valse rechter achterlicht melding update 27.08 opgelost!!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum valse rechter achterlicht melding update 27.08 opgelost!!

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    JJR

Afgelopen week kreeg ik opeens een melding dat het rechter achterlicht stuk was, gekeken naar de lamp maar deze is ok.
      Afgelopen week kwam de melding even op en dan was hij weer weg, met uitgeschakelde verlichting.
      Nu komt de melding haast continu op alleen af en toe verdwijnt hij een paar seconde. Het valt mij op dat ik met ingeschakelde verlichting de melding niet krijg.

Iemand een idee wat dit kan zijn? :hmmz

Fearless
      Deelnemer

Trekhaak onder je auto?
        Verloopstekker in de stekkerdoos toevallig?
        Stekkerdoos vrij van corrosie?

Zo niet, draden+polen van de lampen controleren.

sw_reijnders
        Deelnemer

over wat voor auto gaat het?
          we weten veel, maar we zijn niet helderziend :sleeping

neem even als vb een vectra b sedan
          die heeft dus 4 lampen in 2 achterlicht units . . . als er 1 kapot is, brand de andere nog wel natuurlijk maar krijg je wel de melding

wim-v6
          Deelnemer

Bij een Vectra B word niet gemeld dat reschtsachter kapot is, maar staat er Diml. achterl.

dat houd in dat een van de koplampen of achterlichtlampjes kapot is (links en rechts word niet apart vermeld.

dat dan weer wel bij de Vectra-C volgens mij..

Willem

JJR

Sorry inderdaad vergeten te vermelden om welk type vectra het gaat. :oops:

Het gaat om een vectra C station 2006, heb de achterlicht unit er reeds afgehaald en het bewuste lampje van de melding vervangen. Ook de contacten heb ik wat terug gebogen zodat ze zeker te weten contact maken, waren overigens ook niet zwart ofzo. Dit is nl vaak een probleem met een bajonetaansluiting.
              Dit alles helpt niet ik blijf de melding houden bij uitgeschakeld licht? Wel raar want je zou bij ingeschakeld licht detectie verwachten van een defecte lamp.De melding komt en gaat iedere keer.
              As ik het licht inschakel gaat de melding direct weg, en blijft weg

Er zit overigens ook een originele opel trekhaak onder, bedrading van de lamp is volgens mij gebaseerd op een bussysteem? grote voedingsaders kleine busaders.

Ik ben benieuwd of iemand mij op de juiste weg tot de oplossing kan brengen.

Fearless
              Deelnemer

Zelfs met een originele trekhaak bekabeling kunnen er problemen ontstaan.
                Ik heb dit zelf al enkele keren gehad op mn werk dat ik altijd weer uitkwam op die stekkerdoos.

Om dit uit te sluiten kan je de grote stekker achter in even losnemen.
                er loopt een kabel met een grote rechthoekige stekker in een kastje, wat weer in de zekeringkast gedrukt zit.
                Links achterin.
                Dan haal je de trekhaakstekker dus los, als het dan over is weet je waar het probleem zit.

crossagek

vectra c heeft 2 achterlicht pitjes aan elke kant .

beide pitjes branden en de onderste gaat feller branden als je remt .het bovenste pitje is waarschijnlijk stuk . Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik mijn GTS nog had en ik heb me toen doodgezocht naar de oorzaak .

wim-v6
                  Deelnemer

Jupz 4 lampjes totaal 2 per kant, is daar een van stuk krijg je melding

bij het plaatsen van een verkeerd lampje krijg je eveneens een melding zijn alle 4 21watt lampjes

Willem

Opeloco
                    Deelnemer

Ik heb hetzelfde voorgehad maar dan met mijn achteruitrijlicht links. Zelfs bij opzetten van contact kwam de melding er regelmatig op, dus nog voor ik de vectra in zijn achteruit had gezet.
                      Lampje er eens uitgenomen, contacten van lampje wat geschuurd en contactpunten in achterlicht beetje geschuurd en sindsdien niet meer gehad :hmmz

wim-v6
                      Deelnemer

Lampjes worden bij de Vectra-C ook gecontroleerd wanneer ze niet gebruikt worden.

Willem

JJR

Bedankt voor jullie reacties
                          Zojuist in het donker uitgevonden: de twee achterlampen in de kofferklep flikkeren, branden zwak en gaan soms uit.
                          Lijkt er op dat de massa niet goed is, ik ga de klep bij daglicht eens openmaken. Ik hoop dat dit gemakkelijk gaat :???:
                          Ik denk dat dit ook verklaart waarom dat de melding niet continu actief is, maar komt en gaat.

Willem bedankt want ik wist niet dat de lampcontrole ook bij uitgeschakede verlichting werkte.

wim-v6
                          Deelnemer

schijt vaker voor te komen, problemen met de binnenste achterlicht units.

Willem

JJR

Deze week heb ik de storing kunnen oplossen. Ik was van plan te gaan meten, toen ik een van de achterlampjes losdraaide zag ik dat de contactpunten zwart waren. Ik heb ze schoongeschuurd met een fijn schuurpapiertje en met een schroevendraaier terug gebogen. Terug geplaatst en de lichten brande gelijk weer zoals het hoorde.

Wel opvallend dat beide achterlichten op de kofferklep dit probleem tegelijkertijd hadden, of het was me niet eerder opgevallen ;)

Iedereen bedankt voor zijn reactie, misschien heeft iemand nog iets aan deze oplossing.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.