Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Vebruik ASTRA STATION WAGON H Z17DTL
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 september 2012 om 11:30 #17252337
Even een vraagje, want volgens mij rijdt m’n Astra wel heel erg schadelijk en nee het ligt niet aan mijn rechtervoet ;)
Ik rijd veelal in stadsverkeer, voornamelijk in de spits en de ritten zijn telkens maar rond de 10 km.
Mijn verbruik van de afgelopen tijd is ongeveer 1:12.
Volgens de gegevens zou de auto toch echt stukken zuiniger in stadsverkeer moeten kunnen rijden.Hoe is jullie gemiddeld verbruik? Kan het zijn dat de auto zo schadelijk rijdt door mijn vrij korte ritten in druk stadsverkeer?
Of kan het zijn dat er iets niet in orde is met de auto waardoor deze schadelijker rijdt?De auto is van januari 2005 met 198.000 km op de teller. Goed onderhouden, maar zit wel tegen een beurtje aan.
En ow ja…oeps…ze hebben iets teveel olie bijgevuld. Weet niet of dat er ook maar iets meer te maken kan hebben.Verbruik volgens de gegevens:
Brandstofverbruik
– stad 6.30 l/100km
– buitenweg 4.10 l/100km
– gecombineerd 4.90 l/100km18 september 2012 om 12:02 #18066957Te veel te laag toeren rijden, Heel veel korte stops, rijstlijl niet aangepast aan ”het nieuwe rijden (bijvoorbeeld naar het stoplicht rijden en remmen)..
De moderne motoren sluiten de brandstof toevoer geheel af wanneer je de auto laat uitrollen, dit zijn ”gratis” meters, zodra je voor het stoplicht staat te wachten kost dit (best wat) diesel, daar een stationair toerental geen ideaal toerental is voor een verbrandingds motor.
Als je bij elkaar een uur stilstaat voor een stoplicht kost je dat al bijna een liter diesel.
Daar komt bij dat de eerste meters bij een stoplicht het meeste energie, en dus brandstof kosten..
We rijden bij ons op de zaak gemiddeld 1 op 15 met de Z17DTH (100pk 1.7CDTi) Combo-C Stadskilometers
Willem
18 september 2012 om 13:02 #18066958Op zich niet zo gek denk ik.
Ik heb een Z19DTH en haal net geen 1 op 14.
En dat zijn voornamelijk snelweg kilometers en ook geen zware voet (vind ik :D ).
Rijd gemiddeld rond de 80 km per uur op een tank volgens de BC. (dus stad en snelweg gebruik)18 september 2012 om 14:19 #18066959@wim-v6
Ik zorg dat ik niet te hoog in de toeren kom, maar ook weer niet te laag. Laat inderdaad indien mogelijk de auto zoveel mogelijk uit rollen. Maar sta helaas dus wel veel stil. T’is hier altijd druk op de weg..Zal nog eens napluizen wat ik nog meer kan veranderen aan mijn rijstijl.
@basshoven
Dat is voor op de snelweg toch ook best schadelijk lijkt me.Als ik de BC moet geloven, kan ik met een bijna lege tank nog véél km’s rijden..dus daar vertrouw ik niet op.
En ik kom met de auto niet eens boven de 80 hier in de stad (Eindhoven)Probeer trouwens wel regelmatig de snelweg op te gaan. Kan je nagaan, dan nog zit ik dus op 1:12…
Dank je voor jullie antwoorden!
18 september 2012 om 16:48 #18066960Tja, Ik vind het vreemd. op de Afstand loopt de Combo zelfs 1 op 19 a 1 op 20
Willem
18 september 2012 om 18:46 #18066961Ik haalde met onze astra H Z17DTH een gemiddeld verbruik van 4,6l op 100km.
18 september 2012 om 20:43 #18066962Ligt ook aan de drukte waar je rijd.
Soms rij ik ook maar 120km op 10liter.. Maar dan ook echt om de 300meter op de rem voor stoplicht, fietsers, rotondes, en noem maar op.
Elke stad is toch anders waar je rijd.
Maar wat verbruik je wagen als je op de snelweg rijd?
18 september 2012 om 21:20 #18066963Rij zelf ook een Astra 1.7 cdti ,de 125pk versie en ik vind hem ook niet echt zuinig.
Reed hiervoor een Astra g 2.0 Dti en die deed makkelijk 1op17 ( ook met doorrijden)
Deze haalt met heel rustig rijden 1op15 terwijl die 5 jaar nieuwer is.
Heb nu wel door dat je dit type motor niet als een diesel moet rijden, maar meer als een benzine.
Die van mij is het zuinigst tussen de 2500-3500 toeren (max koppel is ook pas bij 2300 toeren)
Als je probeert altijd boven de 2400 toeren te blijven dan zou die een stuk zuiniger moeten zijn.
Bij mij werkt dat in ieder geval , maar was in het begin ook verbaasd dat deze motor niet echt zuinig is.
Oplossing zou zijn te chiptunen. ( eco of powerchip)1 oktober 2012 om 14:18 #18066964Rijd sinds dat ik getankt heb nu via de nieuwe rij methode. Dus zo snel mogelijk schakelen, en dus zoveel mogelijk onder de 2000 toeren blijven rijden. Verder lang laten uitrollen enz. enz. Moet over enkele dagen tanken, kijk wat dan het verbruik is geweest. Houd de BC constant in de gaten dat het verbruik zo zuinig mogelijk is. Onder de 1500 toeren rijdt ie bijvoorbeeld helemaal niet zuinig!
Indien het verbruik er niet beter op is geworden, ga ik eens proberen boven de 2400 toeren te blijven (rijd ie vast fijner ook)
Dank je Blastra!Die zuinig rijden methode is niet mijn ding! Voel me soms net een slak of oud wijf. Dat de inhoud van m’n portemonnee steeds kleiner wordt, maakt dat ik wel zuinig moet gaan rijden :thumbdown
1 oktober 2012 om 14:21 #18066965@Astra TD
Ik woon in een zeer drukke stad, met dagelijkse files en vele stoplichten. Kom niet veel op de snelweg, dus weet niet wat dan het verbruik is.
Dat is een giga verschil :shock:
1 oktober 2012 om 15:39 #18066966@opelastra76 wrote:
Die zuinig rijden methode is niet mijn ding! Voel me soms net een slak of oud wijf. Dat de inhoud van m’n portemonnee steeds kleiner wordt, maakt dat ik wel zuinig moet gaan rijden :thumbdown
Daar moet je je niks van aantrekken als ze toevallig liggen te duwen achter je met optrekken :thumb
Benieuwd wat je resultaten zijn dadelijk.
1 oktober 2012 om 17:58 #18066967Probeer eens op de snelweg hoeveel hij gebruikt.
18 oktober 2012 om 14:43 #18066948Ik ben zelf sinds 2,5 maand in het bezit van een Opel Astra Wagon 1.7tdci 100pk en ik had ook verwacht dat hij (een stuk) wat zuiniger zou zijn.
Ik rijd elke dag zo’n 35KM naar m’n werk en zeker de eerste 15 KM loopt hij ongeveer 7 a 8 L/100KM. Dat stuk rijd ik altijd in z’n vijfde versnelling. Druk ik hem in z’n zes gaat het verbruik soms wel naar 9 liter op 100KM, veel te veel dus!.
Na dat stuk is de motor voldoende opgewarmd en ga ik over op een 80KM weg, daar laat ik hem meestal in zijn 4 draaien, omdat hij dan 3,5 a 4 liter per 100KM doet: Ruim 1 op 25 dus!!!
Afgelopen maandag naar Kampen geweest, dus een stuk 100 en 130 en 120 KM wegen, het gebruik lag gemiddeld rond de 6,5 liter op 100KM.
Mijn ervaring is toch dat je die zesde versnelling eigenlijk niet moet gebruiken, veel te royaal qua verbruik.
18 oktober 2012 om 16:12 #18066947je kan en mag m koud ook wel op 3000 of zelfs 3500 toeren leggen, vind ie lekkerder als flink moeten trekken bij 2000 toeren…. (en door dat trekken bij laag toeren verbruikt ie meer, en slijt ie meer als dat er hoger in toeren word gereden.
Deze 1.7 diesel heeft eenmaal toeren nodig.
Willem
19 oktober 2012 om 08:18 #18066956Vanmorgen het hele stuk in zijn vierde versnelling gereden en hij is dan, volgens de boordcomputer, een stuk zuiniger. Het eerste stuk met een koude motor ongeveer 5 op 100 (1 op 20 dus!) en daarna zakte hij terug naar 3,5 tot 4 op 100 (1 op 28 tot 25). Maar in hoeverre is de boordcomputer betrouwbaar? Ik zou op deze manier ruim 1000KM op een tank kunnen halen! Ik ben benieuwd.
21 oktober 2012 om 12:08 #18066954Je kan de BC wel als Redelijk mikpunt gebruiken, Heel zuiver is ze niet, maar zegt wel of je relatief zuinig of juist duur rijdt.
Willem
22 oktober 2012 om 15:00 #18066955Zo nu heb ik een tijdje via de zuinig rijden methode gereden. En inderdaad dan is het verbruik toch wel anders.
Mijn auto rijd nu 1:16,5. Vind dat zelf best netjes in druk stadsverkeer en korte afstandjes.
Maarrrr rijd echt als een oud vrouwtje en dat zint me weer niet!Zuinig rijden: de auto telkens rond de 1500 toeren houden, zoveel mogelijk laten uitrollen, met wegrijden niet boven de 2000 toeren, dus veel en snel schakelen, vooruit kijken.
Nee dit is niet mijn auto! Ik ben iemand die wel van door rijden houd. En als ik dat doe dan zuipt ie je arm!
Ben nu mee bezig met hoe rijdt ik zuinig i.p.v. genieten van het auto rijden.22 oktober 2012 om 19:50 #18066953Het is wel de manier.
Bij 2000rpm schakelen.
Daar reed onze 1,7DTH 1op25 mee :jerry22 oktober 2012 om 20:42 #18066952@rolfkunst wrote:
Vanmorgen het hele stuk in zijn vierde versnelling gereden en hij is dan, volgens de boordcomputer, een stuk zuiniger. Het eerste stuk met een koude motor ongeveer 5 op 100 (1 op 20 dus!) en daarna zakte hij terug naar 3,5 tot 4 op 100 (1 op 28 tot 25). Maar in hoeverre is de boordcomputer betrouwbaar? Ik zou op deze manier ruim 1000KM op een tank kunnen halen! Ik ben benieuwd.
Rond welk toerental is dat dan in zijn 4?
23 oktober 2012 om 09:58 #18066951De 4 zuiniger dan de 5 lijkt me sterk dan zou je in de ondertoeren moeten zitten. Vanaf 80KM kan je makkelijk naar de 5 en is dan zeker zuiniger dan in de 4.
23 oktober 2012 om 11:40 #18066950@AstraTD
Het toerental zit in zijn 4 dan rond 2900 bij 100KM/u
In zijn 5 rond de 2200 en in zijn 6 rond de 1700.
@Dolby
Ik weet dus ook niet hoe betrouwbaar de boordcomputer zou zijn.
Hiervoor had ik een leaseauto, een Skoda Superb 1.6tdi 105pk bij deze auto was het zo: hoe lager de toeren hoe zuiniger hij reed. Bijvoorbeeld 50 in zijn 4 met ca 1100 toeren, of 70 in zijn 5 ook rond de 1200 toeren en dan was het verbruik ongeveer 1 op 25Nu lijkt het er op dat deze opel juist andersom reageert, hoe ruimer in de toeren hoe zuiniger hij is (wel een normaal toerental natuurlijk, geen 5 a 6000 toeren)
23 oktober 2012 om 16:02 #18066949Deze motor wil inderdaad toeren hebben, en zal met vlotter rijden juist in hoger toerentallen zuiniger rijden..
Onze combo’s halen ook gemiddeld rond de 1 op 17 in de stad, wel continu boven de 2000 toeren, en niet rijden als een slak..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.