Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › update!!! c20xe aankoop tips. zie eerste post
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 januari 2011 om 11:39 #17230988
waar moet ik op letten als ik een c20xe wil kopen?
blok zit nog in een auto.heeft 4 jaar geleden de kop gereviceert.
zat toen 160000 op de klok.
nu staat er 170000 op de klok.ligt in een astra f. en staat tekoop op marktplaats
http://link.marktplaats.nl/413130902ze is 2 jaar bezig geweest met de body van de auto.
dit zegt ze allemaal, geloofwaardig?
jullie oordeeel graag:)
13 januari 2011 om 12:25 #17796212Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.
Stock is een C20XE idd 150PK.
Er zijn alleen twee potentiele problemen.-Namelijk emissie eissen. De eerste letter van de motorcode geeft aan volgens welke emissienorm het blok is gebouwd, en een C serie is mogelijk niet “schoon” genoeg voor je auto. Dan kom je niet meer door de 4gas-test bij de APK.
Uiteraard hoeft het niet direct een probleem te zijn. Veel Opel blokken lopen schoner dan nodig is voor de eis waar ze aan moeten voldoen.-Je auto is hoogstwaarschijnlijk van na 1997. Omkeurings regels zijn strenger en er zitten meer kosten aan. (97 en eerder omkeuren kan voor 5 tientjes)
Dat het blok nat is, is verder niet zo erg. Kwestie van schoonmaken en alle pakkingen vervangen. Setje kost op Ebay 50 euro ofzo.
Leg er ook meteen een nieuwe D-riem, spanrol waterpomp en oliefilter op. En uiteraard een lik nieuwe olie en een set nieuwe bougies.Om er meer uit te halen zou je kunnen overwegen om het lucht inlaat traject te verbeteren (SFI vervanger, power-rohr (stalen inlaatpijp van filter naar SFI kastje) en een chip. Dan heb je 15PK meer, ongeveer.
Verder is het budget afhankelijk. Voor 750 euro (2dehands, 1500 euro nieuw) kan je wel een RVS uitlaat er onder hangen met sportkat en spaghetti spruitstuk. Scheelt ook weer een beetje.
En voor 700 euro heb je een gloednieuwe Lexmaul RAM induction inlaat die ook goed zou moeten zijn voor een PK of 10.
Andere optie is een set snellere nokkenassen. Kost ook weer gauw tussen de 500 en 1000 euro, maar is wel erg effectief, met een winst die al snel 20PK of meer is (afhankelijk van de as natuurlijk). Enige nadeel daar aan is dat een hele snelle as je stationair loop beinvloed waardoor hij bij lage toeren niet lekker loopt.Allemaal “bolt-on” opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.
13 januari 2011 om 12:41 #17796213@ mckaamos
ik ken verschillende mensen die met die bolton onderdelen hebben gereden die jij beschrijft
maar verder als 185 pk zijn ze niet gekomen. (en dan was er al meer aan gedaan dan jij omschrijft)
200 pk kan wel maar dan moet alles goed uitgebalanceerd en goed afgesteld worden.
en dat kost meer als alle bolt on onderdelen bij elkaar schat ik.13 januari 2011 om 13:04 #17796214Robert, het plaatsen van het blok is simpel, hiervoor kun je het beste een orginele versnellingsbak van een g gebruiken dan hoef je enkel een motorsteun van een x20 motor uit een g te hebben om hem passend te maken. Dit is enkel mogekijk als het een blok met het nieuwe type distributie is, anderd moet je dit ook aanpassen. Standaard zijn ze 150 pk, maximum zul je er 300 uit kunnen krijgen, maar vergt wat aanpassingen. Emissie eisen zullen niet echt een probleem worden.
13 januari 2011 om 14:41 #17796215nu we het er toch over hebben..
Wat is de standaard uitlaat diameter van een c20xe?
En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie13 januari 2011 om 14:53 #17796216volgens mij 50mm, dus 2 inch.. wat best aardig is nog..
13 januari 2011 om 16:16 #17796217ik rij met de volgende setup om een beetje een indicatie te geven:
gereviseerde C20XE
Lexmaul inlaatspruitstuk
Lexmaul uitlaatspruitstuk
267graden nokkenassen
verstelbare tandwielen
gechipt
licht vliegwiel
verhoogde brandstofdruk
K&N inlegfilterin het voorjaar gaat hij goed afgesteld worden. Dan hoop ik tegen de 190pk aan te zitten;)
Naar mijn mening is dit het beste (ongeblazen) blok dat Opel ooit gebouwd heeft.
oersterk en zonder veel problemen met EGR of andere milieuzooi:thumbup13 januari 2011 om 16:39 #17796218[rquote=1840977&tid=140425&author=CorsaTR]nu we het er toch over hebben..
Wat is de standaard uitlaat diameter van een c20xe?
En wat is aan te bevelen zonder al te veel herrie [/rquote]Ik dacht 54mm. Ik heb er zelf een groep A onder laten lassen in RVS bij André Botter (63mm, zie mijn ombouw onderwerpje in het Kadett gedeelte) met een middendemper en grote achterdemper en hij is bij normaal rijgedrag erg stil. Alleen als je alle registers open trekt maakt hij wat meer herrie, maar nog wel acceptabel…
C20XE is een heeeeeerlijk blok!
13 januari 2011 om 16:59 #17796219[rquote=1840912&tid=140425&author=McKaamos]Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.
Stock is een C20XE idd 150PK.
Er zijn alleen twee potentiele problemen.-Namelijk emissie eissen. De eerste letter van de motorcode geeft aan volgens welke emissienorm het blok is gebouwd, en een C serie is mogelijk niet “schoon” genoeg voor je auto. Dan kom je niet meer door de 4gas-test bij de APK.
Uiteraard hoeft het niet direct een probleem te zijn. Veel Opel blokken lopen schoner dan nodig is voor de eis waar ze aan moeten voldoen.-Je auto is hoogstwaarschijnlijk van na 1997. Omkeurings regels zijn strenger en er zitten meer kosten aan. (97 en eerder omkeuren kan voor 5 tientjes)
Dat het blok nat is, is verder niet zo erg. Kwestie van schoonmaken en alle pakkingen vervangen. Setje kost op Ebay 50 euro ofzo.
Leg er ook meteen een nieuwe D-riem, spanrol waterpomp en oliefilter op. En uiteraard een lik nieuwe olie en een set nieuwe bougies.Om er meer uit te halen zou je kunnen overwegen om het lucht inlaat traject te verbeteren (SFI vervanger, power-rohr (stalen inlaatpijp van filter naar SFI kastje) en een chip. Dan heb je 15PK meer, ongeveer.
Verder is het budget afhankelijk. Voor 750 euro (2dehands, 1500 euro nieuw) kan je wel een RVS uitlaat er onder hangen met sportkat en spaghetti spruitstuk. Scheelt ook weer een beetje.
En voor 700 euro heb je een gloednieuwe Lexmaul RAM induction inlaat die ook goed zou moeten zijn voor een PK of 10.
Andere optie is een set snellere nokkenassen. Kost ook weer gauw tussen de 500 en 1000 euro, maar is wel erg effectief, met een winst die al snel 20PK of meer is (afhankelijk van de as natuurlijk). Enige nadeel daar aan is dat een hele snelle as je stationair loop beinvloed waardoor hij bij lage toeren niet lekker loopt.Allemaal “bolt-on” opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.[/rquote]
dat kan niet.. je kan geen sfi nemen en een lexmaul.
met de door jou genoemde aapassingen zit je op een 160-165 pk, ligt ook aan het blok.
er zijn in de UK gewoon motorsteunen te krijgen om m in een G te hangen.
13 januari 2011 om 17:01 #17796220beter om wat meer uit te geven aan een goed blok dan aan een blok wat al onder de olie zit.
kost je veel minder gezeur en moeite om een blok te kopen wat 200-300 euro durder is maar gewoon goed is dan zo’n olie blok.
er zijn ook ZAT slechte c20xe blokken te koop13 januari 2011 om 18:51 #17796221ik zou het blok gewoon helemaal (laten) reviseren als je het in zo’n auto gaat hangen.
die van mij was ook best vettig toen ik hem kocht.
nu mag je hem eens bekijken;)
het voordeel is wel dat ik (bijna) alles zelf gedaan heb en dus een hoop geld bespaar.qua co uitstoot voor de apk hoef je je geen zorgen te maken.
die mag max 0.3% zijn, en daar blijft een C20XE mooi onder13 januari 2011 om 20:17 #17796222[rquote=1841117&tid=140425&author=mayhem][rquote=1840912&tid=140425&author=McKaamos]Passend is het altijd te maken. Desnoods met zelf gelaste steunen en aandrijfassen.
Stock is een C20XE idd 150PK.
Er zijn alleen twee potentiele problemen.-Namelijk emissie eissen. De eerste letter van de motorcode geeft aan volgens welke emissienorm het blok is gebouwd, en een C serie is mogelijk niet “schoon” genoeg voor je auto. Dan kom je niet meer door de 4gas-test bij de APK.
Uiteraard hoeft het niet direct een probleem te zijn. Veel Opel blokken lopen schoner dan nodig is voor de eis waar ze aan moeten voldoen.-Je auto is hoogstwaarschijnlijk van na 1997. Omkeurings regels zijn strenger en er zitten meer kosten aan. (97 en eerder omkeuren kan voor 5 tientjes)
Dat het blok nat is, is verder niet zo erg. Kwestie van schoonmaken en alle pakkingen vervangen. Setje kost op Ebay 50 euro ofzo.
Leg er ook meteen een nieuwe D-riem, spanrol waterpomp en oliefilter op. En uiteraard een lik nieuwe olie en een set nieuwe bougies.Om er meer uit te halen zou je kunnen overwegen om het lucht inlaat traject te verbeteren (SFI vervanger, power-rohr (stalen inlaatpijp van filter naar SFI kastje) en een chip. Dan heb je 15PK meer, ongeveer.
Verder is het budget afhankelijk. Voor 750 euro (2dehands, 1500 euro nieuw) kan je wel een RVS uitlaat er onder hangen met sportkat en spaghetti spruitstuk. Scheelt ook weer een beetje.
En voor 700 euro heb je een gloednieuwe Lexmaul RAM induction inlaat die ook goed zou moeten zijn voor een PK of 10.
Andere optie is een set snellere nokkenassen. Kost ook weer gauw tussen de 500 en 1000 euro, maar is wel erg effectief, met een winst die al snel 20PK of meer is (afhankelijk van de as natuurlijk). Enige nadeel daar aan is dat een hele snelle as je stationair loop beinvloed waardoor hij bij lage toeren niet lekker loopt.Allemaal “bolt-on” opties waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden om uiteindelijk 200PK+ te halen.[/rquote]
dat kan niet.. je kan geen sfi nemen en een lexmaul.
met de door jou genoemde aapassingen zit je op een 160-165 pk, ligt ook aan het blok.
er zijn in de UK gewoon motorsteunen te krijgen om m in een G te hangen.[/rquote]
Er staat ook “waarvan een aantal prima gecombineerd kunnen worden” ;) Niet allemaal. Met een Lexmaul kan een SFI vervanger idd niet.165PK is wel heel laag ingeschat trouwens. Tuurlijk is het een beetje afhankelijk van de ouderdom van het blok (over tijd verlies je gewoon wat paardjes), maar met een set stokken ben je al 15PK verder dan standaard, en dat zijn dan nog redelijk tamme stokjes.
Met stokken, lexmaul RAM, een groep-A pijp met spaghetti en een chip gemaakt op de rollerbank zit je echt wel op 170+ en dan nog eerder op 180.
Ohjah, misschien is het dan wel raadzaam om een nieuwe brandstofdruk regelaar te nemen voor iets meer inspuiting (waar meer lucht is moet meer benzine zijn). Anders haal je de 180 naar alle waarschijnlijkheid inderdaad niet.13 januari 2011 om 20:59 #17796223ik heb 172pk met een frisse c20xe, op schrick nokkenassen (280 graden) en een dikke uitlaat. op standaard nokkenas tandwielen, testbank afgesteld.
13 januari 2011 om 22:55 #17796224Met andere injectoren, drukregelaar, bougies, en vrijprogrameerbare ecu zou je al snel meer kunnen behalen
13 januari 2011 om 23:11 #17796225zou erg oppassen met een blok van de sloop wat er 2 ton op heeft zitten.
tuurlijk kan ie nog goed zijn maar met die km stand moet je net geluk hebben wat er wel of niet vervangen is.
rond die km stand is je koppeling een x op..tikkende klepstoters..enz enz..zoals ik al eerder zei geef effe meer uit voor een blok met een lagere km stand of waar al goed onderhoud op gepleegd is.
scheelt je veel tijd en geld14 januari 2011 om 08:40 #17796226Dat blijft lastig te beoordelen, tenzij je hem van een bekende koopt of het blok nog lopend en wel kan beoordelen met iemand die er veel verstand van heeft aan je arm…
Twee ton is op zich helemaal niet spannend. Ik ken iemand die er nog dagelijks BMW’s uit trekt met een C die dik vier ton op de teller heeft staan. En ik ken iemand die een blok heeft gehad met een paar ton op de teller, heeft verkocht aan een bekende, die het weer heeft verkocht aan een bekende en uiteindelijk over de miljoen is gegaan. Gewoon goed onderhoud doen, de juiste olie en goed op peil houden, altijd rustig warm laten draaien en zo’n blok gaat achterlijk lang mee….
Zelfs een vers gereviseerd blok kan nog een hoop gezeik geven, herinner me zo’n topic op het astra forum van een plaatje van een C met blauwe kleppendeksel, net gereviseerd (de volle mep!) met honen erbij, maar verkeerd gehoond en enorm olie verbruik… Ook daarmee kun je dus pech hebben. Als je dus gaat voor een gereviseerd blok zorg dan dat er nog garantie op zit!
14 januari 2011 om 09:15 #17796227Zorg dat als je hem inbouwd en wil omkeuren dat je hem netjes opbouwt en schoonmaakt, zorg ook dat je een kopie van een kenteken of vrijwaringsbewijs hebt waar het blok uit komt.
14 januari 2011 om 09:44 #17796228heerlijk deze topics…..
ik ben van mening, wat zeggen pk’s nou? Ik denk dat je een knappe jongen bent als je verschil voelt tussen 150 en 160 pk. Maar dat is mijn bescheiden mening.Oja @ topicstarter. Gevraagd is met een d en niet met een t. :angel
14 januari 2011 om 14:39 #17796229ja, veel meningen erover.
maar het verschil tussen een 1.6 8v 84pk.
en een 2.0 16v 150pk, moet toch wel aanmerkelijk zijn.denk dat ik dat blok laat lopen. ga nog wel bekijken of hij lopend te horen is.
c20ne is ook nog misschien een optie??
hoor namelijk dat de oude blokken veel beter zijn dan de nieuwe.
kan wel zelf zeggen dat ik de nieuwere stationair niet mooi vind lopen, van de opc modelen ook niet.14 januari 2011 om 15:56 #17796230[rquote=1841426&tid=140425&author=Haasje17]Met andere injectoren, drukregelaar, bougies, en vrijprogrameerbare ecu zou je al snel meer kunnen behalen[/rquote]
die link heb ik nooit gesnapt… zolang je geen TB’s ofzo neemt heeft t geen zin om andere injectoren te plaatsen. zelfs met tb’s kan je nog met standaard injectoren rijden.
14 januari 2011 om 16:16 #17796231Volgensmij.. veel mensen plaatsen opel luchtfilter,
Hierdoor kan de motor meer lucht aan voor meer lucht heb je ook meer brandstof nodig voor betere verbranding, dus andere injectoren, meer benzinedruk. Hierdoor krijg je een rijk mengsel en dus goede verbranding.
14 januari 2011 om 16:19 #17796232[rquote=1841770&tid=140425&author=mayhem][rquote=1841426&tid=140425&author=Haasje17]Met andere injectoren, drukregelaar, bougies, en vrijprogrameerbare ecu zou je al snel meer kunnen behalen[/rquote]
die link heb ik nooit gesnapt… zolang je geen TB’s ofzo neemt heeft t geen zin om andere injectoren te plaatsen. zelfs met tb’s kan je nog met standaard injectoren rijden.[/rquote]
Nee hoor, je zit op het gegeven moment gewoon aan 100% dutycycle van de injector PWM aansturing en komt er simpelweg niet genoeg brandstof de motor in.
Upgrades zoals een Lexmaul RAM helpen wel, maar hebben meer potentieel als je met dezelfde dutycycle meer brandstof met de luchtstroom mee krijgt.
Dat doet zich vooral voor bij momenten waarop je alles van de motor vraagt, waardoor je dus nooit het maximum vermogen voor jouw setup kan halen.Hele simpele fix is een nieuwe brandstofdruk regelaar die pas retour gaat sturen bij een hogere druk dan standaard.
Daardoor is de netto opbrengst uit de injector per PWM puls groter.Teveel druk is ook weer een probleem, omdat je dan de afdichtingen van de injectoren sloopt. Dan zijn grotere injectoren weer een goed plan.
Afhankelijk van het vermogen kunnen beide dus interessant zijn.
Daarbij is de programmeerbare ECU erg handig bij enorme vermogenstoename. Al was het alleen maar omdat zo’n ding een groter bereik kent in onstekingsvervroeging/verlating.Freek van het Corsa A forum heeft op z’n C20NE Turbo ook een programmeerbaar systeem nodig, zo vertelde hij.
Puur omdat de turbo nog meer druk kan leveren als hij nu doet, maar dat daarvoor de ontstekingstiming meer verschoven moet worden dan de originele ECU aan kan.
Dus ja, ook een programmeerbare ECU heeft zo z’n doelen in vermogenswinst.[rquote=1841785&tid=140425&author=Haasje17]Volgensmij.. veel mensen plaatsen opel luchtfilter,
Hierdoor kan de motor meer lucht aan voor meer lucht heb je ook meer brandstof nodig voor betere verbranding, dus andere injectoren, meer benzinedruk. Hierdoor krijg je een rijk mengsel en dus goede verbranding. [/rquote]
Slecht voorbeeld, maar in theorie correct ;)Een filter is leuk, maar meestal niet het onderdeel wat de luchtstroom erg inperkt. Dat komt eerder door de gebruikte buizen, bochten, ribbels in de buigbare delen, etc.
Maar wat je zegt klopt theoretisch gezien inderdaad. Meer lucht betekent dat er meer benzine de motor in moet om de Air-to-Fuel Ratio op 14:1 te houden voor optimale verbranding.
Als je kan zorgen dat er meer lucht naar binnen komt (door nieuwe nokken-assen, Ram inductie, throttlebodies, turbo of supercharger), dan moet er een correcte hoeveelheid brandstof tegenover staan om het maximale vermogen uit de motor te halen :)[rquote=1841718&tid=140425&author=robert_corsa]ja, veel meningen erover.
maar het verschil tussen een 1.6 8v 84pk.
en een 2.0 16v 150pk, moet toch wel aanmerkelijk zijn.denk dat ik dat blok laat lopen. ga nog wel bekijken of hij lopend te horen is.
c20ne is ook nog misschien een optie??
hoor namelijk dat de oude blokken veel beter zijn dan de nieuwe.
kan wel zelf zeggen dat ik de nieuwere stationair niet mooi vind lopen, van de opc modelen ook niet. [/rquote]
C20NE is wel heel leuk inderdaad. Ben zelf verknocht aan het typische geluid van de Opel 8valve OHC blokjes (waaronder de C20NE). Die blokjes worden ook vaak aangeduid als onverwoestbaar. Ze zijn relatief probleemloos, goedkoper om te upgraden (1 nokkenas ipv 2, Lexmaul RAM is 250 euro goedkoper, etc) en ze hebben een lekkere hoeveelheid koppel bij een laag toerental (en dat voel je in je stoel ;) )En idd, het verschil tussen 84 en 150 is duidelijk aanwezig.
Merkbaarheid van vermogenstoename kan je dan ook niet uitdrukken in X aantal PK meer, maar eerder procentueel.
Als je een 60PK 1.4i blok weet te upgraden naar 85PK merk je dat ook enorm. Maar dat is dan ook een verbetering van bijna 50%.
Van 150 naar 160PK is minder dan 10% verschil en dat merk je dan weer nauwelijks of helemaal niet. (hooguit dat je 0-100 sprint tijd met 0,1 seconde sneller zou kunnen zijn.)14 januari 2011 om 17:09 #17796233[rquote=1841790&tid=140425&author=McKaamos][rquote=1841770&tid=140425&author=mayhem][rquote=1841426&tid=140425&author=Haasje17]Met andere injectoren, drukregelaar, bougies, en vrijprogrameerbare ecu zou je al snel meer kunnen behalen[/rquote]
die link heb ik nooit gesnapt… zolang je geen TB’s ofzo neemt heeft t geen zin om andere injectoren te plaatsen. zelfs met tb’s kan je nog met standaard injectoren rijden.[/rquote]
Nee hoor, je zit op het gegeven moment gewoon aan 100% dutycycle van de injector PWM aansturing en komt er simpelweg niet genoeg brandstof de motor in.
Upgrades zoals een Lexmaul RAM helpen wel, maar hebben meer potentieel als je met dezelfde dutycycle meer brandstof met de luchtstroom mee krijgt.
Dat doet zich vooral voor bij momenten waarop je alles van de motor vraagt, waardoor je dus nooit het maximum vermogen voor jouw setup kan halen.Hele simpele fix is een nieuwe brandstofdruk regelaar die pas retour gaat sturen bij een hogere druk dan standaard.
Daardoor is de netto opbrengst uit de injector per PWM puls groter.Teveel druk is ook weer een probleem, omdat je dan de afdichtingen van de injectoren sloopt. Dan zijn grotere injectoren weer een goed plan.
Afhankelijk van het vermogen kunnen beide dus interessant zijn.
Daarbij is de programmeerbare ECU erg handig bij enorme vermogenstoename. Al was het alleen maar omdat zo’n ding een groter bereik kent in onstekingsvervroeging/verlating.Freek van het Corsa A forum heeft op z’n C20NE Turbo ook een programmeerbaar systeem nodig, zo vertelde hij.
Puur omdat de turbo nog meer druk kan leveren als hij nu doet, maar dat daarvoor de ontstekingstiming meer verschoven moet worden dan de originele ECU aan kan.
Dus ja, ook een programmeerbare ECU heeft zo z’n doelen in vermogenswinst.[/rquote]das enkel leuk in theorie.
je standaard injectoren draaien op minimale waardes.sfi vervanger/lexmaul ram zal iets schelen, maar is niet van invloed op je injectoren (je past immers de ecu mapping al aan, als je t goed doet).
de “extra” lucht word gemeten, en met de aanpassingen in de kenvelden draait ie gewoon 100% op ori injectoren.pas boven de 200pk moet je aan andere injectoren denken.
14 januari 2011 om 17:52 #17796234[rquote=1841857&tid=140425&author=mayhem
das enkel leuk in theorie.pas boven de 200pk moet je aan andere injectoren denken.
[/rquote]Exact, ik lees ook veeel theorie :wtf
14 januari 2011 om 18:59 #17796235C20NE, C20XE, allemaal oude blokken, allebei mooi en onverwoestbaar. Alleen is een XE standaard een stuk krachtiger. Volgens mij is er voor een XE ook meer te krijgen en is hij makkelijker op te voeren met grotere winst.
Mijn motivatie om voor de XE te gaan was dat het verbruik best wat lager ligt tegen een hoger vermogen. Een XE is net een tikje moderner, maar nog niet zo modern dat er allerlei kwetsbare onzin op zit voor emissie eisen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.