Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 januari 2009 om 09:10 #17461347
265 heeft standaard in de Monza gelegen der is nooit een R25/R28 ingekomen teminste niet vanuit de fabriek.
Die R serie bakken is pas bij de Sennie B/Omega A gekomen.
Ze passen ook niet helemaal lekker standaard in een Monza vanwege de cardanas aansluiting aan de bak en baksteun die zijn zelf gemaakt als zo,n bak in een Monza ligt.Alles wat meer als 4 cilinders had standaard die 271tig schijfjes.
De 4 clinders in de A2,s hadden enkele schijven.
Een GSE is altijd een 30E geweest en die hebben altijd geventileerde schijven voor.Die 4-gang is een Aisin Warner 03/71L 4-gang bak die standaard in een Monza/Senator lag vanaf 84,achter alle motoren 2.2 2.5 30E 30I.
Die bakken hebben allemaal die schakelaar 3/4 waarmee je de 4de gang vrij geeft of niet,een primitieve sportstand.16 januari 2009 om 09:46 #17461348Weer welkome aanvullingen op het verhaal. Alleen heb ik dus wel Aisin Warners gezien zonder het knopje naast de pook. Zit het dan ergens anders ?
16 januari 2009 om 11:11 #17461349Aisin warner bakken zonder knopje zijn er niet teminste in de Monza/Senator hadden ze allemaal het knopje 3/4de gang vrijgeven en in de Omega A/Senator B hadden ze nog een knopje extra voor de winterstand (in de 3de gang wegrijden)
16 januari 2009 om 11:12 #17461350Een Monza/Senator A2 vanaf 83 tot 84 hadden een gewone TH180 erin en die hebben wel hetzelfde middenconsole maar dan zonder knopje,misschien heb je en 83tiger gezien,maar de 4-gang automaten hadden allemaal dat knopje.
16 januari 2009 om 11:34 #17461351Aaah, inderdaad, dat zal het wezen. De auto’s van 83 hadden het interieur al van de A2. helemaal even niet aan gedacht.:D:D:D
16 januari 2009 om 16:40 #17461352Dus heel simpel gezegd:
Als je een knopje ziet (en er is niet geknoeid met de auto) dan is het een 4-traps.
Als je geen knopje ziet, is het een 3-traps.
16 januari 2009 om 18:36 #17461353mijn monza gse is van eind 83 en bezit reeds abs en het in hoogte verstelbaar stuur
een digidasch is niet aan wezig wel sper elektrische ramen en airco
wel een belgische auto he
16 januari 2009 om 19:16 #17461354de 265 heeft achter de 3.0 gezeten en de 2.8. En de bak schijnt heel even achter een 2.5 te zijn geleverd. Maar dat veranderde al snel in de 240.
16 januari 2009 om 19:36 #17461355Is de 2,5 een beetje vooruit te branden t.o.v. een 3.0????
Ik ga morgen namelijk kijken voor een 2,5.
16 januari 2009 om 20:58 #17461356Het kan zijn dat ABS al vanaf eind 83 te krijgen was voor het gemak maak ik er altijd 84 van,begin 83 was het niet te krijgen.
Om mijn 84tiger Monza zit:
ABS,boordcomputer,airco,digitaal daschbord,electrische ramen/dak/spiegels,leer,koplamp wis-was,sper,getint glas,CV.En wat betreft een 2500,nikt waard die dingen.
Trekken niks zuipen veel,140pk is niks in een Monza,ik zou van zijn leven geen 2500 willen is werkelijk niet snel en kwa verbruik komt het in de buurt van de 30E en kwa vermogen is het gewoon bagger.
Echt een afrader…16 januari 2009 om 22:41 #17461357Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?
Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.
Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz
16 januari 2009 om 23:02 #17461358origineel gepost door postbusmanta
Zit er daarom ook zoveel verschil in de vraagprijs tussen een 2,5 en 3,0?
Ik wil eigenllijk een 3,0 E, maar er moet wel een degelijke Monza omheen hangen voor betaalbare prijs.
Dit schijnt een erg moeilijke combinatie te zijn :hmmz
koop een 2500 hang er een b senator motor in c30ne
komt op het zelfde neer maar meer vermogen als een 3.0 e
en zelfs nog zuiniger16 januari 2009 om 23:07 #17461359Ja is geen gemakkelijk klus,echt veel keus heb je sowieso niet.
Ik weet niet of je handig bent?
Anders neem je die 25E toch en bouw er dan een Omega A/Senator B C30NE erin,177pk lopen op euro 95 en kunnen goed tegen LPG.
Die 30E zijn ook grote k*t blokken:165pk (ipv de 180 die Opel op geeft) zuipen veel (benzine en olie over het algemeen) en vaak gekloot met nokkenassen,oliedruk,de meeste kunnen niet goed tegen LPG mijn favoriete blok is het heel zeker niet heb zelf 3 Monza,s gehad met een 30E en wil zo,n 30E nooit meer….
En een 2500 is hetzelfde als een 30E alleen dan een stuk trager maar het verbruik is niet super veel minder.
Heb zelf een Sennie A2 2500 gehad en dat ding was niet voorruit te krijgen terwijl de motor 100% was.Vind maar een goede basis/carroserie en hang er dan de motor in die je wilt,een motor is snel gewisseld maar een carrosserie opgemaakt niet
17 januari 2009 om 15:49 #17461360Nou………….ik heb een Monza gekocht!!!
De staat van de auto was redelijk goed.
Er werd echter nog zoveel van de prijs afgedaan, dat ik hem niet meer kon laten staan.
Ik ben zelf handig genoeg om er later een 3.0 in te hangen of zelfs iets meer……….
Eerst maar even de basis dingen goed maken en rijden. Dan maar eens kijken wat er naar boven komt drijven.
17 januari 2009 om 16:04 #17461361Gefeliciteerd! Mocht je een 3.0E erin willen (dus geen c30ne) dan heb ik er nog wel eentje liggen:P
17 januari 2009 om 18:05 #17461362Die 2500 was die toevallig wit en stond ie in Liessel te koop?
17 januari 2009 om 18:14 #17461363Nee, daar stond hij niet……….en hij ziet er zo uit:
Er moeten wel andere voorschermen op en de onderkant moet behandeld worden, maar voor de rest is het een leuke auto.
Een 2,5 met een 3-traps automaat……………..precies wat ik niet zocht!Ik zoek nog wel nieuwe rubber stootstrippen voor op de bumpers (of hele gave complete bumpers).
17 januari 2009 om 18:47 #17461364Als ie maar niet rot is das het belangrijkste dat trage blok en die 3-gang bak heb je zo gewisselt das het werk niet.
Maar goed het is niet mijn auto als jij happy bent met een 2500 ben ik het ook voor je maar persoonlijk zou ie er niet lang inliggen bij mij.
Ik hoop dat ik iemand die een 2500 heeft en er tevreden over is niet voor de kop stoot met mijn uitspraken maar het nu eenmaal niet mijn favoriete blok en die 3-gang is ook niet voorkeurs bak (rij er zelf dagelijks mee maar ben te lui om de 4-gang erin te bouwen die hier al klaar om erin te kunnen)17 januari 2009 om 19:16 #17461365Ziet er goed uit die A1, zo op de foto. Houden zo.
En ik ben 1 van diegenen, die een 2500 heb (maar wel met een 4-bak), en er uitermate tevreden over is. Het gaat hard zat (ik kom toch nooit boven de 140 km p/u), ik ben ook geen strepentrekker en het rijdt waanzinnig gerelaxed. Een echte cruiser.
En GSE heeft gelijk…de staat van het koetswerk is bij een Monza belangrijker dan de motor. Een motorwissel is altijd mogelijk.
17 januari 2009 om 19:31 #17461366Is een 82tiger.
Een A 1,5 A1 buitenkant A2 binnenkant.
Wat zijn de plannen met de Monza?
Gas velgen verlagen motor bak enz enz????17 januari 2009 om 19:44 #17461367Eerst helemaal knap maken en laten taxeren.
Als de motor en bak me niet bevallen, worden die gewisseld.
De motor draait echter prachtig en heeft 139.000 km gedraaid (aantoonbaar). Alle boekjes zijn aanwezig.
Bijna zonde om deze eruit te gooien dus.
Met wat voor veren kun je een Monza verlagen?
Met de Manta ben ik nogal gek op Apex. Zijn deze er ook voor de Monza?17 januari 2009 om 19:46 #17461368Het valt me trouwens wel vaak op dat een Monza/Senator A1/2 met 2500 vaak kaal is en dan bedoel ik dingen als:
boordcomputer
electrische spiegels
getint glasDie zie je op een 2500 zelden terwijl ze bij de 30E,s wel vaak erop zitten en bij een GSE standaard.
Maar een 2500 loopt mooi maar levert niks en das jammer want een 24V bv verbruikt hetzelfde met een 70pk en een bult koppel meer en die loopt nog eens op euro 95 en daarom hoef ik geen 2500.
Het enigste wat bij een 2500 positief is is dat de achteras/dif en bak het niet zo over de klote gehad kunnen hebben als bij een zwaarder blok :)
17 januari 2009 om 19:56 #17461369Ik wilde ook absoluut geen electronische poespas!!!
Geen digitaal dashboard, geen electrische ramen, geen ABS, geen boordcomputer.
Ik heb nu een digitaal tijdklokje!!! Dat gaat ver genoeg :D
(en natuurlijk de electronische injectie en ontsteking).
17 januari 2009 om 20:16 #17461370Monza is moeilijk wat van te krijgen wat voor verlagen is:
Koni schokbrekers zal nog wel aan te komen zijn maar veren van Mattig of H&R zijn zeldzaam en niet echt goedkoop vaak.Je kunt bv veren van een A1 S uitvoering pakken die zijn iets lager 1,5/2cm maar nog niet echt veel,beter is om bv hier eens wat te kijken:
Die moeten passen teminste die laatste heel zeker,maar vergeet wel dat de achterveren anders zijn omdat ze in australie een starre as gebruikt hebben en de veren anders zijn,de voorveren zijn echter wel gelijk met de europese A1 veerpoten:
En ik weet uit ervaring dat opsturen met de zeepost 6/8 weken 85euro kost voor een doos tot max 20kg,meer zullen die voor veren ook nooit wegen.16 februari 2009 om 15:33 #17461371Ik heb zelf ook een 2500 met een 5 bak ben daar goed over te spreken
gebruik van1/10 bij normaal gebuik,maar ja waar kun je hier nog eens
goed gas geven.als je snel wildzijn moet je niet bij opel zijn maar b.v.
bijBMW of Alfa [roest] of zo,n zenuwe Jap maar die zijn niet zo betrouwbaar
als Opel,het is maar wat je zelf wil,ik ben er zelf goed over te spreken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.