Vectra 2.2 DTI Automaat vraagje

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra 2.2 DTI Automaat vraagje

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257489
    Deperik
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 November 2007

      Ik ben sinds Februari weer trotse bezitter van een Opel.
      Ditmaal een Vectra GTS 2.2 DTI Automaat.

      Nu merk ik op dat als ik gas los laat de automaat in de vrij schakelt. Is dit normaal?
      Ik heb wel eens eerder automaat gereden maar hierbij is mij dit nog niet echt opgevallen.
      Doordat de automaat steeds vrij (bij gas los) en inschakelt (bij gas geven) is het doseren niet echt makkelijk.
      Dit is vooral irritant als je op een 80km/u weg rijdt achter iemand aan.
      Een vriend van mij rijdt een Astra 1.8 Automaat uit 2005 en zegt dit probleem niet te hebben.

      Verder schakelt de automaat gewoon goed en soepel.

      #18139459
      JeroenCT
        Lid sinds:
        5 October 2012

        Is dat altijd?

        Ik heb het, denk ik, enkel in derde versnelling.

        #18139460
        yentl5552
          Lid sinds:
          23 September 2011

          Ja dat is naar mijn weten normaal.
          Vind het juist makkelijk, je kan dan juist net zo lang uitrollen
          Zet hem eens in de sportstand dan houdt hij hem als het goed is wel vast in de versnelling of als je hem handmatig in een versnelling zet.

          Al weet ik niet hoe het zit bij 80km/u dan zou je koppel omvormer koppeling ingeschakeld moeten zijn zodat hij niet los koppelt.
          of je hebt natuurlijk een Semi automaat.

          #18139461
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            hij schakelt NIET naar neutraal, maar juist een versnelling hoger… maar 4 dus..

            @ yentl5552: nadeel hiervan is dat er heel weinig gebruik word gemaakt van de ”uitloopregeling”*

            * de uitloopregeling is een systeem die ervoor zorgt dat bij uitrollen 0,0liter benzine word ingespoten.
            nadeel is dat dit onder de 1200 toeren niet werkt (benzine motor), en bij dit doorschakelen valt ie meestal onder deze 1200 toeren en verbruik je dus wel brandstof bij het uitrollen, kijk maar eens op de Verbruiks Computer. (Momentaal Verbruik (MOM VERBR.))

            Willem

            #18139462
            Deperik
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 November 2007

              @ yentl5552: ik heb er geen sportstand op zitten, enkel een winterstand.

              Het probleem is volgens mij dat omdat het een 5-traps automaat is het schakeltijdstip ongeveer rond de 80km/u zit.
              Als ik 80 rijdt zit hij in de 5e versnelling met nog geen 1500 toeren. Dan moet ik met een fluwelen teentje gas geven.
              Bij iets te ver gas los, schakelt de bak naar vrij (lijkt mij omdat het toerental naar 800 zakt en de auto vrij uitrolt).
              Dan weer iets gas bijgeven en de bak schakelt weer in “5”.
              Op de snelweg heb ik dit probleem niet omdat je in een hoger toerenbereik zit.

              Dit is dus vooral lastig als ik in een “groepje” van meerdere auto’s op een 80km weg rijd, want dan wil ik niet telkens de rem hoeven gebruiken, maar juist anticiperen.

              #18139463
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Bak schakelt NIET naar vrij, maar gewoon door naar de laatste versnelling!!

                Willem

                #18139464
                Deperik
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 November 2007

                  @wim-v6: Hoe werkt dit in de 5 dan? Er is geen versnelling meer om naar door te schakelen. En toch bij gas los (ca. 80km/u) rolt de auto uit en zakt het toerental naar 800-900 toeren, bij gelijke versnelling en snelheid zou hij niet in toeren kunnen zakken naar mijn inziens.
                  Bij hogere snelheden (lees; snelweg) blijft de auto wel gewoon “in de versnelling” zoals ik het dan maar even noem. Bij 120km/u bij gas los toert de motor gewoon vanaf 2000 toeren rustig af (zonder uitrollen).

                  Verder nog even een vraag: Hij loopt stationair ca. 800-900 toeren, is dit niet wat hoog voor een diesel?

                  #18139465
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Slip van de koppelomvormer (Torque Converter).

                    Ook al rijdt je op de Lock-up, deze gaat er altijd af bij gas los.. en dan vallen de toeren naar beneden..

                    Schakelt 100% niet vrij, al lijkt het bijna wel zo..

                    Willem

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.