Variabele turbo werkt niet

Forumindex Forums Modellen Corsa Variabele turbo werkt niet

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249704
    Jonas hove
      Lid sinds:
      18 June 2012

      Hallo iedereen ,

      Ik rijdt met een opel corsa c van 2004 . Het is een 1.7cdti (100pk). De motorcode van mijn wagen is 1.7DTH dacht ik. De wagen heeft 230000 km , ik heb er zelf nog maar een 10 000 km mee gereden.

      Sinds kort heb ik een probleem met mijn variabele turbo. De turbo komt in de lage toerentallen helemaal niet meer op , de auto heeft heel weinig macht en ik hoor de turbo ook helemaal niet fluiten ofzo. Er brandt geen enkel lampje op het dashbord. Pas in de hogere toerentallen komt de turbo er wel door ( +-3000 tpm). Daarom verdenk ik de variabele geometrie ervan niet meer goed te werken.

      De turbo staat zeker niet geblokkeerd , ik heb de buis naar de intercooler eens afgedaan en ik voel duidelijk dat de turbo wel nog blaast (zeker in de hogere toeren dan). Ook denk ik niet dat er ergens een leiding lek is , ik hoor nergens abnormaal gefluit en de staat van de darmen ziet er goed uit.

      Dan ben ik gaan kijken waar dat bedieningshefboompje staat voor die variabele geometrie. Deze hefboom staat niet vast denkik want ik kan hem met een tang gemakkelijk bewegen. Er is wel maar een slag van zo’n kleine cm , is dit normaal ?

      Bij contact af staat het hefboompje in de linker stand als je met je hoofd boven de motor gebogen staat.
      Wanneer ik het contact net opzet zie ik het hefboompje 3 keer heen en weer bewegen , het beweegt wel niet zoveel (6 a 7mm). Dan blijft het hefboombje in de rechtse stand staan. Deze stand is denk ik dus de stand voor de hogere toerentallen.

      Wanneer ik gas geef dan zie ik het hefboopje helemaal niet meer bewegen.

      Kan iemand mij helpen met dit probleem , waar moet ik beginnen zoeken om dit probleem op te lossen ? Ik kan zelf best wel wat sleutelen (ik studeer bachelor autotechnologie) en het is dus de bedoeling dat ik dit probleem zelf probeer op te lossen.

      Bedankt ;)

      Hove Jonas

      #18038298
      Dr.Ed
        Lid sinds:
        9 October 2011

        Bedieningshefboompje voorzien van een druppie olie en dan eens flink op toeren gaan blazen (in de 3 op de snelweg b.v.) Brandt ie schoon..

        #18038299
        Jonas hove
          Lid sinds:
          18 June 2012

          Maar het hefboompje beweegt nog als ik het contact opzet , wil dat dan niet zeggen dat het niet vastzit ? En dat het probleem misschien bij de aansturing van dat hefboompje ligt ?

          #18038300
          mattemaker
            Lid sinds:
            28 September 2007

            ff keertje met opcom uitlezen… denk inderdaad dat er ergens een sensor niet lekker is..
            brand het mml wel bij contact aan..? en gaat daarna pas uit.. ? (niet toevallig gelijk met een ander lampje)

            #18038301
            Jonas hove
              Lid sinds:
              18 June 2012

              De lampjes lijken allemaal normaal te branden , en gaan uit bij het starten. Jammer genoeg kan ik m’n auto zelf niet uitlezen.

              Hoeveel zou een garage hiervoor rekenen ? En is het dan vrij zeker dat men me precies kan zeggen waar het probleem zit ?

              Zou het motormangement lampje niet blijven branden indien de LMM een incorrecte waarde geeft ? welke sensoren kunnen nog invloed hebben op dit systeem ?

              #18038302
              opelkadetje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 December 2004

                alle slangen wel goed aangesloten?

                rijdend uitlezen (weet niet of dat kan met opcom, heb zelf seat (en opel) waarbij ik vagcom gebruik rijdende log maken en je weet een stuk meer)
                had laatst ook wat aan de hand, noodloop.. kracht weg enz.. bleek mijn n75 klep te zijn (mechanische klep) welke niet fris meer was.. mag ook wel na zo’n 2.5ton maargoed.

                #18038303
                Jonas hove
                  Lid sinds:
                  18 June 2012

                  Ok , heb er daarnet nog eens naar gekeken en ben wat wijzer geworden.

                  als ik de hefboom met de hand nog wat verder naar rechts trek , dan hoor ik dat de turbo opkomt als ik wat gas geef. het kunnen volgens mij dus maar 2 dingen meer zijn : de klepjes van de geometrie spannen teveel door roetafzetting , of er is onvoldoende vacuum…

                  Ik heb nog wat zitten wikkelen aan het hefboompje en ik zie dat de hefboom nu toch wat meer naar rechts trekt bij het opzettten van het contact , en ja hoor , de turbo werkt nu al bij zo’n 2600 toeren . Normaal kwam ie al op bij +-1800 toeren , t’is dus nog niet zoals het zou moeten zijn.

                  Wat zou nu het probleem zijn , spant het systeem teveel (met de hand is het nu echt wel makkelijker verzetbaar…) , of heb ik teweinig vacuum?
                  Hoe kan ik dit vacuum best testen ?

                  #18038304
                  usbstick
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 February 2012

                    ik denk vuiligheid,als jij al zegt dat je na het frunniken al beter gaat dan heeft het niks met vacuum te maken..ik zou alles even goed schoon maken,ik zou even naar een revisie bedrijf bellen waarmee hun het doen en wt het beste is voor je turbo wnt je kan er van alles in gooien natuurlijk,mar of dat goed is?…

                    #18038305
                    Jonas hove
                      Lid sinds:
                      18 June 2012

                      @usbstick wrote:

                      ik denk vuiligheid,als jij al zegt dat je na het frunniken al beter gaat dan heeft het niks met vacuum te maken..ik zou alles even goed schoon maken,ik zou even naar een revisie bedrijf bellen waarmee hun het doen en wt het beste is voor je turbo wnt je kan er van alles in gooien natuurlijk,mar of dat goed is?…

                      ik vrees dat het een combinatie is van beide … ik heb er nu al heel wat aan zitten wrikken , en nu is de slag groter en ben ik vrij zeker dat het over de gehele slag vrij soepel gaat. als ik de hefboom zelf helemaal tot het einde forceer (zo’n halve cm verder) dan hoor ik dus dat de turbo weer mooi opkomt , als ik de hefboom loslaat dan keert ie weer zo’n halve cm terug (door de veerkracht) … duidt dit dan niet op een te zwak vacuum ?

                      waar zit de elektroklep die het vacuum voor dit systeem regelt ergens ? heb gehoord dat die wel eens kapot durven gaan of beginnen lekken ? Klopt het dat men dit de N75 klep noemt ?

                      #18038306
                      opelkadetje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 December 2004

                        bij seat audi vw en skoda is dit de n75 klep weet niet of opel dezelfde klep heeft…t is een mechanische klep die vacuum regelt

                        #18038307
                        Jonas hove
                          Lid sinds:
                          18 June 2012

                          komt het wel vaker voor dat deze kapot gaat met bv een te laag vacuum tot gevolg ?

                          #18038308
                          opelkadetje
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 December 2004

                            te laag vacuum zal niet direct tot kapotte turbo leiden…vaak 9can de 10 x zijn het de schoepen die vastzitten of de klep of slang die niet goed zit…maar uitlezen bied in deze de beste oplossing dan zie je ook de waardes enz tijdens rijden

                            #18038309
                            Jonas hove
                              Lid sinds:
                              18 June 2012

                              Dat is het nou net , de turbo is niet kapot. Ik kan hem met de hand wel juist verzetten , het probleem zit hem dus in die actuator of de aansturing daarvan. Nu is het misschien zo dat m’n hefboompje niet ver genoeg verplaatst door een te laag vacuum ? Want met de hand gaat het nu echt wel soepel … Ik heb er al heel wat aan zitten wrikken

                              Zou het misschien nut hebben dat hefboompje wat af te stellen zodat ie terug wat vroeger opkomt ? of gaatie in de hogere toeren dan overdruk maken ?

                              (als ik het probleem niet zelf vind zal ik de wagen laten uitlezen, ik vrees gewoon dat me dat meteen een aardige duit zal kosten ;) Ik heb namelijk geen garage waar men mij kent en waar ik even kan binnenwippen omdat ik normaal altijd alles zelf doe)

                              #18038310
                              opelkadetje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 December 2004

                                niet zelf afstellen…kijk anders een op tdiclub.nl daar is heel veel info te vinden…ik weet ook lang niet alles

                                #18038311
                                Jonas hove
                                  Lid sinds:
                                  18 June 2012

                                  Ik heb het hefboomsysteem gisterenavond eens goed ingespoten met kruipolie , en daarnet heb ik enkel darmen gedemonteerd om er beter bij te kunnen. Dan heb ik er nog eens even goed aan gewrikt en zo ver mogelijk uitgetrokken en ja hoor , de turbo komt weer op bij +- 1700 toeren. super :)

                                  De oorzaak was dus waarschijnlijk roetafzetting in de turbo. Al denk ik dat een lager vacuum er ook wel iets mee te maken kan hebben want de hendel geraakt maar nét tot op de juiste stand. Maargoed voorlopig werkt het weer , afwachten dan maar :)

                                  bedankt voor de hulp

                                  #18038312
                                  opelkadetje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 December 2004

                                    even goed warm draaien en dan eens flink blazen zodat het schoongebrand wordt.

                                    #18038313
                                    Jonas hove
                                      Lid sinds:
                                      18 June 2012

                                      @opelkadetje wrote:

                                      even goed warm draaien en dan eens flink blazen zodat het schoongebrand wordt.

                                      juist ja , vergeten te vermelden , dat heb ik gisteren ook gedaan. Kheb es een tijdje goed hoog in toeren gereden om de turbo warm te stoken , misschien heeft dat wel geholpen om het boeltje losser te krijgen :)

                                      #18038314
                                      wim-v6
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 August 2005

                                        Als de Werking van de variabele turbo niet meer werkt krijg je zowiezo een foutcode, of de druk word niet gehaald, of is te hoog..

                                        Denk eerder aan een sterk vervuilde EGR (rustige rijder), en/of inlaat traject.

                                        Willem

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.