Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra A: Verwarming niet meer warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2012 om 08:58 #17247354
Hoi allen,
Gister was het weer iets minder, en schoof dus de verwarmingschuif naar rechts. Na kwartiertje rijden was de auto echter nog steeds onaangenaam kil. Even hand voor de blazer, koude lucht.
Beetje met instellingen gespeeld, en lukte me niet om warme lucht te krijgen (zowel vanuit blazers als over de voorruit). Nu in de zomer vooral een luxe probleem, maar als het straks weer kouder gaat worden zal het wel lastig worden.
Motor werd wel gewoon warm (en niet te warm), aanjager doet het prima, lucht wordt alleen niet verwarmd.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn, en kan ik dit zelf fixen of wordt het een tripje garage?
Het gaat om een Vectra A, C16NZ, uit 1993.
4 juni 2012 om 18:56 #18003854Hoe is het koelvloeistofniveau?
Ruik je koelvloeisstof in de auto?
4 juni 2012 om 19:00 #18003855Zit de kachelradiateur niet verstopt?
Ik weet niet hoe vaak je de kachel in deze auto gebruikt? En hoelang geleden koelvloeistof is ververst?
Bij langdurig niet gebruiken en met oude kvs schijnt de boel nog wel eens dicht te willen slibben…4 juni 2012 om 20:08 #18003856Hallo, mijn A vectra uit 1991 is vandaag afgekeurd, achterschermen en dorpels teveel werk aan tav de waarde van de auto. Het is een c16nz injectie met nog geen 155.000 op de teller. Alles werkt prima, achterruit met verwarming werkt zelfs perfect. Motorkap,achterdeksel en voorschermen hard. Gewoon weinig mee gereden, ik heb hem al sinds 2006, toen met 69000 op de teller. Toen ook de koppakking laten reviseren. Als je geinteresseerd bent voor onderdelen, doe maar een bod, grt Ron, Eindhoven
4 juni 2012 om 21:04 #18003857Koelvloeistof is prima, recent bijgevuld. Ruik ook geen koelvloeistof (uberhaubt geen rare luchtjes).
Kachel laatste weken niet gebruikt met warme weer, maar daarvoor werkte deze prima.
Begrijp ik goed dat motorkoelvloeistof ook gebruikt wordt om verwarmingsradiator te verwarmen?
Zal binnenkort eens kijken of ik eenvoudig bij de verwarmingsradiator kan komen. Mocht ik iets nodig hebben bullron, dan houd ik me aanbevolen!
Dank voor de reacties zo ver.
4 juni 2012 om 21:13 #18003858als de motor op temperatuur is, voel dan eens of beide slangen naar de radiateur warm worden, en de twee slangen die het schutbord ingaan, richting kachelradiateur.
Worden deze wel warm, weet je dat de kachelradiateur verstopt is…
4 juni 2012 om 21:16 #18003859@ Jeroenk: Als de Vectra zonder airco is, heeft deze geen kachelkraan, stroomt de warme koelvloeistof altijd door de kachelradiateur..
Oude Koelvloeistof is wel vaak de rede van een verstopte kachelradiateur..
willem
5 juni 2012 om 05:29 #18003860Is idd een Vectra zonder airco. Was ik vergeten te vermelden. Koenelsenaar, da’s een goede tip, ga ik vanavond proberen.
5 juni 2012 om 16:01 #18003861Goed, auto net even stationair laten draaien tot de motor goed op temperatuur was. Op dat moment was de toevoerslang naar de motor-radiator goed warm, retourslang koel.
Slangen naar kachelradiator blijven echter beide koud. Kan ik daaruit concluderen dat mijn kachelradiator verstopt zit? En zo ja, wat is dan de beste actie? Nieuwe radiator, of radiator schoonmaken?
5 juni 2012 om 19:29 #18003862stomme vraag, had je de kachel open staan toen je de auto warm liet worden?
5 juni 2012 om 20:37 #18003863Ja, verwarming stond op hoogste stand.
Ik heb ook toen de moter warm was de stand van de kachel aangepast. Als ik de temperatuur verander hoor/voel je de luchtstroom veranderen (wel/niet over radiator), dus de kabel van de temperatuurregeling zit nog goed (dat was mijn eerste vermoeden toen hij niet warm werd).6 juni 2012 om 21:41 #18003864maakt niks uit Koenselaar, Deze kachelradiateur stroomt altijd…
willem
6 juni 2012 om 21:53 #18003865is dat bij een Astra-f net zo??
6 juni 2012 om 21:59 #18003866als je GEEN airco hebt, ja dan is dit hetzelfde..
Bij vrijwel eleke Opel zonde airco vanaf de Ascona-C / Kadett-D / Corsa-A is dit zo..
Willem
9 juni 2012 om 06:11 #18003867Goed, verklaring is gevonden. Bleek dat hoewel het koelvloeistof tankje nog vol was, de koelleidingen vol lucht zaten. Koelsysteem bijvullen geeft snel weer veel lucht in de leidingen. Maw, koppakking is op.
Binnenkort eens bij de garage vragen naar een kosten-indicatie…
9 juni 2012 om 06:44 #18003868hou je maar goed vast dan als je dat gaat vragen :P
je kan beter ff een beunhazer er voor opzoeken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.