Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Van 1.9 N naar 1.9 S
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2010 om 00:48 #17225151
Ondergetekende heeft een 76er Manta met een 1.9 N motor erin. oorspronkelijk was dit een 1.9 S, maar lawaai van binnenuit gaf al aan dat deze motor het niet lang meer zou uithouden. derhalve heb ik toendertijd een 1.9 N ingebouwd, maar wel het spruitstuk en de carburateur meegenomen van de 1.9 S.
Nu het restaureren voor de deur staat, is het ook de bedoeling de motor onder handen te nemen.
Ik ben voornemens het blok aan te bieden bij een revisiebedrijf met het verzoek aanpassingen te doen zodat het blok weer de 90 paardjes levert die er normaal gesproken thuishoren volgens de specs van Opel.
Zou hier alleen het vlakken van de cylinderkop volstaan zodat de hoge(re) compressie terugkomt of is er meer nodig?
Het blok gaat in ieder geval uit elkaar, want de auto heeft ruim 14 jaar stilgestaan, ben ook nieuwsgierig of loodvrije kleppen zinvol zijn.
Schiet U maar…25 augustus 2010 om 01:12 #17718247als je de motor laat reviseren, dan moeten toch de standaard 90 paardjes terug komen neem ik aan
25 augustus 2010 om 01:38 #17718248Ja, dat is wel de bedoeling. Maar zal dat lukken met alleen het vlakken van de kop?
25 augustus 2010 om 12:11 #17718249heb je het nu over de oude 19s of de 19n?
de 19n heeft andere zuigers, nokkenas en brandstof systeem.
of de kop anders is weet ik niet……25 augustus 2010 om 22:46 #17718250Het gaat er om de 1.9 N die er nu in ligt ‘om te bouwen’ naar 1.9 S.
In welk opzicht zitten er andere zuigers in?
Volgens het Manta boek zijn boring en slag van beiden gelijk, alleen de compressieverhouding verschilt.26 augustus 2010 om 00:28 #17718251origineel gepost door Ducantoni
Het gaat er om de 1.9 N die er nu in ligt ‘om te bouwen’ naar 1.9 S.
In welk opzicht zitten er andere zuigers in?
Volgens het Manta boek zijn boring en slag van beiden gelijk, alleen de compressieverhouding verschilt.de vorm van de bovenkant is anders….een N zuiger heeft een heeft hollere bovenkant….heb ik gehoord.
26 augustus 2010 om 01:34 #17718252Dat zou het verschil in compressie kunnen verklaren, dat zou dan betekenen dat niet de kop, maar de zuigers veranderd moeten worden.
26 augustus 2010 om 11:50 #17718253Ik ben niet de 4cil man:
Maar de zuigers zijn bij de N motors anders dan een S motor deze hebben een soort van D vorminge kom erin die de compressie omlaag haalt om zo pingelen te voorkomen en daardoor kun je probleemloos op 95 octaan benzine rijden.Koppen enz enz durf ik niks van te zeggen,zuigers moetten idd vervangen worden.
26 augustus 2010 om 12:08 #17718254Zuigers van de N motor hebben grotere uitsparingen, dat weet ik zeker.
Volgens mij zijn de kleppen ook kleiner bij een N-motor, en de carburateur was enkel traps op een N, terwijl de S een dubbeltraps is.
Dus met elk van de onderdelen win je iets, maar je hebt alleen een 1.9S als je alles doet. Misschien dan slimmer om een complete 1.9 S te zoeken.
26 augustus 2010 om 12:58 #17718255Dat zou ook een optie zijn, de vraag is alleen: zijn ze nog te vinden?
26 augustus 2010 om 13:03 #17718256Overigens vraag ik me af, met betrekking tot de te gebruiken brandstof, de S versies waren bestemd om op RON 98 te rijden, maar dat wordt nergens meer verkocht in NL.
Is de euro 95 zonder bezwaar te gebruiken als alternatief daarvoor?26 augustus 2010 om 13:17 #17718257daarvoor is de 100 octaan gekomen.
esso (in duitsland zeker wel) verkoopt wel nog 98…..nou mijn 19s loopt prima op 95 terwijl dat niet zou kunnen, echter….., mijn 20e van na 1984 zou het wel moeten kunnen na bijstelling van de ontsteking en die loopt er bagger op!
26 augustus 2010 om 13:23 #17718258origineel gepost door Ducantoni
Dat zou ook een optie zijn, de vraag is alleen: zijn ze nog te vinden?Ja, die zijn er nog wel. Oproepje hier of MP in de gaten houden.
origineel gepost door Ducantoni
Overigens vraag ik me af, met betrekking tot de te gebruiken brandstof, de S versies waren bestemd om op RON 98 te rijden, maar dat wordt nergens meer verkocht in NL.BP en Q8 voeren nog 98RON, en een paar lokale pompen hebben het vaak ook nog wel.
Maar het is wel goed zoeken.
Daarom heb ik altijd octaanbooster bij me.origineel gepost door Ducantoni
Is de euro 95 zonder bezwaar te gebruiken als alternatief daarvoor?Ontsteking anders afstellen maar dat gaat ten koste van de pk’s.
26 augustus 2010 om 16:18 #17718259Makkelijker zal het er niet op worden, destijds met de loodvervanger hetzelfde; Shell stopte er als eerste mee, dus toen kwam ik uit bij Texaco, Fina en Total, maar die zijn er ook al lang mee opgehouden.
Heb voor mijn wèl rijdende klassieker, een Volvo 66, altijd loodvervanger mee, maar dat moest ik toch al als ik in Duitsland reed..26 augustus 2010 om 16:20 #17718260origineel gepost door Ruud B
origineel gepost door Ducantoni
Dat zou ook een optie zijn, de vraag is alleen: zijn ze nog te vinden?Ja, die zijn er nog wel. Oproepje hier of MP in de gaten houden.
Vraag blijft alleen, is het geen leeggereden exemplaar, ik weet nu wat ik heb..
26 augustus 2010 om 17:32 #17718261origineel gepost door Ducantoni
Makkelijker zal het er niet op worden, destijds met de loodvervanger hetzelfde; Shell stopte er als eerste mee, dus toen kwam ik uit bij Texaco, Fina en Total, maar die zijn er ook al lang mee opgehouden.
Heb voor mijn wèl rijdende klassieker, een Volvo 66, altijd loodvervanger mee, maar dat moest ik toch al als ik in Duitsland reed..Super MLV vind je volgens mij nu echt nergens meer.
Tot niet lang geleden had een Avia niet ver van hier dat nog, maar volgens mij is dat nu ook over.En we gaan met de 98 RON dezelfde kant op.
Wel gek, want in het buitenland (Duitsland & Belgie) is het beter verkrijgbaar.origineel gepost door Ducantoni
Vraag blijft alleen, is het geen leeggereden exemplaar, ik weet nu wat ik heb..
ja, dat is een gok.
Maar goed, goed laten reviseren kost een multi-veelvoud van een compleet blok van MP.
(been there, done that, got the F. T-shirt)26 augustus 2010 om 22:33 #17718262Ik denk dat de meesten wel weten hoe het gros van de berijders met hun Manta omging of -gaat, een enkeling daargelaten (waartoe ik mezelf ook reken)
Maar goed, ik heb nog een aantal maanden om me te oriënteren, weet nl. niet wat een totale revisie kost.
Heb een aantal jaren geleden wel een koprevisie voor een XM laten uitvoeren, vanwege de (normale) slijtage door rijden op gas en dat liep ook al aardig op..27 augustus 2010 om 06:19 #17718263Heb meerdere malen een motor laten reviseren.
Was kwijt voor het honen, 15 euro per cilinder
krukas polijsten was iets van 60 euro
nokkenas iets van 45
nieuwe krukas lagers 60
nieuwe drijfstang langers 40
motorpakking set 150
nieuwe zuigerveren weet ik niet meerKop heb ik toen der tijd bij DdV laten doen. was ik 200 voor kwijt (1mm gevlakt, kleppen machinaal opnieuw laten inslijpen, kop op scheuren laten controleren)
Zat op een totaal bedrag van 6-700 euro en ben er nog niet. Maar dat komt omdat ik het blok niet origineel laat, maar lichtelijk ga kietelen
Denk dat als je veel zelf kunt doen, je met dit bedrag rekening moet houden (je hebt altijd wel iets dat tegen zit, dus reserve is nooit weg)
En om van een 19N een 19S te maken, zul je de zuigers over moeten zetten.
Als je dan toch gaat reviseren, zou ik gaan voor een lopende 1.9S en die dan reviseren.
Wil je op loodvrij gaan rijden, laat dan gelijk de klepzittingen vervangen. Als je toch eenmaal bezig bent ;)Alle onderdelen zijn trouwens nog goed te krijgen, zuigerveren, krukas en drijfstang lagers, alle pakkingen, ketting, geleiders.
27 augustus 2010 om 21:52 #17718264Ik heb op dit moment geen idee of de motor nog rond te krijgen is, dus ik hou er rekening mee dat de zuigers misschien toch al vervangen moeten worden. En wat betreft de klepzittingen: dat kan dan in een moeite door…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.