Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › UPDATE Extreem olieverbruik bij 4000 stationair z22se lagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 mei 2015 om 06:42 #17271298
Goedenmorgen!
Ik open een nieuw topic omdat de andere al enkele weken oud is
Excuses voor de late reactieProbleem:
het betreft de z22se met versprongen distributie ketting (ivm spanner)
-klep afdrukken op zuiger
-extreeem olieverbruik
-extreem veel blauwe rook bij hoog toerentalPlan:
andere zuigers met nieuwe zuigerveren en drijfstangen (zonder honen)
gereviseerde cylinderkop
het gebruiken van de zelfde lagerschalen (als het mogelijk is)Ik heb de zuigers gedemonteerd
De zuigerveren zaten vast (olieschraapveer)nu heb ik enkele vragen…
hopelijk kunnen jullie me daar in helpen
alle info en tips zijn welkomik heb op een drijfstang versleten drijfstanglagers gevonden
ook het krukas is lichtjes ingesleten
is dit een probleem bij het plaatsen van nieuwe lagers?? (zie fotos)
de andere 3 zuigers zijn de lagerschalen wel redelijk.Versleten drijfstanglager
Licht ingesleten krukas (bijna niet voelbaar)
Is dit een probleem??
Mijn 2e vraag kan ik deze lagerschalen gebruiken (zie fotos)
zijn er bij revisie nieuw ingezet
alleen hebben enkele seconden geen oliedruk gehad
kunnen deze nog gebruikt worden???
Wachtend op jullie antwoorden en tips
Bedankt alvast
mvg Mark
7 mei 2015 om 08:50 #18279854Kun je de krassen voelen met je vinger / nagel? Zoja slijpen en overmaatslagers.
Vele hier op het forum zullen zeggen dat het niet perse nodig is en gewoon nieuwe, maar dat is sonde van je nieuwe zien er dan ook binnen de kortste keren hetzelfde uit.7 mei 2015 om 09:41 #18279855De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
En die lager schalen zijn die bruikbaar?7 mei 2015 om 09:47 #18279856@markdankers123 wrote:
De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
En die lager schalen zijn die bruikbaar?En kan ik die kras nie een beetje bewerken met iets
7 mei 2015 om 11:38 #18279857AnoniemLid sinds:
1 January 1970Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.
Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?
7 mei 2015 om 15:26 #18279858@Helmer opelfan wrote:
Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.
Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?
Als het kan zonder te honen
En nee er zit geen randje op7 mei 2015 om 15:34 #18279859Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in
7 mei 2015 om 21:28 #18279853@kiyamizio wrote:
Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in
de cilinderwand ziet er netjes uit
wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer
verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen
olie verbruik was heeeel extreem
en vette blauwe walmkunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen
het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar
gr mark
7 mei 2015 om 21:32 #18279860@markdankers123 wrote:
@kiyamizio wrote:
Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in
de cilinderwand ziet er netjes uit
wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer
verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen
olie verbruik was heeeel extreem
en vette blauwe walmkunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen
het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar
gr mark
7 mei 2015 om 21:33 #18279861of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
de zuigerveer groeven reinigenalleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken
hopelijk kan iemand me helpen
wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben
8 mei 2015 om 09:06 #18279862@markdankers123 wrote:
of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
de zuigerveer groeven reinigenalleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken
hopelijk kan iemand me helpen
wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben
En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.9 mei 2015 om 04:50 #18279863@2000 wrote:
@markdankers123 wrote:
of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
de zuigerveer groeven reinigenalleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken
hopelijk kan iemand me helpen
wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben
En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.Ja dat wel
Maja is niet anders
En nieuw blok halen nee niet meer
Wou me eigen blok zo goed als repareren
Met wat ik heb liggenDus het plan is nu
Even wachten op het hoon apparaatje
Honen andere zuigers met nieuwe veren
En de lagerschalen die op de fot staan ga ik gebruikenHopelijk word het wat
Ik houd jullie op de hoogteBedankt alvast
9 mei 2015 om 07:00 #18279864Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.
En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.
9 mei 2015 om 07:45 #18279865@Haasje17 wrote:
Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.
En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.
ja volgorde weet ik nog
ik ga het doen als volgt
1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
Dus die zijn geschrapt
tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
dus zou nou ook wel goed gaan hoop ik2. Ik heb een kapotte lager !
Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
komen
Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangenZie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
Datum lagerschalen 01.20143. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
Er zit een licht hoon patroon in
Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe veren4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctitehopelijk word het wat!!
9 mei 2015 om 12:22 #18279866@markdankers123 wrote:
@Haasje17 wrote:
Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.
En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.
ja volgorde weet ik nog
ik ga het doen als volgt
1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
Dus die zijn geschrapt
tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
dus zou nou ook wel goed gaan hoop ikHiermee neem je een aardig risico, zullen rekbouten zijn die bedoeld zijn voor eenmalig gebruik. Zijn aardig wat c20xe’s stuk gelopen omdat men dacht dat het wel kon.
2. Ik heb een kapotte lager !
Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
komen
Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangenZie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
Datum lagerschalen 01.2014Ik zou de oorzaak achterhalen (bij een revisie bedrijf) en desnoods laten slijpen. De kans dat het weer gebeurd lijkt me erg groot.
3. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
Er zit een licht hoon patroon in
Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe verenVolgens mij is honen niet al te duur, maar wel essentieel voor het juist inslijten van de nieuwe veren
4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctiteOok hier weer: en dan maar hopen dat het goed gaat.
hopelijk word het wat!!
Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als ik de opsomming hierboven begluur: hoever denk je te komen en hoe groot is de kans dat het alsnog fout gaat?
Aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis, en kan me voorstellen dat je er (financieel gezien) eer een beetje klaar mee ben
De tijd zal het leren!9 mei 2015 om 23:59 #18279867Hey
heb de zuigers gemonteerd
Alles is perfect verlopen morgen cilinderkop erop
En rijden hoop ik hahahHoud jullie op de hoogte
Tot morgen:)
10 mei 2015 om 07:31 #18279868TJa ik zo rekbouten niet hergebruiken. Als het nu een blok was uit de jaren 50 waarin ze geen rekbouten gebruikte en ook het aanhaalmoment een vast getal is zonder grades is er niets aan de hand. Maar ervaring leert dat rekbouten hier niet voor gemaakt zijn en hierdoor kunnen breken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.