UPDATE Extreem olieverbruik bij 4000 stationair z22se lagers

Forumindex Forums Techniek Ecotec UPDATE Extreem olieverbruik bij 4000 stationair z22se lagers

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271298
    markdankers123
      Lid sinds:
      17 August 2014

      Goedenmorgen!

      Ik open een nieuw topic omdat de andere al enkele weken oud is
      Excuses voor de late reactie

      Probleem:
      het betreft de z22se met versprongen distributie ketting (ivm spanner)
      -klep afdrukken op zuiger
      -extreeem olieverbruik
      -extreem veel blauwe rook bij hoog toerental

      Plan:
      andere zuigers met nieuwe zuigerveren en drijfstangen (zonder honen)
      gereviseerde cylinderkop
      het gebruiken van de zelfde lagerschalen (als het mogelijk is)

      Ik heb de zuigers gedemonteerd
      De zuigerveren zaten vast (olieschraapveer)

      nu heb ik enkele vragen…
      hopelijk kunnen jullie me daar in helpen
      alle info en tips zijn welkom

      ik heb op een drijfstang versleten drijfstanglagers gevonden
      ook het krukas is lichtjes ingesleten
      is dit een probleem bij het plaatsen van nieuwe lagers?? (zie fotos)
      de andere 3 zuigers zijn de lagerschalen wel redelijk.

      Versleten drijfstanglager

      Licht ingesleten krukas (bijna niet voelbaar)
      Is dit een probleem??

      Mijn 2e vraag kan ik deze lagerschalen gebruiken (zie fotos)
      zijn er bij revisie nieuw ingezet
      alleen hebben enkele seconden geen oliedruk gehad
      kunnen deze nog gebruikt worden???




      Wachtend op jullie antwoorden en tips

      Bedankt alvast

      mvg Mark

      #18279854
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Kun je de krassen voelen met je vinger / nagel? Zoja slijpen en overmaatslagers.
        Vele hier op het forum zullen zeggen dat het niet perse nodig is en gewoon nieuwe, maar dat is sonde van je nieuwe zien er dan ook binnen de kortste keren hetzelfde uit.

        #18279855
        markdankers123
          Lid sinds:
          17 August 2014

          De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
          En die lager schalen zijn die bruikbaar?

          #18279856
          markdankers123
            Lid sinds:
            17 August 2014

            @markdankers123 wrote:

            De kras is lichtjes.voelbaar echt heel lichtjes
            En die lager schalen zijn die bruikbaar?

            En kan ik die kras nie een beetje bewerken met iets

            #18279857
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.

              Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?

              #18279858
              markdankers123
                Lid sinds:
                17 August 2014

                @Helmer opelfan wrote:

                Niet honen? Alles is op elkaar ingesleten. Heb je helemaal bovenin de cilinders een randje? Dan heb je kans dat met nieuwe zuigerveren dat randje gaan raken. En binnen de kortste keren de boel weer kapot hebt. Is net een randje waar de zuigerveren net niet komen.

                Heb jaren bij een scooter zaak gewerkt. Met 2takt motortjes. In principe het zelfde !?

                Als het kan zonder te honen
                En nee er zit geen randje op

                #18279859
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

                  #18279853
                  markdankers123
                    Lid sinds:
                    17 August 2014

                    @kiyamizio wrote:

                    Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

                    de cilinderwand ziet er netjes uit

                    wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer

                    verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen

                    olie verbruik was heeeel extreem
                    en vette blauwe walm

                    kunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen

                    het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar

                    gr mark

                    #18279860
                    markdankers123
                      Lid sinds:
                      17 August 2014

                      @markdankers123 wrote:

                      @kiyamizio wrote:

                      Nieuwe zuiger veren kunnen kunnen niet zonder honen. Nieuwe Zuiger veren altijd honen anders slijten die niet in

                      de cilinderwand ziet er netjes uit

                      wat als ik toch de nieuwe zuigerveren zet of desnoods alleen de olieschraapveer

                      verlies ik dan veel compressie of wat zijn de gevolgen

                      olie verbruik was heeeel extreem
                      en vette blauwe walm

                      kunnen die nieuwe veren de niet een beetje verhelpen

                      het hoeft nie 100% te zijn maar wel rijdbaar

                      gr mark

                      #18279861
                      markdankers123
                        Lid sinds:
                        17 August 2014

                        of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
                        de zuigerveer groeven reinigen

                        alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

                        hopelijk kan iemand me helpen

                        wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

                        #18279862
                        2000
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          @markdankers123 wrote:

                          of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
                          de zuigerveer groeven reinigen

                          alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

                          hopelijk kan iemand me helpen

                          wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

                          En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
                          Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
                          Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.

                          #18279863
                          markdankers123
                            Lid sinds:
                            17 August 2014

                            @2000 wrote:

                            @markdankers123 wrote:

                            of is het beter de bestaande zuigers te laten zitten
                            de zuigerveer groeven reinigen

                            alleen de zuigers hebben allemaal klepafdrukken

                            hopelijk kan iemand me helpen

                            wou geen of weinig geld uitgeven en hem netjes rijdend hebben

                            En daar zit in mijn beleving een klein deel van het probleem. Het kost nu eenmaal geld, zeker dit soort dingen. Eigen blok stuk gelopen, vervolgens een blok in Polen gehaald waarvan de historie onbekend was.
                            Ik zou door de zure appel heen bijten en een 2.2 halen bij bijvoorbeeld de gebr. gunnewiek, met garantie.
                            Al met al wel lullig, maar het was wel een behoorlijke gok die uiteindelijk toch duur uitvalt.

                            Ja dat wel
                            Maja is niet anders
                            En nieuw blok halen nee niet meer
                            Wou me eigen blok zo goed als repareren
                            Met wat ik heb liggen

                            Dus het plan is nu
                            Even wachten op het hoon apparaatje
                            Honen andere zuigers met nieuwe veren
                            En de lagerschalen die op de fot staan ga ik gebruiken

                            Hopelijk word het wat
                            Ik houd jullie op de hoogte

                            Bedankt alvast

                            #18279864
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

                              En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

                              #18279865
                              markdankers123
                                Lid sinds:
                                17 August 2014

                                @Haasje17 wrote:

                                Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

                                En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

                                ja volgorde weet ik nog

                                ik ga het doen als volgt

                                1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
                                Dus die zijn geschrapt
                                tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
                                ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
                                dus zou nou ook wel goed gaan hoop ik

                                2. Ik heb een kapotte lager !
                                Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
                                Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
                                komen
                                Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangen

                                Zie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
                                Datum lagerschalen 01.2014

                                3. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
                                Er zit een licht hoon patroon in
                                Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe veren

                                4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
                                de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctite

                                hopelijk word het wat!!

                                #18279866
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  @markdankers123 wrote:

                                  @Haasje17 wrote:

                                  Drijfstangbouten niet hergebruiken! En nieuwe plaatsen op juiste aanhaalmoment en grades he.

                                  En die lagers hergebruiken weet je de volgorde nog? Ander zoiezo nieuwe pakken en zeker de lagerschalen en krukas niet schuren.

                                  ja volgorde weet ik nog

                                  ik ga het doen als volgt

                                  1.Drijfstang bouten zijn duur van arp
                                  Dus die zijn geschrapt
                                  tevens de revisie heeft ze ook hergebruikt
                                  ook zeide ze dat dat eigelijk niet de bedoeling was
                                  dus zou nou ook wel goed gaan hoop ik

                                  Hiermee neem je een aardig risico, zullen rekbouten zijn die bedoeld zijn voor eenmalig gebruik. Zijn aardig wat c20xe’s stuk gelopen omdat men dacht dat het wel kon.

                                  2. Ik heb een kapotte lager !
                                  Die wil ik vervangen met nog een goede van mij half gereviseerd blok
                                  Of zeg je dan zou ik alle lagers vervangen die uit het half gereviseerd blok
                                  komen
                                  Of eigen lagerschalen behouden en 1 lagerschaal vervangen

                                  Zie foto boven: Heeft lichte krasjes (niet voelbaar) komen uit gereviseerd blok
                                  Datum lagerschalen 01.2014

                                  Ik zou de oorzaak achterhalen (bij een revisie bedrijf) en desnoods laten slijpen. De kans dat het weer gebeurd lijkt me erg groot.

                                  3. Ook het honen laat ik zitten (niet slim i no)
                                  Er zit een licht hoon patroon in
                                  Hij krijgt wel andere zuigers met nieuwe veren

                                  Volgens mij is honen niet al te duur, maar wel essentieel voor het juist inslijten van de nieuwe veren

                                  4. en ja alles word vast gedraaid met het juiste aanhaalmoment
                                  de drijfstangbouten krijgen een klein slagje minder met loctite

                                  Ook hier weer: en dan maar hopen dat het goed gaat.

                                  hopelijk word het wat!!

                                  Ik kan niet in andermans portemonnee kijken, maar als ik de opsomming hierboven begluur: hoever denk je te komen en hoe groot is de kans dat het alsnog fout gaat?
                                  Aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis, en kan me voorstellen dat je er (financieel gezien) eer een beetje klaar mee ben
                                  De tijd zal het leren!

                                  #18279867
                                  markdankers123
                                    Lid sinds:
                                    17 August 2014

                                    Hey
                                    heb de zuigers gemonteerd
                                    Alles is perfect verlopen morgen cilinderkop erop
                                    En rijden hoop ik hahah

                                    Houd jullie op de hoogte

                                    Tot morgen:)

                                    #18279868
                                    Haasje17
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2009

                                      TJa ik zo rekbouten niet hergebruiken. Als het nu een blok was uit de jaren 50 waarin ze geen rekbouten gebruikte en ook het aanhaalmoment een vast getal is zonder grades is er niets aan de hand. Maar ervaring leert dat rekbouten hier niet voor gemaakt zijn en hierdoor kunnen breken.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.