Vectra 1.9CDTI roet enorm

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra 1.9CDTI roet enorm

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236232
    jorisor
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Hallo allemaal,

      mijn roetfilter zat enorm verstop. Eerst na de dealer gebracht, deze heeft deze laten regeneren. Na 1 dag gereden te hebben roetfilter weer dicht. Zelf heb ik een nieuw roetfilter besteld, en deze zat ook na 1 dag dicht.

      Nu heb ik denk ik het nieuwe roetfilter gesloopt, want alles komt er nu aan de achterkant uit. Maar wat roet de auto enorm. Ik weet wel zeker dat de auto zo niet door de APK komt. De olie is na 8000km vervangen (dure hobby met 5w30), aangezien het pijl 2-3 cm te hoog was (veel brandstof menging). Bij mijn garage stond een mazda 5, waarvan al voor de tweede keer de krukas was kapotgelopen, ivm de dieselmening met de olie. Van mij mogen ze die hele milieu troep van de auto af halen, niets meer dan trammelant.

      Ik heb tevens Vpower getankt in plaats van de normale pomp die ik gebruik. Alleen blijft de auto erg roeten, met name bij het optrekken.

      Wat kunnen de oorzaken zijn?. bv kapotte verstuiver, brandstofpomp, olie aanzuigen (turbo?). en heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb een beetje de k*t erin, en heb de auto nog net niet in de fik gestoken, maar weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik ben er echt klaar mee. De garage heeft tot nu niks gevonden, behalve dat het filter verstopt zit en het oliepeil te hoog is.

      Ik rij elke dag naar apeldoorn, dit is 150 km per dag. De auto wordt goed warm. Ik ben 2x 1 uur is duitsland wezen blazen, 220 was geen probleem, alleen het roetprobleem blijft. Voorheen was de het uitlaatspruitstuk volledig schoon, nu is deze helemaal zwart. De auto loopt goed, alleen bij het optrekken, en de kick down komt er een eeeenorme pluim uit.

      Alvast bedankt voor de reacties. Gr. Joris

      #17863723
      yzf1kr
        Lid sinds:
        3 January 2005

        Kijk laat eens nakijken of je wervelkleppen nog wel werken. Als die niet meer bewegen dan roet hij ook veel meer.

        #17863724
        jraaf
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2008

          Klinkt niet goed! Maar olie pijl te hoog door brandstof vermenging is zekers niet goed voor je DPF. Staat zelfs in mijn handboek dat je beter een iets te laag dan een iets te hoog oliepijl kunt hebben omdat anders je DPF naar de kloot gaat. Met al die roet uitstoot bij kickdown denk ik eerder dat je turbo idd olie aanzuigt en er ook een hoop olie in de koeler terecht zal komen. Hoe ziet je koelvloeistof er van kleur uit? En check je luchtfilter eens, en is je Carterontluchting helemaal nat? Allemaal indicaties dat er te veel olie aanzuiging is waar die niet moet zijn. Te hoge pijl legt een enorme druk op je keeringen en pakkingen, zie je verhaal met die Mazda….. Hoop dat je snel de oorzaak te pakken hebt.

          Succes en safe driving Jurgen.

          #17863725
          jorisor
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Wervelkleppen zijn al vervangen. Ikzelf neig ook naar de turbo, want het is inderdaad alleen met de kick down.

            De carteronluchting is inderdaad helemaal nat, deze is schoongemaakt tijdens de laatste oliewissel.

            Koelvloeistof heeft een goede kleur, ook het peil is goed. Luchtfilter zal ik eens nakijken. Ik zal ook een kijken of de intercooler niet vol staat.

            Kan het niet zo zijn dat de EGR open blijft staat o.i.d.?. Ikzelf heb deze een keer schoongemaakt, maar ik krijg geen storing op de EGR. Ik krijg zelf helemaal geen foutmeldingen meer.

            Gr. Joris

            #17863726
            yzf1kr
              Lid sinds:
              3 January 2005

              Ik zou de cilinderdruk eens laten controleren door je garage.
              Want het kan niet zomaar zijn dat er diesel in de olie terecht komt, ook niet bij het regenereren.

              De turb op zichzelf veroorzaakt dit probleem niet, ik denk eerder dat dit een probleem met een zuigerveer oid is. Door de hogere turbodruk krijg je dan meer blow-by.

              Wat je even als tussenoplossing kan doen, om te zorgen dat dit probleem niet nog meer schade veroorzaakt is een stuk tuinslang aan je carterontluchting hangen, en deze daan naar de onderkant van de auto leiden. Zo voorkom je dat er te veel troep in je intercooler komt, en dat er onsamenpersbare olie in je zuigerskomt en op die manier nog meer schade veroorzaakt, zo lang de oorzaak van je probleem nog niet gevonden is.

              #17863727
              jorisor
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

                Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

                Ik heb ook de slang naar het inlaatspruitstuk losgehaald, deze is aan de binnenkant een klein beetje nat (droop niet) van olie. Maar volgens mij is dit normaal bij een turbo.

                Ik laat de auto komende week maar staan tot dinsdag, en dan moeten ze in de garage maar verder kijken. Ik weet het ook niet.

                De slang aan het carteronluchting, hoe voorkomt je daarmee dan dat de olie in de intercooler komt o.i.d.?.

                Gr. Joris

                #17863728
                Henkieo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 February 2011

                  Even over het olie peilen:
                  Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door
                  [*]het instructieboekje
                  [*]de dealer
                  [*]Autodata v3.18
                  zeggen ze allemaal hetzelfde:
                  Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.
                  Rij een rondje, 10 min laten staan en dan olie peilen dan schrik je….
                  Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.

                  Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.
                  Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.
                  Zeg het maar wat er niet klopt

                  #17863729
                  Henkieo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 February 2011

                    Wat is eigenlijk de kmstand van je vectra ?
                    Als ie zo enorm roet is het denk ik geen olie-verbruik of verbranding. Dat is meer blauwe rook en ruik je ook.
                    Zwarte rook is meestal (te veel) brandstof, want je zegt ook al dat je inlaat kanaal redelijk schoon is.
                    Dus denk aan: verkeerde afstelling motor management, lekkende verstuiver, lmm, vervuild luchtfilter, vervuild brandstof filter, etc etc.
                    Heb je geen OPCom? kun je zelf misschien ook al wat zien…

                    Succes.
                    PS, vroegah zei men altijd: Roet is Goet :mrgreen:

                    #17863730
                    jorisor
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Wat moet ik uitlezen met opcom. Ikzelf heb wel een setje.

                      Roet is inderdaad goed, alleen niet voor een auto met een DPF op het kenteken die gekeurd moet worden.

                      Het is geen blauwe rook o.i.d., echt gewoon roet. Dit is wel alleen in het turbo gebied.

                      Bedankt voor alle reacties.

                      Gr. Joris

                      #17863731
                      jraaf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 January 2008

                        @Henkieo wrote:

                        Even over het olie peilen:
                        Bij mijn beide opels vervang ik altijd zelf de olie. Als ik de carters dan vul met de voorgeschreven hoeveelheid door
                        [*]het instructieboekje
                        [*]de dealer
                        [*]Autodata v3.18
                        zeggen ze allemaal hetzelfde:
                        Inclusief filtervervanging Omega 5.75 liter olie, Inclusief filtervervanging Vectra 8.25 liter olie.
                        Rij een rondje, 10 min laten staan en dan olie peilen dan schrik je….
                        Echt allebei staan dan zeker 2 cm boven max op de peilstok !! Ga je naar de dealer; die zegt is helemaal okee is normaal en een bekend euvel.

                        Bij de Vectra kan ik het oliepeil uitlezen met OPCom, als ik die vul tot aan max op de peilstok zegt OPCom oliepeil laag.
                        Bij de Omega begint de boordcomputer te piepen over oliepeil als de peilstok wat anders zegt.
                        Zeg het maar wat er niet klopt

                        Ben je niet in de war met de koelvloeistof bij die 3 liter Vec C?
                        Mijn handboek schrijft 7,25 motorolie voor en 8,3 koelvloeistof.
                        Mijn VOD en ook mijn handboek schrijven expliciet voor dat de olie niet boven de bovengrens op de peilstok mag staan, dit in verband met kans op motorschade en schade aan het DPF. Is er iemand die weet of er een verschil in waarde zit tussen de OPCOM en de TECH2? Daar ben ik wel benieuwd naar.

                        Safe driving Jurgen.

                        #17863719
                        Henkieo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 February 2011

                          @Jorisor: lees eerst eens uit met de OPCom op foutcodes, misschien is de brandstof druk wel te hoog…


                          @Jurgen
                          : Het is echt 8,25 liter olie wat er in gaat (inclusief oliefilter vervangen, zonder is het idd 7,25liter)
                          Ik ben gestopt bij 7,5 liter en nou staat de peilstok 1,5cm boven max en OPCom zegt oliepeil laag
                          Maar; toen ik de oude olie aftapte zei OPCom oliepeil goed, en de hoeveelheid die ik eruithaalde paste net niet in een 5 liter flacon.

                          #17863718
                          Henkieo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 February 2011

                            Heb je al compressietest gedaan bij je dealer of garage, Jorisor?

                            #17863732
                            mrmonkey
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 February 2006

                              8,25 liter olie bij een Z19DT?????

                              Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie

                              #17863733
                              speaker
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 March 2007

                                ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

                                #17863734
                                jraaf
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 January 2008

                                  @mrmonkey wrote:

                                  8,25 liter olie bij een Z19DT?????

                                  Volgens mij moet er niet meer in dan 4,3 liter motorolie

                                  @speaker wrote:

                                  ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

                                  We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:

                                  Safe driving Jurgen

                                  #17863735
                                  speaker
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 March 2007

                                    @jraaf wrote:

                                    @speaker wrote:

                                    ik heb gister olie vervangen+ filter ( tussentijds-15.000km-beurtje ) , maar volgens de gegevens gaat er 4,3 ltr. in ! Na ff gelopen te hebben en gemeten heb ik er nog een heel klein beetje bij gedaan.. dus niet meer dan 4,5 Ltr. !!

                                    We hebben het hier over een 3 liter diesel :roll:

                                    Safe driving Jurgen

                                    Ik reageerde op deze tekst Raafie !
                                    @jorisor wrote:

                                    Net even het oliepeil gecontroleerd. Staat iets boven het bovenste peil, ca 0.5cm. Maar de auto staat ook niet helemaal waterpas.

                                    Hoeveel olie moet erin. Ik geloof dat de garage er 5.2ltr in heeft gedaan.

                                    Gr. Joris

                                    :P

                                    #17863736
                                    mrmonkey
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      22 February 2006

                                      De titeltopic is toch iets over een 1.9CDTI waar staat dat dit over een 3.0 gaat

                                      #17863737
                                      CORSA2L16VALVE
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Een lek in de intercooler kan ook zijn. ook weken lopen zoeken tot het ineens ging fluiten tussen de interkoeler uit. controleer je interkoeler of er ergens een zwart roetvlekje op te vinden is. Heb ook redelijk wat prul gehad toen de vectra nimmer wou regeneren. Ik heb die roetfilter ook al vervloekt. Eerst EGR die maar half werkte, 1van de 2 luchtbuizen die de druk voor en achter van de roetfilter meten verstopt, Roetfilter moeten uitstomen toen. toen intercooler kapot geblazen. gevolg van het roeten, roetfilter weer verstopt. dus weer ervanonder om uit te stomen. en tot nu toe gaat alles goed

                                        We hebben wel eerst gepropeerd de roetfilter laten te regeneren in de garage (kunnen ze de temp hooger laten gaan dan als die het zelf doet)

                                        als die drukbuisjes verstopt zitten geeft i wel een foutmelding

                                        #17863738
                                        speaker
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 March 2007

                                          Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

                                          maarja… t blijft een 1.9CDTi

                                          #17863739
                                          jraaf
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 January 2008

                                            @speaker wrote:

                                            Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

                                            maarja… t blijft een 1.9CDTi

                                            Da’s ook weer waar. :lol:
                                            En idd, 4.3 tot aan 4.5 in de 4 cilinderT :afro
                                            Ik zou in ieder geval eerst proberen te achterhalen waarom je oliepijl stijgt…. Duidt volgens mij idd op niet samenpersende vloeistoffen in je carter en olie omloop en da’s zeer slecht voor al je keeringen en lagers en pakkingen.

                                            Safe driving Jurgen

                                            #17863740
                                            jorisor
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Even een tussenupdate.

                                              Aanstaande dinsdag gaat de auto naar de garage.Het roeten is minder geworden, nu alleen nog met plankgas komt er een grote zwarte pluim uit. Nog geen compressietest gedaan. Zal hier dinsdag om vragen. Wel V power getankt, en Wynns injector cleaner in de tank gegooid. Ik zit misschien te denken aan slechte brandstof.

                                              Oliepeil staat nog steeds hoog. Ik zal dit ook nog een vragen.
                                              Intercooler nalopen. Er komen toch geen uitlaatgassen in de intercooler?.

                                              Gr. Joris

                                              #17863722
                                              yzf1kr
                                                Lid sinds:
                                                3 January 2005

                                                Nee, geen uitlaatgassen, maar wel alle dampen uit de carterontluchting.

                                                #17863715
                                                jorisor
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Net even op de factuur van de olieverversing 5.25 liter olie 5W40.

                                                  Dus een liter te veel. Waarschijnlijk ook bij de beurt van 8000 dz km geleden.

                                                  Gr. Joris

                                                  #17863741
                                                  jorisor
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    Vandaag met de garage gebeld.

                                                    het verhaal verteld van de 4.3 liter. De garagehouder zij dat 5.25 normaal is, en dat zij dit ook bij andere auto’s doen.

                                                    Thuis in de Haynes handleiding gekeken, en wat zie ik daar, nogmaals 4.3 liter. Garage weer gebeld, deze schrok ervan, en heeft voor de zekerheid de bevriende opel dealer gebeld, en inderdaad er moet 4.3 liter in.

                                                    Garage verontschuldigde zich, en zorg ervoor dat het teveel olie eruit gezogen wordt. Tevens wilde hij mij ergens mij tegemoet komen. Ik ben dus benieuwd. Ik verwijt het ze niet, als ze het op een nette manier afhandelen.

                                                    Ik rij al 80.000km en heb de auto en de vorige daar in onderhoud (ook 100.000km). Maar voor het eerste erge problemen met het roetfilter etc.

                                                    Gr. Joris

                                                    #17863742
                                                    Henkieo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      26 February 2011

                                                      @speaker wrote:

                                                      Henkio begint in eens over een 3.0 ! en 7 ltr olie !

                                                      maarja… t blijft een 1.9CDTi

                                                      Dan lees je mijn verhaal niet goed, Speaker !
                                                      Heb alleen duidelijk gemaakt waar bij mij een probleem zit.
                                                      Als je hier ook verder leest zie dat iedereen dus tegen het probleem aanloopt wat ie nou geloven moet:
                                                      De peilstok, de dealer, het boekje, OPCom of allround autogegevens…..
                                                      En wat geloof jij dan Speaker? Je peilstok?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.