Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vec C1 SW met IPF van EDS
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 september 2009 om 17:21 #17519601
origineel gepost door paazhaaz
Yep:Uitlaat eronder uit gehaald.
Kat + roetfilter lospakken.
Slijpschijf in het roetfilter gedeelte.
Uitkappen met hamer en beitel.
Dichtlassen en weer terughangen.Staat ook beschreven in:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=109627&page=1#pid1460213
Wat betreft de keuring. Da’s even afwachten. Volgende week wordt ie gekeurd. Naar mijn weten zijn de APK normen voor auto’s met roetfilter nog niet zo strak.
Van de sensor heb ik nu geen last meer. Deze geeft continue 0 kPa drukverschil. Dit betekent ook dat er dus tijdens het rijden GEEN regeneratie meer plaats vindt.
Anders kun je altijd met de TECH2 het een en ander laten omprogrammeren door de VOD.
Hey da’s hoopvol. Ik benieuwd hoe het op de keuring afloopt. Heb jij ook je EGR uit laten zetten of is die nog vol in befrijf? Laat je ‘t ff weten van de keuring.
Safe driving Jurgen.
7 september 2009 om 17:38 #17519602origineel gepost door jraaf
Hey da’s hoopvol. Ik benieuwd hoe het op de keuring afloopt. Heb jij ook je EGR uit laten zetten of is die nog vol in befrijf? Laat je ‘t ff weten van de keuring.
Safe driving Jurgen.
EGR staat nog gewoon aan. K’wist niet eens dat dat kon ivm canbus / motorstoring.
Zodra dat ie gekeurd is, zal ik de gemeten waarden t.o.v. de spec’s wel even doorgeven.7 september 2009 om 19:24 #17519603origineel gepost door paazhaaz
origineel gepost door jraaf
Hey da’s hoopvol. Ik benieuwd hoe het op de keuring afloopt. Heb jij ook je EGR uit laten zetten of is die nog vol in befrijf? Laat je ‘t ff weten van de keuring.
Safe driving Jurgen.
EGR staat nog gewoon aan. K’wist niet eens dat dat kon ivm canbus / motorstoring.
Zodra dat ie gekeurd is, zal ik de gemeten waarden t.o.v. de spec’s wel even doorgeven.Bij EDS hebben ze dit in hun tuning programmatuur verwerkt, ik heb ‘m nu dus uit staan, lekkere schone lucht voor de motor:afro
Safe driving Jurgen
8 september 2009 om 16:33 #17519604origineel gepost door jraaf
origineel gepost door paazhaaz
origineel gepost door jraaf
Hey da’s hoopvol. Ik benieuwd hoe het op de keuring afloopt. Heb jij ook je EGR uit laten zetten of is die nog vol in befrijf? Laat je ‘t ff weten van de keuring.
Safe driving Jurgen.
EGR staat nog gewoon aan. K’wist niet eens dat dat kon ivm canbus / motorstoring.
Zodra dat ie gekeurd is, zal ik de gemeten waarden t.o.v. de spec’s wel even doorgeven.Bij EDS hebben ze dit in hun tuning programmatuur verwerkt, ik heb ‘m nu dus uit staan, lekkere schone lucht voor de motor:afro
Safe driving Jurgen
Die kunnen heel wat bij EDS. Ze halen de begrenzer er al af, zetten de EGR uit, wat kun je nog meer allemaal bij EDS?
Wordt je roetfilter dan niet sneller vuil als je de EGR uit zet?
9 september 2009 om 05:47 #17519605origineel gepost door Erwin
Die kunnen heel wat bij EDS. Ze halen de begrenzer er al af, zetten de EGR uit, wat kun je nog meer allemaal bij EDS?
Wordt je roetfilter dan niet sneller vuil als je de EGR uit zet?
Yep, maar daar hebben ze ook wat op:afro
In plaats van om de 5000 kilometer boven de 2000 toeren in z’n 6 regenereren doen ze dat met de EDS software om de 1500 kilometer en in elke versnelling.Safe driving Jurgen
10 september 2009 om 12:50 #17519606Hoe werkt dat regenereren van de roetfilter eigenlijk?
10 september 2009 om 14:30 #17519607Zie bv onderstaande link:
10 september 2009 om 16:02 #17519608origineel gepost door paazhaaz
Zie bv onderstaande link:THNX a lot Marco!
De deeltjes verzamelen zich in het filter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt of kunstmatig de temperatuur van het uitlaatgas opgevoerd, of door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas met een oxidatiekatalysator en/of toevoeging van een additief aan de brandstof, zoals ceriumoxide cerine, de ontstekingstemperatuur van het roet verlaagd. Brandstofadditieven hebben als nadeel dat zij tot asvorming leiden waardoor de standtijd van het filter wordt beperkt. Sensoren in het filter signaleren wanneer deze verbranding, die een aantal minuten duurt, moet gebeuren.
Dat verklaart waarom het regenereren normaal in de 6e versnelling gebeurt boven de 2000 toeren.
Ik vraag me alleen af hoe EDS het filter reinigt in alle versnellingen, de motor belasting is dan toch veel te licht om de hoge temperatuur te bereiken?
10 september 2009 om 16:41 #17519609origineel gepost door Erwin
Ik vraag me alleen af hoe EDS het filter reinigt in alle versnellingen, de motor belasting is dan toch veel te licht om de hoge temperatuur te bereiken?
Ter nuancering, de auto dient wel op ‘ bedrijfs’ temperatuur te zijn.
Om te bepalen wanneer het filter aan regeneratie toe is meet het motormanagement doorgaans de drukval over het partikelfilter. Wordt die te hoog, dan zal de ECU het inspuitmoment verlaten, waardoor de uitlaattemperatuur stijgt.
Safe driving Jurgen
10 september 2009 om 17:06 #17519610Bedankt voor de info. Ik heb nog een vraag, gewoon uit interesse. Merk je iets van het reinigen onder het rijden (vermogens verlies, veel rook uit uitlaat, lampje dat gaat branden), en hoe lang duurt zon roetfilter reiniging?
11 september 2009 om 20:49 #17519611origineel gepost door Erwin
Bedankt voor de info. Ik heb nog een vraag, gewoon uit interesse. Merk je iets van het reinigen onder het rijden (vermogens verlies, veel rook uit uitlaat, lampje dat gaat branden), en hoe lang duurt zon roetfilter reiniging?Hoi Erwin,
Ik heb geen idee hoe lang het duurt, en ik heb er ook nog nooit wat van gemerkt. Ik heb nu sinds afgelopen zaterdag ruim 1000 kilometer gemaakt en heb niks storend gemerkt aan de ‘ loop’ van de motor. Ik zie wel dat mijn voorbanden wat hard slijten. Ik weet wel dat als het lampje gaat branden je juist als de sodemieter minimaal een half uur boven de 70 moet gaan rijden omdat er anders niks meer te genereren valt. Let wel dit had een collega van me met een mazda 5 dci 110 pk uitvoering.
Safe driving Jurgen
12 september 2009 om 16:33 #17519612origineel gepost door jraaf
origineel gepost door Erwin
Bedankt voor de info. Ik heb nog een vraag, gewoon uit interesse. Merk je iets van het reinigen onder het rijden (vermogens verlies, veel rook uit uitlaat, lampje dat gaat branden), en hoe lang duurt zon roetfilter reiniging?Hoi Erwin,
Ik heb geen idee hoe lang het duurt, en ik heb er ook nog nooit wat van gemerkt. Ik heb nu sinds afgelopen zaterdag ruim 1000 kilometer gemaakt en heb niks storend gemerkt aan de ‘ loop’ van de motor. Ik zie wel dat mijn voorbanden wat hard slijten. Ik weet wel dat als het lampje gaat branden je juist als de sodemieter minimaal een half uur boven de 70 moet gaan rijden omdat er anders niks meer te genereren valt. Let wel dit had een collega van me met een mazda 5 dci 110 pk uitvoering.
Safe driving Jurgen
Toen m’n roetfilter er nog inzat, merkte ik er ook niks van.
Volgens mij neemt alleen je brandstof verbruik iets toe, die nodig is om het zaakje te verbranden.14 september 2009 om 18:44 #17519613origineel gepost door jraaf
origineel gepost door Erwin
Bedankt voor de info. Ik heb nog een vraag, gewoon uit interesse. Merk je iets van het reinigen onder het rijden (vermogens verlies, veel rook uit uitlaat, lampje dat gaat branden), en hoe lang duurt zon roetfilter reiniging?Hoi Erwin,
Ik heb geen idee hoe lang het duurt, en ik heb er ook nog nooit wat van gemerkt. Ik heb nu sinds afgelopen zaterdag ruim 1000 kilometer gemaakt en heb niks storend gemerkt aan de ‘ loop’ van de motor. Ik zie wel dat mijn voorbanden wat hard slijten. Ik weet wel dat als het lampje gaat branden je juist als de sodemieter minimaal een half uur boven de 70 moet gaan rijden omdat er anders niks meer te genereren valt. Let wel dit had een collega van me met een mazda 5 dci 110 pk uitvoering.
Safe driving Jurgen
Lekker handig wanneer je in een woonwijk zit, kun je tegen meneer agent zeggen dat je te hard reed omdat je auto het roetfilter aan het reinigen is. :P
Wanneer ga je terug op de rollenbank? Ik ben benieuwd of het om programmeren van het reinigen van het PDF resultaat heeft gehad.
15 september 2009 om 10:58 #17519614origineel gepost door jraaf
Hey da’s hoopvol. Ik benieuwd hoe het op de keuring afloopt. Heb jij ook je EGR uit laten zetten of is die nog vol in befrijf? Laat je ‘t ff weten van de keuring.Safe driving Jurgen.
Auto is vandaag goed gekeurd. Roetmeting gaf een waarde van 1.56
Volgens de norm geldt een max waarde van 3 voor turbomotoren. Alleen geldt dit officieel niet voor mijn auto, want er zou eigenlijk een roetfilter in moeten zitten.Bij het afmelden staat het volgende:
roetmeting 1/m = 050
K’weet niet wat dit betekend. Dacht eerst aan: 1/meting -> zou dus zijn 1/1.56 = 0.64 maar die vlieger gaat niet op, want als de gemete waarde 0.5 zou zijn, kom je uit op 2 :hmmz
15 september 2009 om 17:12 #17519615origineel gepost door Erwin
Wanneer ga je terug op de rollenbank? Ik ben benieuwd of het om programmeren van het reinigen van het PDF resultaat heeft gehad.
Hey Erwin, dat zal waarschijnlijk pas in februari 2010 zijn. Moet nu eerst die 1/5 staatslot prijs scoren om de reparatie aan het hydrauliek te kunnen betalen, voorts zit er ook nog een distributie beurtje aan te komen. Voordeel is dan wel dat ik er eind januari al weer een dikke 15000 Km op het zitten met de nieuwe sjip:afro Voorts ben ik ook nog van zins om het e.e.a. aan de luchttoevoer te veranderen. Maar dat ik ga, dat staat vast dus ik houd je op de hoogte.
@PaazHaaz, gefeliciteerd man dat is goed nieuws. Ik was efkens bang dat dat niet zou lukken. Dat is dan weer mooi om te weten. Overigens merk ik na het tunen wel nu een significant verschil onder de auto…. Hij brult veel meer als ik flink optrek, klinkt behoorlijk rauw. Heb jij dat ook?Nog bedankt voor de update omtrent de keuring.
Safe driving Jurgen
15 september 2009 om 21:04 #17519616Zit er sterk aan te denken om mijn auto ook te laten chippen bij EDS.
Volgende week gaat deze chip er in ieder geval weer vanaf.Alleen al voor de optie ‘NO EGR’ wil ik het al doen. Blijft m’n inlaatspruitstuk tenminste mooi schoon. Scheelt problemen met de wervelkleppen. Een inlaatspruitstuk is duurder dan het chippen. :P
Heb al een mail gestuurd naar EDS, maar nog geen resultaat na 1 week. Zal er maar eens een telefoontje achteraan plakken.
16 september 2009 om 16:15 #17519617origineel gepost door paazhaaz
Zit er sterk aan te denken om mijn auto ook te laten chippen bij EDS.
Volgende week gaat deze chip er in ieder geval weer vanaf.Alleen al voor de optie ‘NO EGR’ wil ik het al doen. Blijft m’n inlaatspruitstuk tenminste mooi schoon. Scheelt problemen met de wervelkleppen. Een inlaatspruitstuk is duurder dan het chippen. :P
Heb al een mail gestuurd naar EDS, maar nog geen resultaat na 1 week. Zal er maar eens een telefoontje achteraan plakken.
EDS reageert niet op mails. Ik heb ze zelf ook 2 keer gemaild, maar nooit reactie gekregen.
EDS biedt inderdaad interessante opties:
Meer vermogen en koppel
EGR uit programmeren
Begrenser er van af
Roetfilter vaker reinigenIk heb een tijd getwijfeld om hem hier in NL te laten tunen. Voor 499 euro komen ze dat bij mij aan de deur doen, maar daarmee krijg je alleen maar meer vermogen en koppel. Ik ben zelf ook aan het denken om naar EDS te gaan, daar krijg je alle bovengenoemde opties voor nog geen 400 euro.
17 september 2009 om 10:04 #17519618origineel gepost door Erwin
EDS reageert niet op mails. Ik heb ze zelf ook 2 keer gemaild, maar nooit reactie gekregen.
Opmerkelijk, Ik heb meestal binnen 2 dagen antwoord. Schrijven jullie je mail in het Duits of in het Engels? Wat zeker wil helpen is als je aangeeft dat je een afspraak wilt maken. als je dan je voorkeur data aangeeft heb je geheid een reactie.
Safe driving Jurgen
17 september 2009 om 17:09 #17519619Heb de mail in het engels gestuurd. Duits typen kan ik niet.
Maar ik zal er binnenkort eens heen bellen en dan een beetje met handen en voeten Duits proberen te praten :P
19 september 2009 om 18:12 #17519620Ik heb ze toen der tijd 2 keer in het Duits aangeschreven. Ik heb het najaar nog 2 weken vakantie staan, ik ga dan eens kijken om af te rijden naar Marl.
Heb je inmiddels al gebeld? Anders gewoon Limburgs praten, dat verstaan ze ook wel een beetje. ;)
19 september 2009 om 18:25 #17519621Anders moet je eens zoeken naar Google vertaling.
Die doet je Nederlandse tekst omzetten naar elke gewenste taal,
Dus ook Duits ;)Zie link hieronder:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.