Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Upgrade benzine pomp relais
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2012 om 07:48 #17246206
Oudere Opels dan 1995 hadden nog al eens last van oververhitte benzinepomp relais spoelen en die branden dan door. Heb dit een aantal keer gehad en de spoelen waren dan ook duidelijk verkleurd. Na wat meten kwam ik er achter dat die relais meer dan 3 watt vermogen weg stoken in een klein plastic huisje. Geen wonder dus…. Nieuwere Opels kregen dan ook netjes twee gescheiden relais…
Nu wou ik mijn kabelboom niet aan alle kanten verknippen, dus heb ik een relais gemaakt dat je zo in de zelfde voet kan steken. king:
Verdere voordelen zijn dat er een automatische zekering op zit (zelfherstellend), controlelampjes zodat je kunt zien dat bij de eerste die groen wordt je ECU, LMM, injectoren en stappenmotor spanning krijgen. Bij lampje twee krijgt de pomp spanning. Erg handig als je eens problemen moet opsporen! En de relais spoelen zijn rond de 400 ohm in plaats van 120 per spoel! Dat zorgt dus voor ongeveer een derde van de stroom en dus een derde van de warmte! De contacten zijn 16A, ook meer dan genoeg voor de gemiddelde pomp…
Hier in actie te zien:
[youtube:1zhia4c3]http://www.youtube.com/watch?v=UBiwk6TH3L8&context=C3a869bbADOEgsToPDskKGdZFv0vadquDJBrT23CcX[/youtube:1zhia4c3]7 februari 2012 om 12:24 #17988439Mooie uitvinding :thumb
8 februari 2012 om 20:29 #17988440Dank! :thumbup
Onderdelen zijn op zich niet duur, een eurootje of 10 hooguit. Maken kost je wel even wat tijd, uurtje of 2 à 3 ben je wel zoet….
8 februari 2012 om 22:24 #17988441:thumbup netjes gedaan
heb je hier e.v. een schematje of how-to van?
heb hier zelf nog nooit last van gehad maar preventief aanpassen kan nooit kwaad :angel
9 februari 2012 om 09:17 #17988442Nee, heb gewoon het standaard schema van de C20XE gebruikt, alleen de Polyfuse en ledjes toegevoegd. Werkingsprincipe is verder identiek…
Hier K68:
12 februari 2012 om 18:20 #17988438Ik blijf het maf vinden, zelfde als met je radiateur, ik heb echt nooit gehad van zulke dingen, en ik zit toch al een jaar of 5 te rommelen met 16v blokken in diverse auto’s.
Des al niet te min vind ik t wel geinig dat je zulke dingen uitvogelt :thumb
12 februari 2012 om 19:13 #17988443Ja, zeker raar, maar in Engeland ben ik een man of vijf tegen gekomen op Migweb die de zelfde problemen hadden. Toch is het best verklaarbaar als je er aan gaat meten, het wordt gewoon best heet. En dat kan tijden goed gaagn natuurlijk, maar bij mij toevallig niet… Heeft verder ook niks met de pomp temaken, zijn gewoon de spoelen van het relais zelf.
Niet voor niks hoor, dat ze bij Opel in de nieuwere auto’s twee afzonderlijke relais er voor hebben gepakt…
12 februari 2012 om 19:20 #17988444alle respect voor het electronica werk wat je hier regelmatig laat zien! :) maar je doet wel altyd alsof het super makkelijk is ;)
ik heb best een soldeerapparaat om eens een draadje vast te maken maar zo’n schema maak ik echt niet ff na :)12 februari 2012 om 19:34 #17988445Ah, het zou voor mij een paar jaar geleden ook abracadabra geweest zijn. Beetje lezen, beetje experimenteren, wat onderdeeltjes in huis halen, goede multimeter, scope en lab voeding en dan wat vlieguren maken…. Je moet kunnen lopen voor je kan rennen heh…
En ik leer ook elke dag weer wat hoor, heb het ook niet uitgevonden! ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.