Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Vectra 2.5 V6 vs 2.6 V6
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 september 2015 om 22:15 #17273533
Beste opel forum leden,
Ik heb al een tijdje mijn account niet gebruikt maar kan mijn inlog gegevens niet meer terugvinden dus maar een nieuw account aangemaakt.
Heb nu zelf een Vectra A 1.6i uit 1994.
Maar het gaat om het volgende:
Ik kijk rond naar stations en dan valt het op dat de Vectra B extreem goedkoop is. Veel opties (zelfs xenon!) en kosten 3x niks.
Nu zijn er 2 Vectra B stations te koop: eentje is een 2.5 en de ander een 2.6 allebei 170 pk. Welke is beter qua betrouwbaarheid/verbruik/ prestaties etc? En welke maakt het minste toeren op de snelweg? De 2.5 is een 2000 model. en de 2.6 een 2001 model (allebei facelift). De 2.6 is een sport edition 2.
De 2.5 heeft X25XE als motorcode. Heeft 198k gelopen.
De 2.6 heeft Y26SE als motorcode. Heeft 273k gelopen.Welke is beter (effe buiten de km stand om)? Allebei zelfde kleur opties etc. alleen interieur kleur is anders.
Ik rij voornamelijk in de stad wat voor verbruikscijfers kan ik verwachten? Zijn dit zuipende boten of valt dat wel mee? Als ie gemiddeld 1:10 doet vind ik het best.
En om de hoeveel km moet de dist riem vervangen worden?
17 september 2015 om 05:48 #18296322als ik hier zo op het forum gelezen heb is de 2.6 een slechte motor die veel olie wil verbruiken
persoonlijk zou ik voor de 2,5 gaan
wimv6 kan dat wel onderbouwen
keertje investeren in kleprubbers, en hij is weer fijn.
Kwaal van de 2.6 & 3.2 motoren17 september 2015 om 09:14 #18296323Ja kleprubbers is een zwak punt.
Zo ook de 2 1e katalysatoren.
Ze hebben allebij hun punten.
Boj 200.000+km op een 2.6 kan je wel uitgaan van olie verbruik door versleten kleprubbers.
Dure reparatie trouwens.
Bijde motoren hebben hun zwakke punten.
Zo heeft de 2.5 weer de bobine en bougiekabels als zwak punt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 september 2015 om 10:05 #18296324Ok maar buiten de bougiekables en bobines wat voor zwakke punten heeft de 2.5 v6 dan nog? Het is trouwens een halve facelift volgens mij want je hebt het model tot 2000 en na 2000 toch? De 2.5 is volgrns mij tot 2000 geleverd en de 2.6 na 2000?
Wat zou je zelf kiezen als ze zelf rond de 2 ton hebben de 2.5 of 2.6 zelfde uitvoering zelfde opties?
17 september 2015 om 15:05 #18296325Mijn vectra is een b2 met een 2.5 uit mei 2000 en heeft 2 ton gelopen en heb de bobine en kabels al vervange.. Dus zo te lezen zit het dan wel goed..
Ik persoonlijk vind de inlaat van een v6 omega b onderhoudsvriendelijker vergeleken met een vectra spiderweb inlaat.. Want als je jaarlijks je bougies wilt vervangen dan loop je steeds met de klemmen te rotzooien om je inlaatbuizen te verwijderen ..
17 september 2015 om 15:08 #18296326Mijn bougies zitten er al een jaar of 3 in. (50.000km)
Zoveel hinder heb je er dus niet van.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 september 2015 om 15:14 #18296327Ik neem ze standaard jaarlijks mee met de filters en olie etc…
17 september 2015 om 16:24 #18296328Ik heb wel begrepen dat de 2.5 V6 last heeft van rottende oliekoelers waardoor je olie in de kvs krijgt… Komt dit vaker voor? En ik denk dat dat een vrij dure fix is?
17 september 2015 om 16:31 #18296329Prijzig deeltje (300 euro bij fsrs) maar wel goed te doen als je beetje handig bent…
17 september 2015 om 23:45 #18296330Ik had al een RVS koelblok in mijn 2.5.
Normaal is deze van aluminium.
Mijn 3.0-V6 heeft standaard een RVS meegekregen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 september 2015 om 06:02 #18296331En ook bij de 2.6 gaan die warmtewisselaars stuk.
18 september 2015 om 09:52 #18296332Overigens, twijfel ik ook erg over een (ja sorry is een scheldwoord hiero maar goed :) ) Passat 1.8 20v turbo. Die zal zeker wat minder verbruiken maar die zijn een stuk duurder dan de Vectra. En overigens hebben die ook hun eigen problemen (sludge in motor, draagarmen, waterlekkage) maar gelukkig kan ik met mijn pa veel dingen zelf.
Vectra heeft wel 100% betere wegligging en stabiliteit op hoge snelheden dan Passat tenzij die laatste een sportonderstel heeft maar dat is ook logisch. Wat ik echt jammer vind is dat de Vectra B niet is geleverd met een 2.0 turbo, desnoods met minder vermogen (170 pk ofzo). Dan zou dit echt een no brainer zijn. En compact relatief zuinig blok en veel pk’s en trekkracht. Dat is eigenlijk wat ik zoek.
90% van de ritten zullen korte ritten in de stad zijn. Ik ben bang dat zo een V6 best wat gaat verbruiken. Iemand een idee hierover?
Ik denk dat ik binnenkort eens ga proefrijden in beide auto’s (passat en vectra).
18 september 2015 om 15:14 #182963331.8T is waarschijnlijk weinig zuiniger.
Deze staan bekend als onzuinig voor de motorinhoud.
Olieverbruiken willen ze wel.
Turbo’s gaan vaak kapot.Ook storingkjes zijn ze niet vreemd.
Kortom een gewone Volkswagen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 september 2015 om 15:15 #18296334Rij gemiddeld 1 op 7 op LPG met de 3.0 V6 station met automaat, dat is regelmatig (6000km per jaar) met een dikke trailer er achter en veel stadsverkeer en in totaal 25000km per jaar.
18 september 2015 om 15:28 #18296335Met alleen stadsritjes doe ik 450 km op 65 liter met me v6 met een wisselende rijstijl.. Dus rustig en soms met een warme motor het gas erop als het stoplicht op groen gaat…
Ik heb een diamant sport.. Dus met een sport onderstel en ik kan je zeggen dat die verdomt lekker op de weg kleeft inbochten… Op snelwegen doe ik 700 km op 65 liter en de v6 heeft een lekker koppelgebied… Hij gaat naar mijn zeggen net zo makkelijk van 50 naar 100 als van 100 naar 200 dus er zit zeker wel trekkracht genoeg in voor zijn ruime 1400 kilo18 september 2015 om 17:17 #18296336Korte ritjes 1op10 (veel stad).
Lange ritten zo’n 1op12 / 1op13.
Mijn gemiddelde over 60.000km is 1op11,1 op benzine.Vectra-B 3.0-V6 (Y30SE) caravan CDX met 2.0DTi (Y20DTH) handgeschakelde versnellingsbak.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 september 2015 om 19:48 #182963372.5 is zeker betrouwbaarder dan de 2.6 dat is gewoon een rot motor met in de omega een irritante gaspedaal response, schijnt door het drive by wire te komen.
2.6 db riem en klepseals is € 1400,00 weg.
18 september 2015 om 20:06 #18296338@remutr wrote:
2.5 is zeker betrouwbaarder dan de 2.6 dat is gewoon een rot motor met in de omega een irritante gaspedaal response, schijnt door het drive by wire te komen.
2.6 db riem en klepseals is € 1400,00 weg.
ik dacht ergens o gevangen te hebben dat bij de 2.5 omega b de kleppendeksel problemen geeft soms en die vaak verwisseld worden met die van een vectra die van aluminium zijn..
wat nog wel eens een kwaal kan zijn maar dat is niet specifiek een 2.5 is de EGR.. de 2.6 en 3.2 hebben dat niet de 2.5 en 3.0 wel.. maar die zijn makkelijk af te doppen
19 september 2015 om 07:14 #18296339Kleppendeksel pakking word door de VOD 1 keer vervangen door het juiste model en dan heb je er geen omkijken meer naar.
Egr klopt die moet je eigenlijk bij elke opel afdoppen.Daarom zijn die motoren ook 100X beter dan Opels moderne v6 motoren.
19 september 2015 om 16:11 #18296340Kleppendeksels en pakkingen blijven hetzelfde ook de vervangers.
We hebben ze vaker lekkend van de dealer terug gekregen en dan dicht.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 september 2015 om 16:32 #18296341in 225000 km heeft de 2.5 maar 1 setje gebruikt, gebruikte een druppel olie.
zijn gewoon top motoren.
19 september 2015 om 16:34 #18296342Ik heb rond de 200.000 km de bobine , bougiekabels en kleppendeksel pakkingen vervangen.. Pakkingen worden hard na een tijd en dichten dan niet meer af.. Ik zie dit niet echt als een kwaal.. Het kan bij elke auto gebeuren…
20 september 2015 om 08:17 #18296343Krom trekkende kunstof kleppendeksel zijn dan ook vaker het probleem dan de pakking zelf.
Daar hebben de Aluminium deksels van de Vectra-B veel minder last van.
Mijn originele klepdekselpakkingen waren nog dicht, en niet eens zwetende bij 205.000km.
Heb mijn deksels moeten overzetten op de nieuwe motor van mijn Vectra (ivm ombouw naar 3.0-V6
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
15 december 2015 om 22:09 #18296344Wil hier even een update plaatsen. Plannen zijn veranderd. Ga zelf helemaal geen andere auto kopen nu.
Mijn Vectra A 1.6i x16sz rijd als een trein, ik ga gewoon lekker verder ermee rijden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.