Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vapour Lock bij mooi weer… Corsa 13NB
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2013 om 07:24 #17258493
Hoi allen,
Motor: 13NB
Gisteren heb ik ontdekt dat de pakking tussen mn luchtfilterhuis en mn carburateur gaar is. Ik denk dat hij hier valse lucht trekt en daarom zo bezopen doet bij warme motor. Heb op internet gezocht en vele pakkingen en sets gevonden, maar bij geen enkele zat deze er bij. Het is natuurlijk ook maar net met welk woord je moet zoeken. Hoe noem je zoiets? Luchtfilterhuispakking? Carburateurpakking? Inlaatpakking?Heeft iemand enig idee of deze pakking nog ergens te krijgen is? Of dat misschien iedere platte rubberen ring volstaat.
Groeten,
Bouke
13 juni 2013 om 21:39 #18151817Tussen Luchtfilter en Carburateur, die mag niet van invloed zijn op de motorloop (zit VOOR de gasklep).
Motortje loopt tenslotte ook prima zonder luchtfilter erop. (tenminste mijn bijde apparaten (2x Ascona 1.6S 1x Varajet-II en 1x Pierburg 2e3).
Zeker de pierburg werkt erg fijn, nooit meer dan 2 startslagen nodig om aan te slaan, Zomer winter, warm of koud, met of zonder luchtfilter bak erop… maakt daarbij niet uit..Willem
14 juni 2013 om 05:25 #18151818Hij doet het normaal ook prima, behalve bij warme start. Dan krijgt die ergens vapourlock, dus ik dacht dat die misschien warme lucht aanzuigt tussen carb en luchtfilter. Al is dat misschien wat ver gezocht.
Ik heb op advies van iemand ook al mn brandstofslangen ingekort, dat klinkt ook wel plausibel, als die ergens te dicht langs het blok loopt. Dus hopen dat het nu eindelijk een keer over is, anders weet ik het ook niet meer… Ik begin het een beetje beu te worden om iedere keer als het mooi weer is, gezeik te hebben met een stil vallende motor.
19 juni 2013 om 12:07 #18151819Probleem is nog steeds niet verholpen, gisteren viel die weer stil na het boodschappen doen.
Als ik dan een fles water leeggiet over de brandstofpomp, dan doet die het weer. Heb nu met dit weer standaard een fles water bij me, maar echt handig is anders :P
19 juni 2013 om 17:02 #18151820Bij dit soort dingen pak ik dan liever een elektrische pomp. Zijn er al voor weinig
21 juni 2013 om 11:46 #18151821Ik hou nooit zo van work around oplossingen. Waarom zou het met een originele pomp niet goed kunnen komen? Als de auto 23 jaar lang heeft rondgereden zonder deze problemen.
Tot een paar jaar geleden heb ik nergens last van gehad. De brandstofpomp is ook een jaar of 3 geleden vervangen.
Ik snap gewoon niet wat de oorzaak kan zijn van de vapour lock. Waardoor wordt dat normaal veroorzaakt? Wat is naast warmte te reden dat het ontstaat? Welke onderdelen voorkomen normaal gesproken dat je het krijgt?
21 juni 2013 om 16:20 #18151822Ik begrijp het ook even niet.
Ik hou zelf van dingen hufterproof te maken. Vanaar zo’n elektrisch pompje.21 juni 2013 om 20:11 #18151823http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
24 juni 2013 om 08:27 #18151824@wim-v6 wrote:
Dat is een mooie duidelijke uitleg op die site:
Onder normale omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is. Deze druk moet dus ergens weglekken.
Vooral dat stukje heeft mijn aandacht. Ik heb er nooit aan gedacht dat de brandstof onder druk een hoger kookpunt heeft.Als de brandstofdruk weg lekt of de pompdruk is niet hoog genoeg, dan doet het probleem zich voor.
Hoe hoog zal die pompdruk moeten zijn? Is het dan niet gewoon een idee om die slang onder druk te zetten om te kijken of en waar het weg lekt? Net als je bij het koelsysteem zou doen.
Of gewoon starten met mn duim op de slang en kijken of ik druk opbouw voel?
@Fearless wrote:
Ik begrijp het ook even niet.
Ik hou zelf van dingen hufterproof te maken. Vanaar zo’n elektrisch pompje.Het klopt wel dat het misschien zou werken (of misschien ook niet), maar daarmee heb ik voor mijn gevoel het probleem niet opgelost. Ik vind dat het met de originele pomp ook moet werken, dat is niet alleen om bijdehand te zijn of omdat ik het zo graag allemaal origineel heb, maar gewoon omdat ik wil weten wat het probleem is. Alleen op die manier leer je ervan, krijg je inzicht in hoe het systeem werkt. En ga je dingen niet onnodig complex maken met elektrische dingen omdat er perongeluk een slangetje ek is.
Je kunt wel alles vervangen totdat je toevallig het goede te pakken hebt, maar dan weet je uiteindelijk alsnog niet wat het probleem nou veroorzaakt heeft. En komt het dan in de toekomst nog een keer voor, bij een auto die al een elektrische pomp heeft, begin ik weer van voor af aan, omdat ik er dan eigenlijk stiekem niks vanaf weet.
24 juni 2013 om 20:58 #18151825Dacht iets van 0,2 a 0,3bar overdruk, weinig dus.
Willem
25 juni 2013 om 06:42 #18151826Da’s niet veel inderdaad, maar da’s dus genoeg om het verschil te maken tussen koken en niet koken?
25 juni 2013 om 10:59 #18151827Ik denk persoonlijk dat het vlottertje bij een warme blijft vast steken. Zou zelf adviseren trek de carb eens open. Vapourlock heb ik nog nooit mee gemaakt bij een OHC motortje. Mocht je twijfelen over de benzinepomp, die dingen kosten 18~38 euro nieuw voor op de nokkenas. Maar dit valt ook te testen..
Benzine kookt pas rond 140~150 graden zover ik weet.
25 juni 2013 om 11:50 #18151828Benzinepomp is een jaar of 4 geleden al vervangen, maar da’s natuurlijk geen garantie dat het daar niet aan ligt. Carburateur heb ik al een keer open gehad, de vlotternaald is goed gangbaar. Of die tijdens het probleem ook gangbaar is, is natuurlijk moeilijker te testen. Als het probleem zich voordoet, sta ik meestal langs de weg en wil ik gewoon zo snel mogelijk weer verder, dus ga ik niet ter plekke de carb uit elkaar halen ;)
Maargoed, de fles water methode werkt. Eerst duurde het een half uur voor de auto het weer deed, maar als ik een fles water over de pomp (en de slangen naar en van de pomp) gooi, dan kan ik meteen weer starten. Dus denk ik dat het in de pomp zit of in de slang er naartoe (die een scherpe bocht maakt) of de slang die naar de carb gaat (deze ligt het warmst). En dat denk ik, omdat koelen op die plaats direct effect heeft.
Benzine heeft trouwens toch een veel lager kookpunt? Anders zou het altijd in vloeibare vorm de motor in gaan en niet in damp vorm (als mengsel).
12 juli 2013 om 16:31 #18151829Is er niet ergens een terugslag klepje wat niet jofel werkt? En daardoor je brandstof druk weg is bij warme motor.
Ik zat je verhaal te lezen en dit was het eerste wat in me op kwam ivm de mechanische brandstofpomp.
15 augustus 2013 om 06:41 #18151830Even een update… Gek genoeg heb ik het probleem niet meer gehad. Zelfs niet met de hete dagen van afgelopen maand, terwijl ik de Corsa wel gewoon gebruikt heb. Oke, ik heb ‘m wel opzettelijk wat meer in de schaduw geparkeerd, maar aan de andere kant heb ik het probleen ook ooit wel eens ‘s avonds in het donker gehad. Dus nu snap ik er nog minder van. Het was dus vooral aan het begin van de zomer.
Ik lees op internet wel dingen over winter en zomerbenzine, dat winterbenzine een lager kookpunt heeft dan zomer, maar zou dat serieus de veroorzaker van het probleem kunnen zijn?
Terugdenkend lijkt dat er dus wel op. Ik heb het probleem vooral vaak gehad aan het begin van de zomer, bij de eerste mooie dagen. Afgelopen maand met temperaturen van 36 graden buiten heb ik nergens last van gehad… :wtf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.