Forumindex › Forums › Modellen › Astra › V-riem knapt steeds in vrij korte tijd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 augustus 2013 om 10:14 #17260269
Beste allemaal,
Gisteravond is mijn V-riem, de riem die de airco, dynamo, etc., aandrijft, voor de zoveelste keer geknapt. Ik rook al langere tijd, na een stuk te hebben gereden, af en toe een verbrande rubberlucht in de auto. Toen gisteravond de riem knapte rook ik dezelfde lucht opnieuw en kwam er ook rook onder de motorkap weg. Dit zal de riem geweest zijn die verbrand is.
Bij wegrijden gaf hij soms een heel klein piepje, maar slipte niet echt. Het is toch wel 3 jaar op rij nu dat hij eens per jaar gewoon knapt. Dit lijkt me erg veel. Misschien iets wat heel zwaar loopt of niet goed uitgelijnd staat?
Het gaat om een Astra G diesel (1.7 DTL).
Mogelijk heeft iemand een idee of hier ook ervaring mee?
28 augustus 2013 om 10:20 #18170155Lijkt mij dat de uitlijning niet goed staat of dat er een poelie tussen zit waar iets scherps aan zit, even de poellie’s navoelen
28 augustus 2013 om 10:58 #18170156Dankjewel, ga ik doen!!
28 augustus 2013 om 15:14 #18170157ik heb het met een omega B gehad , airco pomp liep heel zwaar binnen een week riem stuk
nieuw pomp er op en geen problemen meer gehad :thumbup
28 augustus 2013 om 18:50 #18170158Daar zeg je zowat… Mijn aircopomp is al enige tijd stuk. Het geval wil dat de as die door de magnetische spoel loopt welke de as aandrijft van de pomp dusdanig is verroest dat dit niet meer werkt. De pomp doet het dus niet meer. De as is volgens de garage te kort geworden door roest dat deze niet ver genoeg meer door de spoel steekt. Het viel me op dat wanneer ik bij een bepaald aantal toeren de airco inschakel het voelt alsof mijn motor wat meer toeren maakt. Op de toerenteller zie ik geen verschil, maar het voelt alsof de auto even een “‘zetje” krijgt.
Het zou dan te verklaren kunnen zijn dat ook in dit geval de aircopomp zwaar loopt en wanneer de pomp ingeschakeld is op een of andere manier deze minder weerstand geeft. Ik wilde de airco laten voor wat het was, maar hoop niet dat de consequentie is dat ik ook de pomp moet gaan vervangen…
Ik zal eerst even afwachten wat ze zeggen bij de garage. Misschien heb ik geluk en staat er gewoon een rol niet helemaal in lijn of zit er ergens een braam.
28 augustus 2013 om 19:37 #18170159Ook niet te strak aanspannen..
28 augustus 2013 om 21:56 #18170160Snaar erom van eentje zonder airco, zo laat je de aircopomp buiten spel, heb je het enkel met een nieuwe v-snaar gered.
29 augustus 2013 om 21:39 #18170161@astraTD wrote:
Ook niet te strak aanspannen..
Dacht deze een Veerspanner heeft..
(mijn riempjes staan strak als gitaarsnaren bij de X15DT).
30 augustus 2013 om 16:26 #18170163De riemen zijn vervangen. Ze waren allebei geknapt!
De monteur gaf aan dat de stuurbekrachtiging niet meer werkte toen hij de auto weer uit de werkplaats reed. Hij zei dat er een elektronische pomp inzit en deze niet via de snaar werkt.
Hij dacht eerst aan een elektrische storing of zelfs de pomp kapot. Toen ik de auto starte werkte de stuurbekrachtiging gewoon. De monteur dacht dat het mogelijk te maken had dat de accu spanning laag was en door de kapotte riemen de dynamo niet bijlaadde de stuurpomp uitgeschakeld werd om energie te besparen. Hij was stationair de werkplaats uitgereden en dacht dat nu de dynamo wel bijlaadt de pomp weer werkt.
Heeft iemand hier een verklaring voor? Of moet ik me echt zorgen maken en hard gaan sparen voor een nieuwe pomp?
30 augustus 2013 om 16:34 #18170162Bij mijn vectra is het zo dat als de dynamo niet meer perfect is(in jouw geval een slechte riem). , de stuurbekrachtiging uit valt, dus dat lijkt wel herkenbaarHet aircopomp verhaal lijkt mij een groot zwetsverhaal. Geloof wel dat ie stuk is, maar het verhaal er achter lijkt me wat ver gezocht.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.