V-riem knapt steeds in vrij korte tijd

Forumindex Forums Modellen Astra V-riem knapt steeds in vrij korte tijd

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Fastsmoke
    Deelnemer

Beste allemaal,

Gisteravond is mijn V-riem, de riem die de airco, dynamo, etc., aandrijft, voor de zoveelste keer geknapt. Ik rook al langere tijd, na een stuk te hebben gereden, af en toe een verbrande rubberlucht in de auto. Toen gisteravond de riem knapte rook ik dezelfde lucht opnieuw en kwam er ook rook onder de motorkap weg. Dit zal de riem geweest zijn die verbrand is.

Bij wegrijden gaf hij soms een heel klein piepje, maar slipte niet echt. Het is toch wel 3 jaar op rij nu dat hij eens per jaar gewoon knapt. Dit lijkt me erg veel. Misschien iets wat heel zwaar loopt of niet goed uitgelijnd staat?

Het gaat om een Astra G diesel (1.7 DTL).

Mogelijk heeft iemand een idee of hier ook ervaring mee?

Tigra-Black

Lijkt mij dat de uitlijning niet goed staat of dat er een poelie tussen zit waar iets scherps aan zit, even de poellie’s navoelen

Fastsmoke
        Deelnemer

Dankjewel, ga ik doen!!

mantaray
          Deelnemer

ik heb het met een omega B gehad , airco pomp liep heel zwaar binnen een week riem stuk

nieuw pomp er op en geen problemen meer gehad :thumbup

Fastsmoke
            Deelnemer

Daar zeg je zowat… Mijn aircopomp is al enige tijd stuk. Het geval wil dat de as die door de magnetische spoel loopt welke de as aandrijft van de pomp dusdanig is verroest dat dit niet meer werkt. De pomp doet het dus niet meer. De as is volgens de garage te kort geworden door roest dat deze niet ver genoeg meer door de spoel steekt. Het viel me op dat wanneer ik bij een bepaald aantal toeren de airco inschakel het voelt alsof mijn motor wat meer toeren maakt. Op de toerenteller zie ik geen verschil, maar het voelt alsof de auto even een “‘zetje” krijgt.

Het zou dan te verklaren kunnen zijn dat ook in dit geval de aircopomp zwaar loopt en wanneer de pomp ingeschakeld is op een of andere manier deze minder weerstand geeft. Ik wilde de airco laten voor wat het was, maar hoop niet dat de consequentie is dat ik ook de pomp moet gaan vervangen…

Ik zal eerst even afwachten wat ze zeggen bij de garage. Misschien heb ik geluk en staat er gewoon een rol niet helemaal in lijn of zit er ergens een braam.

astraTD

Ook niet te strak aanspannen..

koenelsenaar
                Deelnemer

Snaar erom van eentje zonder airco, zo laat je de aircopomp buiten spel, heb je het enkel met een nieuwe v-snaar gered.

wim-v6
                  Deelnemer

@astraTD wrote:

Ook niet te strak aanspannen..

Dacht deze een Veerspanner heeft..

(mijn riempjes staan strak als gitaarsnaren bij de X15DT).

Fastsmoke
                    Deelnemer

De riemen zijn vervangen. Ze waren allebei geknapt!

De monteur gaf aan dat de stuurbekrachtiging niet meer werkte toen hij de auto weer uit de werkplaats reed. Hij zei dat er een elektronische pomp inzit en deze niet via de snaar werkt.

Hij dacht eerst aan een elektrische storing of zelfs de pomp kapot. Toen ik de auto starte werkte de stuurbekrachtiging gewoon. De monteur dacht dat het mogelijk te maken had dat de accu spanning laag was en door de kapotte riemen de dynamo niet bijlaadde de stuurpomp uitgeschakeld werd om energie te besparen. Hij was stationair de werkplaats uitgereden en dacht dat nu de dynamo wel bijlaadt de pomp weer werkt.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Of moet ik me echt zorgen maken en hard gaan sparen voor een nieuwe pomp?

2000
                      Moderator

Bij mijn vectra is het zo dat als de dynamo niet meer perfect is(in jouw geval een slechte riem). , de stuurbekrachtiging uit valt, dus dat lijkt wel herkenbaarHet aircopomp verhaal lijkt mij een groot zwetsverhaal. Geloof wel dat ie stuk is, maar het verhaal er achter lijkt me wat ver gezocht.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.