Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vanaf welk bouwjaar…………………..Opel Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 januari 2009 om 18:12 #17208519
Vanaf welk bouwjaar kwam er in de Monza een 3.0 liter met electronische injectie?
Vanaf welk bouwjaar was de monza leverbaar met ABS?
Hebben alle 3.0 liter motoren een oliekoeler?
Hebben alle Monza’s achter schijfremmen?
10 januari 2009 om 18:28 #17461323Ik heb een Opel Monza A van 1980 met een 3.0 injectiemotor. Men dealer zei dat dit uitzonderlijk was dat mijn monza al met een injectiemotor is uitgerust maar het is n og steeds de orginele motor volgens de papieren. Het zal dus één van de eerste zijn.
Volgens mij hebben alle Monza schijfremmen achteraan
De rest kan ik niet een antwoord op geven
10 januari 2009 om 18:55 #17461324Volgens mij is ie direct in 1978 al met 3.0E motor geleverd. Er bestond toen nog geen GSE uitvoering maar wel een C en S uitvoering.
Ik heb nog een folder van 1978 waar die zo in staat.
Pas bij de monza A2 ergens rond 1981 geloof ik kwam ABS en de oliekoeler.
Schijfremmen hadden ze in Nederland allemaal.
10 januari 2009 om 18:55 #17461325nou postbus waar blijven die foto’s
:jerry:jerry:jerry:jerry:jerry:jerry
of is dr nog geen monza?
10 januari 2009 om 18:58 #17461326;)in 1978 had je inderdaad al de 3.0E
10 januari 2009 om 18:58 #17461327Volgens mij is ie direct in 1978 al met 3.0E motor geleverd. Er bestond toen nog geen GSE uitvoering maar wel een C en S uitvoering.
Heb ik dan een C uitvoering? want een S uitvoering is volgens mij met carburator.
10 januari 2009 om 19:16 #17461328Ik heb een monza a van 1979,het is een 3.0e automaat en ook op kenteken;),
staat wel een s op de spatborden dus volgens mij is dat gewoon orgineel:D,dus denk niet dat dat met de motor te maken heeft!volgens mij stond het gewoon voor bepaalde opties??10 januari 2009 om 20:12 #17461329senatorman.de daar staat ook het een en ander over de monza`s op.
monza a1 is geleverd vanaf 1978 tot 1983, toen kwam de monza a2, dus met die kunstof
bumpers, andere koplampen en wat andere kleine veranderingen. en ook het abs systeemoliekoelers zitten niet op alle 3 liter motoren en schijfremmen hebben ze volgens mij allemaal wel
10 januari 2009 om 21:25 #17461330En wanneer hebben de Monza’s een 265-bak?
(Er is nog steeds geen Monza. Vandaag weer wezen kijken, maar deze heeft wel een hoop werk nodig. Volgend weekend weer bij een andere kijken).
10 januari 2009 om 21:37 #17461331hier kun je de nodige info omtrend de grotere opels
wel vinden10 januari 2009 om 21:47 #17461332het `S-pakket` was een sport-pakket van Opel af. o.a steviger onderstel e.d.:thumbup
10 januari 2009 om 21:54 #17461333opel gebruikt die letter S ook overal voor….
sport
standaard
s zoals bie 2.0s 1.9s allemaal standaard sport :P
10 januari 2009 om 22:58 #17461334origineel gepost door postbusmanta
En wanneer hebben de Monza’s een 265-bak?
(Er is nog steeds geen Monza. Vandaag weer wezen kijken, maar deze heeft wel een hoop werk nodig. Volgend weekend weer bij een andere kijken).
de 265 getrag lag in de monza 3.0e en de senator 3.0e
vanaf een bepaald bwjr daar voor waren het 4 bakken10 januari 2009 om 23:00 #17461335origineel gepost door Goossens Bjorn
Ik heb een Opel Monza A van 1980 met een 3.0 injectiemotor. Men dealer zei dat dit uitzonderlijk was dat mijn monza al met een injectiemotor is uitgerust maar het is n og steeds de orginele motor volgens de papieren. Het zal dus één van de eerste zijn.Volgens mij hebben alle Monza schijfremmen achteraan
De rest kan ik niet een antwoord op geven
de 3.0e is niks aparts in een monza
ze zaten er vanaf het begin al in
en de meesten zijn volgens mij 3.0e
of 2800 cabarateur
en de lateren 2500 en 3.011 januari 2009 om 01:24 #1746133630E kwam gelijk met de Monza in 78 met L-jetronic en in 82 kwam LE jetronic en een andere krukas met 12 tegengewichten ipv 9 zoals de eerste blokken hadden in 85 kwam de zogenaamde 30I dit was een 156pk blok met kats en verlaagde compressie.
En dan heb je nog 3 verschillende type onstekingen op de 30E 1978-82 had je 1 type :jerryen van 82-83 en van 83 tot eindeDe 265 Getrag was vanaf 78 leverbaar tot einde productie in 86 alleen had de A1 een andere overbrenging in de 5de gang als de A2,die vanwege de betere CW waarde iets minder luchtweerstand hadden en zodoende ook een iets langere 5de gang hadden (0.87 tegenover 0.813 bij de A1).
Bij de A1 was ie een optie en bij de GSE was ie standaardABS is pas in 84 gekomen net als het digidash en de 4-gang aisin warner automaat bak .
Alle Monza/Senator A hebben voor en achter schijven met een diameter van 279x10mm achter met dubbelzuiger klauwen en de handrem in de trommels,alleen hebben de 4 cilinders 20E en 22E in de A2 voor geen geventileerde schijven en bijbehorende remklauwen voor die dunne schijven.
In 82 is het onderstel van de vooras iets veranderd de ophanging van de stabilisator stang is toen gewijzigd,je kunt wel A2 veerpoten onder een A1 zetten maar geen A1 onder een A2,ook zijn de beide voorveren verschillend van een A1 en A2.Nee niet alle Monza,s hadden een oliekoeler enkel de 30E na 83 hadden um standaard,maar die dingen zijn toch geen ruk waard en kun je zo weghalen de A1 had um immers ook niet en mijn blok is ook al zeker 25 jaar geworden zonder olie koeler en draait nog jaarlijks 15/20.000km.
S staat voor sport bij de A1:zwarte grill,dikkere stabilator stang voor en iets lagere veren.
Zie het maar als de GSE versie van de A1En wat betreft die uitvoeringen S C en GSE en bla bla bla:iedereen kocht zo,n ding kaal en bestelde erop wat ie wilde hebben,en dat er nu op de C dit zit en op de CD tja,ik heb al vanalles gesloopt en iedere keer zit er wel wat anders op of aan:
Een kale A1 met hoogte regeling en sper,
Een simpele A2 met hoogte verstelbaar stuur kan nergens vinden bij welke uitvoeringen die dingen moeten passen….Een GSE haal ik er zo wel uit maar die hebben kaal:
zwarte sierlijsten digidash GSE interieur getinte ruiten CV en nog wat dingen maar ook daar zit weer een wereld van verschil in wat de ene wel of niet erop heeft:
airco electrische ramen ABS enz enz11 januari 2009 om 09:46 #17461337origineel gepost door GSE
30E kwam gelijk met de Monza in 78 met L-jetronic en in 82 kwam LE jetronic en een andere krukas met 12 tegengewichten ipv 9 zoals de eerste blokken hadden in 85 kwam de zogenaamde 30I dit was een 156pk blok met kats en verlaagde compressie.
En dan heb je nog 3 verschillende type onstekingen op de 30E 1978-82 had je 1 type :jerryen van 82-83 en van 83 tot eindeDe 265 Getrag was vanaf 78 leverbaar tot einde productie in 86 alleen had de A1 een andere overbrenging in de 5de gang als de A2,die vanwege de betere CW waarde iets minder luchtweerstand hadden en zodoende ook een iets langere 5de gang hadden (0.87 tegenover 0.813 bij de A1).
Bij de A1 was ie een optie en bij de GSE was ie standaardABS is pas in 84 gekomen net als het digidash en de 4-gang aisin warner automaat bak .
Alle Monza/Senator A hebben voor en achter schijven met een diameter van 279x10mm achter met dubbelzuiger klauwen en de handrem in de trommels,alleen hebben de 4 cilinders 20E en 22E in de A2 voor geen geventileerde schijven en bijbehorende remklauwen voor die dunne schijven.
In 82 is het onderstel van de vooras iets veranderd de ophanging van de stabilisator stang is toen gewijzigd,je kunt wel A2 veerpoten onder een A1 zetten maar geen A1 onder een A2,ook zijn de beide voorveren verschillend van een A1 en A2.Nee niet alle Monza,s hadden een oliekoeler enkel de 30E na 83 hadden um standaard,maar die dingen zijn toch geen ruk waard en kun je zo weghalen de A1 had um immers ook niet en mijn blok is ook al zeker 25 jaar geworden zonder olie koeler en draait nog jaarlijks 15/20.000km.
S staat voor sport bij de A1:zwarte grill,dikkere stabilator stang voor en iets lagere veren.
Zie het maar als de GSE versie van de A1En wat betreft die uitvoeringen S C en GSE en bla bla bla:iedereen kocht zo,n ding kaal en bestelde erop wat ie wilde hebben,en dat er nu op de C dit zit en op de CD tja,ik heb al vanalles gesloopt en iedere keer zit er wel wat anders op of aan:
Een kale A1 met hoogte regeling en sper,
Een simpele A2 met hoogte verstelbaar stuur kan nergens vinden bij welke uitvoeringen die dingen moeten passen….Een GSE haal ik er zo wel uit maar die hebben kaal:
zwarte sierlijsten digidash GSE interieur getinte ruiten CV en nog wat dingen maar ook daar zit weer een wereld van verschil in wat de ene wel of niet erop heeft:
airco electrische ramen ABS enz enz:thumbup
11 januari 2009 om 10:04 #17461338Mooie informatie :thumbup :thumbup
11 januari 2009 om 12:06 #17461339Als je nog meer wilt weten dan meld je maar…..
15 januari 2009 om 11:43 #17461340Het is zoals GSE zegt, volgens mij is er geen Monza dezelfde als het om uitrusting gaat. Je kon van alles en nog wat bestellen, en dan ook nog delen van het C, S of (het latere) GSE pakket dwars doorelkaar.
Als ik in mijn brochure van 1985 kijk, kon je zelfs het Recaro nterieur bestellen in een normale (niet GSE) Monza, maar ook het digidash, als je zou willen. Maar je kon ook een GSE zonder digidash bestellen, dus met de normale klokken. Alles was mogelijk, en inderdaad zullen veel mensen een “kale” Monza hebben gekocht, plus de opties die zij belangrijk vonden op dat moment. De lijst van mogelijke opties is echt berelang.
Zo heb ik ook iets raars. Mijn bestuurders stoel staat op een lagere slede dan de bijrijdersstoel, die staat duidelijk zo’n 2 a 3 cm hoger. Waarschijnlijk was de originele eigenaar of een lange vent, of zijn partner was van een kleiner postuur, zodat je vanuit een hogere stoel makkelijker uit en in kan stappen. Dus kon je naast een in hoogte verstelbare stoel, ook verschillende hoogten van sleden krijgen.
Ander voorbeeld, achterbanken waren altijd neerklapbaar, maar soms deelbaar, en soms weer niet, dat hing weer af van welk soort interieur je wilde. Gordels achterin waren ook een optie (ik heb ze niet, de voorbereiding zit er weer wel).
Daarnaast kon je van vele opties of de electronische of de mechanische variant kiezen. En ga maar zo door.
15 januari 2009 om 12:23 #17461341even vraag er wordt hier over een 265 bak gesproken,is dat dan de zelfde
bak die in een omi 3 liter van 87 zit of is dat ook weer anders.
vgr tonsr.15 januari 2009 om 12:25 #17461342Ik heb onder men Monza een hangeschakelde 5 bak zitten, is dit eigenlijk een 265 bak? Lompe vraag misschien maar op dat gebied weet ik er zoveel niet van.
15 januari 2009 om 17:03 #17461343Als ie niet verkloot is dan wel:
zie je zo aan de bak:
steuntjes zitten er aan de zijkant aan die geen nut hebben.
koppelhuis is afschroefbaarTja ik zie op het oog zo het verschil in een 240 en een 265.
Maar kijk maar naar het koppelhuis.
15 januari 2009 om 17:08 #17461344origineel gepost door TonSR
even vraag er wordt hier over een 265 bak gesproken,is dat dan de zelfde
bak die in een omi 3 liter van 87 zit of is dat ook weer anders.
vgr tonsr.dat zijn andere bakken
15 januari 2009 om 22:29 #17461345Ik dacht dat de Monza na een bepaald bouwjaar over is gegaan van 265 bakken naar R25 bakken?
(heb ik ook maar van horen zeggen).Hoe zit het dan met geventileerde schijfremmen vóór?
Ik ben er bij één wezen kijken, maar dat was een GS/E met enkele remschijven……..
Goedkope vernieuwing geweest wellicht? :hmmzEn de 4-traps automaat? is die allen geleverd op de 3.0 liter vanaf een bepaald bouwjaar? Of was dit ook gewoon een optie die besteld kon worden op alle modellen?
16 januari 2009 om 06:41 #17461346Standaard de 3 traps TH180 bak (vanaf 1978), later optioneel een 4 traps. De 4 traps automaat was een optie tot 1985, daarna werden ze standaard uitgerust met een 4 traps, op in ieder geval de 2.5 en 3.0 liters.
Daar zijn volgens mij weer twee varianten van, eentje met een niet uitschakelbare 4de trap, en eentje met een uitschakelbare 4 de trap. Dan zit er een knopje naast de pook. Zo eentje heb ik dus op mijn A2.
De mijne heeft geventileerde schijven voor, en niet geventileerde achter.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.