Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › V6 levensduur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2010 om 12:20 #17223109
Hallo, Kan iemand mij vertellen wat de verwachte levensduur is van de Ecotec 2.5V6 van 1999?
Ik heb er een op het oog, die er redelijk netjes uitziet, maar hij heeft bijna 210k gelopen.
Aangezien ik 40-50k per jaar rij en er zeker nog 2 jaar mee wil doen zou het wel prettig zijn als ze met enige zekerheid de 3 ton halen…
Aangezien de motor niet zoveel voorkomt weet mijn garagehouder het eigenlijk ook niet. Op dit forum zijn vast wel specialisten die er wel ervaring mee hebben.
John2 juli 2010 om 12:24 #17695276met 210 dkm is ie net ingelopen
2 juli 2010 om 12:31 #17695277Net ingelopen? Sneuvelen ze dan niet met olie verbruik, versleten zuigerveren, drijfstangen of iets dergelijks bij een ton of 2,5?
2 juli 2010 om 12:50 #17695278Zal toch wel veel aan de vorige eigenaar liggen denk ik. Heeft ie op tijd z’n beurtjes gehad en hoe is ermee omgegaan. Gelijk koud weg scheuren of wordt ie rustig warm gereden voordat je op het gas gaat.
2 juli 2010 om 13:43 #17695279Zeker, en ik kan natuurlijk een compressie- en lektest doen van te voren maar als ze bekend staan dat ze bij een bepaalde km-stand toch veelal dit of dat gaan mankeren, dan kan ik de moeite beter sparen…
De boekjes zijn er wel bij overigens en nog afgetekend ook bij verschillende bedrijven, maar bij dit soort km-standen zegt dat niet zo veel meer.
Dan is het inderdaad beter de vorige eigenaar te kennen, maar helaas was dat geen klant van hen..
Daarbij heb ik nogal een pittige rijstijl schijnt het…2 juli 2010 om 17:08 #17695280210.000 delen door 6 is maar 35.000 km per cilinder.
dit is netjes
maar het hangt inderdaad allemaal aan de voet van de vorige eigenaar is hij netjes warm gereden enzovoort check gewoon de olie en der gelijk of hij goed onthouden is.2 juli 2010 om 21:00 #17695281slecht warm rijden kunnen ze totaal niet tegen.
maar dat merk je dan ook wel als ze op de 2ton zitten.
als er gewoon goed me eom is gegaan, is de 3 ton geen probleem voor een 6 cilinder.
wel is een zwak de oliepomp (vooral 3 liter) en de krukaskeerringen
2 juli 2010 om 21:39 #17695282Bij een V6 is echt de fut eruit als ie gaar getrapt is.
een van de weinig opel motoren welke minder gaat presteren als ze gaar is.
(de meeste opels gaan alleen meer harder als ze gaar zijn).goed letten op carterdruk, en motorgeluiden..
Zo’n V6 is een beresterke motor, mits ie een beetje netjes behandel is.
Heb de mijne echt GOED op zijn klote gegeven, maar wel altijd netjes warm gereden en rustig af laten koelen.
heb m in duitsland regelmatig langdurig op volle snelheid gehad, maar daar heeft ie echt niks van.
nog steeds netjes 15bar compressie op alle cilinders, goed wel wel nu op bijna 200.000km, gekocht met 78.800km
niet al te veel ellende mee gehad.
> Let wel, ik heb deze motoren ook helemaal afgereden gezien bij net 100.000km, totaal geen fut meer in enzo..
> Olieverbruiken doen deze motor zowiezo niet gauw, zelf niet als ze gaar zijn….
> Kleprubbers gaan over het algmeen hun hele leven mee, tenzij je m warm goed op zijn lazer geeft
> Stadssprintjes zijn killing voor iedere motor!!!
Willem
3 juli 2010 om 09:58 #17695283Alvast bedankt allemaal voor de reacties.
‘de fut eruit’ is natuurlijk lastig te bepalen als je er nog geen gehad hebt, en uit een 1.8 Astra van 10 jaar oud is het allemaal al gauw indrukwekkend natuurlijk.
Ik ga dan maar eens een uitgebreide proefrit maken en de compressie meten!
Meerdere reacties welkom natuurlijk.3 juli 2010 om 10:25 #17695284Sta tie op het internet..wat is de link.. misschien kent iemand hen hier wel..’
Gr.Rudy3 juli 2010 om 10:40 #17695285Hij staat op marktplaats, zilvergrijs, 207dkm, 3250,- vragen ze.
3 juli 2010 om 16:44 #17695286Astra Vectra Calibra Omega??
Willem
3 juli 2010 om 19:21 #17695287origineel gepost door wim-v6
Zo’n V6 is een beresterke motor, mits ie een beetje netjes behandel is.Geldt dit voor alle opel V6 motoren?
2.5 – 2.6 – 3.0 – 3.2 serie3 juli 2010 om 19:38 #17695288Jupz, zijn technisch gelijk aan elkaar..
Willem
3 juli 2010 om 22:00 #17695289Ik zit te denken aan de aanschaf van een Y32SE waarbij ik de motor volledig wil reviseren. Mocht zo’n blok “afgetrapt” zijn, dan is dit na een complete revisie toch weer een motor met 0km (op de draaiuren van het blok zelf) ??
4 juli 2010 om 06:41 #17695290Nee, ook na revisie mag je niet zeggen dat ie 0 km gelopen heeft.
Maar, je kan dan wel weer met een gerust hart km’s gaan draaien.:D
Een goed uitgevoerde revisie kost ook serieus knaken. Maar nog steeds heb je geen nieuwe zuigers, drijfstangen, oliepomp, nokkenassen, klepgeleiders enz. enz.
4 juli 2010 om 09:18 #17695291Sorry Willem, het gaat om een zilvergrijze Vectra SW, kenteken ZD-BH-61.
(De Gebruikssporen vallen mee, 2 bumpers met krassen en een deur die te repareren is middels ‘uitdeuken zonder spuiten’. Binnenzijde is erg netjes voor zijn km’s. Zegt ook wat over de gebruiker denk ik dan maar.)7 juli 2010 om 13:23 #17695292als je er veel km-ers mee wil gaan rijden, dan ga je dat wel voelen in je portemonnee.
Ik kom niet onder de 1 op 9,5 (euro95) of 1 op 8 (lpg) met de Vectra 3.0 V6.wegenbelasting is iets van 800 euro benzine of 1100 lpg g3.
8 juli 2010 om 21:18 #176952931 op 11 gemiddeld met de vectra 2.5 V6 (Vectra-B X25XE:
Dacht dat Jerremy met de 3.2 (Y32SE) op Calibra / Vectra A systeem ook zo’n 1 op 10 reed op de minder lange stukken..
Willem
9 juli 2010 om 04:36 #17695294Quote van Jerremy op het Astra GSI Forum:
M’n verbruik is wel afhankelijk van omstandigheden. (logisch) maar
bij gecombineerd gebruik (B-wegen / snelwegen) nu, (in de zomer) rijd ik zo’n 510 – tot 540 km. op 46 tot 48 liter brandstof.
Me rij stijl is normaal tot rustig. Soms een keerjte btje vlot rijden, maar niet al te wild, gewoon normaal rijden. Wil me rijbewijs graag houden ! :lol:
met de airco uit. Ik rijd trouwens met een F25 he & standaard C25XE vliegwiel :wink:
(wat mij overigens prima bevalt ! want de bak is goed, schakelt goed..)12 juli 2010 om 18:38 #17695295Ja ik heb dan ook nog automaat en station.
12 juli 2010 om 19:51 #17695296origineel gepost door Gupy
Nee, ook na revisie mag je niet zeggen dat ie 0 km gelopen heeft.Maar, je kan dan wel weer met een gerust hart km’s gaan draaien.:D
Een goed uitgevoerde revisie kost ook serieus knaken. Maar nog steeds heb je geen nieuwe zuigers, drijfstangen, oliepomp, nokkenassen, klepgeleiders enz. enz.
bij een goede revisie heb je JUIST WEL nieuwe zuigers,drijfstangen enz. enz… anders is het alleen wat lagers en pakkingen vervangen, dat noem ik geen revisie
22 juli 2010 om 06:21 #17695297Alles staat en valt met hoe de vorige eigenaar(s) ermee op zijn gesprongen.
Zoals Willem al aangeeft, je kunt ze al naar de kloten helpen voordat ze 100.000 hebben gelopen, maar ik weet ook praktijk voorbeelden van deze V6 blokken die 300.000+ en zelfs 1 die 400.000+ hebben gelopen, met gewoon het originele blok en zonder revisie.
Alles staat en valt gewoon met hoe de eigenaar ermee om is gegaan:
-netjes warm rijden
-normaal rijden, af en toe met warme moter op de staart trappen, of hele dagen volle polle rijden
-maar ook het optijd vervangen van de Olie hoort hierbij
-etc etcHet is dus ook gedeeltelijk aan jezelf…………….
28 juli 2010 om 07:36 #17695298dingen gaan alleen kapot door slecht onderhoud of lomp gebruik
laast een omega mv6 weer op gang geholpen
ding heeft 3 ton gelopen en had oliekoeler kapot
ding loopt weer en super mooimaar had ook een 2.5 v6 omega die gewoon op was bij 2 ton
een echte trapbak
ding had groeven in de cilinderwanden en was het maken echt niet meer waard en is geslooptbij normaal gebruik en goed onderhoud kunnen ze makelijk 3 ton en meer lopen
28 juli 2010 om 16:57 #17695299Mijne heeft nu bijna (nog een paar kms) 2ton gedraait, en loopt als een nieuwe..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.