Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra 1.9CDTI roet enorm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2011 om 20:39 #17236232
Hallo allemaal,
mijn roetfilter zat enorm verstop. Eerst na de dealer gebracht, deze heeft deze laten regeneren. Na 1 dag gereden te hebben roetfilter weer dicht. Zelf heb ik een nieuw roetfilter besteld, en deze zat ook na 1 dag dicht.
Nu heb ik denk ik het nieuwe roetfilter gesloopt, want alles komt er nu aan de achterkant uit. Maar wat roet de auto enorm. Ik weet wel zeker dat de auto zo niet door de APK komt. De olie is na 8000km vervangen (dure hobby met 5w30), aangezien het pijl 2-3 cm te hoog was (veel brandstof menging). Bij mijn garage stond een mazda 5, waarvan al voor de tweede keer de krukas was kapotgelopen, ivm de dieselmening met de olie. Van mij mogen ze die hele milieu troep van de auto af halen, niets meer dan trammelant.
Ik heb tevens Vpower getankt in plaats van de normale pomp die ik gebruik. Alleen blijft de auto erg roeten, met name bij het optrekken.
Wat kunnen de oorzaken zijn?. bv kapotte verstuiver, brandstofpomp, olie aanzuigen (turbo?). en heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb een beetje de k*t erin, en heb de auto nog net niet in de fik gestoken, maar weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben er echt klaar mee. De garage heeft tot nu niks gevonden, behalve dat het filter verstopt zit en het oliepeil te hoog is.
Ik rij elke dag naar apeldoorn, dit is 150 km per dag. De auto wordt goed warm. Ik ben 2x 1 uur is duitsland wezen blazen, 220 was geen probleem, alleen het roetprobleem blijft. Voorheen was de het uitlaatspruitstuk volledig schoon, nu is deze helemaal zwart. De auto loopt goed, alleen bij het optrekken, en de kick down komt er een eeeenorme pluim uit.
Alvast bedankt voor de reacties. Gr. Joris
1 mei 2011 om 06:18 #17863723Kijk laat eens nakijken of je wervelkleppen nog wel werken. Als die niet meer bewegen dan roet hij ook veel meer.
1 mei 2011 om 07:18 #17863724Klinkt niet goed! Maar olie pijl te hoog door brandstof vermenging is zekers niet goed voor je DPF. Staat zelfs in mijn handboek dat je beter een iets te laag dan een iets te hoog oliepijl kunt hebben omdat anders je DPF naar de kloot gaat. Met al die roet uitstoot bij kickdown denk ik eerder dat je turbo idd olie aanzuigt en er ook een hoop olie in de koeler terecht zal komen. Hoe ziet je koelvloeistof er van kleur uit? En check je luchtfilter eens, en is je Carterontluchting helemaal nat? Allemaal indicaties dat er te veel olie aanzuiging is waar die niet moet zijn. Te hoge pijl legt een enorme druk op je keeringen en pakkingen, zie je verhaal met die Mazda….. Hoop dat je snel de oorzaak te pakken hebt.
Succes en safe driving Jurgen.
1 mei 2011 om 10:50 #17863725Wervelkleppen zijn al vervangen. Ikzelf neig ook naar de turbo, want het is inderdaad alleen met de kick down.
De carteronluchting is inderdaad helemaal nat, deze is schoongemaakt tijdens de laatste oliewissel.
Koelvloeistof heeft een goede kleur, ook het peil is goed. Luchtfilter zal ik eens nakijken. Ik zal ook een kijken of de intercooler niet vol staat.
Kan het niet zo zijn dat de EGR open blijft staat o.i.d.?. Ikzelf heb deze een keer schoongemaakt, maar ik krijg geen storing op de EGR. Ik krijg zelf helemaal geen foutmeldingen meer.
Gr. Joris
1 mei 2011 om 11:04 #17863726Ik zou de cilinderdruk eens laten controleren door je garage.
Want het kan niet zomaar zijn dat er diesel in de olie terecht komt, ook niet bij het regenereren.De turb op zichzelf veroorzaakt dit probleem niet, ik denk eerder dat dit een probleem met een zuigerveer oid is. Door de hogere turbodruk krijg je dan meer blow-by.
Wat je even als tussenoplossing kan doen, om te zorgen dat dit probleem niet nog meer schade veroorzaakt is een stuk tuinslang aan je carterontluchting hangen, en deze daan naar de onderkant van de auto leiden. Zo voorkom je dat er te veel troep in je intercooler komt, en dat er onsamenpersbare olie in je zuigerskomt en op die manier nog meer schade veroorzaakt, zo lang de oorzaak van je probleem nog niet gevonden is.
1 mei 2011 om 11:52 #17863727Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.
Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.
Ik heb ook de slang naar het inlaatspruitstuk losgehaald, deze is aan de binnenkant een klein beetje nat (droop niet) van olie. Maar volgens mij is dit normaal bij een turbo.
Ik laat de auto komende week maar staan tot dinsdag, en dan moeten ze in de garage maar verder kijken. Ik weet het ook niet.
De slang aan het carteronluchting, hoe voorkomt je daarmee dan dat de olie in de intercooler komt o.i.d.?.
Gr. Joris
2 mei 2011 om 11:21 #17863728Even over het olie peilen:
Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door
[*]het instructieboekje
[*]de dealer
[*]Autodata v3.18
zeggen ze allemaal hetzelfde:
Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.
Rij een rondje, 10 min laten staan en dan olie peilen dan schrik je….
Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.
Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.
Zeg het maar wat er niet klopt2 mei 2011 om 11:36 #17863729Wat is eigenlijk de kmstand van je vectra ?
Als ie zo enorm roet is het denk ik geen olie-verbruik of verbranding. Dat is meer blauwe rook en ruik je ook.
Zwarte rook is meestal (te veel) brandstof, want je zegt ook al dat je inlaat kanaal redelijk schoon is.
Dus denk aan: verkeerde afstelling motor management, lekkende verstuiver, lmm, vervuild luchtfilter, vervuild brandstof filter, etc etc.
Heb je geen OPCom? kun je zelf misschien ook al wat zien…Succes.
PS, vroegah zei men altijd: Roet is Goet :mrgreen:2 mei 2011 om 15:16 #17863730Wat moet ik uitlezen met opcom. Ikzelf heb wel een setje.
Roet is inderdaad goed, alleen niet voor een auto met een DPF op het kenteken die gekeurd moet worden.
Het is geen blauwe rook o.i.d., echt gewoon roet. Dit is wel alleen in het turbo gebied.
Bedankt voor alle reacties.
Gr. Joris
2 mei 2011 om 16:25 #17863731@Henkieo wrote:
Even over het olie peilen:
Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door
[*]het instructieboekje
[*]de dealer
[*]Autodata v3.18
zeggen ze allemaal hetzelfde:
Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.
Rij een rondje, 10 min laten staan en dan olie peilen dan schrik je….
Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.
Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.
Zeg het maar wat er niet kloptBen je niet in de war met de koelvloeistof bij die 3 liter Vec C?
Mijn handboek schrijft 7,25 motorolie voor en 8,3 koelvloeistof.
Mijn VOD en ook mijn handboek schrijven expliciet voor dat de olie niet boven de bovengrens op de peilstok mag staan, dit in verband met kans op motorschade en schade aan het DPF. Is er iemand die weet of er een verschil in waarde zit tussen de OPCOM en de TECH2? Daar ben ik wel benieuwd naar.Safe driving Jurgen.
4 mei 2011 om 17:29 #17863719@Jorisor: lees eerst eens uit met de OPCom op foutcodes, misschien is de brandstof druk wel te hoog…
@Jurgen: Het is echt 8,25 liter olie wat er in gaat (inclusief oliefilter vervangen, zonder is het idd 7,25liter)
Ik ben gestopt bij 7,5 liter en nou staat de peilstok 1,5cm boven max en OPCom zegt oliepeil laag
Maar; toen ik de oude olie aftapte zei OPCom oliepeil goed, en de hoeveelheid die ik eruithaalde paste net niet in een 5 liter flacon.4 mei 2011 om 17:30 #17863718Heb je al compressietest gedaan bij je dealer of garage, Jorisor?
4 mei 2011 om 21:40 #178637328,25 liter olie bij een Z19DT?????
Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie
5 mei 2011 om 07:10 #17863733ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!
5 mei 2011 om 07:57 #17863734@mrmonkey wrote:
8,25 liter olie bij een Z19DT?????
Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie
@speaker wrote:
ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!
We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:
Safe driving Jurgen
5 mei 2011 om 08:50 #17863735@jraaf wrote:
@speaker wrote:
ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!
We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:
Safe driving Jurgen
Ik reageerde op deze tekst Raafie !
@jorisor wrote:Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.
Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.
Gr. Joris
:P
5 mei 2011 om 18:39 #17863736De titeltopic is toch iets over een 1.9CDTI waar staat dat dit over een 3.0 gaat
5 mei 2011 om 19:18 #17863737Een lek in de intercooler kan ook zijn. ook weken lopen zoeken tot het ineens ging fluiten tussen de interkoeler uit. controleer je interkoeler of er ergens een zwart roetvlekje op te vinden is. Heb ook redelijk wat prul gehad toen de vectra nimmer wou regeneren. Ik heb die roetfilter ook al vervloekt. Eerst EGR die maar half werkte, 1van de 2 luchtbuizen die de druk voor en achter van de roetfilter meten verstopt, Roetfilter moeten uitstomen toen. toen intercooler kapot geblazen. gevolg van het roeten, roetfilter weer verstopt. dus weer ervanonder om uit te stomen. en tot nu toe gaat alles goed
We hebben wel eerst gepropeerd de roetfilter laten te regeneren in de garage (kunnen ze de temp hooger laten gaan dan als die het zelf doet)
als die drukbuisjes verstopt zitten geeft i wel een foutmelding
5 mei 2011 om 19:18 #17863738Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !
maarja… t blijft een 1.9CDTi
5 mei 2011 om 20:03 #17863739@speaker wrote:
Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !
maarja… t blijft een 1.9CDTi
Da’s ook weer waar. :lol:
En idd, 4.3 tot aan 4.5 in de 4 cilinderT :afro
Ik zou in ieder geval eerst proberen te achterhalen waarom je oliepijl stijgt…. Duidt volgens mij idd op niet samenpersende vloeistoffen in je carter en olie omloop en da’s zeer slecht voor al je keeringen en lagers en pakkingen.Safe driving Jurgen
6 mei 2011 om 13:25 #17863740Even een tussenupdate.
Aanstaande dinsdag gaat de auto naar de garage.Het roeten is minder geworden, nu alleen nog met plankgas komt er een grote zwarte pluim uit. Nog geen compressietest gedaan. Zal hier dinsdag om vragen. Wel V power getankt, en Wynns injector cleaner in de tank gegooid. Ik zit misschien te denken aan slechte brandstof.
Oliepeil staat nog steeds hoog. Ik zal dit ook nog een vragen.
Intercooler nalopen. Er komen toch geen uitlaatgassen in de intercooler?.Gr. Joris
6 mei 2011 om 15:24 #17863722Nee, geen uitlaatgassen, maar wel alle dampen uit de carterontluchting.
6 mei 2011 om 21:09 #17863715Net even op de factuur van de olieverversing 5.25 liter olie 5W40.
Dus een liter te veel. Waarschijnlijk ook bij de beurt van 8000 dz km geleden.
Gr. Joris
7 mei 2011 om 10:20 #17863741Vandaag met de garage gebeld.
het verhaal verteld van de 4.3 liter. De garagehouder zij dat 5.25 normaal is, en dat zij dit ook bij andere auto’s doen.
Thuis in de Haynes handleiding gekeken, en wat zie ik daar, nogmaals 4.3 liter. Garage weer gebeld, deze schrok ervan, en heeft voor de zekerheid de bevriende opel dealer gebeld, en inderdaad er moet 4.3 liter in.
Garage verontschuldigde zich, en zorg ervoor dat het teveel olie eruit gezogen wordt. Tevens wilde hij mij ergens mij tegemoet komen. Ik ben dus benieuwd. Ik verwijt het ze niet, als ze het op een nette manier afhandelen.
Ik rij al 80.000km en heb de auto en de vorige daar in onderhoud (ook 100.000km). Maar voor het eerste erge problemen met het roetfilter etc.
Gr. Joris
8 mei 2011 om 13:06 #17863742@speaker wrote:
Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !
maarja… t blijft een 1.9CDTi
Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !
Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.
Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:
De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens…..
En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.