Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Vectra 3.2 gaat rond 4000 toeren in noodloop
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juli 2018om 21:32 door Opeltje17.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2018 om 17:23 #18357460
<p style=”text-align: left;”>Hallo allemaal, mijn naam is Herman en kom uit het mooi Langedijk (noord Holland). Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar kom er nu echt niet meer uit. In januari heb ik een Opel Vectra c 3.2 gekocht. In de Vectra ligt het z32se blok. (Voor de kenners) daarbij zit een automatisch versnellingsbak. Al snel kreeg ik problemen met inhouden in hogere toeren. Na het vervangen van het bezinefilter was dat verholpen. Begin april begonnen er nieuwe problemen, zodra ik de auto op zijn gat trapte begon soms het mm lampje te knipperen en was ik even het vermogen kwijt. Na een paar seconden is het dan weer terug. (Noodloop heb ik me laten vertellen) Nadat ik een caravan op heb gehaald os het probleem erger geworden. Zodra ik de 4000 toeren haal springt hij in de noodloop. Vectra uitlezen leerde dat cilinders 1,3,5 het misfire aangaven. Vervolgens bobine en bougies vervangen. Toen bleek de bougiegaten vol met olie te zitten. Gelijk kleppendekselpakking vervangen. Vol goede moet in de auto gestapt, maar er was niets veranderd. Uiteindelijk de auto naar de opel garage gebracht (geen dealer). Deze gaven aan dat de kleptiming niet goed was, compressie wel en nog heel wat zaken hebben ze gecontroleerd. Ze kunnen het niet vinden en zeggen dat mogelijk 1 onderdeel defect is, maar dat lukraak alles vervangen heel erg kostbaar kan worden. Ik heb de auto dus ongewijzigd terug. Zelf heb ik nog de carterventilatie doorgeprikt. Deze zat verstopt aan de motorkant. Als ik de auto in zijn vrij zet kan ik probleemloos naar de 6000 toeren (ook tijdens het rijden) maar als hij in de versnelling staat niet. Zolang ik onder de 4000 toeren blijf rijd hij goed, alhoewel hij af en toe bij het schakelen iets terugzakt. Ik lees op de forum dingen als, luchtmassameter, katalysator, lambdasonde enz. Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij verder helpen. :scratch:</p>
19 juni 2018 om 17:41 #18357462Kleptiming? Dan staat je distributie van tijd!
Laat hem eerst maar eens uitlezen door iemand met verstand van zaken! Wellicht dat je met live data wat verder komt.
19 juni 2018 om 18:11 #18357464Die bedoelde ik. De distributie hebben ze goed gezet. Mogelijk heeft de vorige eigenaar die verkeerd gezet met het vervangen van de riem.
Hij heeft 2 weken bij een hier in de buurt gerenommeerde garage gestaan die gespecialiseerd is in opel. Hij probeerde een opel met hetzelfde blok te krijgen zodat hij kon gaan uitwisselen. Volgens hem geeft hij veel storingen, op beide bobines, lambda, lmm en nog meer. Probleem is dat er zo weinig 3.2 blokken zijn
19 juni 2018 om 18:20 #18357465Aha dat stond er niet bij dat de distributie op tijd is gezet! al is het wel een raar verhaal, stond de riem slap?
Dit kan een hoop oorzaken hebben ja, kijk eens of je alle foutcode’s hier kan posten? welke foutcode’s blijven en welke verdwijnen na het wissen?
Als de nokkenas sensor stuk is, krijg je de zelfde symptomen dat ie niet voorbij de 4000 toeren wilt, alleen is het dan weer raar dat ie dat stationair wel doet!
Kijk eens hoe de auto rijdt als je de LMM eraf haalt rijdt ie dan beter??
En hoe staat het verder met het onderhoud? daar je brandstoffilter al problemen gaf.
20 juni 2018 om 07:22 #18357483Als ik de LMM eraf haal dat doet hij bijna niets meer, loopt hij heel onrustig en kan ik amper gas geven. De waarden van de garage heb ik niet. De foutcodes die ik zelf uitgelezen heb zijn
P0300 – random/multiple cylinder misfire detected
(01) – not present
P0301 – Cylinder 1 misfire detected
(01) – not present
P0303 – Cylinder 3 misfire detected
(01) – present
P0304 – Cylinder 4 misfire detected
(01) – not present
P0305 – Cylinder 5 misfire detected
(01) – not present
20 juni 2018 om 12:20 #18357492Je hebt 6x bougies vervangen en 2x bobine?
Vind dat van die distributie toch een raar verhaal, het is zeker dat ie optijd staat?? Mocht het niet zo zijn krijg je ook dit soort codes.
Welke codes krijg je nu dan als je hem uit leest?
20 juni 2018 om 18:44 #18357519Zal hem vanavond weer even uitlezen. Heb nog even de lmm los gehaald. Dan heeft hij weinig koppel, maar lijkt het probleem iets minder. Ook nogmaals in zijn vrij gas gegeven, dan doet hij normaal, maar bij een paar keer achter elkaar gas geven rommelt hij wel wat. Duid dit dan toch op die nokkenassensor? Benzinefilter nogmaals nagekeken, maar die is schoon en loopt lekker door
21 juni 2018 om 07:36 #18357531Na het loshalen van de LMM gaf hij foutmelding P0700-00 Malfunction indicator request from Transmission control module (TCM). Ook gooide de auto de automaat gelijk in zijn 5 met het wegrijden. Handmatig kon ik hem alleen in zijn 5 of in zijn 2 krijgen. Probleem was niet over, maar geen Cylinder Misfires gehad.
Versnellingsbak geeft P1895-71 Engine torque signal range/performance als foutmelding
Na loshalen nokkenassensor geen verschil, na loshalen klopsensor 2, geen verschil.
Alles weer aangesloten en foutcodes gewist, daarna nogmaals in zijn vrij een paar keer veel gas gegeven (6000 toeren) en dan komen de P0300 en P0301 t/ 305 cylinder misfire weer terug. Dus echt 1 bank die problemen geeft. geen andere foutmeldingen. Zodra de foutmelding komt, hoor je het blok ook heel duidelijk knetteren, neem aan dat dit te maken heeft met de foute ontsteking.
21 juni 2018 om 12:00 #18357539Lmm defect, motor loopt met bijna geen benzine, daarom overslaan cylinders.
22 juni 2018 om 10:05 #18357590Gisteren een lmm op de sloop gehaald, maar deze was defect. Zelfde resultaat als wanneer ik de stekker loshaal, totaal geen fut en alleen versnelling 2 en 5. Gelukkig mag ik hem terug brengen. Automaterialenhandel gebeld, onderdeel moet speciaal besteld worden en is 350 ex btw, das veel geld voor een gok. Toch maar nog een gebruikte testen. Hoop deze morgen binnen te krijgen maar denk dat het na het weekend wordt.
23 juni 2018 om 14:23 #18357635Lmm vervangen en ik merk geen verschil. Wil nu de kat er onder vandaag halen en testrit maken. Daarna dacht ik beide lambdasondes van bank 1 naar bank 2 te verplaatsen. Kijken of het probleem ook verplaatst naar cilinder 2-4-6. Dat kan toch gewoon? Anders nog andere opties?
25 juni 2018 om 09:54 #18357717<p style=”text-align: left;”> Niemand nog een idee?</p>
27 juni 2018 om 11:54 #18357792Gisteren de eerste lambdasonde van bank 1 verwijderd zodat de uitlaatgassen kunnen wegstromen. Daarna testrit en lijkt hij goed te lopen. Ook is er een groot verschil in de hoeveelheid lucht die er uit spruitstuk 1 en 2 komt. Probleem lijkt dan toch echt een verstopte voorkatalysator. Hij zit er ook wat scheef in er er zijn stalen honingraten losgekomen. Ook de kleur is wat vreemd. Van de week de kat leegmaken en dan verder kijken.
3 juli 2018 om 12:33 #18358009Om het verhaal compleet te maken. De voorkatalysator van bank 1 was de boosdoener. Deze was helemaal verstopt. De auto rijdt nu weer en beter dan tevoren. Met een gerust hart op vakantie?
3 juli 2018 om 21:32 #18358028Netjes! Fijne vakantie!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.