Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Van vol synthetisch naar half synthetisch of andersom
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juni 2011 om 08:27 #17237357
Ik wil olie laten verversen, en heb geen idee wat er nu in zit (ik gok op half synthetisch, maar durf het niet te zeggen)
Ik twijfel of ik de nieuwe olie half of vol synthetisch wil, maar weet niet of dat uberhaupt zomaar kan zonder reiniging o.i.d
Stel dat er nu half in zit, en ik ga naar vol, of stel dat er vol in zit en ik ga naar half, heeft dat gevolgen?
Eigenlijk heb ik twee vragen:
1. kan ik zomaar switchen tussen vol en half?
2. zijn er grote voordelen aan vol, of maakt het niet zo veel uit?Thanks voor de input!
1 juni 2011 om 11:00 #17875483ik had na aankoop van mijn astra een tikkende klep
kwam waarschijnlijk door verkeerde olie type
heb er eerst een een kleppenreiniger ingedaan
10 minuten warm laten lopen
daarna geleegd
nieuw oliefilter en gevuld met 5w40 fullsynthetisch op aanraden van opel dealer
klep tikt niet meer en motor loopt prima1 juni 2011 om 12:00 #17875484Zou niet zomaar veranderen van olie type dit kan namelijk ervoor zorgen dat de motor opeens olie gaat verbruiken.
In mijn astra g 2.0 16V DI (X20DTL) heb ik 10W40 Half synthetisch. Olie verbruik 1 op 15.000KM.1 juni 2011 om 18:08 #17875485Hmmm, en er is zeker niet achter te komen wat er nu in zit? handig die kaartjes die ze normaal achter laten ;)
1 juni 2011 om 18:31 #17875486@xladage wrote:
Hmmm, en er is zeker niet achter te komen wat er nu in zit? handig die kaartjes die ze normaal achter laten ;)
mss facturen van vorig onderhoud ofzo? Of even bij de dealer horen waar hij in onderhoud is geweest? :D
1 juni 2011 om 19:43 #17875487Ja ik had ze al gebeld. Ze hebben het bij aankoop gedaan. 5W40, meer weten ze niet. Daar zijn we dus niet echt mee geholpen helaas
1 juni 2011 om 21:36 #17875473Nou dan is dat toch duidelijk! :D
5W40 is vol syntheet. ;)
En daar zou ik ook weer voor gaan als je gaat verversen. (aanbevolen olie voor de Astra G als ik me niet vergis)
T maakt trouwens niet uit of je van vol naar half gaat of andersom als je gaat verversen hoor.
Alleen bijvullen van half terwijl er al vol in zit en andersom,gaat niet werken met elkaar.http://www.xjrownersnederland.nl/olieuitleg/olieuitleg.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Lees dit maar even waarom je voor vol syntheet zou gaan. ;)
2 juni 2011 om 06:10 #17875477owwwww 5w40 is altijd vol? weer wat geleerd. Had de garage ook moeten weten toch?
2 juni 2011 om 06:34 #17875476Normaal wel ja.
als hij altijd dealer onderhouden is, zit er 5W30 in.
Willem
2 juni 2011 om 06:41 #17875475@wim-v6 wrote:
Normaal wel ja.
als hij altijd dealer onderhouden is, zit er 5W30 in.
Willem
5w30 wordt ook op de sites van mpm etc aangegeven.
2 juni 2011 om 07:00 #17875472@Dr.Insane wrote:
Nou dan is dat toch duidelijk! :D
5W40 is vol syntheet. ;)
En daar zou ik ook weer voor gaan als je gaat verversen. (aanbevolen olie voor de Astra G als ik me niet vergis)
T maakt trouwens niet uit of je van vol naar half gaat of andersom als je gaat verversen hoor.
Alleen bijvullen van half terwijl er al vol in zit en andersom,gaat niet werken met elkaar.http://www.xjrownersnederland.nl/olieuitleg/olieuitleg.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Lees dit maar even waarom je voor vol syntheet zou gaan. ;)
Ik heb dit ook even gelezen. Staan intressante dingen tussen !
Bedankt.Groet, Rik
2 juni 2011 om 07:56 #17875469standaard is 5W30, maar bij de oudere opels doen ze er vaak 5w40 of 10w40 in, en nee 5w40 hoeft niet perse een volsyntheet te zijn, die zijn er ook in half syntheet, persoonlijk zou ik voor een goede kwaliteit (vol)syntheet 5W40 van kroon gaan voor de astra G en altijd bijvullen met exact hetzelfde type van dezelfde fabrikant.
Mark
2 juni 2011 om 09:48 #17875462@opel-mark wrote:
standaard is 5W30, maar bij de oudere opels doen ze er vaak 5w40 of 10w40 in, en nee 5w40 hoeft niet perse een volsyntheet te zijn, die zijn er ook in half syntheet, persoonlijk zou ik voor een goede kwaliteit (vol)syntheet 5W40 van kroon gaan voor de astra G en altijd bijvullen met exact hetzelfde type van dezelfde fabrikant.
Mark
Goede olie en Kroon, gaat dat samen in een zin? Heb vaak gehoord dat het niet zulke geweldige olie is..
2 juni 2011 om 13:21 #17875474wat een slap gelul allemaal over olie,
ik gebruik al jaren lang de goedkoopste troep wat er is en gaat prima,
nou maakt het wel wat meer uit bij moderne motoren maar dan nog.
ik ben wel weer van plan op goede kwaliteit olie te gaan rijden, maar het moment lekt het als een malle en dan doe ik er geen duure olie in..
ik zou me er pas druk om maken als je een c20let pfase 3 oid rijdt..
het grootste verchil tussen dure en cheapy olie zijn de dopes!
google daar maar eens op.kroon lijkt mij prima olie,
als ik goede olie gebruik, gebruik ik kroon of gm olie.
castrol lijkt mij ook prima maar heb het nog nooit gebruikt.groeten
2 juni 2011 om 14:49 #17875471@koenelsenaar wrote:
@opel-mark wrote:
standaard is 5W30, maar bij de oudere opels doen ze er vaak 5w40 of 10w40 in, en nee 5w40 hoeft niet perse een volsyntheet te zijn, die zijn er ook in half syntheet, persoonlijk zou ik voor een goede kwaliteit (vol)syntheet 5W40 van kroon gaan voor de astra G en altijd bijvullen met exact hetzelfde type van dezelfde fabrikant.
Mark
Goede olie en Kroon, gaat dat samen in een zin? Heb vaak gehoord dat het niet zulke geweldige olie is..
Tuurlijk gaat dat samen, Kroon is een op en top Nederlands merk geen goedkope shitzooi, vroeger hadden ze zelfs hun eigen raceteam.
2 juni 2011 om 14:56 #17875470Ik rij ook met kroon olie 10w40, zou niet weten wat er slecht aan is hoor ;)
2 juni 2011 om 18:10 #17875480Hij was dealer onderhouden, maar de laatste 30k niet meer.
Bij aankoop is er dus 5W40 in gegooid, maar kennelijk is dat nog niet per definitie volsynthetische olie geweest.
ik denk dat ik dan nu maar voor de 5W40 vol ga…2 juni 2011 om 21:38 #17875463eigenlijk voor een standaard motor met geen dikke turbo of 100% vermogen zeg ik doe er aldi olie in.
goed en goedkoop, heb er geen problemen mee :D
olie van de Aldi Lidle en Action is heel goed te gebruiken :Dmaar iedereen zelf weten wat hij er in doet :vertag
3 juni 2011 om 19:08 #17875467Tis jammer dat ik die foto’s niet meer heb van de Carterpannen van 2 omega’s V6en die bijna hun hele leven op kroon oil 5w40 hadden gereden.
Bijde met uitgelopen lager geindigd ivm smerings te kort op let wel 220.000km en 235.000km.
Flinke zwarte sludge in het Carter.
Dit was bij een garage dat ik die pannen zag liggen, en omdat het opel pannen waren trok het mijn aandacht.
daardoor in gesprek met de garagist gekomen, en zo dus duidelijk het verhaal van de Kroon oil (aantoonbaar trouwens bij een van de 2 auto’s mooie kroon oil ververskaartjes en stickers in het boekje van kroon oil met daarop type olie waarmee ze gevuld was.
kan toeval zijn natuurlijk.
Nu weet ik ook wel dat de omega van zichzelf al een zooitje van het Carter maakt, dat wil zeggen dat deze nooit mooi schoon zijn bij hogere kilometer standen, ook al ververs je m met goede olie en oliesoort, soort van gevoelig zeg maar, ik hoop toch dat mijn vec-B V6 wat langer met zijn lagerschaaltjes doet als bijde Omega V6en.
Nu is bij mij het carter er wel onderweg geweest bij ongeveer 150.000km voor vervangen van de Carterpan pakking, en toen was de pan brandschoon, en mooi aluminium grijs van binnen.
Mijn auto is tot 78.800km altijd dealer onderhouden geweest, en vanaf deze stand is ie bij mij ALTIJD gevuld geweest met Valvoline Synpower 5w40.
204.000km en zelfs nog schoon onder de oliedop..
Carterventilatie gaatje heeft ook nog nooit dicht gezeten (als deze dicht zit kan je kans krijgen op zowel gele als zwarte sludge in het carter, dit zal bij de omega’s ook wel een mede oorzaak zijn van het kapot lopen.
Willem
3 juni 2011 om 19:15 #17875468Willem, Heb je voor mij een fototje waar de carterventilatieslangetjes van een x16xel I zitten? Ik moest een buisje zoeken van/naar kleppendeksel…
3 juni 2011 om 19:19 #17875466Ecotec kappie eraf, zie je rechts een S vormig slangetje van kleppendeksel naar inlaat lopen, dat is de bediening.
en dan de dikkere vanaf de inlaatbuis (achter de motor) naar de zijkant van het kleppendeksel terhoogte van de bobine (dunne van de 2 die daar zitten
en dan een dikke die direct naar beneden gaat.
dat is de gehele carterventilatie van de X16XEL (1)
Willem
3 juni 2011 om 19:22 #17875465En welke buis hangt bij jouw los zodat je versnellingsbak onderzeikt met olie? :jerry
3 juni 2011 om 19:26 #17875464die normaal naar de inlaat buis gaat.
oja, we hebben de dader gevonden.. Cilinder nr3 is gaar…
Willem
3 juni 2011 om 19:30 #17875481Haha, ga je ‘m reviseren?
3 juni 2011 om 19:35 #17875479NIET!!!
Loopt goed op 4 cilinders, en gaat als een kogel, zolang er maar voldoende olie in zit, bij een te laag peil gaat ie een beetje op 3,5 cilinder draaien ivm te weinig compressie op cilinder 3.
Bougies onderlaatst gewisseld omdat ik wel wou weten of dat ging helpen, en de bougies van cilinder 1-2 en 4 netjes licht grijs, en die van cilinder 3 had een dikke witte stevig uitgeharde kluit aan de massa electroden hangen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.