ze wijsgemaakt dat deze uit een vectra kwam.mazzel
25 mei 2010 om 22:23 #17677740origineel gepost door ian
maar het is een nz motor mijne szr is vastgelopen.
mij hadden ze wijsgemaakt dat deze uit een vectra kwam.mazzel
ja uit een vectra A…
26 mei 2010 om 20:00 #17677741past deze dan wel in een vectra b?
mazzel
27 mei 2010 om 19:02 #17677742jupz past, vraag me alleen af of ze ook de dradenzooi hebben overgezet van de NZ of die van de SZR op jouw motor zit.
Willem
29 mei 2010 om 15:53 #17677743dat is allemaal van de szr ik heb geen enkele draad van de nz is dat een probleem?
29 mei 2010 om 19:42 #17677744nee hoor, was effe nieuwschierig naar hoe ze het gedaan hebben.
Willem
30 mei 2010 om 19:04 #17677745oef!! haha. is da dezelfde kracht dat ik de bouten moet aandraaien als de szr?
gr Ian
30 mei 2010 om 19:42 #17677746jep
30 mei 2010 om 19:46 #17677747Kan weleens lastig worden met de klopsensor.
Deze zit volgens mij wel op de X16SZR (draadboom) alleen het gat in het motorblok zit er bij een C16NZ niet.31 mei 2010 om 15:23 #17677748wat doet die klopsensor en als ik een gat bijmaak op de blok?
gr
3 juni 2010 om 14:32 #17677749Een klop sensor voelt of de motor klopt ;)
Kloppen is ontbranding voordat de ontsteking is afgegaan. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je te laag octaan brandstof tankt (Euro95 terwijl je auto 98 nodig heeft b.v.). Dan bestaat de kans dat de brandstof ontbrand door de compressiedruk en hitte in de motor, voordat de zuiger over het dooie punt heen is. Dat geeft een enorme klap op de zuiger, zuigerstang, kruk-as en alle bijbehorende lagers. Vreselijk slecht voor de motor dus.Dat je niet denkt dat “als het klopt” goed is, als je het over motoren hebt ;)
Kloppen kan ook voorkomen onder hoge belasting van de motor, bijvoorbeeld als je een caravan heuveltje op trekt.
Bij zware lasten is het dus vaak aan te raden om hoger octaan benzine te tanken.Kloppen kan trouwens deels opgevangen worden door de timing van de ontsteking aan te passen. Daar is die sensor dan ook voor. Als die merkt dat de motor klopt, zal het motormanagement de timing aanpassen.
Sommige auto’s hebben een octaan stekker in plaats van een klopsensor. Bijvoorbeeld de Opel Corsa A en de Calibra 2.0i 8v.
Die stekker (die je kan omdraaien) dient om te vertellen welke brandstof er in de tank zit, zodat de timing goed gezet wordt.Oh, en kloppen wordt ook wel pingelen genoemd.
3 juni 2010 om 20:30 #17677750Bedankt maar als die sensor niet aangesloten is geeft dat geen gevaar aan de motor? als ik het goed begrepen heb. of regelt dit de verbranding zelf?
gr
23 juni 2010 om 16:55 #17677751gaat het werken als ik het inlaatspruitstuk van szr op de nz zet?heb de motor erin liggen maar hij wil nie aan slaan. Volgens mij krijgt hij geen benzine??
gr Ian
3 juli 2010 om 06:40 #17677752Injector is gelijk..
heb je je eigen injectiehuis erop???
je eigen inlaat zou moeten passen..
krijgt ie wel vonk??
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.