Umwelt sticker voor Vec C 1.9 CDTi 2005

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Umwelt sticker voor Vec C 1.9 CDTi 2005

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17739009
    Lamborghini
      Lid sinds:
      9 August 2009

      Ok, later we nu weer even ontopic blijven ;-)

      #17739010
      janbakker
        Lid sinds:
        18 August 2010

        Die umwelt sticker is ook grote onzin… Althans je loopt een risico om een boete te krijgen van 30 (of 40) euro.
        En daarnaast mag de normale politie je niet bekeuren.. Alleen speciale milieu politie.
        Ik heb zelf in duitsland een umwelt sticker gekocht en eerst een 3/4 dag zonder rond gereden en kwam er zat tegen zonder sticker…

        #17739011
        Lamborghini
          Lid sinds:
          9 August 2009

          Het zal wel meer het genereren van extra inkomsten zijn onder de noemer van het mileu. Ik zou de intentie pas echt geloven als ze de voertuigen met geen of verkeerde sticker met een camera/video automatisch zouden bekeuren. Net zoals de ZTL-zone in sommige Italiaanse steden.

          #17739012
          janneman vectra c
            Lid sinds:
            19 October 2008

            Ik ben zelf met een Renault Master 2.8 dti 1998 (rode sticker) al div. keren in Berlijn,Hannover,Frankfurt enz. geweest en nooit aangehouden, heb daar ook dagen lang geparkeerd in het centrum.

            Met mijn vorige Vec GTS ook in dusseldorf geweest (centrum) ik weet wel je loopt risico maar ja de boete is niet zo hoog.

            Jan

            #17739013
            de_som
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ik en heb een Vectra 1.9 CDTI (Z19DTH) 150 pk uit 2005 met DPF. Van een van de instanties (Dekra) die ze in Nederland uitreikt kreeg ik een Gele sticker. Deze auto is met een roetfilter uitgerust en dan zou het een groene sticker moeten zijn omdat deze aan de EURO4 norm voldoet (en dat is het criterium), echter de instantie bleef bij zijn standpunt omdat het geen retrofilter maar een af-fabriek filter is en volgens hun zou alleen een retro filter een groen sticker opleveren. Toen ik in Duitsland was naar een Opel dealer gereden en ik kreeg meteen een groene sticker

              #17739014
              wizardnl
                Lid sinds:
                2 October 2006

                van de anwb site :

                In Duitsland is op 1 januari 2008 een wet in werking getreden waardoor delen van steden voor sommige auto’s tot verboden gebied zijn verklaard. Deze delen worden als “Umweltzone” aangeduid. Dit verbod geldt ook voor buitenlandse toeristen. Het aantal steden wordt geregeld uitgebreid. Kijk voor een actueel overzicht van steden met Umweltzones en hun omvang op de website van het Duitse Umweltbundesamt.

                Umweltzones zijn verboden gebied voor vervuilende auto’s. Alle auto’s zonder een Umweltplakette worden als vervuilende auto gezien. Alleen auto’s die zijn voorzien van een Umweltplakette mogen de Umweltzones inrijden. Ook voor Nederlandse auto’s geldt dat ze van een Umweltplakette voorzien moeten zijn om de Umweltzone in te mogen rijden.

                Wees er op bedacht dat, ook al bent u niet van plan om met de auto een Umweltzone binnen te rijden, omleidingsroutes (door wegafsluitingen, wegwerkzaamheden of een ongeval) door Umweltzones kunnen leiden. Ook dan is een Umweltplakette vereist.

                Umweltplaketten
                Umweltplaketten bestaan in drie kleuren en worden afgegeven aan de hand van de emissieklasse waaraan een voertuig voldoet. Voor een grove indeling kunnen onderstaande ingangsdata van de verschillende emissieklassen aangehouden worden.

                Groene sticker:
                benzine-auto’s toegelaten na 31-12-1992
                dieselauto’s toegelaten na 31-12-2005

                Gele sticker:
                dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-2000 en 01-01-2006

                Rode sticker:
                dieselauto’s toegelaten tussen 31-12-1996 en 01-01-2001

                Het kan echter zijn dat individuele auto’s al voor de ingangsdatum aan een bepaalde emissie eis voldeden of in sommige gevallen zelfs later. Dit betekent dat ze een hogere of een lagere Umweltplakette toegewezen krijgen.
                Verder kunnen diesel auto’s die voorzien zijn van een retrofit roetfilter met KBA goedkeur voor een hogere Umweltplakkete in aanmerking komen.

                Toegang tot stadscentra
                De kleur van de sticker is van belang omdat de toegang tot een Umweltzone afhankelijk kan zijn van de kleur van de sticker. Zo kan een Umweltzone alleen toegankelijk worden voor auto’s met een groene sticker. Auto’s zonder sticker, of met een rode of gele sticker mogen die zone dan niet in. Met welke kleur sticker een auto de Umweltzone mag inrijden wordt op een onderbord aangegeven.

                De milieustickers moeten worden aangebracht op personenauto’s, bestelauto’s, bussen en vrachtauto’s. Uitgezonderd zijn motorfietsen en bromfietsen.

                Invaliden uitgezonderd
                Er geldt een uitzondering voor invaliden die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenkaart. Als de auto in een Umweltzone wordt geparkeerd en de gehandicaptenkaart ligt duidelijk achter de voorruit, dan is deze kaart uw bewijs voor permanente ontheffing.

                Overzicht Umweltzones
                Kijk voor een actueel overzicht van steden met Umweltzones en hun omvang op de website van het Duitse Umweltbundesamt.

                Verkrijgbaarheid Umweltplakette
                De Umweltplakette is verkrijgbaar bij de Duitse keuringsinstanties TÜV en Dekra.
                Meer informatie en adressen op http://www.vdtüev.de en http://www.dekra.de.

                De milieustickers zijn in Nederland verkrijgbaar bij:

                Alle ANWB-winkels (kosten € 12,50). U kunt de milieusticker aanvragen bij alle ANWB-winkels. De sticker wordt dan binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. U moet de sticker persoonlijk aanvragen.
                Vergeet niet uw kentekenbewijs mee te nemen, een kopie hiervan is nodig voor de aanvraag van de sticker. Heeft u een auto met dieselmotor en een retrofit roetfilter (achteraf ingebouwd)? Neem dan de factuur van de inbouw van het roetfilter mee (in verband met typegoedkeuringsnummer van het retrofit roetfilter).

                TÜV Nord (kosten € 17,85). Meer informatie over het bestellen en downloaden van een aanvraagformulier staat op de website van TÜV Nord.
                (Bij de TÜV in Duitsland kost een sticker voor auto’s met Nederlands kenteken € 12,50.)

                DEKRA (kosten € 12,50). Meer informatie op de website van DEKRA Nederland.
                (Bij de Dekra in Duitsland kost een sticker voor auto’s met Nederlands kenteken € 14,80.)

                #17739015
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Groene sticker is geheel afhankelijk van de uitstootnorm van de auto.

                  Er zijn ook gewoon benzine auto’s ouder dan 1992 die een groene sticker krijgen (in duitsland iig wel).

                  zoals bijvoorbeeld de Opels met geregelde katalysator (die zijn er al vanaf 1988)

                  Zo ben ik ook een paar 1984 en 1985 Chevroelt Caprice modellen tegengekomen met een groene sticker, deze hebben dan ook brand inspuiting met geregelde katalyator (in de VS waren ze daar eerder mee als hier).

                  heb nog wel eens gesleuteld aan een Caddilac Coupe De Ville van 1980 met inspuiting (monopoint) met katalysator.

                  Willem

                  #17739016
                  Lamborghini
                    Lid sinds:
                    9 August 2009

                    Ik las dat je vanuit de overheid een subsidie kan krijgen tot het einde van 2010. Door €400,- korting te krijgen op de plaatsing van een retro-filter.

                    Dat is allemaal best leuk, maar hoeveel kost het laten plaatsen van zo’n filter dan wel niet?

                    #17739017
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      origineel gepost door Lamborghini
                      Ik las dat je vanuit de overheid een subsidie kan krijgen tot het einde van 2010. Door €400,- korting te krijgen op de plaatsing van een retro-filter.

                      Dat is allemaal best leuk, maar hoeveel kost het laten plaatsen van zo’n filter dan wel niet?

                      Houd er rekening mee dat VEEL retrofit filters welke in NL worden geplaatst in duitsland niet erkend worden.

                      Willem

                      #17739018
                      Lamborghini
                        Lid sinds:
                        9 August 2009

                        origineel gepost door wim-v6

                        origineel gepost door Lamborghini
                        Ik las dat je vanuit de overheid een subsidie kan krijgen tot het einde van 2010. Door €400,- korting te krijgen op de plaatsing van een retro-filter.

                        Dat is allemaal best leuk, maar hoeveel kost het laten plaatsen van zo’n filter dan wel niet?

                        Houd er rekening mee dat VEEL retrofit filters welke in NL worden geplaatst in duitsland niet erkend worden.

                        Willem

                        Hmmm, en hoe kan ik mijzelf zeker stellen dat ik er een krijg die dat wel wordt?
                        Daarnaast, als ik bijv. Dekra de officieel papieren laat zien van de plaatsing (met RDW goedkeurings nummer?) krijg ik een groene sticker en is alles in ordnung verwacht ik.

                        #17739019
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Als de roetfilter in Duitsland erkend word wel.

                          We hebben ook RDW goedegekeurde Roetfilters op onze Daf trucks, maar deze worden niet erkend in Duitsland Zwitserland Oostenrijk, Luxemburg Italie, Scandinavië etc.

                          Dus daar is het dan gewoon een Euro3 motor (gele sticker in Duitsland dus).

                          Willem

                          #17739020
                          speaker
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 March 2007

                            Die subsidie is tijdelijk opgeschort omdat de werking van de roetfilters niet bewezen is/lijkt.

                            Vraag trouwens gewoon zo’n sticker aan.. dan weet je meteen welke kleur je krijg.

                          12 berichten aan het bekijken - 26 tot 37 (van in totaal 37)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.